woensdag 29 juni 2011
Verhuizen naar de cloud is onvermijdelijk
bron
Kraaien
bron
dinsdag 28 juni 2011
Goede vraag!
hminkema
maandag 27 juni 2011
Jij bent OK, ik ben een sukkel...
Waarom zou je nu toch steeds nieuwe vakken moeten verzinnen? Waren die 'oude vakken' niet goed dan? Waarom zou je willen werken aan andere manieren van leren? Waarom moet je iets doen aan de integratie van ICT in je onderwijs? Waarom zou je nadenken over beter onderwijs? Waarom zou je überhaupt nadenken? Waarom zou je jezelf dat aandoen? Die 'wiskunde' verandert echt niet, dus waarom niet gewoon doorgaan met hoe dat dan gaat? Dat ging toch verder prima?
Zo'n website moet je natuurlijk ook niet willen. Dat is vragen om moeilijkheden. Dat is echt nergens voor nodig. Hoe beter zoiets werkt hoe meer gezeur er over ontstaat. Terecht natuurlijk, daarvoor hebben we immers allerlei 'dingen' voor ICT van de hogeschool? Dat die 'dingen' verder maar weinig met ICT te maken hebben is dan wel weer een soort van jammer. Maar ja, dat weet verder niemand. Ik bedoel maar, waar is ICT nu eigenlijk voor nodig? 't Is gewoon onzin.
Je moet dan af en toe wel vergaderen, vage gesprekken voeren, gezellig meeklunzen met de rest en doen alsof je weet waar je me bezig bent. Maar dat toch geen probleem? Zolang je dat nu maar zo overtuigend doet dat niemand merkt dat je ook niet weet waar je mee bezig bent. Wie zal er iets van durven zeggen? Gewoon stug volhouden. Je moet gewoon niet letten op de rest, je hebt gewoon gelijk en de rest is gezeik, zullen we maar zeggen.
Nee, ik begrijp het ook niet. Ga ik een beetje raar zitten doen. Straks moet ik 'echt' aan het werk. Moet ik gaan proberen om leerlingen echt iets te leren. Waarom doe ik dat nou? Waarom ben ik niet gewoon blijven zitten waar ik zat? Dom he? Maar ja, 't is niet anders.:-)
Afbouwen en verder kijken
Should I sing sad farewell to things
I'm really glad I've left behind?
Peter Hammill
Aan de andere kant moet je af en toe gewoon 's wat anders proberen. Zoals gezegd is dat met gemengde gevoelens, zeker. Ik ben blij, maar ook een beetje verdrietig. Is dat erg? Wel nee, zo gaat dat nu eenmaal in het leven. Vrolijke momenten en treurigheid. Onvermijdelijk, helaas. Dat is waarschijnlijk ook inherent aan de menselijke geest. De dichotome wereld! Hoe kan je genieten van dingen als je niet zou weten hoe het zou zijn zonder de zegeningen. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.
Zullen we 't daar maar op houden dan? Laat je niet gek maken en geniet van je zegeningen! De rest is bijzaak:-)
zondag 26 juni 2011
't Is hier fantastisch...
Ik woon net op de rand van het centrum van Den Haag. Onder ons balkon bevinden zich sinds een aantal weken een aantal jonge meerkoeten. Deze 'randgroepjongeren' hebben, net als hun ouders, een behoorlijk grote bek en maken af en toe een hoop herrie. Het is wel leuk om te zien hoe snel ze leren. Het zijn inmiddels competente duikers aan het worden.
