"Ik heb mijn hele leven gedaan waar ik zin in had..."
Harry Mulisch
zondag 31 oktober 2010
Uitgepraat
Ik ben, geloof ik, nu definitief uitgepraat. Ik heb alles gezegd, dingen opgeschreven, verzameld en verspreid! Maar nu is het op. Er is geen beginnen aan. Ik stop er mee, ik ga iets nuttigs doen...:-)
donderdag 28 oktober 2010
dinsdag 26 oktober 2010
Prestatiebeloning
Naar aanleiding van Prestatiebeloning werkt niet, maar wat dan wel? (1) zat ik zo 's te denken: wat dan wel?
Dat financiele aanmoedigingen bij docenten vrijwel geen rol spelen lijkt me niet zo vreemd. Als je snel en vooral ook veel geld wilt verdienen moet je niet het onderwijs in gaan. Docenten worden waarschijnlijk door andere dingen aangespoord om docent te worden. Dat betekent natuurlijk niet dat je docenten niet fatsoenlijk zou moeten betalen. Als je bij vergelijkbaar opleidingsniveau, ervaring en kennis ergens anders (veel) meer kan verdienen waarom zou je 't leven dan moeilijker maken dan strikt noodzakelijk?:-)
Docenten zijn waarschijnlijk ook niet het onderwijs ingegaan voor de slaapverwekkende vergaderingen, zinloze studiedagen, pleinwacht, surveilleren, administratie en andere ongemakken. Waarschijnlijk was het plan om les te geven, kennis over te dragen, leerlingen het vertrouwen geven in hun eigen kunnen, deuren te openen die voor anderen gesloten blijven en nog zo wat...
Het antwoord op de vraag hoe je docenten kan motiveren lijkt me dan voor de hand te liggen. Het zal toch vooral het gevoel zijn dat wat je doet van belang is! Dat je inspanningen effect hebben, belangrijk zijn en gewaardeerd worden! Dat laatste moet je dan ruim zien. Waardering door je leerlingen, ouders, schoolbestuur, maar ook in maatschappelijke zin.
Bij dat laatste heb ik nog wel 's mijn twijfels. Een beetje mijn salaris bevriezen. Dat gaat zo maar niet.:-)
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat, om docenten blijvend te motiveren, er gewoon geinvesteerd moet worden in het onderwijs. Niet alleen in beloning (hoewel dat zeker geen kwaad kan) maar ook in voorzieningen, ondersteuning, werkende ICT-middelen, visie, inspiratie, autonomie en inspirerende samenwerking met collega's en dat soort dingen...
Later meer...!?
Dat financiele aanmoedigingen bij docenten vrijwel geen rol spelen lijkt me niet zo vreemd. Als je snel en vooral ook veel geld wilt verdienen moet je niet het onderwijs in gaan. Docenten worden waarschijnlijk door andere dingen aangespoord om docent te worden. Dat betekent natuurlijk niet dat je docenten niet fatsoenlijk zou moeten betalen. Als je bij vergelijkbaar opleidingsniveau, ervaring en kennis ergens anders (veel) meer kan verdienen waarom zou je 't leven dan moeilijker maken dan strikt noodzakelijk?:-)
Docenten zijn waarschijnlijk ook niet het onderwijs ingegaan voor de slaapverwekkende vergaderingen, zinloze studiedagen, pleinwacht, surveilleren, administratie en andere ongemakken. Waarschijnlijk was het plan om les te geven, kennis over te dragen, leerlingen het vertrouwen geven in hun eigen kunnen, deuren te openen die voor anderen gesloten blijven en nog zo wat...
Het antwoord op de vraag hoe je docenten kan motiveren lijkt me dan voor de hand te liggen. Het zal toch vooral het gevoel zijn dat wat je doet van belang is! Dat je inspanningen effect hebben, belangrijk zijn en gewaardeerd worden! Dat laatste moet je dan ruim zien. Waardering door je leerlingen, ouders, schoolbestuur, maar ook in maatschappelijke zin.
Bij dat laatste heb ik nog wel 's mijn twijfels. Een beetje mijn salaris bevriezen. Dat gaat zo maar niet.:-)
Uiteindelijk komt het er toch op neer dat, om docenten blijvend te motiveren, er gewoon geinvesteerd moet worden in het onderwijs. Niet alleen in beloning (hoewel dat zeker geen kwaad kan) maar ook in voorzieningen, ondersteuning, werkende ICT-middelen, visie, inspiratie, autonomie en inspirerende samenwerking met collega's en dat soort dingen...
Later meer...!?
Garrulus glandarius
"Er is sprake van een gaaieninvasie in Nederland. Deskundigen die de vogeltrek bijhouden zijn volgens SOVON Vogelonderzoek Nederland volledig verrast door de grote aantallen vogels die sinds enkele weken in het land zijn neergestreken, meldt de organisatie."
bron
Je kunt ook zoeken met GOOGLE op voortdurend krassende eikelzoeker. Over papegaaien gesproken...:-)
bron
Je kunt ook zoeken met GOOGLE op voortdurend krassende eikelzoeker. Over papegaaien gesproken...:-)
Ben ik een beelddenker?
Ik kwam op ikleerinBEELDEN.nl een soort van checklist tegen met de vraag: "ben jij een beelddenker?".
