Het blijft gewoon heel erg mooi en diepzinnig:
Uren, dagen, maanden, jaren,
Vliegen als een schaduw heên.
Ach! wij vinden, waar wij staren,
Niets bestendigs hier beneên!
Op den weg, dien wij betreden,
Staat geen voetstap, die beklijft:
Al het heden wordt voorleden,
Schoon 't ons toegerekend blijft!
...eigen schuld dus en denk maar niet dat je er makkelijk van af komt...
zaterdag 31 december 2016
maandag 26 december 2016
zondag 25 december 2016
Gelukkig nieuwjaar
In de laatste week voor de kerstvakantie heb ik de uiterste inleverdatum van de extra Excel-opdracht gewijzigd in 1 januari 2017.
De uiterste inleverdatum was 15 december 2016. De mooiste reactie van een leerling was: “Ik ga echt niet in de vakantie die opdracht doen…”
Je moet er niet te lang over nadenken..:-)
De uiterste inleverdatum was 15 december 2016. De mooiste reactie van een leerling was: “Ik ga echt niet in de vakantie die opdracht doen…”
Je moet er niet te lang over nadenken..:-)
zaterdag 24 december 2016
vrijdag 23 december 2016
zaterdag 17 december 2016
woensdag 14 december 2016
dinsdag 13 december 2016
De archeologie van het Internet
"Een andere blogger, leraar Willem van Ravenstein schreef na beluistering van een radiointerview met leraar Jelmer Evers dat bij hem de vraag rees wat nu eigenlijk de diepere bedoeling zou kunnen zijn van de overheid om zich zo monomaan te richten op meetbare trivialiteiten in plaats van zich te richten op de 'echte' doelen van het onderwijs: "Mijn eerste gedachte daarbij is dat de overheid niet wil of kan investeren in onderwijs, dus moet men maar steeds de aandacht afleiden van de 'echte problemen'.
Erg geloofwaardig zijn al die 'nieuwigheden' niet. Steeds maar weer slechte ideeën en flauwekulmaatregelen in plaats van de dingen gewoon 's aan te pakken. Zelfs met beperkte middelen zou er van alles mogelijk moeten zijn.
... Eigenlijk vraag ik me wel af hoelang docenten nog accepteren dat iedereen wel van alles roept maar niemand iets doet. Eigenlijk is de vraag dan: heb ik hier op deze manier nog wel zin in? Maar daarover dan misschien later meer...:-) "
bron
Erg geloofwaardig zijn al die 'nieuwigheden' niet. Steeds maar weer slechte ideeën en flauwekulmaatregelen in plaats van de dingen gewoon 's aan te pakken. Zelfs met beperkte middelen zou er van alles mogelijk moeten zijn.
... Eigenlijk vraag ik me wel af hoelang docenten nog accepteren dat iedereen wel van alles roept maar niemand iets doet. Eigenlijk is de vraag dan: heb ik hier op deze manier nog wel zin in? Maar daarover dan misschien later meer...:-) "
bron
dinsdag 29 november 2016
zaterdag 12 november 2016
Macbeth!
De openingsscène speelt zich af tijdens een hevig onweer op de heide. Op
een open plek tussen donder en bliksem spreken de drie heksen af dat
hun volgende ontmoeting met Macbeth zal zijn.
zondag 6 november 2016
zondag 30 oktober 2016
Wat is leren?
Leerlingen zeggen heel vaak dingen die docenten op z'n minst aan het denken moeten zetten:
Wij zeggen altijd dat wiskundemethodes concentrisch zijn. In de praktijk betekent dat dat je steeds weer om dezelfde brei heen rent in steeds grotere cirkels...:-)
Maar ja, waar blijf je dan met je opbouw, met de ontwikkeling, de lange leerlijnen, het bouwwerk en het leren van de grondslagen van de wiskunde? Begrip? Inzicht? Hoe moet dat dan straks in de 4e of 5e klas?
bron
- De opgaven op de toets zijn heel anders dan in het boek.
- Ik heb gisteren vier uur zitten leren en als nu de proef niet door gaat heb ik alles voor niks geleerd.
- Vorig jaar haalde ik altijd voldoende of goed... hoe kan dat nou?
- Gisteren snapte ik alles maar op de proef begreep ik er niets meer van.
- Ik werk heel hard voor dit vak, maar ik haal nooit meer dan een 'z'. Andere leerlingen doen niks en halen een 'g'. Dat klopt toch niet?
- Als ik pas over 4 weken kan herkansen dan ben ik toch alles al weer vergeten?
- Waarom moeten we dat leren? Dat gebruik je toch helemaal nooit in je verdere leven?