We hebben ook regelmatig hoog bezoek in de vorm van Meneer Jansen:
's Avonds vliegen hier zelfs vleermuizen rond en heel af en toe komt er een vos langs, dus ik bedoel maar: de natuur is leuk, maar 't is me nog niet helemaal duidelijk waar de stad begint en de natuur ophoudt:-))
Dat alles heeft er van alles mee te maken dat de natuur zich gewoon aanpast. Het mooiste voorbeeld daarvan is dat ik vandaag beroofd ben door een meeuw. Even een haring eten op het buitenhof? Leuk plan, een mooie entourage maar niet zonder gevaar. Ik wou net een hap nemen toen, in eens met een 'sjak', de verdekt opgestelde meeuw de haring uit mijn hand hapte en er mee vandoor ging. Met een bijna wiskundige nauwkeurigheid...:-)
We waren gewaarschuwd maar ik dacht altijd dat dit voor toeristen was, maar die meeuw maakt geen onderscheid:-)
Gebruik je hersenen
Het ligt vast aan mij maar volgens mij zeer aan te bevelen om vooral beide hersenhelften te gebruiken.:-) Normaal gesproken heb je er, volgens mij, verder helemaal niets over te zeggen, dus wat moet je met die onzin?
Optische illusies zijn vooral interessant omdat je daarmee min of meer de beperktheid van perceptie kunt ontdekken. Dat geeft natuurlijk ook te denken over informatieverwerking en het denken in het algemeen, maar men moet niet overdrijven.
The Koffka Ring
Zie ook The Koffka Ring of meer in algemene zin 92 optische illusies.
Wat moet je daar nu van denken? Kennelijk is onze waarneming een beetje 'fuzzy'. Het systeem probeert van een complexe wereld nog iets te maken wat we kunnen begrijpen. Het is geen camera en de software is enigszins slordig geïmplementeerd, zullen we maar zeggen. Toch gaat het over het algemeen aardig goed.:-)
Maar lieve mensen, als zoiets 'eenvoudigs' als waarneming al zo complex is hoe zit dat dan met de rest van het denken? Zouden daar al te simpele opvattingen over 'dingen' en 'personen' niet gewoon verboden moeten worden?
Links of rechts? Een beetje onzin dus. Het zou al fijn zijn als 'sommige mensen' sowieso die hersenen 's zouden gaan gebruiken. Dat zou al een hele verbetering zijn:-)
zaterdag 25 juni 2011
Het komt goed
“Rowing harder doesn’t help if the boat is headed in the wrong direction.”
Kenichi Ohmae
Hoe het komt weet ik niet maar het gebeurt nogal eens dat mensen die afscheid gaan nemen van hun baan in het onderwijs, opmerkelijke en behartigenswaardige dingen zeggen.Ik hoop niet dat iemand verwacht dat ik dat ook ga doen. Dat gaat niet gebeuren, denk ik. Niet dat ik niet iets te melden zou hebben, maar ik heb voorlopig genoeg gezegd denk ik. Bovendien is het behoorlijk zinloos om nog iets zinnigs proberen bij te dragen aan een organisatie die mogelijkerwijs zijn waardepropositie een beetje uit het oog aan het verliezen is.
Nee, het zit er niet in. 't Was echt heel erg leuk, ik heb er ontzettend veel van geleerd, leuke vakken gedaan, een heleboel aardige mensen leren kennen, studenten iets proberen te leren, we hebben lol gemaakt en hopelijk heeft iedereen dan toch op z'n minst begrepen dat 'leraar zijn' een geweldig leuk beroep kan zijn, maar dat niets vanzelf gaat. Daar zou nog veel over te zeggen zijn. Wiskunde is leuk!:-)
Nee, het is tijd voor iets anders. Loslaten en vooruit kijken. Vooruit maar! We zien wel wat er van komt. Het komt vast goed. Het komt altijd goed.:-)
Dan liever de lucht in
"Makkelijk communiceren. Relativeren. Doorzetten. Vakkennis. Vind dit soort eigenschappen maar eens in één persoon tegen de huidige arbeidsvoorwaarden die het huidige onderwijs kan bieden. Aan de andere kant hebben mensen die hierover beschikken, of het kunnen aanleren, een geweldig leven op het podium in het klaslokaal."Studenten vinden het een leuk artikel, herkenbaar, goed geschreven en nog zo wat. Ze zouden geen aanstormende docenten zijn als ze niet hier en daar en 't een en ander zouden willen nuanceren. Er zijn studenten die het wel (in grote lijnen) eens zijn met de strekking van het artikel, maar vinden dat je vooral jezelf moet zijn en ook niet moet overdrijven. Dat is niet zo'n gekke gedachte natuurlijk.:-)
bron
Naar aanleiding van de reacties zou je van alles verder kunnen bespreken: vakkennis, betrokkenheid, persoonlijkheid, humor, je rol als docent, enz. enz.