Beelddenkers…. mensen met een prachtig talent! Mensen die onbewust 32 keer zo snel denken als woorddenkers. Mensen die totaalplaatjes zien en daarnaartoe werken. Creatieve mensen. Inventieve mensen.Wel aan dat moet ik dan maar 's nagaan. Misschien klopt het wel!? 't Zou wel veel verklaren! 't Zou ook wel een mop zijn dat ik na 52 jaar eindelijk 's ga begrijpen wat er nu eigenlijk mis is met mij...:-)
Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, bent je zeer waarschijnlijk een visueel-ruimtelijke leerling.Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!:-))
Vision with action can change the world
"Vision without action is merely a dream. Action without vision just passes the time. Vision with action can change the world."
Joel A. Barker
Joel A. Barker
zaterdag 23 oktober 2010
donderdag 21 oktober 2010
dinsdag 19 oktober 2010
Dan Pink on motivation
Het bekijken van Dan Pink on the surprising science of motivation is zeer de moeite waard. Er ligt wel een linkje met wikiwijs, denk ik zo. Interessant is de vergelijking van Encarta en Wikipedia. Daar zou je dus iets van kunnen leren!
"Hoe groter de onderlinge communicatie over goed onderwijs, des te groter de autonomie van de leerkracht om hieraan zelf invulling te geven. En daarmee krijg je als leerkracht geen autonomie, maar daarmee verdien je het."
Prestatiebeloning werkt niet, maar wat dan wel?
"Hoe groter de onderlinge communicatie over goed onderwijs, des te groter de autonomie van de leerkracht om hieraan zelf invulling te geven. En daarmee krijg je als leerkracht geen autonomie, maar daarmee verdien je het."
Prestatiebeloning werkt niet, maar wat dan wel?
maandag 18 oktober 2010
Puzzle van de week
In 't Engels klopt 8 5 4 9 1 7 6 3 2 0 wel, maar in 't Nederlands niet hoor!
First things first
Ik moest gisteren nog wel even die prinses Peach redden. Alweer? Ja... ik was nog 's opnieuw begonnen. Zie Thank you so much for playing my game. Het wordt tijd dat de nieuwe Zelda voor de WII uitkomt...:-)
Het nieuwe werken (1)
Op http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl kan je 10 voordelen vinden van het nieuwe werken:
...en weet je wat!? Het klopt allemaal!:-)
...en weet je wat!? Het klopt allemaal!:-)
zondag 17 oktober 2010
Uit de oude doos?
Je zou denken dat we op een bepaald moment bespaard zouden blijven van dit soort flauwekul:
Ik heb werkelijk geen idee. Er bestaat niet zoiets als een Internet-revolutie. Er is wel iets aan de hand, maar dat proces is veel geleidelijker dan men denkt en dat is ook al veel langer aan de gang, maar dat is dan weer een heel ander verhaal!
Zie ook Het Dunning–Kruger effect
¹) Informatieoverdracht is één woord, dus zonder spatie!
"Docenten met hun schoolboeken verliezen het monopolie op informatieoverdracht¹). Wat overblijft is de kundigheid om te leren leren en informatie te verwerken."Maar 't lijkt toch een blijvertje te zijn, maar 't had net zo goed uit 1998 kunnen zijn. Hoe kan dat?
bron
Ik heb werkelijk geen idee. Er bestaat niet zoiets als een Internet-revolutie. Er is wel iets aan de hand, maar dat proces is veel geleidelijker dan men denkt en dat is ook al veel langer aan de gang, maar dat is dan weer een heel ander verhaal!
Zie ook Het Dunning–Kruger effect
¹) Informatieoverdracht is één woord, dus zonder spatie!
zaterdag 16 oktober 2010
Digitaal leermateriaal
Ik heb nu al een aantal keren http://www.visieopleermateriaal.nl voorbij zien komen.
De vraag is dan wat we ons moeten voorstellen bij de 'digitalisering van het onderwijs'. Hoezo? Digitale les? Digitale leraren? Digitale leerlingen? Of gaat het hierbij alleen om de leermaterialen? Dus, laat ik zeggen, de leerobjecten?
Maar dat is een beetje onzin, want alles is een leerobject! Met de komst van dat grote Internet is het aanbod van leerobjecten waarschijnlijk nog nooit zo groot geweest. Maar pas op! Een verzameling leerobjecten is nog geen onderwijs.
Als je er over nadenkt is die monomane aandacht voor digitaal lesmateriaal eigenlijk een beetje onzinnig. Voor goed onderwijs is de bijdrage van de leerobjecten nauwelijks van belang. Het gaat er om wat je er mee doet. Welke leerling/studentactiviteiten worden er gedaan? Wat doe je met de resultaten van die inspanningen? Hoe wordt er feedback gegeven? Welke producten levert dat op? Wat moeten leerlingen nu uiteindelijk kennen en kunnen? Waarom lukt dat tegenwoordig zo slecht?
Bij wiskunde heb je als docent de keus uit een aantal zeer acceptabele methodes. Op Internet kan je heel veel nieuw materiaal van hoge kwaliteit vinden. We hebben een grote verzameling websites met allerlei lesmateriaal voor wiskunde. Je kunt er applets vinden voor allerlei wiskundige ICT-activiteiten, Wikipedia, vraagbaken, fora en nog zo wat.... Kortom: digitaal lesmateriaal is er echt in overvloed. Dat kan het probleem dus niet zijn.
De vraag moet natuurlijk zijn 'hoe leer je leerlingen wiskunde'? Wat is daar voor nodig? Welke didactiek en/of tactiek moet je daarbij inzetten? Wat kan je daarbij gebruiken? Hoe kun je de kwaliteit van dat onderwijs verbeteren? Hoe interesseer je meer leerlingen in wiskunde en techniek? En nog zo wat...
