Pagina's

woensdag 29 juni 2011

Verhuizen naar de cloud is onvermijdelijk

"Toch is verhuizing naar de cloud uiteindelijk voor iedereen onvermijdelijk, verwacht Ruud Ramakers, managing partner bij 12innovate. “Gewoon, omdat het zo veel flexibeler is in gebruik en onderhoud dan software, infrastructuur en platforms in eigen beheer.”"
bron

Kraaien

"Eén ding staat vast: u kunt kraaien maar beter te vriend houden."
bron

dinsdag 28 juni 2011

Goede vraag!

"Waarom wordt onderwijs toch geregeerd door meningen, opvattingen, ideologieën en sentimenten i.p.v. wat er feitelijk blijkt te werken?"
hminkema

maandag 27 juni 2011

Jij bent OK, ik ben een sukkel...

Ik ben een sukkel. Waarom ben ik niet gewoon gebleven waar ik zat? Ik had mijn tijd tot mijn pensioen in alle rust kunnen uitzitten: beetje sommetjes bespreken, hoofdstukjes er doorheen jassen, hier en daar wat overslaan en nog zo wat van die dingen. Tegen hogeschooltarief. Als je daarnaast probeert zoveel mogelijk gezeur te vermijden, een beetje op kantoor rondhangt, intelligent naar de wolkjes staart en zo'n beetje meestribbelt? Ik heb een vaste aanstelling, dus wie doet je wat?

Waarom zou je nu toch steeds nieuwe vakken moeten verzinnen? Waren die 'oude vakken' niet goed dan? Waarom zou je willen werken aan andere manieren van leren? Waarom moet je iets doen aan de integratie van ICT in je onderwijs? Waarom zou je nadenken over beter onderwijs? Waarom zou je überhaupt nadenken? Waarom zou je jezelf dat aandoen? Die 'wiskunde' verandert echt niet, dus waarom niet gewoon doorgaan met hoe dat dan gaat? Dat ging toch verder prima?

Zo'n website moet je natuurlijk ook niet willen. Dat is vragen om moeilijkheden. Dat is echt nergens voor nodig. Hoe beter zoiets werkt hoe meer gezeur er over ontstaat. Terecht natuurlijk, daarvoor hebben we immers allerlei 'dingen' voor ICT van de hogeschool? Dat die 'dingen' verder maar weinig met ICT te maken hebben is dan wel weer een soort van jammer. Maar ja, dat weet verder niemand. Ik bedoel maar, waar is ICT nu eigenlijk voor nodig? 't Is gewoon onzin.

Je moet dan af en toe wel vergaderen, vage gesprekken voeren, gezellig meeklunzen met de rest en doen alsof je weet waar je me bezig bent. Maar dat toch geen probleem? Zolang je dat nu maar zo overtuigend doet dat niemand merkt dat je ook niet weet waar je mee bezig bent. Wie zal er iets van durven zeggen? Gewoon stug volhouden. Je moet gewoon niet letten op de rest, je hebt gewoon gelijk en de rest is gezeik, zullen we maar zeggen.

Nee, ik begrijp het ook niet. Ga ik een beetje raar zitten doen. Straks moet ik 'echt' aan het werk. Moet ik gaan proberen om leerlingen echt iets te leren. Waarom doe ik dat nou? Waarom ben ik niet gewoon blijven zitten waar ik zat? Dom he? Maar ja, 't is niet anders.:-)

Afbouwen en verder kijken

Should I sing sad farewell to things
I'm really glad I've left behind?
Peter Hammill

Ik heb nog een poging gedaan om duidelijk te maken dat ik 'alles en iedereen' zo snel mogelijk probeer te vergeten.:-) Ik heb 't gevoel dat 't niet gaat lukken, maar is dat erg? Ik weet 't niet, maar het was echt leuk en met een goede herinneringen kan je lang doen, zullen we maar zeggen.:-)

Aan de andere kant moet je af en toe gewoon 's wat anders proberen. Zoals gezegd is dat met gemengde gevoelens, zeker. Ik ben blij, maar ook een beetje verdrietig. Is dat erg? Wel nee, zo gaat dat nu eenmaal in het leven. Vrolijke momenten en treurigheid. Onvermijdelijk, helaas. Dat is waarschijnlijk ook inherent aan de menselijke geest. De dichotome wereld! Hoe kan je genieten van dingen als je niet zou weten hoe het zou zijn zonder de zegeningen. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.

Zullen we 't daar maar op houden dan? Laat je niet gek maken en geniet van je zegeningen! De rest is bijzaak:-)

zondag 26 juni 2011

't Is hier fantastisch...

Het is goed wonen in Den Haag. Maar de laatste tijd hebben we hier wel te maken met randgroepjongeren, diefstal en nog wat andere merkwaardige verschijnselen. Uit onverwachte hoek:-)

Ik woon net op de rand van het centrum van Den Haag. Onder ons balkon bevinden zich sinds een aantal weken een aantal jonge meerkoeten. Deze 'randgroepjongeren' hebben, net als hun ouders, een behoorlijk grote bek en maken af en toe een hoop herrie. Het is wel leuk om te zien hoe snel ze leren. Het zijn inmiddels competente duikers aan het worden.