- Ligt dat aan mij dat het soms lijkt dat leerlingen na een paar weken alles alweer vergeten zijn?
- Komen leerlingen naar school om iets te leren of om een diploma te halen?
- Sommige leerlingen stellen alles uit tot het laatste moment. Dan moeten ze blokken, maar werkt dat wel?
Wij zeggen altijd dat wiskundemethodes concentrisch zijn. In de praktijk betekent dat dat je steeds weer om dezelfde brei heen rent in steeds grotere cirkels...:-)
Maar ja, waar blijf je dan met je opbouw, met de ontwikkeling, de lange leerlijnen, het bouwwerk en het leren van de grondslagen van de wiskunde? Begrip? Inzicht? Hoe moet dat dan straks in de 4e of 5e klas?
bron
donderdag 27 oktober 2016
Vraag en antwoord
A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer.
Bruce Lee
Bruce Lee
Find the number of ways to distribute 10 students into lab partners
\(\eqalign{\frac{{\left( {\begin{array}{*{20}{c}}
{10}\\
2
\end{array}} \right)\left( {\begin{array}{*{20}{c}}
8\\
2
\end{array}} \right)\left( {\begin{array}{*{20}{c}}
6\\
2
\end{array}} \right)\left( {\begin{array}{*{20}{c}}
4\\
2
\end{array}} \right)}}{{5!}} = 945}\)
zondag 23 oktober 2016
maandag 17 oktober 2016
Chouffe Bok 6666
Op het etiket staat een kromgebogen kabouter tussen de hopranken met hop en gerst op zijn rug, hebberig starend naar het bier.
zondag 16 oktober 2016
zondag 9 oktober 2016
Probleemaanpak
Ik blijf er gemengde gevoelens bij houden. Leerlingen laten stoeien met
problemen en dan denken dat ze zonder (basis-)kennis zelf op zoek
moeten gaan naar de wiskunde die je nodig hebt en dat zoiets dan gaat
werken. Ik denk dat dat echt onzin is.
Nee... ergens klopt er iets niet. Ik begrijp het idee wel, denk ik, maar er is meer nodig om zoiets van de grond te krijgen. De oplossing ligt op een hoger plan. Ik zou er wel iets mee willen doen, maar dat komt later dan maar... misschien.:-)
Nee... ergens klopt er iets niet. Ik begrijp het idee wel, denk ik, maar er is meer nodig om zoiets van de grond te krijgen. De oplossing ligt op een hoger plan. Ik zou er wel iets mee willen doen, maar dat komt later dan maar... misschien.:-)
zaterdag 8 oktober 2016
Eindopdracht WOiP
Ik heb vandaag maar 's bedacht om mijn ontwerpopdracht in te zetten als eindproduct voor WOiP. Volgens mij zit alles er in:
Transformaties van grafieken deel 1
In de leerroute transformaties van grafieken gaat het om de karakteristieke eigenschappen van standaardfuncties. De kennis en vaardigheden omtrent de eigenschappen van functies en grafieken is belangrijk voor het tekenen van grafieken, herkennen van verbanden, het opstellen van formules en het oplossen van vergelijkingen.
In deze leerroute leer je naast die karakteristieke eigenschappen van standaardfuncties ook hoe je grafieken kunt transformeren en hoe je daarbij formules kunt maken en hoe je aan een formule kan zien welke transformaties op de standaardfunctie zouden kunnen zijn toegepast..
Transformaties van grafieken deel 2
In deze leerroute gaan we kijken naar goniometrische functies:
Levering
- Ontwerpen
- Inzet van ICT
- Samenwerken
- 21ste-eeuwse vaardigheden
- Uitproberen in de klas
- Delen op Internet
Transformaties van grafieken deel 1
In de leerroute transformaties van grafieken gaat het om de karakteristieke eigenschappen van standaardfuncties. De kennis en vaardigheden omtrent de eigenschappen van functies en grafieken is belangrijk voor het tekenen van grafieken, herkennen van verbanden, het opstellen van formules en het oplossen van vergelijkingen.
In deze leerroute leer je naast die karakteristieke eigenschappen van standaardfuncties ook hoe je grafieken kunt transformeren en hoe je daarbij formules kunt maken en hoe je aan een formule kan zien welke transformaties op de standaardfunctie zouden kunnen zijn toegepast..
Transformaties van grafieken deel 2
In deze leerroute gaan we kijken naar goniometrische functies:
- De eenheidscirkel
- Hoeken, sinus en cosinus
- Transformaties
- Evenwichtslijn, amplitude, periode en verticale verschuiving
- Een functievoorschrift opstellen
- Goniometrische vergelijkingen exact oplossen
- Problemen en oplossingen
Levering
- Er zijn verschillende manieren om het materiaal te gebruiken. Je kunt de leerroute via Internet bekijken via deze pagina.