Maar dat is niet zo gek allemaal. Je moet toch ergens je geld mee verdienen. Ik zou zeggen als we dat geld voor al die wijsneuzen nu 's zouden besteden aan het oplossen van het lerarentekort? Misschien kunnen we ze gaan scholen. Dat ze bijvoorbeeld gewoon les kunnen gaan geven! Daar kunnen ze dan misschien nog iets van leren ook!
Ik word er langzamerhand toch wel een beetje moe van het feit dat het onderwijs steeds maar bestookt wordt met onzin waar echt niemand op zit te wachten¹). Er zijn wel een paar ernstige problemen in het onderwijs die misschien eens aangepakt moeten worden!
Ik heb bij al dat digitale geweld het gevoel dat het steeds maar niet over onderwijs gaat. Wat een gesukkel!:-(
¹) Zie ook Uit de oude doos?
Op deze website vindt u video’s, artikelen en meningen over de ontwikkelingen in de wereld van digitaal leermateriaal en de uitdagingen die voor ons liggen bij de ontwikkeling van deze markt. U wordt uitgenodigd om uw mening te geven over de toekomst van digitaal leermateriaal. Bekijk de video’s en reageer op de artikelen en standpunten.Ik las op Trendmatcher: 'Voor de succesvolle digitalisering van het onderwijs is goed digitaal leermateriaal onmisbaar.'
De vraag is dan wat we ons moeten voorstellen bij de 'digitalisering van het onderwijs'. Hoezo? Digitale les? Digitale leraren? Digitale leerlingen? Of gaat het hierbij alleen om de leermaterialen? Dus, laat ik zeggen, de leerobjecten?
Maar dat is een beetje onzin, want alles is een leerobject! Met de komst van dat grote Internet is het aanbod van leerobjecten waarschijnlijk nog nooit zo groot geweest. Maar pas op! Een verzameling leerobjecten is nog geen onderwijs.
Als je er over nadenkt is die monomane aandacht voor digitaal lesmateriaal eigenlijk een beetje onzinnig. Voor goed onderwijs is de bijdrage van de leerobjecten nauwelijks van belang. Het gaat er om wat je er mee doet. Welke leerling/studentactiviteiten worden er gedaan? Wat doe je met de resultaten van die inspanningen? Hoe wordt er feedback gegeven? Welke producten levert dat op? Wat moeten leerlingen nu uiteindelijk kennen en kunnen? Waarom lukt dat tegenwoordig zo slecht?
Bij wiskunde heb je als docent de keus uit een aantal zeer acceptabele methodes. Op Internet kan je heel veel nieuw materiaal van hoge kwaliteit vinden. We hebben een grote verzameling websites met allerlei lesmateriaal voor wiskunde. Je kunt er applets vinden voor allerlei wiskundige ICT-activiteiten, Wikipedia, vraagbaken, fora en nog zo wat.... Kortom: digitaal lesmateriaal is er echt in overvloed. Dat kan het probleem dus niet zijn.
De vraag moet natuurlijk zijn 'hoe leer je leerlingen wiskunde'? Wat is daar voor nodig? Welke didactiek en/of tactiek moet je daarbij inzetten? Wat kan je daarbij gebruiken? Hoe kun je de kwaliteit van dat onderwijs verbeteren? Hoe interesseer je meer leerlingen in wiskunde en techniek? En nog zo wat...
- Waar komt dan die plotseling belangstelling voor digitaal lesmateriaal vandaan?
Maar dat is niet zo gek allemaal. Je moet toch ergens je geld mee verdienen. Ik zou zeggen als we dat geld voor al die wijsneuzen nu 's zouden besteden aan het oplossen van het lerarentekort? Misschien kunnen we ze gaan scholen. Dat ze bijvoorbeeld gewoon les kunnen gaan geven! Daar kunnen ze dan misschien nog iets van leren ook!
Ik word er langzamerhand toch wel een beetje moe van het feit dat het onderwijs steeds maar bestookt wordt met onzin waar echt niemand op zit te wachten¹). Er zijn wel een paar ernstige problemen in het onderwijs die misschien eens aangepakt moeten worden!
Ik heb bij al dat digitale geweld het gevoel dat het steeds maar niet over onderwijs gaat. Wat een gesukkel!:-(
¹) Zie ook Uit de oude doos?
donderdag 14 oktober 2010
eLearning: een menselijke revolutie
'Dat blijkt in de praktijk vaak lastig. Je hebt weinig aan een situatie met een klein aantal koplopers waaraan de rest van de docenten zich ergert. Je moet juist de grote groep zien mee te krijgen, die heus wel wil maar ondersteuning nodig heeft.’
bron
’Daarnaast zijn de problemen met ICT in overgrote mate niet zozeer technologisch van aard, continueert Guus Wijngaards zijn betoog, ‘maar hebben we vooral met mensen te maken die moeite hebben met technologie.'
bron
bron
’Daarnaast zijn de problemen met ICT in overgrote mate niet zozeer technologisch van aard, continueert Guus Wijngaards zijn betoog, ‘maar hebben we vooral met mensen te maken die moeite hebben met technologie.'
bron
dinsdag 12 oktober 2010
Ik geloof niet in wikiwijs
Op dit moment staat er 803.150 zoekresultaten in wikiwijs. Dat is niet kinderachtig! Maar dat zijn vrijwel allemaal 'dingen' die ergens anders staan. Je kunt ook kijken wat er nu aan arrangementen in wikiwijs zelf staat. Dat zijn 57 resultaten.