We hebben ook regelmatig hoog bezoek in de vorm van Meneer Jansen:


's Avonds vliegen hier zelfs vleermuizen rond en heel af en toe komt er een vos langs, dus ik bedoel maar: de natuur is leuk, maar 't is me nog niet helemaal duidelijk waar de stad begint en de natuur ophoudt:-))

Dat alles heeft er van alles mee te maken dat de natuur zich gewoon aanpast. Het mooiste voorbeeld daarvan is dat ik vandaag beroofd ben door een meeuw. Even een haring eten op het buitenhof? Leuk plan, een mooie entourage maar niet zonder gevaar. Ik wou net een hap nemen toen, in eens met een 'sjak', de verdekt opgestelde meeuw de haring uit mijn hand hapte en er mee vandoor ging. Met een bijna wiskundige nauwkeurigheid...:-)

We waren gewaarschuwd maar ik dacht altijd dat dit voor toeristen was, maar die meeuw maakt geen onderscheid:-)

Gebruik je hersenen

Je ziet hier en daar nog wel internetreclame met de vraag 'gebruik je de linker of rechterhelft van je hersenen?', met links- of rechtsdraaiend dansmeisje.

Het ligt vast aan mij maar volgens mij zeer aan te bevelen om vooral beide hersenhelften te gebruiken.:-) Normaal gesproken heb je er, volgens mij, verder helemaal niets over te zeggen, dus wat moet je met die onzin?

Optische illusies zijn vooral interessant omdat je daarmee min of meer de beperktheid van perceptie kunt ontdekken. Dat geeft natuurlijk ook te denken over informatieverwerking en het denken in het algemeen, maar men moet niet overdrijven.


The Koffka Ring

Zie ook The Koffka Ring of meer in algemene zin 92 optische illusies.

Wat moet je daar nu van denken? Kennelijk is onze waarneming een beetje 'fuzzy'. Het systeem probeert van een complexe wereld nog iets te maken wat we kunnen begrijpen. Het is geen camera en de software is enigszins slordig geïmplementeerd, zullen we maar zeggen. Toch gaat het over het algemeen aardig goed.:-)

Maar lieve mensen, als zoiets 'eenvoudigs' als waarneming al zo complex is hoe zit dat dan met de rest van het denken? Zouden daar al te simpele opvattingen over 'dingen' en 'personen' niet gewoon verboden moeten worden?

Links of rechts? Een beetje onzin dus. Het zou al fijn zijn als 'sommige mensen' sowieso die hersenen 's zouden gaan gebruiken. Dat zou al een hele verbetering zijn:-)

zaterdag 25 juni 2011

Het komt goed

“Rowing harder doesn’t help if the boat is headed in the wrong direction.”
Kenichi Ohmae

Ik las ergens:
Hoe het komt weet ik niet maar het gebeurt nogal eens dat mensen die afscheid gaan nemen van hun baan in het onderwijs, opmerkelijke en behartigenswaardige dingen zeggen.
Ik hoop niet dat iemand verwacht dat ik dat ook ga doen. Dat gaat niet gebeuren, denk ik. Niet dat ik niet iets te melden zou hebben, maar ik heb voorlopig genoeg gezegd denk ik. Bovendien is het behoorlijk zinloos om nog iets zinnigs proberen bij te dragen aan een organisatie die mogelijkerwijs zijn waardepropositie een beetje uit het oog aan het verliezen is.

Nee, het zit er niet in. 't Was echt heel erg leuk, ik heb er ontzettend veel van geleerd, leuke vakken gedaan, een heleboel aardige mensen leren kennen, studenten iets proberen te leren, we hebben lol gemaakt en hopelijk heeft iedereen dan toch op z'n minst begrepen dat 'leraar zijn' een geweldig leuk beroep kan zijn, maar dat niets vanzelf gaat. Daar zou nog veel over te zeggen zijn. Wiskunde is leuk!:-)

Nee, het is tijd voor iets anders. Loslaten en vooruit kijken. Vooruit maar! We zien wel wat er van komt. Het komt vast goed. Het komt altijd goed.:-)

Dan liever de lucht in

Als afsluiting op de cursus 'wiskunde en leergebieden' laat ik studenten commentaar geven op het artikel 'Leraar, boei of ga ten onder' van Ferry Haan:
"Makkelijk communiceren. Relativeren. Doorzetten. Vakkennis. Vind dit soort eigenschappen maar eens in één persoon tegen de huidige arbeidsvoorwaarden die het huidige onderwijs kan bieden. Aan de andere kant hebben mensen die hierover beschikken, of het kunnen aanleren, een geweldig leven op het podium in het klaslokaal."
bron
Studenten vinden het een leuk artikel, herkenbaar, goed geschreven en nog zo wat. Ze zouden geen aanstormende docenten zijn als ze niet hier en daar en 't een en ander zouden willen nuanceren. Er zijn studenten die het wel (in grote lijnen) eens zijn met de strekking van het artikel, maar vinden dat je vooral jezelf moet zijn en ook niet moet overdrijven. Dat is niet zo'n gekke gedachte natuurlijk.:-)

Naar aanleiding van de reacties zou je van alles verder kunnen bespreken: vakkennis, betrokkenheid, persoonlijkheid, humor, je rol als docent, enz. enz.

Maar helaas, de cursus is afgelopen. Ik vond het leuk en 't blijkt maar weer dat alles in principe lesmateriaal kan zijn. Dit artikel is daar een mooi voorbeeld van. Het was (denk ik) niet bedoeld als lesmateriaal, maar 't is het wel geworden en dat is ook bijzonder.

vrijdag 24 juni 2011

Over the Hill (2)

"Oh, but the clock was always counting,
the envelope was sealed
and as the pressure's mounting
still precious little is revealed."
Peter Hammill

Encoding error

This page contains 23 errors: error on line 23 at column 23: Encoding error.