Maar helaas, de cursus is afgelopen. Ik vond het leuk en 't blijkt maar weer dat alles in principe lesmateriaal kan zijn. Dit artikel is daar een mooi voorbeeld van. Het was (denk ik) niet bedoeld als lesmateriaal, maar 't is het wel geworden en dat is ook bijzonder.
vrijdag 24 juni 2011
Over the Hill (2)
the envelope was sealed
and as the pressure's mounting
still precious little is revealed."
Peter Hammill
Digitalisering van het onderwijs
Goed leermateriaal is een absoluut vereiste in het proces van digitalisering van het onderwijs. Toch is niet altijd duidelijk wat de toegevoegde waarde ervan is. Welke voorwaarden moeten eraan gesteld worden en wat wordt van de docent verwacht.Eigenlijk ben ik na de eerste zin de weg al kwijt. Digitalisering van het onderwijs? Hoe bedoelt u? Heel het onderwijs? Dus inclusief de leraren en de leerlingen? Dat zal wel niet.:-)
Het leermateriaal? Kennelijk is er een proces aan de gang, maar kennelijk is het nog niet helemaal duidelijk wat daar nu precies de bedoeling van is? Of zo...:-(
Maar 't is gewoon geen nieuws, geloof ik. 't Was weer 's een poging om iets uit te venten dat al eerder niet erg veel indruk heeft gemaakt. 't Is, hoe je 't ook bekijkt, veel geleuter. Blijven rondpompen zou ik zeggen. De vraag is dan nog wel of 'leuteren' uiteindelijk nog ergens toe leidt...
Within you and without you
we're all one, and life flows on within you and without you."
The Beatles
donderdag 23 juni 2011
Laatste les
"En al denk je 'dat komt nooit meer'
Dat komt nooit, nee nooit meer terug"
Dat is dan wel weer jammer ergens, maar met een goede herinnering kan je ook heel lang doen toch? Bedankt allemaal! Op naar de volgende stap!
Geniaal gewoon
Samuel Butler
Daar had ik niet aan gedacht
Ik kan zo een heleboel dingen, omstandigheden en levende organismen noemen die ik liever kwijt dan rijk ben. Dat ga ik nu hier niet doen, want je moet wel een beetje leuk blijven, zullen we maar zeggen.:-)
Maar 't is wel grappig, ergens. Waarschijnlijk krijg ik bij mijn nieuwe werkgever ook wel weer allerlei 'rommel' te verwerken, maar dat is dan tenminste weer 's nieuwe rommel, nieuwe inzichten en nieuwe frustraties. Dat lijkt me eigenlijk best fijn. Ik heb wel een beetje genoeg van die oude meuk:-)
Dus wat dat betreft is het niet zo gek om af en toe 's wat anders te gaan doen!
woensdag 22 juni 2011
De leukste vakken
- Analyse functies van meer variabelen
- Analyse differentiaalvergelijkingen
- Analyse+
Analyse is COOL:-) Zadelpunten zijn COOL:-) Recursie is COOL:-)
Wiskunde is leuk!