Die 57 resultaten bestaan uit testdingen, wiskunde (Wageningse methode, ratio), dingen over arrangeren zelf, leerlijnen, dingen als demonstratie zodat er uiteindelijk (geschat!) zo'n 10 dingen 'gemaakt' in wikiwijs!?
Al dat klopt dan is wikiwijs in eerste instantie niet veel meer dan een pompstation van digitaal lesmateriaal. Dat was ook zo'n beetje het idee. Er komt steeds meer digitaal leermateriaal maar dat is moeilijk te vinden, dus moet je iets doen om dat vindbaar te maken. Dat is natuurlijk niet de eerste keer dat ik zo iets hoor. Via vakwijzer, davindi, samenzoeken, e.d. hebben we dat toch allemaal een keer eerder meegemaakt.
Maar vooruit! 't Is herfst. In WisFaq staan zo'n 30.000 beantwoorde vragen, hyperlinks, samenvattingen en nog zo wat. Daar zitten echt leuke, leerzame en nuttige dingen bij. Zie bijvoorbeeld WisFaq twittert... voor voorbeelden.
In wikiwijs kan je natuurlijk ook zoeken op WisFaq. Dat levert 32 resultaten op. Eén verwijzing naar de link naar WisFaq in klascement en dan nog 31 links die niet werken. Dat is wel een gemiste kans. Neem 's aan dat van die 30.000 vragen er minimaal een paar procent 'echt' de moeite waard zijn om op te nemen in wikiwijs. Wie gaat die 600 items of meer er inzetten en metadateren? Daar is bijna geen beginnen aan!
Dat gaat vast niet gebeuren. Wikiwijs verwijst nu (min of meer) naar de FAQ-vragen. Dat is op zich nog wel een soort van idee, misschien... Maar ja, 't werkt alleen niet...:-)
Vergelijkbare zoekopdrachten zijn 'wiswijzer' (3 links waarvan 2 dezelfde), 'lerarenopleiding wiskunde' (3 links) met een link naar wiskundeleraar.nl. Er staat:
Verder zijn die wiskundearrangementen meestal niet veel meer dan 'voorbeeldjes' naar de 'echte' vindplaatsen. De Wageningse methode en Ratio bijvoorbeeld. Dat zijn op zich prima interplekken, maar die kent iedereen natuurlijk al.
Dat is dan meteen ook het grootste probleem. Wikiwijs voegt al met al (en tot nu toe) weinig toe aan inhoud. Als je een plek wilt zijn waar docenten iets kunnen vinden dan moet het wel volledig zijn. Dat is bij lange na niet het geval en dat gaat het ook niet worden, denk ik. Het zal dus in geen geval de eerste plaats worden om te gaan zoeken. Studenten riepen ook al: 'wat een onzin als ik iets zoek dan kijk in GOOGLE'. Dat is een goed plan.:-)
Tegen GOOGLE kan je toch niet op! Want wie gaat nu die 803.150 zoekresultaten 's bijwerken, updaten, aanpassen, verwijderen? Dat is wel nodig, want er staat allerlei onzin in, niet werkende links, dingen waar je moet inloggen en heel veel oude 'meuk':-(
't Is jammer. Met oprechte deelneming, over de doden niets dan goeds, maar ik geloof er niet in!
Die 57 resultaten bestaan uit testdingen, wiskunde (Wageningse methode, ratio), dingen over arrangeren zelf, leerlijnen, dingen als demonstratie zodat er uiteindelijk (geschat!) zo'n 10 dingen 'gemaakt' in wikiwijs!?
Al dat klopt dan is wikiwijs in eerste instantie niet veel meer dan een pompstation van digitaal lesmateriaal. Dat was ook zo'n beetje het idee. Er komt steeds meer digitaal leermateriaal maar dat is moeilijk te vinden, dus moet je iets doen om dat vindbaar te maken. Dat is natuurlijk niet de eerste keer dat ik zo iets hoor. Via vakwijzer, davindi, samenzoeken, e.d. hebben we dat toch allemaal een keer eerder meegemaakt.
Maar vooruit! 't Is herfst. In WisFaq staan zo'n 30.000 beantwoorde vragen, hyperlinks, samenvattingen en nog zo wat. Daar zitten echt leuke, leerzame en nuttige dingen bij. Zie bijvoorbeeld WisFaq twittert... voor voorbeelden.
In wikiwijs kan je natuurlijk ook zoeken op WisFaq. Dat levert 32 resultaten op. Eén verwijzing naar de link naar WisFaq in klascement en dan nog 31 links die niet werken. Dat is wel een gemiste kans. Neem 's aan dat van die 30.000 vragen er minimaal een paar procent 'echt' de moeite waard zijn om op te nemen in wikiwijs. Wie gaat die 600 items of meer er inzetten en metadateren? Daar is bijna geen beginnen aan!
