"I'm sick of following my dreams. I'm just going to ask them where they're going and hook up with them later."
Mitch Hedberg
maandag 31 mei 2010
zondag 30 mei 2010
Lerarentekort
"Kleinere klassen, zo rekende hij voor, betekent meer leraren. En omdat goede leraren schaars zijn, betekent dat gemiddeld slechtere leraren."
bron
bron
IKEA
Ik moet binnenkort toch maar weer 's naar de IKEA. Het feniks 2 is aan uitbreiding toe. Wist je dat IKEA een afkorting is van 'Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd'. Op Alles in een rij kan je meer afkortingen vinden... ook leuk.
Met de groeten van een Nederlandse Onderdaan Zonder Enig Moraal:-)
Met de groeten van een Nederlandse Onderdaan Zonder Enig Moraal:-)
zaterdag 29 mei 2010
Mijn website op de TV
Vanmiddag was mijn website op TV...:-) Echt waar. Ik kwam er laatst per ongeluk achter dat je met de WII op het internet kan. Ik heb thuis al een tijd een draadloos netwerk en die WII kan met de juiste instellingen zo het internet op.
Ik heb het internet channel geinstalleerd:
Kan je ondertussen iets anders gaan doen...:-)
Maar geinig is het wel. Dat kan toch allemaal maar!
Ik heb het internet channel geinstalleerd:
With the Internet Channel, everyone in your family can browse the Internet with ease. A simple point of the Wii Remote™ controller brings email, news, and online video right to your living room.Dat lijkt nogal overbodig, maar je zou je YouTube-filmpjes dus ook via de TV kunnen bekijken. Dat kan soms misschien nog wel een aardige 'activiteit' zijn.
Kan je ondertussen iets anders gaan doen...:-)
Maar geinig is het wel. Dat kan toch allemaal maar!
Weekverslag week 21
Maandag was er geen les, dus niks geleerd...:-)
Bij Statistiek 1-3 hebben we maar 's aan een paar opgaven geprutseld. Het blijkt dat (beschrijvende) statistiek weliswaar toegepaste wiskunde is maar dat daar hier en door toch wel wat kleine inconsequenties en onduidelijkheden bestaan. Er is niet veel reden om daar veel aan te doen. Mijn idee? Probeer 's goed na te gaan waar je de 'dingen' precies voor gebruikt, maak een keuze en probeer consequent te zijn. Ik kom er de volgende keer uitgebreid op terug.
Bij Internet en wiskundeonderwijs en bij veel andere vakken is steeds de vraag: hoe moet je nu studenten bewegen om op tijd de opdrachten in te leveren. Als docent wil ik in de les 'dingen' bespreken. Zonder de gemaakte opdrachten heeft dat meestal niet zo veel zin. Daarna is het zelfs denkbaar dat de opdrachten eigenlijk ook niet veel zin meer hebben. Moet je nu 'trage' studenten op de een of andere manier 'straffen' voor hun 'nalatigheid'!?
Dat is een goede vraag (vind ik zelf):-)
Ik probeer altijd wel een soort natuurlijk verloop te genereren. Je mag een artikel kiezen uit een lijst, maar hoe langer je wacht hoe korter de lijst. Zoek URL's maar alleen URL's die niet in de leerroute staan of al eerder genoemd zijn. Dat soort 'grappen'.
Maar dat is meestal niet voldoende. Je zou ook kunnen overwegen om gewoon deadlines te stellen. Ik ben (of was) daar nooit zo'n voorstander van je krijgt dan ook weer een ander soort gedrag dat je ook niet wilt.
Denk maar aan het voortgezet onderwijs. Als je heel streng huiswerk gaat controleren dan gaan (soms) leerlingen alles van elkaar overschrijven of via hyes/msn of wat dan ook rondsturen. Eén leerling doet de opdracht en de rest schrijft het over...