't Is wel bizar dat een GOOGLE-zoekopdracht wiskunde en humor kennelijk naar deze pagina moet leiden. Dat zegt, denk ik, meer over de rest dan over mij:-)
Maar misschien werkt dat ook wel zo. Ik heb wel vaker moeten constateren dat studenten over een cursus zeggen 'het ging nergens over, maar 't was wel gezellig'. Ik ben daar niet blij mee, maar 't is beter dan het nergens over ging en ook nog 's heel erg ongezellig was.:-)
Nou ja. Al met al? Ik weet het ook niet helemaal precies. Maar een vergelijking oplossen en dat dan de leerlingen echt lol hebben, kan dat? Ja hoor, dat kan!:-)
dinsdag 21 juni 2011
Onderscheiding
Globe Putrand
maandag 20 juni 2011
Afscheid
Bibesco
Mooi wel dus:-)
Werkzaamheden als systeembeheerder, auteur van Netwerk, webmaster van Netwerk, docent ICT voor jaar 1 en eindredacteur van Stepnet waren allemaal leuk. Iets 'nieuws' doen is altijd leuk. Lekker bezig, nuttig, leerzaam en je houdt op die manier de hersenen nog 's een beetje op gang. Dus geen probleem!
Dingen als 'community-manager Kennisnet voor wiskunde' of 'ELO-beheerder van N@tschool' is echt niet leuk. Het is continu trekken aan een dood paard, zullen we maar zeggen. Je weet dat het zinloos is, maar ja, wat moet je dan? Welaan, er gewoon mee stoppen! Dat is verreweg de beste oplossing.
Ik ben nog steeds 'maker en beheerder van WisFaq'. Dat is nog steeds leuk. Dit jaar bestaat WisFaq 10 jaar. Dat moet eigenlijk een feestje worden. Helaas hebben we geen rode cent te besteden, dus ik ben er nog niet helemaal uit hoe we dat gaan doen.
Maar daar wilde ik het niet over hebben. Ik wou eigenlijk iets zinnigs zeggen over websites om je onderwijs te ondersteunen en hoe dat dan gaat... of beter gezegd 'niet gaat'. Maar dat dan maar weer een andere keer...
zondag 19 juni 2011
Mooi niet dus...:-)
1. Systeembeheerder
2. Auteur van Netwerk
3. Webmaster van Netwerk
4. Community-manager Kennisnet voor wiskunde
5. ELO-beheerder van N@tschool
6. Docent ICT voor jaar 1
7. Maker en beheerder van WisFaq
8. Eindredacteur van Stepnet
Zie eventueel documentatie
De laatste 9 jaar was ik toch voornamelijk docent wiskunde op de lerarenopleiding. Dat was altijd erg leuk, maar wel met een hoog ICT-gehalte. Nu vind ik ICT (duidelijk) zelf erg leuk, handig en nuttig, maar dat betekent nog niet dat het leuk is andere mensen dat uit te leggen. Bij studenten gaat het meestal nog wel. Maar waar gaat het dan over? Vooral over wat ik zelf interessant vind.:-)
Ik doe liever wiskunde, denk ik. Dat gaat tenminste ergens over:-))
Internet en wiskundeonderwijs
Aan de andere kant: als je (zoals ik) allemaal van die aardige, gemotiveerde en hardwerkende studenten les mag geven dan moet je ook wel een hele grote sukkel zijn wil je zelfs dat verprutsen.:-) Volgens mij kan dat bijna niet. Zou je denken... Maar dat kan natuurlijk best. Ik doe ook wel 's dingen die 'echt' nergens op slaan, die ver onder de maat zijn en die eigenlijk verboden zouden moeten worden:-)
Maar ik word toch wel heel blij als ik dan in de cursus-evaluatie dit te lezen krijg:
Voor dat ik met deze cursus begonnen was, had ik weinig zin in en ik wou het doen om dat het moet. Het was dus meer voor mijn studiepunten. Toen ik mee begonnen was, had ik de smaak te pakken en ik heb de opdrachten met veel plezier gemaakt.Dat is best bijzonder als je bedenkt dat de cursus helemaal digitaal is gedaan. Ik heb deze student niet gezien, hij heeft geen lessen gevolg en alles via de website gedaan. Kennelijk is het dus mogelijk om een leuke, nuttige en vooral leerzame cursus te doen zonder face2face-contact.