QuickGraph voor de IPad

Dat kan toch allemaal maar:



Met Quick Graph op de IPad kan je mooie grafieken tekenen in 3D.

Digitalisering van het onderwijs

Nou lees ik toch weer iets als:
Goed leermateriaal is een absoluut vereiste in het proces van digitalisering van het onderwijs. Toch is niet altijd duidelijk wat de toegevoegde waarde ervan is. Welke voorwaarden moeten eraan gesteld worden en wat wordt van de docent verwacht.
Eigenlijk ben ik na de eerste zin de weg al kwijt. Digitalisering van het onderwijs? Hoe bedoelt u? Heel het onderwijs? Dus inclusief de leraren en de leerlingen? Dat zal wel niet.:-)

Het leermateriaal? Kennelijk is er een proces aan de gang, maar kennelijk is het nog niet helemaal duidelijk wat daar nu precies de bedoeling van is? Of zo...:-(

Maar 't is gewoon geen nieuws, geloof ik. 't Was weer 's een poging om iets uit te venten dat al eerder niet erg veel indruk heeft gemaakt. 't Is, hoe je 't ook bekijkt, veel geleuter. Blijven rondpompen zou ik zeggen. De vraag is dan nog wel of 'leuteren' uiteindelijk nog ergens toe leidt...

Within you and without you

"And the time will come when you see
we're all one, and life flows on within you and without you."
The Beatles

donderdag 23 juni 2011

Laatste les

Een historisch moment van 10 jaar lerarenopleiding moet toch wel de laatste les zijn. Die les heb ik vandaag gedaan. We hebben nog wat experimenten bekeken, presentaties gedaan en elkaar nog 's aangekeken:-) Ik vond het weer erg gezellig. De studenten zijn leuk en 't was een mooie afsluiting van 'wiskunde en leergebieden'. Enigszins chaotisch maar amusant. We zijn nog niet helemaal klaar, want er staan nog wel wat opdrachten om na te kijken...:-)

"En al denk je 'dat komt nooit meer'
Dat komt nooit, nee nooit meer terug"


Dat is dan wel weer jammer ergens, maar met een goede herinnering kan je ook heel lang doen toch? Bedankt allemaal! Op naar de volgende stap!

Geniaal gewoon

"Genius might be described as a supreme capacity for getting its possessors into trouble of all kinds."
Samuel Butler

Daar had ik niet aan gedacht

Ik had er niet aan gedacht maar als je ergens 10 jaar werkt dan sleep je allerlei rommel met je mee. Dat weet je niet, maar dat blijkt pas als er mee stopt:


Ik kan zo een heleboel dingen, omstandigheden en levende organismen noemen die ik liever kwijt dan rijk ben. Dat ga ik nu hier niet doen, want je moet wel een beetje leuk blijven, zullen we maar zeggen.:-)

Maar 't is wel grappig, ergens. Waarschijnlijk krijg ik bij mijn nieuwe werkgever ook wel weer allerlei 'rommel' te verwerken, maar dat is dan tenminste weer 's nieuwe rommel, nieuwe inzichten en nieuwe frustraties. Dat lijkt me eigenlijk best fijn. Ik heb wel een beetje genoeg van die oude meuk:-)

Dus wat dat betreft is het niet zo gek om af en toe 's wat anders te gaan doen!

De leukste vakken

In het kader van 'eindevaneendecenniumevaluatie' de vraag 'wat waren nu de leukste vakken om te geven?' het antwoord (in willekeurige volgorde):
  • Analyse functies van meer variabelen
  • Analyse differentiaalvergelijkingen
  • Analyse+
Dat heeft wel een hoog 'analysegehalte' zullen we maar zeggen. Potjandorie... Iedereen dacht dat iets had met ICT, maar dat blijkt toch iets genuanceerder te liggen dan dat iedereen dacht. Dat klopt wel maar ik geloof dat ik vooral ook iets met wiskunde heb. Komt dat even goed uit, als je wiskundeleraar bent, zullen me maar zeggen:-)

Analyse is COOL:-) Zadelpunten zijn COOL:-) Recursie is COOL:-)

Wiskunde is leuk!

Eén van de aardigste opbrengsten van de opdracht 'wat is een goede wiskundeleraar?' is de vermelding dat je als wiskundeleraar gevoel voor humor moet hebben. Ik heb daar over na zitten denken en zo 's gekeken naar mijn eigen wiskundeleraren. Dat is nog niet zo makkelijk want dat zijn er nogal wat. Maar ik denk dat het wel klopt!

't Is wel bizar dat een GOOGLE-zoekopdracht wiskunde en humor kennelijk naar deze pagina moet leiden. Dat zegt, denk ik, meer over de rest dan over mij:-)

Maar misschien werkt dat ook wel zo. Ik heb wel vaker moeten constateren dat studenten over een cursus zeggen 'het ging nergens over, maar 't was wel gezellig'. Ik ben daar niet blij mee, maar 't is beter dan het nergens over ging en ook nog 's heel erg ongezellig was.:-)

Nou ja. Al met al? Ik weet het ook niet helemaal precies. Maar een vergelijking oplossen en dat dan de leerlingen echt lol hebben, kan dat? Ja hoor, dat kan!:-)

dinsdag 21 juni 2011

Onderscheiding

"Aan een onderscheiding als ridder in de orde van St.Akker en de gestampte muisjes heb je natuurlijk ook helemaal niks."
Globe Putrand

Laat maar gaan

"Some people think it's holding that makes one strong—sometimes it's letting go."
Unknown

maandag 20 juni 2011

Afscheid

"Het afscheid verlengen is niets waard. Je verlengt niet de aanwezigheid maar het vertrek."
Bibesco

Mooi wel dus:-)

In Mooi niet dus:-) ging om wat ik nu eigenlijk zelf wil. De vraag is nog: waren die andere dingen niet leuk dan?