Maar 'deadlines' kunnen ook weer stimulerend werken..., dus ik ben er nog niet uit. Soms denk ik ook wel dat hoe later de opdrachten worden ingeleverd, hoe minder ik ga zeggen of misschien moet ik dan ook maar gewoon niet naar kijken. Of 't gewoon niet meer nakijken... Ik weet het niet...:-)
Bij Statistiek 1-3 hebben we maar 's aan een paar opgaven geprutseld. Het blijkt dat (beschrijvende) statistiek weliswaar toegepaste wiskunde is maar dat daar hier en door toch wel wat kleine inconsequenties en onduidelijkheden bestaan. Er is niet veel reden om daar veel aan te doen. Mijn idee? Probeer 's goed na te gaan waar je de 'dingen' precies voor gebruikt, maak een keuze en probeer consequent te zijn. Ik kom er de volgende keer uitgebreid op terug.
Bij Internet en wiskundeonderwijs en bij veel andere vakken is steeds de vraag: hoe moet je nu studenten bewegen om op tijd de opdrachten in te leveren. Als docent wil ik in de les 'dingen' bespreken. Zonder de gemaakte opdrachten heeft dat meestal niet zo veel zin. Daarna is het zelfs denkbaar dat de opdrachten eigenlijk ook niet veel zin meer hebben. Moet je nu 'trage' studenten op de een of andere manier 'straffen' voor hun 'nalatigheid'!?
Dat is een goede vraag (vind ik zelf):-)
Ik probeer altijd wel een soort natuurlijk verloop te genereren. Je mag een artikel kiezen uit een lijst, maar hoe langer je wacht hoe korter de lijst. Zoek URL's maar alleen URL's die niet in de leerroute staan of al eerder genoemd zijn. Dat soort 'grappen'.
Maar dat is meestal niet voldoende. Je zou ook kunnen overwegen om gewoon deadlines te stellen. Ik ben (of was) daar nooit zo'n voorstander van je krijgt dan ook weer een ander soort gedrag dat je ook niet wilt.
Denk maar aan het voortgezet onderwijs. Als je heel streng huiswerk gaat controleren dan gaan (soms) leerlingen alles van elkaar overschrijven of via hyes/msn of wat dan ook rondsturen. Eén leerling doet de opdracht en de rest schrijft het over...
Maar 'deadlines' kunnen ook weer stimulerend werken..., dus ik ben er nog niet uit. Soms denk ik ook wel dat hoe later de opdrachten worden ingeleverd, hoe minder ik ga zeggen of misschien moet ik dan ook maar gewoon niet naar kijken. Of 't gewoon niet meer nakijken... Ik weet het niet...:-)
vrijdag 28 mei 2010
Koester de blijvers eens!:-)
Deze is wel leuk en wel heel toevallig: "Beste directies, wees eens wat zuiniger op wat je hebt en zorg ervoor dat je het houdt! Feestje voor de blijvers!"
Koester de blijvers eens!
Koester de blijvers eens!
Uit je nek kletsen
Als je dit geleuter zo 's leest dan is er toch eigenlijk maar één conclusie mogelijk? Lectoren? Wat hebben we daar nu eigenlijk aan?
Over geleuter gesproken! Het kan altijd erger: "CBS toont aan dat bij VVD de files groeien, koopkracht daalt en werkloosheid toeneemt." zegt...?!
Het ligt aan mij, denk ik, maar aan geleuter geen gebrek.
Emigreren dan maar?:-)
Over geleuter gesproken! Het kan altijd erger: "CBS toont aan dat bij VVD de files groeien, koopkracht daalt en werkloosheid toeneemt." zegt...?!
Het ligt aan mij, denk ik, maar aan geleuter geen gebrek.
Emigreren dan maar?:-)
Knappe koppen
Krantenkoppen blijft een leuke bezigheid. Bij sommige van deze koppen denk ik hele verkeerde dingen denk ik:
- Espressomachines vliegen de winkel uit
- ProRail gaat daders vandalisme uitkleden
- Theo Maassen wil worden doorgezaagd bij uitvaart
- Coke met defensiepost naar duiventil
- Halve wolf als huisdier helemaal in
donderdag 27 mei 2010
Prestatieloon?