Weet je wat het nu het leukste is? Dat het nakijken van het werk en de opdrachten van feedback voorzien ook heel plezierig was. Een student die lol heeft in de opdrachten, de docent die er lol in heeft en dat het dan ook nog nuttig, leerzaam en de moeite waard was? Wat wil je nog meer?
zaterdag 18 juni 2011
Workaholic
De onbedwingbare neiging om hard te werken en, als men niet werkt, veel aan het werk te denken.Volgens Wikipedia hangt Workaholisme vaak samen met een zekere neiging tot perfectionisme en neuroticisme, en heeft daarmee mogelijk een basis in de persoonlijkheid van de werkverslaafde.
Wel aan, dat lijkt me duidelijk:-) Opgelost!:-))
vrijdag 17 juni 2011
Het bizarre geblaat van Ton Elias
bron
Zie ook deze weblogpost
donderdag 16 juni 2011
Definitie Cloud Computing
bron
dinsdag 14 juni 2011
Doe ff het licht aan
Buddha
Het primaire proces?!
b(r)on
U komt als geroepen
bron
Nederlands onderwijs scoort mondiaal prima
bron
De route naar de top?
bron
maandag 13 juni 2011
De wet van Parkinson
Dit verschijnsel staat bekend als de wet van Parkinson: hoe onbenulliger een zaak, des langduriger de beraadslagingen.De wet van Parkinson wordt ook wel de Trivialiteitswet van Parkinson genoemd:
Vergaderwijzer.nl FAQ's
"De hoeveelheid tijd die in vergaderingen wordt besteed aan een onderwerp is omgekeerd evenredig met de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is..."Dat komt me toch allemaal wel vaag bekend voor, ergens:-)
Trivialiteitswet van Parkinson | Wikipedia"
Later misschien meer, maar erg waarschijnlijk is dat niet...:-)
Professionals?
bron (WRubens)
Ode aan de eenheidscirkel
Maar die ga je natuurlijk niet uit je hoofd leren. Een deel zul je gewoon weten omdat je begrijpt hoe het zit en de rest kan je eenvoudig afleiden met de eenheidscirkel.
O. lieve eenheidscirkel, je bent lastig in het begin, maar eenmaal begrepen ben je o zo'n handig ding, lang leve de eenheidscirkel:-)
Ik hou van je! Hiep hiep hoera!:-)
Knurft
- kinkel: boerenpummel, botterik, hark, knurft, lomperd, lomperik, vlegel, vlerk.
zondag 12 juni 2011
Dat was niet al te moeilijk
Dat was toch niet al te moeilijk...:-)
Experimenteel
In plaats van 'face2face' de presentatie doen, er geluid bij op te nemen en dat dan op te slaan als filmpje. Dat zet ik dan op YouTube. Ben ik even web2.0!?:-)
Hoe moeilijk kan dat zijn? `t Is echt voor de lol, want veel zin om nog iets te investeren heeft het niet. Aan de andere kant moet je moet zoiets gewoon 's proberen, vind ik. Dat zal dan wel tot in alle eeuwigheid op YouTube staan. Dat is ook leuk Als ik maar niet in beeld ben:-))
zaterdag 11 juni 2011
Hoe krijgt een land goede leraren?
Via @hminkema
Ik moet nog even wat studeren en lezen maar dan kom ik misschien nog wel op terug. Maar misschien ook wel niet...
Zie dit PDF-bestand
Homo zappiens & multitasken
Homo Zappiens
In 2010 verscheen 'Homo Zappiens: opgroeien, leven en werken in een digitaal tijdperk' van Wim Veen. Op Homo Zappiens en vele andere plekken kan je er van alles over lezen.