Dat gaat vast niet gebeuren. Wikiwijs verwijst nu (min of meer) naar de FAQ-vragen. Dat is op zich nog wel een soort van idee, misschien... Maar ja, 't werkt alleen niet...:-)
Vergelijkbare zoekopdrachten zijn 'wiswijzer' (3 links waarvan 2 dezelfde), 'lerarenopleiding wiskunde' (3 links) met een link naar wiskundeleraar.nl. Er staat:
Site van de lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Rotterdam met veel informatie over de opleiding tot wiskunde leraar.Laat de spatiepolitie het maar niet zien! Bovendien is de beschrijving niet goed. Ik heb er maar 's een reactie gegeven: "Geweldig leuk en vooral handige website waar verder niemand iets aan heeft!":-)
Verder zijn die wiskundearrangementen meestal niet veel meer dan 'voorbeeldjes' naar de 'echte' vindplaatsen. De Wageningse methode en Ratio bijvoorbeeld. Dat zijn op zich prima interplekken, maar die kent iedereen natuurlijk al.
Dat is dan meteen ook het grootste probleem. Wikiwijs voegt al met al (en tot nu toe) weinig toe aan inhoud. Als je een plek wilt zijn waar docenten iets kunnen vinden dan moet het wel volledig zijn. Dat is bij lange na niet het geval en dat gaat het ook niet worden, denk ik. Het zal dus in geen geval de eerste plaats worden om te gaan zoeken. Studenten riepen ook al: 'wat een onzin als ik iets zoek dan kijk in GOOGLE'. Dat is een goed plan.:-)
Tegen GOOGLE kan je toch niet op! Want wie gaat nu die 803.150 zoekresultaten 's bijwerken, updaten, aanpassen, verwijderen? Dat is wel nodig, want er staat allerlei onzin in, niet werkende links, dingen waar je moet inloggen en heel veel oude 'meuk':-(
't Is jammer. Met oprechte deelneming, over de doden niets dan goeds, maar ik geloof er niet in!
maandag 11 oktober 2010
Arrangeren en ontwikkelen
Ik kwam ergens op het grote Internet de vraag tegen of alle docenten nu moeten kunnen arrangeren en ontwikkelen. Ik heb 't niet geturft maar ik denk dat de conclusie van de meeste ICT-experts is: "arrangeren wel maar ontwikkelen niet'.
Er wordt dan meestal iets gezegd dat 'ontwikkelen' niet voor iedereen is weggelegd maar dat 'arrangeren' toch wel iets is wat docenten zouden moeten doen. Nu is het maar de vraag wat je onder 'arrangeren' verstaat. Ik denk dat we voorlopig dit leerarrangement vaak tegen zullen komen: we beginnen met hoofstuk 1, dan hoofdstuk 2, daarna hoofdstuk 3, ... Op Kwaliteit van digitaal lesmateriaal had ik min of meer geconcludeerd dat een schoolboek voorlopig misschien toch wel handig is.
Maar toch klopt er ergens iets niet. Hoe kan je nu arrangeren zonder te ontwikkelen? Dat je bestaande leerobjecten in een bepaalde volgorde zet betekent dat je een idee hebt over 'wat er geleerd' moet worden, in 'welke volgorde' dat moet gebeuren en hoe je daar dan verder vorm en inhoud aan geeft. Maar dat is ontwikkelen! Arrangeren zonder ontwikkelen? Dat kan helemaal niet! Onzin!
In de kennisbasis ICT staat dat 'arrangeren en ontwikkelen' ook al genoemd, maar je kunt je afvragen of 'arrangeren en ontwikkelen' daar wel thuis hoort. Hoort dat niet bij vakdidactiek? Ik denk het wel.
Voordat je 't weet krijg je van die 'dingen' als dat geinspireerde leerarrangement waar wikiwijs zelf zo enthousiast over schijnt te zijn. Dat moet je toch niet willen!
'Arrangeren en ontwikkelen' is toch iets dat vooral met het schoolvak en vakdidactiek te maken heeft. Zonder stevige verankering van ICT bij het vak en het schoolvak wordt het natuurlijk nooit iets. Wat een treurigheid...:-)
Er wordt dan meestal iets gezegd dat 'ontwikkelen' niet voor iedereen is weggelegd maar dat 'arrangeren' toch wel iets is wat docenten zouden moeten doen. Nu is het maar de vraag wat je onder 'arrangeren' verstaat. Ik denk dat we voorlopig dit leerarrangement vaak tegen zullen komen: we beginnen met hoofstuk 1, dan hoofdstuk 2, daarna hoofdstuk 3, ... Op Kwaliteit van digitaal lesmateriaal had ik min of meer geconcludeerd dat een schoolboek voorlopig misschien toch wel handig is.
Maar toch klopt er ergens iets niet. Hoe kan je nu arrangeren zonder te ontwikkelen? Dat je bestaande leerobjecten in een bepaalde volgorde zet betekent dat je een idee hebt over 'wat er geleerd' moet worden, in 'welke volgorde' dat moet gebeuren en hoe je daar dan verder vorm en inhoud aan geeft. Maar dat is ontwikkelen! Arrangeren zonder ontwikkelen? Dat kan helemaal niet! Onzin!
In de kennisbasis ICT staat dat 'arrangeren en ontwikkelen' ook al genoemd, maar je kunt je afvragen of 'arrangeren en ontwikkelen' daar wel thuis hoort. Hoort dat niet bij vakdidactiek? Ik denk het wel.
"De docent kan ICT gebruiken voor het arrangeren en/of het ontwikkelen van digitaal leermateriaal."Maar zonder inhoud heeft dat weinig of niets te betekenen! In Wikiwijs kan je zo'n arrangeertool vinden. Volgens mij kan iedereen daar in 10 minuten mee uit de voeten. Maar ja, wat zet je er dan in?
Voordat je 't weet krijg je van die 'dingen' als dat geinspireerde leerarrangement waar wikiwijs zelf zo enthousiast over schijnt te zijn. Dat moet je toch niet willen!