"De oerdegelijke wiskundeleraar die leerlingen verder brengt met gestructureerd vakonderwijs, kan in de ogen van de directie saai en ouderwets overkomen. Hij zou daardoor minder kans maken op een bonus dan een leraar die meewerkt aan excursies en innovatie. Maar is die 'innoverende' leraar ook een betere leraar? Onzin natuurlijk, beide leraren hebben een meerwaarde op hun eigen manier."
CPB wil bonuscultuur op scholen - Jasper van Dijk
CPB wil bonuscultuur op scholen - Jasper van Dijk
woensdag 26 mei 2010
Wartaal
Soms vraag je je wel 's af of iedereen het zelf wel helemaal begrijpt:
"Zij vertalen de resultaten hiervan naar concrete acties in de praktijk, die zij vervolgens evalueren op hun effectiviteit. Zij reflecteren in hoeverre zijzelf de kwaliteiten en competenties en bijbehorende indicatoren hebben ontwikkeld."Ik begrijp 't niet helemaal... Gaan de studenten nu de bijbehorende indicatoren ontwikkelen? Dat lijkt me toch niet of wel? 't Zou een indicator van onbegrip kunnen zijn...:-)
bron
Gezocht...?!
Zal ik 's solliciteren of er (ook) nog 's een nachtje over slapen?:-)
Via Trendmatcher
- Je hebt ruime (advies)ervaring op het gebied van onderwijs.
- Je bent bovengemiddeld geïnteresseerd in de ontwikkelingen op het snijvlak van onderwijs en ICT. Dit laatste blijkt ook uit activiteiten die je tijdens je loopbaan hebt uitgevoerd. Als projectleider ben je inspirerend, motiverend en enthousiasmerend.
- Je bent pragmatisch en servicegericht.
- Je bent in staat klantbehoeften te signaleren en daar accuraat op in te spelen. Daarbij kun je je helder en correct uitdrukken, zowel in woord als geschrift.
- Je hebt ervaring bij het implementeren en/of het dagelijks gebruik van elektronische leeromgevingen in het onderwijs.
- Je hebt een HBO werk- en denkniveau en bij voorkeur een onderwijskundige opleiding.
- Je bent uitstekend op de hoogte van de actuele thema’s rond onderwijs en opleiden. Daarnaast ben je zowel creatief als gestructureerd.
- Je werkt zelfstandig, maar bent tegelijk een teamspeler.
- Je bent stressbestendig en bereid wanneer nodig een tandje bij te schakelen.
- Je hebt aantoonbare didactische en adviserende vaardigheden.
- Je hebt affiniteit met ICT.
- Je bent kwaliteitsbewust, analytisch ingesteld, proactief en flexibel.
Via Trendmatcher
maandag 24 mei 2010
Ietsie pietsie pansie
Op 22 mei 2010 heb ik 100% van mijn jaartaak er op zitten. Dat is wel bijzonder want eigenlijk moeten we dit studiejaar nog 9 weken. Vroeger fantaseerde ik nog wel ’s over deze situatie. Zo in de sfeer van als mijn ‘uren op zijn’ dan blijf ik verder thuis, maar ja, dat gaat misschien wat ver.:-)
Binnenkort heb ik weer ’s zo’n evaluatiegesprek (of zoiets). Ik zal daar mijn grootste grieven en bezwaren wel kenbaar maken. Niet dat zoiets ergens toe leidt, maar dan heb ik dat nog maar weer ’s gezegd.
Wat is zou willen? Tja, ik wou dat ik het wist…:-)
Binnenkort heb ik weer ’s zo’n evaluatiegesprek (of zoiets). Ik zal daar mijn grootste grieven en bezwaren wel kenbaar maken. Niet dat zoiets ergens toe leidt, maar dan heb ik dat nog maar weer ’s gezegd.