`De in het boek beschreven praktijkexperimenten schetsen daar een aardig beeld van en geven een voorproefje op de toekomst. En met die inzichten kun je zeker je voordeel doen!`De vraag is niet 'of' je er in het onderwijs iets mee moet, maar 'wat' je er nu precies mee moet. Ideeën genoeg, maar voorlopig zijn de 'deskundigen' het nog niet helemaal eens, geloof ik...
Multitasken
Als het om multitasken gaat is er altijd wel een wijsneus die komt duidelijk maken dat multitasken niet bestaat. Op zich klopt dat wel maar dat doet niet af aan het feit dat de 'moderne mens' veel verschillende dingen tegelijk (of naast elkaar) kan doen. Op Multitasken had ik er al een keer iets over geschreven:
Meestal denkt men bij zappende multitaskers aan jongeren en niet direct aan wat ‘jong uitgevallen ouden van dagen’ zoals ik. Toch is dat wel iets waar ik me het prettigst bij voel.Als het waar is dat je hersens gewoon doorwerken als je ergens anders mee bezig bent dan is het niet verkeerd om bij intensieve activiteiten (wiskundige problemen oplossen, een cursus in elkaar zetten, lessen voorbereiden, e.d.) te zorgen voor afwisseling.
De vraag is dan: 'wat moet je er mee?'. Moet nu iedereen gaan multitasken en een homo zappiens worden? Of valt het nogal mee? Worden de zaken af en toe niet een beetje overdreven? Nou we zien wel.
Recent hersenonderzoek
Globe Putrand
Competentiegericht onderwijs
Geert Dales
Weer een sommetje...
De grootste dinosauriër was de Argentinosaurus, die meer dan 30 meter lang werd. Hij verorberde dagelijks tonnen plantaardig voedsel.Eh!? Tonnen? Klopt dat wel? Is dat niet een beetje veel?
Iets met lengte, oppervlakte en inhoud en zo... Wat is een ton ook alweer, dat soort dingen. Je weet wel.:-)
Opmerkelijk resultaat
Zie ook de docentenpagina van de Wageningse Methode.
vrijdag 10 juni 2011
Mooi!:-)
Helen Keller
Luie vrijdag
Voor de rest doe ik vandaag niks meer. Het is tenslotte 'luie vrijdag'. Ik vind dat ik wel weer genoeg heb gewerkt deze week.:-) Bovendien zijn mijn uren voor dit jaar al op!
Maar huishoudelijk gezien ben ik goed bezig:
- Vuilniszak weggebracht
- Haringen gehaald
- Koffie gezet
- Afvoerputjes schoon gemaakt
- Soep gemaakt
- Bier gedronken
En ik geloof dat we vandaag asperges eten, dus al met al een heerlijke dag!
Laatste hangop?
In het kader van de 'afkickverschijnselen' gaat het verder vrij goed. Mijn uren voor dit jaar zijn op, dus doe ik alleen nog wat noodzakelijk is. Met veel plezier:-)
donderdag 9 juni 2011
Potloodschets van 21st century skills
"Welke vaardigheden hebben jongeren nu en in de toekomst nodig om succesvol te zijn in de samenleving, hoe en waar moeten deze geleerd worden, en welke rol speelt ict daarbij?Samengevat:
- Creativiteit en visie
- Lef
- Profileren
- Wennen, aanpassen, ‘gewoon doen’
- Selecteren
- Plannen
- Mediawijsheid
- Lief zijn!
Co-creatie
Co-creatie is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden.Leuk idee, maar hoe doe je dat dan?
Ik heb geen idee, maar ik geloof dat we bij 'wiskunde en leergebieden' daar wel een soort vorm voor gevonden hebben. Studenten kunnen veel van elkaar leren, maar dan moeten ze wel de ruimte krijgen hun ideeën, gedachten en andere hersenspinsels te kunnen ventileren. Dat is zo leuk! Hoe? Met een 'slimme inzet van ICT' natuurlijk. Dat is niet heel erg ingewikkeld. Ik kom er nog wel een keer op terug... misschien.