'Arrangeren en ontwikkelen' is toch iets dat vooral met het schoolvak en vakdidactiek te maken heeft. Zonder stevige verankering van ICT bij het vak en het schoolvak wordt het natuurlijk nooit iets. Wat een treurigheid...:-)
Vrouwen in het kabinet
's Even kijken. 3 van de 12 posten worden ingenomen door vrouwen. Hoe ernstig is dat? Nemen we even aan dat de kans op een vrouw 50% is wat is dan de kans dat bij een willekeurige groep van 12 personen het aantal vrouwen 3 is of minder?
Wel aan, dat is een binomiaal kansexperiment met p=0,5 en n=12.
P(X<=3)=0.0730
Er is geen (statistische) reden om aan te nemen dat de kans op een vrouw in dit kabinet kleiner is dan een half...:-)
Wel aan, dat is een binomiaal kansexperiment met p=0,5 en n=12.
P(X<=3)=0.0730
Er is geen (statistische) reden om aan te nemen dat de kans op een vrouw in dit kabinet kleiner is dan een half...:-)
zondag 10 oktober 2010
De hoogste boom
"Een langzaam groeiende boom kan uiteindelijk de hoogste boom worden. Ons onderwijs moet alle bomen de kans bieden zo hoog mogelijk te worden."
Jelle Jolles
Jelle Jolles
zaterdag 9 oktober 2010
Wat heet nuttig?
"Overheidsinstellingen moeten zich afvragen of het inzetten van ict-middelen tijdens de les wel echt nuttig is."
bron
bron
Zonsondergang
“How are you going to teach logic in a world where everybody talks about the sun setting, when it’s really the horizon rising?”
Cal Craig
Cal Craig
vrijdag 8 oktober 2010
Run away
A stupid man's report of what a clever man says can never be accurate, because he unconsciously translates what he hears into something he can understand.
Bertrand Russell (1872 - 1970)
Run away!!
Innovatieve wiskundedocent zoekt dito werkgever voor het verzorgen van wiskundelessen.Ik ga 's een beetje rondneuzen, denk ik... Een wiskundeleraar is nooit weg, zeg ik altijd maar...:-)
Run away!!!
Verdwalen
"If we don't get lost, we'll never find a new route"
Joan Littlewood
Joan Littlewood
donderdag 7 oktober 2010
Verplicht leeswerk voor de studenten
"Dus gaan ze gewoon door, ze roeien met de riemen die ze hebben, en ja, soms voelen ze zich wel een beetje slachtoffer, soms klagen ze wel eens wat, maar ze doen toch altijd maar weer wat er van hen gevraagd wordt, ze pikken alles, ze proberen overal iets goeds en ook nog eens iets leuks van te maken,..."
bron
bron
woensdag 6 oktober 2010
Omkeerbare stellingen
Bij het eerste college wetenschapsfilosofie kan je leren dat bij de beoordeling van de zinvolheid van een uitspraak je kunt kijken of de omgekeerde stelling wel zinvol (en verifieerbaar) is. Is dat niet het geval dan is de uitspraak meestal ook niet erg zinvol.
Als Rutte zegt dat 'dit kabinet zal zich niet arrogant opstellen' dan vraag ik me af wat daar dan de zin van is. Een beoogd minister president die zou zeggen 'dit kabinet zal zich proberen zoveel mogelijk arrogant op te stellen' gaat het niet worden, zou ik denken, dus erg zinvol is het dus niet...
Het lijkt een beetje op die man die door de politie gevraagd wordt om een identiteitsbewijs en dan zegt 'ik heb het niet gedaan'. Je gaat je dan toch afvragen hoe dat zit. Dat is met Rutte dus ook wel een beetje... Hoezo 'niet arrogant'?
Iets vergelijkbaars is een begrip als 'activerende didactiek'. Hoezo? Bestaat er dan ook zoiets als 'de-activerende didactiek'? Dat alle leerlingen in slaap vallen? Ophouden met denken? Niets meer doen!? Dat zal toch niet? Alhoewel?:-)
Maar probeer het maar eens! Stellingen en beweringen? Kijk ook 's naar de omkering!
Als Rutte zegt dat 'dit kabinet zal zich niet arrogant opstellen' dan vraag ik me af wat daar dan de zin van is. Een beoogd minister president die zou zeggen 'dit kabinet zal zich proberen zoveel mogelijk arrogant op te stellen' gaat het niet worden, zou ik denken, dus erg zinvol is het dus niet...
Het lijkt een beetje op die man die door de politie gevraagd wordt om een identiteitsbewijs en dan zegt 'ik heb het niet gedaan'. Je gaat je dan toch afvragen hoe dat zit. Dat is met Rutte dus ook wel een beetje... Hoezo 'niet arrogant'?
Iets vergelijkbaars is een begrip als 'activerende didactiek'. Hoezo? Bestaat er dan ook zoiets als 'de-activerende didactiek'? Dat alle leerlingen in slaap vallen? Ophouden met denken? Niets meer doen!? Dat zal toch niet? Alhoewel?:-)
Maar probeer het maar eens! Stellingen en beweringen? Kijk ook 's naar de omkering!
Internet en wiskundeonderwijs
De cursus Internet en wiskundeonderwijs bestaat uit verschillende onderdelen en een eindopdracht. Alle ‘successen’ en ‘mislukkingen’ van de afgelopen jaren hebben uiteindelijk (alweer) geleid tot een nieuwe cursus. De cursus loopt nog en ik vind het nu al veel beter dan vorig jaar. Er zitten allerlei leuke en nieuwe kantjes aan...