- Je kunt de verschillende pagina's ook gebruiken op de beamer. Kijk op deze pagina voor de projector-mode.
- Op de iPhone kan je deze pagina gebruiken.
- Maar gewoon uitdelen op papier kan natuurlijk ook: gebruik transformaties deel 1 voor deel 1 en gebruik transformaties deel 2 voor deel 2...:-)
vrijdag 7 oktober 2016
donderdag 29 september 2016
Het lerarenregister
De eerste fase van de herregistratie loopt van 1 augustus 2018 tot 1 augustus 2022. Leraren houden dan hun scholingsactiviteiten bij op basis van de criteria van de beroepsgroep. Als een leraar aan het einde van deze periode niet voldoet aan de criteria, dan wordt daarvan aantekening gemaakt in het lerarenregister. Deze aantekening zal voor iedereen zichtbaar zijn, maar heeft nog geen consequenties: de betreffende leraar mag dan nog steeds lesgeven.
Daarna volgt tot 1 augustus 2026 de tweede fase van herregistratie. Voor leraren die aan het einde van die periode niet aan de eisen van de beroepsgroep voldoen, betekent de aantekening in het register dat zij niet langer zelfstandig voor de klas mogen staan. Om weer aan de slag te kunnen, moeten deze leraren via het register aantonen dat zij alsnog aan de herregistratiecriteria voldoen.
bron
Daarna volgt tot 1 augustus 2026 de tweede fase van herregistratie. Voor leraren die aan het einde van die periode niet aan de eisen van de beroepsgroep voldoen, betekent de aantekening in het register dat zij niet langer zelfstandig voor de klas mogen staan. Om weer aan de slag te kunnen, moeten deze leraren via het register aantonen dat zij alsnog aan de herregistratiecriteria voldoen.
bron
dinsdag 27 september 2016
zondag 25 september 2016
WisFaq
Vandaag komt er iemand in WisFaq binnen waaien die claimt een docent te zijn en roept 'dat is echt onzin'. Dat kan natuurlijk, maar wat heb je er aan? Zo maar ergens binnen komen er iet roepen is vrij onbeleefd, vind ik. Volgens mij heb je dan toch ergens een memo gemist, een gebrek aan inlevingsvermogen of een soort van hersenafwijking.
Nu is enige lompigheid, brutaliteit of doen alsof je iemand anders bent nog niet zo erg, maar als mensen kennelijk alleen maar binnen wapperen om een partijtje te zeuren...? Ik weet niet. Wat heb je er aan? Als dat nu meer regel dan uitzondering wordt is het de hoogste tijd om er mee te stoppen. Dat zou wel jammer zijn ergens, maar er komt wel een keer een grens aan mijn incasseringsvermogen. Ik ben Gekke Henkie niet...
Aan de andere kant... Er lopen wel meer gekken rond op deze planeet. Als je daar steeds iets van aan moet trekken heb je geen leven. Ik zou zeggen: vaar gewoon je eigen koers. Laten we eerlijk zijn: hoe aardig iemand ook is soms is er ineens toch een moment dat je denkt 'jij bent eigenlijk net zo'n malloot als de rest'. Dat houdt het, voor mij, meestal op. Ga maar iemand anders vervelen...
Misschien is het ook wel de leeftijd. Bescheidenheid is een schaars goed geworden. Kennelijk vindt iedereen het maar normaal om hoog van de toren te blazen alsof je de waarheid in pacht hebt. Meestal is dat niet zo. Sterker nog: mensen die mogelijk een klein beetje in de buurt komen zijn meestal niet zo lomp. Kennelijk hangt inlevingsvermogen samen met intelligentie. Omringd door idioten inderdaad...
Nou ik zie nog wel...:-)
Nu is enige lompigheid, brutaliteit of doen alsof je iemand anders bent nog niet zo erg, maar als mensen kennelijk alleen maar binnen wapperen om een partijtje te zeuren...? Ik weet niet. Wat heb je er aan? Als dat nu meer regel dan uitzondering wordt is het de hoogste tijd om er mee te stoppen. Dat zou wel jammer zijn ergens, maar er komt wel een keer een grens aan mijn incasseringsvermogen. Ik ben Gekke Henkie niet...
Aan de andere kant... Er lopen wel meer gekken rond op deze planeet. Als je daar steeds iets van aan moet trekken heb je geen leven. Ik zou zeggen: vaar gewoon je eigen koers. Laten we eerlijk zijn: hoe aardig iemand ook is soms is er ineens toch een moment dat je denkt 'jij bent eigenlijk net zo'n malloot als de rest'. Dat houdt het, voor mij, meestal op. Ga maar iemand anders vervelen...