Maar voor de rest? Ik weet het niet. Ik zal er nog 's ernstig over na gaan denken. Er zijn zeker mooie voorbeelden te vinden maar er zijn zeker ook 'minder geslaagde pogingen' te vinden. Maar goed, misschien daarover later meer.
Zie ook Samenwerken
woensdag 8 juni 2011
De muur
bron
dinsdag 7 juni 2011
Wachten tot je een ons weegt
Daarna naar het gemeentehuis voor het aanvragen van een 'verklaring omtrent het gedrag'. Dat was nogal onvermijdelijk. Ik had nummer B217 en toen ik aankwam was nummer B191 aan de beurt. Dat duurde dus ongeveer anderhalf uur voor een handeling van 2 minuten! Kosten: 30 euro! Maar die krijg ik terug, geloof ik. Die tijd ben ik dan wel mooi kwijt:-)
Als je nu zo moet wachten dan moet je daar wel tegen kunnen. Ik vind het niet zo erg. Ik ga gewoon lekker zitten denken over van alles en niks. Daarnaast vond ik dat ik als beloning wel recht had op 4 hollandse nieuwe en iets van een gebakken visje. Die hollandse nieuwe van de viskraam bij het binnenhof zijn werkelijk verrukkelijk! Er werd echter niet gebakken in verband met de haringverkoop. Dat was dan wel weer jammer, maar begrijpelijk.
Maar zo moet je dat doen: niet druk maken, gewoon genieten van het moment en daarna weer verder met het genieten van de leuke dingen in het leven. Ik geloof dat ik na mijn 'onvermijdelijk besluit' wel heel veel meer rust in mijn hoofd heb en nu al meer geniet van de dingen, dus dat is al vast verdiend!
Maar eerst maar 's afbouwen, vakantie vieren en verder genieten, zullen we maar zeggen:-)
maandag 6 juni 2011
Op weg naar het einde
Gekke Henkie
De tijd is op! Wat nu?
- Thuis blijven?
- Een rekening sturen? De extra kosten declareren?
- De kantjes er van af lopen?
- Een andere baan zoeken?
- Lekker doormodderen?
- Klagen? De kindertelefoon? De politie?
- Doorgaan op de ingeslagen weg en denken 'het zal mijn tijd wel duren'?
- Gewoon maar normaal doen?
- Doen alsof je gekke henkie bent?
zondag 5 juni 2011
Vlugschrift
Mijn TweetDeck doet het weer en mijn Internet Explorer heeft besloten zich normaal te gedragen dus ik ben er weer helemaal klaar voor. Die laatste 5 weken kom ik ook nog wel door, denk ik.
Daarna zal het toch wel een keer vakantie worden uiteindelijk. Dat zou leuk zijn...:-)
...voor de rest ben ik wel zo'n beetje uitgepraat voorlopig. Tot ziens. Tot over een jaar of 10:-)
Als je een spijker bent
bron
Ik voel me hier niet thuis
Christion Morgenstern, writer (1871-1914)
zaterdag 4 juni 2011
De toekomst van wiskundeleraar.nl
De vraag is dan: wat nu? Na 7 jaar trouwe dienst laat ik het maar zo. Ik zou het natuurlijk kunnen proberen te gaan gebruiken bij mijn nieuwe baan, maar in principe hebben we daar al allerlei dingen voor die (hoop ik) ook werken. Zo niet dan kan ik altijd nog 's kijken...:-)
Ik moet daar dus nog een keer over na gaan denken... Ideeën genoeg, maar eerst maar 's kijken hoe 't gaat, wennen aan de nieuwe omstandigheden en dan komen de 'goede ideeën' misschien wel vanzelf. Ik zie nog wel.:-)Je moet dan inloggen. Dat kan dan nog steeds, maar vanaf 1 september 2011 gaat dan niet meer.