Werkzaamheden als systeembeheerder, auteur van Netwerk, webmaster van Netwerk, docent ICT voor jaar 1 en eindredacteur van Stepnet waren allemaal leuk. Iets 'nieuws' doen is altijd leuk. Lekker bezig, nuttig, leerzaam en je houdt op die manier de hersenen nog 's een beetje op gang. Dus geen probleem!

Dingen als 'community-manager Kennisnet voor wiskunde' of 'ELO-beheerder van N@tschool' is echt niet leuk. Het is continu trekken aan een dood paard, zullen we maar zeggen. Je weet dat het zinloos is, maar ja, wat moet je dan? Welaan, er gewoon mee stoppen! Dat is verreweg de beste oplossing.

Ik ben nog steeds 'maker en beheerder van WisFaq'. Dat is nog steeds leuk. Dit jaar bestaat WisFaq 10 jaar. Dat moet eigenlijk een feestje worden. Helaas hebben we geen rode cent te besteden, dus ik ben er nog niet helemaal uit hoe we dat gaan doen.

Maar daar wilde ik het niet over hebben. Ik wou eigenlijk iets zinnigs zeggen over websites om je onderwijs te ondersteunen en hoe dat dan gaat... of beter gezegd 'niet gaat'. Maar dat dan maar weer een andere keer...

zondag 19 juni 2011

Mooi niet dus...:-)

Ik ben wiskundedocent en soms als ik kijk naar de dingen die ik daarnaast gedaan heb, dan vraag ik me wel 's af wat ik nu eigenlijk zelf wil:

1. Systeembeheerder
2. Auteur van Netwerk
3. Webmaster van Netwerk
4. Community-manager Kennisnet voor wiskunde
5. ELO-beheerder van N@tschool
6. Docent ICT voor jaar 1
7. Maker en beheerder van WisFaq
8. Eindredacteur van Stepnet

Zie eventueel documentatie

De laatste 9 jaar was ik toch voornamelijk docent wiskunde op de lerarenopleiding. Dat was altijd erg leuk, maar wel met een hoog ICT-gehalte. Nu vind ik ICT (duidelijk) zelf erg leuk, handig en nuttig, maar dat betekent nog niet dat het leuk is andere mensen dat uit te leggen. Bij studenten gaat het meestal nog wel. Maar waar gaat het dan over? Vooral over wat ik zelf interessant vind.:-)

Ik doe liever wiskunde, denk ik. Dat gaat tenminste ergens over:-))

Internet en wiskundeonderwijs

De mooie momenten in het leven van een wiskundedocent: je doet maar wat en soms pakt dat nog goed uit ook nog. Dat je dan zelfs wel 's denkt dat je toch ergens best leuk bezig bent. Wat wil je nog meer?

Aan de andere kant: als je (zoals ik) allemaal van die aardige, gemotiveerde en hardwerkende studenten les mag geven dan moet je ook wel een hele grote sukkel zijn wil je zelfs dat verprutsen.:-) Volgens mij kan dat bijna niet. Zou je denken... Maar dat kan natuurlijk best. Ik doe ook wel 's dingen die 'echt' nergens op slaan, die ver onder de maat zijn en die eigenlijk verboden zouden moeten worden:-)

Maar ik word toch wel heel blij als ik dan in de cursus-evaluatie dit te lezen krijg:
Voor dat ik met deze cursus begonnen was, had ik weinig zin in en ik wou het doen om dat het moet. Het was dus meer voor mijn studiepunten. Toen ik mee begonnen was, had ik de smaak te pakken en ik heb de opdrachten met veel plezier gemaakt.
Dat is best bijzonder als je bedenkt dat de cursus helemaal digitaal is gedaan. Ik heb deze student niet gezien, hij heeft geen lessen gevolg en alles via de website gedaan. Kennelijk is het dus mogelijk om een leuke, nuttige en vooral leerzame cursus te doen zonder face2face-contact.

Weet je wat het nu het leukste is? Dat het nakijken van het werk en de opdrachten van feedback voorzien ook heel plezierig was. Een student die lol heeft in de opdrachten, de docent die er lol in heeft en dat het dan ook nog nuttig, leerzaam en de moeite waard was? Wat wil je nog meer?

zaterdag 18 juni 2011

Workaholic

Ik geloof dat ik toch ook wel een soort workaholic ben:
De onbedwingbare neiging om hard te werken en, als men niet werkt, veel aan het werk te denken.
Volgens Wikipedia hangt Workaholisme vaak samen met een zekere neiging tot perfectionisme en neuroticisme, en heeft daarmee mogelijk een basis in de persoonlijkheid van de werkverslaafde.

Wel aan, dat lijkt me duidelijk:-) Opgelost!:-))

vrijdag 17 juni 2011

Het bizarre geblaat van Ton Elias

"Moeten we nu echt gaan bewijzen dat de gemiddelde leraar gemotiveerd, betrokken, ja zelfs idealistisch is? Dat de gemiddelde rector zich een slag in de rondte draait om met de beperkte middelen kwalitatief goed onderwijs te bieden? Dat tot en met het ondersteunend personeel iedereen privétijd inlevert om het werk af te krijgen? Is het echt zo dat Nederland twijfelt aan de drive van het onderwijs om de kwaliteit te verbeteren?"
bron

Zie ook deze weblogpost

Definitie Cloud Computing

“Cloud computing is het leveren/gebruiken van schaalbare en ‘elastische’ diensten die via internet worden aangeboden. Het gaat om standaard diensten, die door de gebruiker zelf in te richten zijn en waarvoor wordt betaald naar gebruik”.
bron

dinsdag 14 juni 2011

Doe ff het licht aan

“If you light a lamp for someone else it will also brighten your path.”
Buddha

Het primaire proces?!