Het grootste probleem aan deze (en andere cursussen) is dat sommige studenten de opdrachten niet op tijd inleveren. Nu zou je natuurlijk gewoon deadlines kunnen gaan stellen of dingen doen dat als je te laat bent dat je dan geen 'G' krijgt maar een 'V', ben je nog later dan gewoon een 'O'. Kom volgend jaar maar terug! Tada!:-)
Maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik zou ook kunnen denken aan 'extra opdrachten' als je te laat bent, bijvoorbeeld. Kan ook. Maar ook daar heb ik niet zo'n zin in.
Toch is het vervelend als niet iedereen zo'n beetje tegelijkertijd de opdrachten van die week doet. Als dat wel zo zou zijn dan heb je iets om over te praten, iets om over te reflecteren, kortom: je zou het ingeleverde werk kunnen bespreken. Nu is het soms niet handig als ik al iets zeg over opdrachten als er studenten zijn die de opdracht nog niet gedaan hebben. Je grijpt dan toch een beetje in op de spontane verwerking van de opdracht, zullen we maar zeggen...
Bij wiskunde en leergebieden heb ik, denk ik, voor dit probleem wel een oplossing bedacht. Daar zal ik later nog wel een keer iets over schrijven.
Het probleem van deadlines is dat als je dat doet studenten weliswaar zich daar wel aan zullen houden maar dat zoiets niet noodzakerlijkwijs leidt tot geinspireerde studentactiviteiten. Ze zullen zich vast wel aan de deadlines houden, maar men zuigt gewoon van alles uit de spreekwoordelijke duim omdat het nu even moet, zullen we maar zeggen. Dat wil je natuurlijk niet!
Feitelijk is het 'niet op tijd de opdrachten doen' een teken aan de wand. Kennelijk zijn andere dingen op dat moment belangrijker. Op zich is dat sowieso een probleem met e-leren. Als je een presentatie moet doen dan heb je geen keus, je moet er op dat moment wel staan en iets te melden hebben. Zo niet dan ga je af, krijg je je punten niet en dat kan natuurlijk niet. Maar veel opdrachten kunnen morgen ook nog wel, of volgende week of weet je wat? In de herfstvakantie ga ik aan het werk...
Ik merk ook dat ik bij de feedback op opdrachten van die laatkomers minder neiging heb om uitgebreid te reageren. Dat is vast begrijpelijk, maar dat is dan niet erg bevorderlijk voor het leerproces. Ze waren al laat en nu krijgen ze minder te horen dan de vroege vogels.
't Is lastig allemaal. Ik ben er nog niet uit. Ik geloof dat ik een beetje van het Montessori ben. Je geeft iedereen de ruimte om het zelf te doen, doe je dat niet dan registreer je dat, maar je mag fouten maken, maar je moet het zelf doen!
Ik denk er nog 's over na, denk ik...:-)
Het grootste probleem aan deze (en andere cursussen) is dat sommige studenten de opdrachten niet op tijd inleveren. Nu zou je natuurlijk gewoon deadlines kunnen gaan stellen of dingen doen dat als je te laat bent dat je dan geen 'G' krijgt maar een 'V', ben je nog later dan gewoon een 'O'. Kom volgend jaar maar terug! Tada!:-)
Maar daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik zou ook kunnen denken aan 'extra opdrachten' als je te laat bent, bijvoorbeeld. Kan ook. Maar ook daar heb ik niet zo'n zin in.
Toch is het vervelend als niet iedereen zo'n beetje tegelijkertijd de opdrachten van die week doet. Als dat wel zo zou zijn dan heb je iets om over te praten, iets om over te reflecteren, kortom: je zou het ingeleverde werk kunnen bespreken. Nu is het soms niet handig als ik al iets zeg over opdrachten als er studenten zijn die de opdracht nog niet gedaan hebben. Je grijpt dan toch een beetje in op de spontane verwerking van de opdracht, zullen we maar zeggen...
Bij wiskunde en leergebieden heb ik, denk ik, voor dit probleem wel een oplossing bedacht. Daar zal ik later nog wel een keer iets over schrijven.
Het probleem van deadlines is dat als je dat doet studenten weliswaar zich daar wel aan zullen houden maar dat zoiets niet noodzakerlijkwijs leidt tot geinspireerde studentactiviteiten. Ze zullen zich vast wel aan de deadlines houden, maar men zuigt gewoon van alles uit de spreekwoordelijke duim omdat het nu even moet, zullen we maar zeggen. Dat wil je natuurlijk niet!
Feitelijk is het 'niet op tijd de opdrachten doen' een teken aan de wand. Kennelijk zijn andere dingen op dat moment belangrijker. Op zich is dat sowieso een probleem met e-leren. Als je een presentatie moet doen dan heb je geen keus, je moet er op dat moment wel staan en iets te melden hebben. Zo niet dan ga je af, krijg je je punten niet en dat kan natuurlijk niet. Maar veel opdrachten kunnen morgen ook nog wel, of volgende week of weet je wat? In de herfstvakantie ga ik aan het werk...
Ik merk ook dat ik bij de feedback op opdrachten van die laatkomers minder neiging heb om uitgebreid te reageren. Dat is vast begrijpelijk, maar dat is dan niet erg bevorderlijk voor het leerproces. Ze waren al laat en nu krijgen ze minder te horen dan de vroege vogels.