Wat is zou willen? Tja, ik wou dat ik het wist…:-)
zondag 23 mei 2010
zaterdag 22 mei 2010
Lerarentekort
"Het langverwachte tekort aan leraren is er nog steeds niet. Maar het komt er over vijf jaar aan, voorspelt het ministerie van OCW. In 2010 zou het tekort aan leraren voelbaar worden, dachten experts vier jaar geleden. Maar leraren gaan tegenwoordig iets later met pensioen en ook onbevoegde leraren mogen alvast lesgeven als het niet anders kan. Daardoor is het tekort nu nog niet zo hevig."
bron
bron
dinsdag 18 mei 2010
Professionele ruimte
"Het begrip professionele ruimte kan aangeduid worden als de ruimte – het geheel van mogelijkheden binnen kaders – rond het functioneren van de professional, waardoor het voor die professional mogelijk is om zijn verantwoordelijkheden als professional te nemen en waar te maken."
Gespreksnotitie april 2010
Mijn professionele ruimte bestaat vooral uit ruimtegebrek. We moeten nog een maand maar de koek is op! De rest van 't jaar betaal ik uit eigen zak.
't Is maar dat je 't weet...:-)
Zie ook zoeken in GOOGLE op 'professionele ruimte'
Gespreksnotitie april 2010
Mijn professionele ruimte bestaat vooral uit ruimtegebrek. We moeten nog een maand maar de koek is op! De rest van 't jaar betaal ik uit eigen zak.
't Is maar dat je 't weet...:-)
Zie ook zoeken in GOOGLE op 'professionele ruimte'
Weekverslag week 20
Deze week maar 's gestart met de toets statistiek van de minor. Iedereen geslaagd, alle twee...:-)
Gelukkig maar, want het was erg gezellig, we hebben veel lol gehad en zo, maar hebben we ook iets geleerd? Ik denk het wel. De toets leek me in ieder geval wel van het juiste niveau. Dus met een 7,3 en een 8,4 denk ik dat we wel goed gewerkt hebben. Geleerd en plezier gehad? Wat wil je nog meer?
Donderdag de hele avond les. 't Zijn wel lange avonden tegenwoordig... Wie dat nu weer bedacht heeft. Pff...
Bij 'statistiek 1-3' van alles gedaan aan klassenindeling, misleiding, ongelijke klassenbreedte, steelbladdiagrammen en nog zo wat... 't Zou handig zijn als iedereen de volgende de reader heeft. Dan kan iedereen tenminste aan het werk... Hoewel een beetje praten over van alles en nog wat ook wat nuttig kan zijn, natuurlijk.:-)
Bij 'internet en wiskundeonderwijs' zit het nog steeds goed vol. Eigenlijk zijn dit ook tweede- en derdejaars samen. 't Is al met al veel werk, denk ik. Voor de studenten en de docent. Hopelijk is afwisselend genoeg zodat er voor iedereen wat te halen is. Maar heel veel ICT-vragen zijn eigenlijk meer iets voor de 'beroepsvoorbereiding'. Ik ga in ieder geval nog iets aan digitaal toetsen doen. Althans op termijn maar misschien al eerder...
Vrijdag dan nog 'wiskunde en leergebieden' opgestart. Dat ging wel geloof ik. Volgende week valt de les in ieder geval uit. Dat was het 'slechte nieuws' en het 'goede nieuws' is dat de les over een week of wat naar de maandag gaat. Dat scheelt dan toch weer... en terecht...
Gelukkig maar, want het was erg gezellig, we hebben veel lol gehad en zo, maar hebben we ook iets geleerd? Ik denk het wel. De toets leek me in ieder geval wel van het juiste niveau. Dus met een 7,3 en een 8,4 denk ik dat we wel goed gewerkt hebben. Geleerd en plezier gehad? Wat wil je nog meer?
Donderdag de hele avond les. 't Zijn wel lange avonden tegenwoordig... Wie dat nu weer bedacht heeft. Pff...