"Conclusie bij dit alles, van het budget van de scholen lekt door heel wat kieren en gaten het geld weg, soms voor duidelijke doelen, soms voor onduidelijke doelen en om al die doelen in stand te houden vertikken de bestuurderen om de gaten en kieren te dichten."
b(r)on

U komt als geroepen

"Meer uren wiskunde gegeven door betere wiskundeleraren zal het niveau van leerlingen ontegenzeggelijk opschroeven. Ten opzichte van het buitenland hebben we op dat punt ingeleverd. Cruciaal blijft de rol van een adequaat bevoegde docent die de sterke roep om passend wiskundeonderwijs in een veranderende samenleving/economie verstaat."
bron

Nederlands onderwijs scoort mondiaal prima

"Waar ik me zorgen over maak is het gemak waarmee iedereen achter dit soort conclusies aanloopt. Het lijkt er vaak op dat de boodschapper van dit nieuws de cijfers wil gebruiken om een politiek agendapunt kracht bij te zetten of anderszins het eigenbelang wil dienen."
bron

De route naar de top?

"Minder uren wiskunde betekent: minder kennis en vaardigheden aan het eind van havo en vwo. Niet alle vervolgopleidingen hebben daar tijdig op ingespeeld. Dictaten werden te laat aan de nieuwe (uitgedunde) curricula in het voortgezet onderwijs aangepast, docenten namen vaak ten onrechte aan dat de eerstejaars allerlei onderwerpen op school wel hadden gehad."
bron

maandag 13 juni 2011

De wet van Parkinson

Veelgestelde vragen over vergaderen: hoe kan men voorkomen dat in vergaderingen over onbelangrijke problemen en huishoudelijke zaken eindeloos gemekkerd wordt?
Dit verschijnsel staat bekend als de wet van Parkinson: hoe onbenulliger een zaak, des langduriger de beraadslagingen.
Vergaderwijzer.nl FAQ's
De wet van Parkinson wordt ook wel de Trivialiteitswet van Parkinson genoemd:
"De hoeveelheid tijd die in vergaderingen wordt besteed aan een onderwerp is omgekeerd evenredig met de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is..."
Trivialiteitswet van Parkinson | Wikipedia"
Dat komt me toch allemaal wel vaag bekend voor, ergens:-)
Later misschien meer, maar erg waarschijnlijk is dat niet...:-)

Professionals?

"The modern executive, manager, teacher or trainer can’t really call themselves a professional without at least a knowledge of social media. You’ve got to play with this stuff to understand its virtues and vices."
bron (WRubens)

Ode aan de eenheidscirkel

Met de nieuwe formulekaart in het vooruitzicht zullen leerlingen/studenten de volgende formules moeten kennen:



Maar die ga je natuurlijk niet uit je hoofd leren. Een deel zul je gewoon weten omdat je begrijpt hoe het zit en de rest kan je eenvoudig afleiden met de eenheidscirkel.

O. lieve eenheidscirkel, je bent lastig in het begin, maar eenmaal begrepen ben je o zo'n handig ding, lang leve de eenheidscirkel:-)


Ik hou van je! Hiep hiep hoera!:-)

Knurft

Een woord wat je maar zelden meer hoort is 'knurft'. Op http://synoniemen.net komt 'knurft' niet voor als trefwoord. Het is wel gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
  • kinkel: boerenpummel, botterik, hark, knurft, lomperd, lomperik, vlegel, vlerk.
Dat is toch aardig. Er is ook nog een soort spinweergave:
Mooie woorden allemaal. Maar 'knurft' moet toch wel weer in ere hersteld worden. 't Is zo'n leuke kwalificatie voor 'sommige mensen', zullen we maar zeggen. Lijstje van 'Woord van de dag': amateur, dreutel, duts, frutselaar, hannes, haspelaar, hobbezak, jandoedel, klungel, knuppel, knurft, lomperd, lord wanhoop, loser, lul, lul-de-behanger, lummel, prutser, stoethaspel, stuntel, sukkel, sukkelaar. Zie ook etymologiebank Maar hoe ziet zo'n knurft er dan precies uit? Wel aan! Zie deze pentekening van Ineke Smienk. Mooi!:-) Zo zie je maar weer: alles houdt verband!

zondag 12 juni 2011

Dat was niet al te moeilijk


Dat was toch niet al te moeilijk...:-)

Blue boy


life goes on love survives

Zie Blue boy

Experimenteel

Ik ga later vandaag misschien toch nog proberen om mijn powerpointpresentaties voor 'Wiskunde en cultuur 2-3' te voorzien van geluid.

In plaats van 'face2face' de presentatie doen, er geluid bij op te nemen en dat dan op te slaan als filmpje. Dat zet ik dan op YouTube. Ben ik even web2.0!?:-)

Hoe moeilijk kan dat zijn? `t Is echt voor de lol, want veel zin om nog iets te investeren heeft het niet. Aan de andere kant moet je moet zoiets gewoon 's proberen, vind ik. Dat zal dan wel tot in alle eeuwigheid op YouTube staan. Dat is ook leuk Als ik maar niet in beeld ben:-))

zaterdag 11 juni 2011

Hoe krijgt een land goede leraren?