't Is lastig allemaal. Ik ben er nog niet uit. Ik geloof dat ik een beetje van het Montessori ben. Je geeft iedereen de ruimte om het zelf te doen, doe je dat niet dan registreer je dat, maar je mag fouten maken, maar je moet het zelf doen!
Ik denk er nog 's over na, denk ik...:-)
dinsdag 5 oktober 2010
Wat is doorzetting?
"Gisteren weer ervaren & gehoord hoeveel doorzetting er van docenten wordt gevraagd in al hun inzet voor betere lessen."
bron
bron
maandag 4 oktober 2010
Digitale communicatie
Veel mensen vinden al dat digitale gedoe maar onzin. t Is onpersoonlijk en 't meeste is geklets van mensen die niet weten waar ze 't over hebben...
Die mensen hebben natuurlijk helemaal gelijk. Wat dat betreft is Internet een goede afspiegeling van de 'werkelijke wereld'. Net zoveel onzin en net zoveel maloten als normaal, inderdaad...:-)
Internet is niet minder werkelijk of echt dan alle andere weerspiegelingen van de menselijke geest.
Die mensen hebben natuurlijk helemaal gelijk. Wat dat betreft is Internet een goede afspiegeling van de 'werkelijke wereld'. Net zoveel onzin en net zoveel maloten als normaal, inderdaad...:-)
Internet is niet minder werkelijk of echt dan alle andere weerspiegelingen van de menselijke geest.
zondag 3 oktober 2010
Ergens klopt er iets niet...
"SLO laat in het kader van het project Aansluiting VO-HBO een module Reken- en Algebraïsche vaardigheden ontwikkelen. Doel van de module is het versterken van deze vaardigheden bij havoleerlingen met wiskunde A die een economische of technische vervolgopleiding HBO willen volgen. De onderwerpen komen uit primair onderwijs, onderbouw, en het huidige examenprogramma wiskunde A."
bron
bron
Jammer
"Op 20 september zegde oud-fractieleider en oud-minister Joris Voorhoeve al zijn lidmaatschap bij de VVD op wegens de aanstaande samenwerking met de PVV. VVD-fractieleider Mark Rutte noemde dat toen ‘jammer’."
bron
bron
Reklame op maat
Het blijft grappig die Google-Ads op maat, zullen we maar zeggen:
Yeah.. right! Nieuwe bril, roken en zo'n beetje op twee toetsenborden tegelijk spelen! Als je haar maar goed zit... zou kunnen!:-)
Yeah.. right! Nieuwe bril, roken en zo'n beetje op twee toetsenborden tegelijk spelen! Als je haar maar goed zit... zou kunnen!:-)
zaterdag 2 oktober 2010
vrijdag 1 oktober 2010
De dag van de leraar
Deze blogpost is eerder verschenen op 16 september 2007 |
Eén van de dingen waar je aan kan merken dat je behoort tot een bedreigde diersoort, iets zieligs of dan toch op z'n minst iets wat ernstig aandacht te kort komt is de dag van de leraar. Ik las ergens:
"5 oktober aanstaande is het weer zover: De Dag van de Leraar! Deze Nederlandse variant van de internationale World Teachers’ Day valt in de Nationale Onderwijsweek en is bedoeld als een feestdag voor alle leraren in Nederland. Met de Dag van de Leraar wil SBL het imago van het leraarsvak verbeteren en het belang van goede leraren benadrukken door de beroepsgroep op een positieve manier onder de aandacht te brengen."Een feestdag? Imago? Het belang van goede leraren? Ik weet het niet. Kennelijk is er dan wel iets heel erg mis als je daarvoor speciaal aandacht moet vragen. Het is net als Rutte... als die moet roepen 'jongens ik heb de leiding' dan kan je er donder op zeggen dat er iets niet klopt.
In alles wat er nu weer zo in de verschillende media over de 'crisis in het onderwijs' verschijnt staan steeds de leraren centraal. Dat is vreemd, want dat is in het onderwijs allang niet meer zo en dat is misschien ook wel het probleem. Iedereen is tenslotte deskundig, want iedereen heeft onderwijs gehad, dus iedereen weet wel ongeveer hoe het zit. Gaat het niet goed in het onderwijs? Dat komt door de leraren!
Ik heb nog even een poging gedaan om de gemiste uitzending van Rondom10 te kijken, maar meer dan 2 minuten heb ik dat niet uitgehouden. Wat een geleuter... Ik geloof (zo heb ik gehoord) dat er ook weer iemand zat te zeuren over die vakanties en zo... Of was dat in de Telegraaf? Ook al zo'n geweldige bron van informatie...
Ach ze doen allemaal maar, ook de problemen in het onderwijs zijn een soort markt waar je geld aan kan verdienen. Rapporten schrijven waarin de open deuren nog eens worden geopend, je roept nog 's wat over salarissen (dan krijg je altijd aandacht) en je roept iets dat iedereen al 30 jaar roept en iedereen denkt dat het ergens over gaat. Het helpt natuurlijk allemaal niets. Maar ik heb ook niet echt het gevoel dat men de problemen in het onderwijs echt op wil lossen. Alles wat je kan doen om de werkelijke oorzaken van deze ellende te verhullen is natuurlijk meegenomen, maar vrolijk word je er niet van.
De dag van de leraar? Geef mij maar dierendag, dat gaat tenminste nog ergens over:-)
Wat een flauwekul!
Abonneren op:
Posts (Atom)