Bij 'statistiek 1-3' van alles gedaan aan klassenindeling, misleiding, ongelijke klassenbreedte, steelbladdiagrammen en nog zo wat... 't Zou handig zijn als iedereen de volgende de reader heeft. Dan kan iedereen tenminste aan het werk... Hoewel een beetje praten over van alles en nog wat ook wat nuttig kan zijn, natuurlijk.:-)
Bij 'internet en wiskundeonderwijs' zit het nog steeds goed vol. Eigenlijk zijn dit ook tweede- en derdejaars samen. 't Is al met al veel werk, denk ik. Voor de studenten en de docent. Hopelijk is afwisselend genoeg zodat er voor iedereen wat te halen is. Maar heel veel ICT-vragen zijn eigenlijk meer iets voor de 'beroepsvoorbereiding'. Ik ga in ieder geval nog iets aan digitaal toetsen doen. Althans op termijn maar misschien al eerder...
Vrijdag dan nog 'wiskunde en leergebieden' opgestart. Dat ging wel geloof ik. Volgende week valt de les in ieder geval uit. Dat was het 'slechte nieuws' en het 'goede nieuws' is dat de les over een week of wat naar de maandag gaat. Dat scheelt dan toch weer... en terecht...
Digitaal schoolbord
"Onderzoeksresultaten laten zien dat onderwijs met het digitale schoolbord veel voordelen kan opleveren ten opzichte van het traditionele krijtbord. Informatie kan multimediaal worden aangeboden, waardoor levendiger onderwijs mogelijk is."De enorme belangstelling voor het 'digitale schoolbord' is eigenlijk wel heel bijzonder. Het is natuurlijk slechts een hulpmiddel en je zou denken dat het bij 't onderwijs vooral zou moeten gaan over de inhoud en niet over de verschijningsvorm.
bron
Nu klopt het natuurlijk allemaal wel in zoverre dat het wel handig is zo'n digibord. Je kunt er leuke dingen mee doen en ik gebruik het graag. Ik kan me ook voorstellen dat leerlingen aanvankelijk meer aandacht hebben voor een flitsend beeld dan voor een verhaal waarbij je moet luisteren, concentreren en mogelijkerwijs je hersens moet laten werken. Nee dan liever een filmpje...:-)
Toch is er ook wel iets op af te dingen. Net als bij het gebruik van een grafische rekenmachine leidt zo'n flitsend digibord (c.q. spetterende ICT) af van de hoofdzaak. Wiskunde zit in je hoofd, maar hoe krijg je dat in de hoofden van de leerlingen? Bij 't gebruik van de rekenmachine lijkt het wel of de rekenkunde niet meer in de hoofden zit maar in een apparaat. Wat is er mis om met leerlingen te praten over die wiskunde in hun hoofd? Heb je daar dan apparaten voor nodig? Ik denk 't eigenlijk niet!
Een aantal jaren geleden gaf ik statistiek 2-1. Meestal gebruikte ik daarbij een whiteboard met een beamer. Dat is een soort voorloper van het digibord: je kan schrijven op het whiteboard en toch flitsen met de beamer, zullen we maar zeggen. Op een bepaald moment mocht ik de cursus geven op een andere lokatie. Geen beamer, geen overheidprojector, geen PC,... Alleen een whitebordje van 20 bij 40 cm (of zoiets). Ik dacht dat zoiets dan niet zou gaan maar op de een of andere manier waren die lessen misschien zelfs wel beter!
Uiteraard moest ik wel 't een ander op papier uitdelen, maar ik had wel het gevoel dat het contact met de studenten beter was dan anders. Dat is ook wel logisch, want al dat geflits leidt natuurlijk wel af van de leerstof en de mate waarin je kan zien of de zaken wel door iedereen helemaal begrepen worden. Misschien zijn activiteiten als praten, meedenken, problemen oplossen of opgaven bespreken wel veel belangrijker dan menigeen denkt.