Onderzoek: in de beste onderwijslanden zijn leraren a) zeer intelligent, b) zeer vakdeskundig c) uitstekende uitleggers...
Via @hminkema

Ik moet nog even wat studeren en lezen maar dan kom ik misschien nog wel op terug. Maar misschien ook wel niet...

Zie dit PDF-bestand

Homo zappiens & multitasken

In het kader van de geleuterindicatoren ga ik 's wat roepen over `homo zappiens & multitasken`.

Homo Zappiens
In 2010 verscheen 'Homo Zappiens: opgroeien, leven en werken in een digitaal tijdperk' van Wim Veen. Op Homo Zappiens en vele andere plekken kan je er van alles over lezen.
`De in het boek beschreven praktijkexperimenten schetsen daar een aardig beeld van en geven een voorproefje op de toekomst. En met die inzichten kun je zeker je voordeel doen!`
De vraag is niet 'of' je er in het onderwijs iets mee moet, maar 'wat' je er nu precies mee moet. Ideeën genoeg, maar voorlopig zijn de 'deskundigen' het nog niet helemaal eens, geloof ik...

Multitasken
Als het om multitasken gaat is er altijd wel een wijsneus die komt duidelijk maken dat multitasken niet bestaat. Op zich klopt dat wel maar dat doet niet af aan het feit dat de 'moderne mens' veel verschillende dingen tegelijk (of naast elkaar) kan doen. Op Multitasken had ik er al een keer iets over geschreven:
Meestal denkt men bij zappende multitaskers aan jongeren en niet direct aan wat ‘jong uitgevallen ouden van dagen’ zoals ik. Toch is dat wel iets waar ik me het prettigst bij voel.
Als het waar is dat je hersens gewoon doorwerken als je ergens anders mee bezig bent dan is het niet verkeerd om bij intensieve activiteiten (wiskundige problemen oplossen, een cursus in elkaar zetten, lessen voorbereiden, e.d.) te zorgen voor afwisseling.

De vraag is dan: 'wat moet je er mee?'. Moet nu iedereen gaan multitasken en een homo zappiens worden? Of valt het nogal mee? Worden de zaken af en toe niet een beetje overdreven? Nou we zien wel.

Recent hersenonderzoek

"Recent hersenonderzoek heeft uitgewezen dat bij het lezen van onderzoeksresultaten van recent hersenonderzoek de meeste mensen ophouden hun hersenen te gebruiken."
Globe Putrand

Competentiegericht onderwijs

"Allereerst wilde ik de uitwassen van het competentiegericht onderwijs bestrijden. Bij deze onderwijsvorm mogen studenten hun eigen leerdoelen formuleren en daarnaartoe werken, en is de docent naar de achtergrond verdwenen. Dit had geleid tot onaanvaardbaar hoge uitvalcijfers, bij sommige studies in het eerste jaar meer dan zestig procent."
Geert Dales

Weer een sommetje...

Volgens @JWHandboek:
De grootste dinosauriër was de Argentinosaurus, die meer dan 30 meter lang werd. Hij verorberde dagelijks tonnen plantaardig voedsel.
Eh!? Tonnen? Klopt dat wel? Is dat niet een beetje veel?

Iets met lengte, oppervlakte en inhoud en zo... Wat is een ton ook alweer, dat soort dingen. Je weet wel.:-)

vrijdag 10 juni 2011

Mooi!:-)

“The most beautiful things in the world cannot be seen or even touched. They must be felt with the heart.”
Helen Keller

Luie vrijdag

Vanmorgen vroeg op wegens intake. Daarna naar de haringboer gefietst. De haringkar was nog niet open. Later nog maar een keer geprobeerd. Op de fiets! Jaja! Goed bezig! De haringen waren overigens wel weer bijzonder smakelijk! De 'nog te werken dagen' en de haringstand op Op weg naar het einde is nu gelijk! Hupsaké, hupsaké!

Voor de rest doe ik vandaag niks meer. Het is tenslotte 'luie vrijdag'. Ik vind dat ik wel weer genoeg heb gewerkt deze week.:-) Bovendien zijn mijn uren voor dit jaar al op!

Maar huishoudelijk gezien ben ik goed bezig:
  • Vuilniszak weggebracht
  • Haringen gehaald
  • Koffie gezet
  • Afvoerputjes schoon gemaakt
  • Soep gemaakt
  • Bier gedronken
Dus ik bedoel maar. 't Is vrijdag weet je wel... VRIJ! Gewoon lekker genieten van een lang weekend. Tada... Nee dat komt wel goed.:-)

En ik geloof dat we vandaag asperges eten, dus al met al een heerlijke dag!

Laatste hangop?

Morgen heb ik een intakegesprek en nee, ik word niet opgenomen. 't Is een bijkomstigheid als je verandert van werkgever. Arbeidsverleden, bevoegdheden, verklaring omtrent het gedrag en nog zo wat van die dingen. Ik ben weliswaar 'gekkie henkie' maar opname in een gesloten inrichting is nochtans niet aan de orde. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk...:-)

In het kader van de 'afkickverschijnselen' gaat het verder vrij goed. Mijn uren voor dit jaar zijn op, dus doe ik alleen nog wat noodzakelijk is. Met veel plezier:-)

donderdag 9 juni 2011

Potloodschets van 21st century skills

Op Potloodschets van 21st century skills antwoord op de vraag:
"Welke vaardigheden hebben jongeren nu en in de toekomst nodig om succesvol te zijn in de samenleving, hoe en waar moeten deze geleerd worden, en welke rol speelt ict daarbij?
Samengevat:
  • Creativiteit en visie
  • Lef
  • Profileren
  • Wennen, aanpassen, ‘gewoon doen’
  • Selecteren
  • Plannen
  • Mediawijsheid
  • Lief zijn!
De komende tijd wordt deze lijst verder uitgewerkt. Geinig! Daar kunnen sommige mensen misschien nog iets van leren.:-) Zie ook Het nieuwe werken en Veranderen.