Grafschrift
Hier rust wiskundeleraar.nl In leven een waar genoegen Nu is ie dood Wat was dat is geweest Voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij Deze wiskundeleraar is uitgeteld:-) |
vrijdag 3 juni 2011
Cijferlijst 1990
De examencommissie voor de eenjarige deeltijdopleiding wiskunde, tweedegraad verzorgd door de hogeschool gelderland te arnhem belast met.. enz.Het lijkt dan net of de tweedegraads opleiding destijds maar één jaar duurde. Rara hoe kan dat?
Er zat ook nog een cijferlijst bij:
...en de scriptie ging over 'de rekenmachine in het voortgezet onderwijs', dus ik bedoel maar...:-)
De laatste lootjes...
Ik weet het niet. Als ik zo lees wat studenten allemaal schrijven, bedenken en vinden dan vind ik dat hoopgevend. Er is zo veel betrokkenheid, passie, creativiteit en plezier. We hebben altijd zo'n lol en ik vind zo veel herkenbaar. Ik geloof dat ik me meer betrokken voel bij die studenten dan bij de rest van die lerarenopleiding.
Je zou je bijna af moeten gaan vragen waarom dat 'gezeur' nu eigenlijk nodig is? Waarom niet gewoon doen wat nodig is en afzien van onzinnige ideeën, generieke maatregelen en andere ongemakken? Jammer genoeg zit dat er niet in. Is dat erg? Eigenlijk wel, maar af en toe moet je ook aan jezelf denken. Ik geef 't toe: het is egoistisch ergens maar 'what the fuck', je leeft maar één keer. Als iedereen nu 's gewoon normaal zou doen!?
Ik heb mijn best gedaan. Ik vond het leuk. Ik geniet er nog steeds van, maar je kunt niet het onmogelijke willen... Of misschien ook wel:-))
Wiskunde en leergebieden
Ik kijk het zo'n beetje na:
VOLTIJDEigenlijk kan je 't geen nakijken noemen. Ik keur het 'goed' of ik keur het 'af'. Ik lees natuurlijk alles en bekijk alles maar ik probeer me er (in principe) niet te veel te bemoeien. Daarbij val ik wel 's door de mand in die zin dat sommige studenten niet echt antwoord geven op de vraag of zich niet aan de opdracht houden.
Je hebt nu 337 opdrachten van de 667 opdrachten nagekeken (51%)
Er zijn in totaal 29 deelnemers.DEELTIJD
Je hebt nu 478 opdrachten van de 782 opdrachten nagekeken (61%)
Er zijn in totaal 34 deelnemers.
Het is wel een beetje jammer dat de interface niet bij alle browsers helemaal doet wat ie bij internet explorer doet. Daardoor ben ik ook meteen een webeditor geworden. Dat heb ik wel vaker gedaan dus echt erg is dat niet, maar 't is natuurlijk wel werk.
Maar leuk is het wel. Ik vind het in ieder geval zo leuk om te lezen wat iedereen zo roept, verzint en kwijt wil. Als dat geen co-creatie is dan weet ik het niet meer.
De groepsgrootte maakt het bij sommige opdrachten moeilijk om nog origineel en aanvullend te zijn, denk ik. Dat is wel jammer ergens. Jammer is ook dat bij de bijeenkomsten het toch lastig praten is met zoveel mensen tegelijk. De presentaties gaan wel, maar ergens heb ik het gevoel dat dat beter moet kunnen.
Maar goed. Als experiment vind ik (tot zover) wel geslaagd. Het is in ieder geval weer 's iets heel anders! Ik ben benieuwd wat de studenten er van gaan zeggen bij de cursusevaluatie. Wat een vak hè?:-)
donderdag 2 juni 2011
Kritiek?
Aristotle
Hoe bedoelt u?
bron