Misschien is het ook wel de leeftijd. Bescheidenheid is een schaars goed geworden. Kennelijk vindt iedereen het maar normaal om hoog van de toren te blazen alsof je de waarheid in pacht hebt. Meestal is dat niet zo. Sterker nog: mensen die mogelijk een klein beetje in de buurt komen zijn meestal niet zo lomp. Kennelijk hangt inlevingsvermogen samen met intelligentie. Omringd door idioten inderdaad...
Nou ik zie nog wel...:-)
Labels:
appelpitjes,
bewijslast,
dejavu,
dialoog,
domheid,
wisfaq
VST Con Pro verwijderen uit Cubase
Ik heb 't maar 's opgezocht:
The following sequence worked for me:
1) goto Devices
2) select Plug-in Info
3) select Program Plug-ins
4) uncheck VST Con Pro
Hope this helps...
...en wat denk je? Dat werkt...:-)
The following sequence worked for me:
1) goto Devices
2) select Plug-in Info
3) select Program Plug-ins
4) uncheck VST Con Pro
Hope this helps...
...en wat denk je? Dat werkt...:-)
A stupid man's report
"A stupid man's report of what a clever man says can never be accurate,
because he unconsciously translates what he hears into something he can
understand."
Bertrand Russell (1872 - 1970)
Bertrand Russell (1872 - 1970)
zaterdag 24 september 2016
Professionaliseringsactiviteiten
"Als u professionaliseringsactiviteiten in uw registerdossier zet via ‘zelf een activiteit toevoegen’, worden deze niet direct beoordeeld. Dit gebeurt pas bij herregistratie."
bron
Vandaar...:-)
bron
Vandaar...:-)
zaterdag 17 september 2016
Ergens klopt er iets niet...:-)
Als je zegt 'als je hard studeert dan haal je het tentamen' en je haalt het tentamen niet dan weet je dat je niet hard gestudeerd hebt, maar als je het tentamen wel haalt dan weet je nog niks.:-)
Logica
Wat lees ik nu toch allemaal?
Socrates is sterfelijk
Alle zoogdieren zijn warmbloedig
Een paard is een zoogdier
Alle mensen zijn sterfelijk
Bobbie is een hond
Een paard is warmbloedig
Geen hond is een vogel
Ik denk dat Socrates een dood paard is maar dat weet ik niet zeker. Ergens klopt er iets niet:-)
Socrates is sterfelijk
Alle zoogdieren zijn warmbloedig
Een paard is een zoogdier
Alle mensen zijn sterfelijk
Bobbie is een hond
Een paard is warmbloedig
Geen hond is een vogel
Ik denk dat Socrates een dood paard is maar dat weet ik niet zeker. Ergens klopt er iets niet:-)
zaterdag 10 september 2016
Ja toch?
Iemand stelt de volgende vraag op wisfaq:
Maar is dat dan niet allemaal hetzelfde? Eén pot nat? Ja toch?:-)
PS
Dat levert dan twee vragen op:
Zie ook:
"Is er een bepaalde theorie die zegt wanneer je juist de formule van Laplace gebruikt of de productregel of combinaties? Ik bedoel dan hoe je aan een oefening kan herkennen, wanneer je wat gebruikt om de kansen te berekenen?"Eerlijk gezegd denk ik dat ze zoiets bedoelt:
Maar is dat dan niet allemaal hetzelfde? Eén pot nat? Ja toch?:-)
PS
Dat levert dan twee vragen op:
- In welke situatie is welke methode het handigst?
- Kun je laten zien dat het eigenlijk allemaal hetzelfde is?
Zie ook:
woensdag 7 september 2016
zaterdag 3 september 2016
vrijdag 2 september 2016
zondag 28 augustus 2016
zondag 21 augustus 2016
D'n Ossekop
Dit bier is een eerbetoon aan de Maaslandbrouwerij uit Oss die helaas na 21 jaar moest stoppen in oktober 2010. Als inspiratie is het beste bier van de Maaslandbrouwerij genomen. Vanzelfsprekend is er een en ander in de receptuur aangepast.
Drink de bieren niet te koud, dat is zonde van de geur en smaak. Tussen de 8 en 10 ̊C komen de bieren het best tot hun recht. Dat was een bijzonder aangenaam bier.
Drink de bieren niet te koud, dat is zonde van de geur en smaak. Tussen de 8 en 10 ̊C komen de bieren het best tot hun recht. Dat was een bijzonder aangenaam bier.
donderdag 18 augustus 2016
dinsdag 16 augustus 2016
zaterdag 13 augustus 2016
Abonneren op:
Posts (Atom)