Co-creatie

In het kader van geleuterindicatoren vandaag dan de beurt aan co-creatie. Volgens Wikipedia:
Co-creatie is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden.
Leuk idee, maar hoe doe je dat dan?

Ik heb geen idee, maar ik geloof dat we bij 'wiskunde en leergebieden' daar wel een soort vorm voor gevonden hebben. Studenten kunnen veel van elkaar leren, maar dan moeten ze wel de ruimte krijgen hun ideeën, gedachten en andere hersenspinsels te kunnen ventileren. Dat is zo leuk! Hoe? Met een 'slimme inzet van ICT' natuurlijk. Dat is niet heel erg ingewikkeld. Ik kom er nog wel een keer op terug... misschien.

Maar voor de rest? Ik weet het niet. Ik zal er nog 's ernstig over na gaan denken. Er zijn zeker mooie voorbeelden te vinden maar er zijn zeker ook 'minder geslaagde pogingen' te vinden. Maar goed, misschien daarover later meer.

Zie ook Samenwerken

woensdag 8 juni 2011

Tijd zat

“It’s never too late to be what you might have been.”
George Eliot

De muur

"De belangrijkste succesfactor bij onderwijsinnovatie is de docent. Wil je leren op een andere manier, en met ICT, vormgeven dan zul je medewerkers daartoe in staat moeten stellen. Door faciliteiten ter beschikking te stellen, en vooral door te investeren in het vergroten van hun expertise."
bron

dinsdag 7 juni 2011

Wachten tot je een ons weegt

Vandaag stond in het teken van het wachten. Eerst een uur bij de tandarts zitten wachten op C. Dat ging nog wel. Een sudoku waar ik niet verder mee kom, mooie foto's bekeken in een boek over Nederland, een aantal National Geographic's doorgenomen, ...

Daarna naar het gemeentehuis voor het aanvragen van een 'verklaring omtrent het gedrag'. Dat was nogal onvermijdelijk. Ik had nummer B217 en toen ik aankwam was nummer B191 aan de beurt. Dat duurde dus ongeveer anderhalf uur voor een handeling van 2 minuten! Kosten: 30 euro! Maar die krijg ik terug, geloof ik. Die tijd ben ik dan wel mooi kwijt:-)

Als je nu zo moet wachten dan moet je daar wel tegen kunnen. Ik vind het niet zo erg. Ik ga gewoon lekker zitten denken over van alles en niks. Daarnaast vond ik dat ik als beloning wel recht had op 4 hollandse nieuwe en iets van een gebakken visje. Die hollandse nieuwe van de viskraam bij het binnenhof zijn werkelijk verrukkelijk! Er werd echter niet gebakken in verband met de haringverkoop. Dat was dan wel weer jammer, maar begrijpelijk.

Maar zo moet je dat doen: niet druk maken, gewoon genieten van het moment en daarna weer verder met het genieten van de leuke dingen in het leven. Ik geloof dat ik na mijn 'onvermijdelijk besluit' wel heel veel meer rust in mijn hoofd heb en nu al meer geniet van de dingen, dus dat is al vast verdiend!

Maar eerst maar 's afbouwen, vakantie vieren en verder genieten, zullen we maar zeggen:-)

maandag 6 juni 2011

Op weg naar het einde


Het aftellen is afgelopen! Haringstand: 30

Gekke Henkie

Als je, zoals ik, in deeltijd werkt dan is het verstandig om te tijdschrijven. Dat is noodzakelijk om te voorkomen dat je te veel doet voor te weinig geld, zullen we maar zeggen.

De tijd is op! Wat nu?
  • Thuis blijven?
  • Een rekening sturen? De extra kosten declareren?
  • De kantjes er van af lopen?
  • Een andere baan zoeken?
  • Lekker doormodderen?
  • Klagen? De kindertelefoon? De politie?
  • Doorgaan op de ingeslagen weg en denken 'het zal mijn tijd wel duren'?
  • Gewoon maar normaal doen?
  • Doen alsof je gekke henkie bent?
Wie het weet mag het zeggen.:-)

zondag 5 juni 2011

Vlugschrift

Volgens mijn Excelblad `tijdschrijven` heb ik nog 41 uur te besteden. Ik moet nog 5 weken, dus dat komt wel op.:-)

Mijn TweetDeck doet het weer en mijn Internet Explorer heeft besloten zich normaal te gedragen dus ik ben er weer helemaal klaar voor. Die laatste 5 weken kom ik ook nog wel door, denk ik.

Daarna zal het toch wel een keer vakantie worden uiteindelijk. Dat zou leuk zijn...:-)

...voor de rest ben ik wel zo'n beetje uitgepraat voorlopig. Tot ziens. Tot over een jaar of 10:-)

Als je een spijker bent

The nail that sticks up will be hammered down.
bron

De toekomst van wiskundeleraar.nl

Het ziet er naar uit dat per 1 september de website wiskundeleraar.nl een andere bestemming krijgt. Wegens onvoorziene omstandigheden zullen we maar zeggen.

De vraag is dan: wat nu? Na 7 jaar trouwe dienst laat ik het maar zo. Ik zou het natuurlijk kunnen proberen te gaan gebruiken bij mijn nieuwe baan, maar in principe hebben we daar al allerlei dingen voor die (hoop ik) ook werken. Zo niet dan kan ik altijd nog 's kijken...:-)


Ik moet daar dus nog een keer over na gaan denken... Ideeën genoeg, maar eerst maar 's kijken hoe 't gaat, wennen aan de nieuwe omstandigheden en dan komen de 'goede ideeën' misschien wel vanzelf. Ik zie nog wel.:-)Je moet dan inloggen. Dat kan dan nog steeds, maar vanaf 1 september 2011 gaat dan niet meer.

Grafschrift

Hier rust wiskundeleraar.nl
In leven een waar genoegen
Nu is ie dood
Wat was dat is geweest
Voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij
Deze wiskundeleraar is uitgeteld:-)

vrijdag 3 juni 2011

Cijferlijst 1990

Op mijn akte van bekwaamheid van de tweede graad tot het geven van voortgezet onderwijs in het vak wiskunde staat:
De examencommissie voor de eenjarige deeltijdopleiding wiskunde, tweedegraad verzorgd door de hogeschool gelderland te arnhem belast met.. enz.
Het lijkt dan net of de tweedegraads opleiding destijds maar één jaar duurde. Rara hoe kan dat?

Er zat ook nog een cijferlijst bij:


...en de scriptie ging over 'de rekenmachine in het voortgezet onderwijs', dus ik bedoel maar...:-)

De laatste lootjes...

Als je een `lerarenopleider` bent dan suggereert dat dat je zo'n beetje weet hoe dat werkt. Dat je, zeg maar, een soort van deskundige bent op het terrein van het 'leraar zijn'. Na 22 jaar is dat misschien zelfs niet eens zo`n gekke gedachte. Maar is dat wel zo?

Ik weet het niet. Als ik zo lees wat studenten allemaal schrijven, bedenken en vinden dan vind ik dat hoopgevend. Er is zo veel betrokkenheid, passie, creativiteit en plezier. We hebben altijd zo'n lol en ik vind zo veel herkenbaar. Ik geloof dat ik me meer betrokken voel bij die studenten dan bij de rest van die lerarenopleiding.


Je zou je bijna af moeten gaan vragen waarom dat 'gezeur' nu eigenlijk nodig is? Waarom niet gewoon doen wat nodig is en afzien van onzinnige ideeën, generieke maatregelen en andere ongemakken? Jammer genoeg zit dat er niet in. Is dat erg? Eigenlijk wel, maar af en toe moet je ook aan jezelf denken. Ik geef 't toe: het is egoistisch ergens maar 'what the fuck', je leeft maar één keer. Als iedereen nu 's gewoon normaal zou doen!?

Ik heb mijn best gedaan. Ik vond het leuk. Ik geniet er nog steeds van, maar je kunt niet het onmogelijke willen... Of misschien ook wel:-))

Wiskunde en leergebieden

In het kader van 'doe nog 's een cursus' lopen er op dit moment twee cursussen 'wiskunde en leergebieden'. Eén in de voltijd en één in de deeltijd. In principe zijn de cursussen exact hetzelfde. Grof gezegd komt het er op neer dat de studenten de opdrachten inleveren via de website en wel zo dat iedereen elkaars werk kan zien.

Ik kijk het zo'n beetje na:
VOLTIJD
Je hebt nu 337 opdrachten van de 667 opdrachten nagekeken (51%)
Er zijn in totaal 29 deelnemers.

DEELTIJD
Je hebt nu 478 opdrachten van de 782 opdrachten nagekeken (61%)
Er zijn in totaal 34 deelnemers.

Eigenlijk kan je 't geen nakijken noemen. Ik keur het 'goed' of ik keur het 'af'. Ik lees natuurlijk alles en bekijk alles maar ik probeer me er (in principe) niet te veel te bemoeien. Daarbij val ik wel 's door de mand in die zin dat sommige studenten niet echt antwoord geven op de vraag of zich niet aan de opdracht houden.

Het is wel een beetje jammer dat de interface niet bij alle browsers helemaal doet wat ie bij internet explorer doet. Daardoor ben ik ook meteen een webeditor geworden. Dat heb ik wel vaker gedaan dus echt erg is dat niet, maar 't is natuurlijk wel werk.

Maar leuk is het wel. Ik vind het in ieder geval zo leuk om te lezen wat iedereen zo roept, verzint en kwijt wil. Als dat geen co-creatie is dan weet ik het niet meer.

De groepsgrootte maakt het bij sommige opdrachten moeilijk om nog origineel en aanvullend te zijn, denk ik. Dat is wel jammer ergens. Jammer is ook dat bij de bijeenkomsten het toch lastig praten is met zoveel mensen tegelijk. De presentaties gaan wel, maar ergens heb ik het gevoel dat dat beter moet kunnen.

Maar goed. Als experiment vind ik (tot zover) wel geslaagd. Het is in ieder geval weer 's iets heel anders! Ik ben benieuwd wat de studenten er van gaan zeggen bij de cursusevaluatie. Wat een vak hè?:-)

donderdag 2 juni 2011

Kritiek?

“Criticism is something you can easily avoid by saying nothing, doing nothing, being nothing”
Aristotle

Hoe bedoelt u?

`Technologie zal nooit de plaats innemen van de leraar`, zei hij, maar de media- en internetbedrijven kunnen volgens hem wel een deel van het `geestdodende lesgeven` vervangen.
bron