Dus voordat iedereen nu gaat roepen dat digiborden toch wel zo'n beetje het summum zijn van kwaliteitsverbetering... Vergeet het maar. Het gaat om de inhoud, de opbouw, de structuur, het groeien naar meer begrip en meer inzicht. Gewoon de dingen goed uitleggen en de leerlingen leren de hersens te gebruiken!
Een filmpje bekijken is natuurlijk wel leuk, maar de hoofdrol spelen in de film in je hoofd is beter werk!
vrijdag 14 mei 2010
Woudlopers Handboek:-)
"De inhoud van de zon is zo groot dat er 1.300.000 aardbollen in opgenomen zouden kunnen worden."
bron
bron
Weekverslag week 19
Deze week was het weer erg, zullen we maar zeggen. Alleen maandag les van de minor. We hebben nog 's naar statistiek gekeken en afspraken gemaakt voor blok 4. We moeten wel opschieten anders is het voorbij...:-)
Dinsdag was ik vrij. Ik heb piano gespeeld op 't feestje van E&F. Dat was leuk! Zoiets doe ik gemiddeld ongeveer één keer per jaar. Op zich is dat altijd leuk om te doen, maar 't is wel een gedoe. Je sjouwt je een ongeluk met alle spullen en dan als je eenmaal begint dan moet je wel tegen de klippen opspelen. Wat maken mensen een hoop herrie zeg. Poe poe! Later op de avond kan eigenlijk niemand meer precies horen wat je allemaal doet. Het is in ieder geval belangrijk om je strategisch op te stellen. De volgende keer maar 's op letten!
Gisteren heb ik verder vooral uitgerust. Vandaag nog even een toets voor statistiek geproduceerd. 't Is wel een aardige toets, denk ik. Ik moet 'm nog wel even zelf maken. Kijken of ik alles snap wat ik vraag...:-)
Deze week stond ook in het teken van 'oude bekenden'! Grappig: F en AB. Allemaal uit de vorige eeuw...:-) Ik vind dat wel leuk!
Zie ook Spot
Morgen de toets maar 's uitwerken en hopelijk krijg ik dan ook nog wat ideeën voor de muziek voor bij de tekst voor die andere F. Het motto van deze week: FF bijkomen!:-))
Dinsdag was ik vrij. Ik heb piano gespeeld op 't feestje van E&F. Dat was leuk! Zoiets doe ik gemiddeld ongeveer één keer per jaar. Op zich is dat altijd leuk om te doen, maar 't is wel een gedoe. Je sjouwt je een ongeluk met alle spullen en dan als je eenmaal begint dan moet je wel tegen de klippen opspelen. Wat maken mensen een hoop herrie zeg. Poe poe! Later op de avond kan eigenlijk niemand meer precies horen wat je allemaal doet. Het is in ieder geval belangrijk om je strategisch op te stellen. De volgende keer maar 's op letten!
Gisteren heb ik verder vooral uitgerust. Vandaag nog even een toets voor statistiek geproduceerd. 't Is wel een aardige toets, denk ik. Ik moet 'm nog wel even zelf maken. Kijken of ik alles snap wat ik vraag...:-)
Deze week stond ook in het teken van 'oude bekenden'! Grappig: F en AB. Allemaal uit de vorige eeuw...:-) Ik vind dat wel leuk!
Zie ook Spot
Morgen de toets maar 's uitwerken en hopelijk krijg ik dan ook nog wat ideeën voor de muziek voor bij de tekst voor die andere F. Het motto van deze week: FF bijkomen!:-))
donderdag 13 mei 2010
Klasse!:-)
"Ik weet niet of je met bagger ook kan metselen."
Problemsolving
Ik ben al een tijdje van plan om voor wiskundeleraar.nl een soort afvinklijst te bedenken voor opdrachten. Voor het Vakproject wiskunde had ik al 's zoiets in elkaar geknustseld, maar het zou leuk zijn als dat met elke werkruimte zou kunnen. Dat kon nog niet omdat dit (zeg maar) op maat gemaakt was en niet bruikbaar voor andere werkruimten.
Ik had eigelijk niet zo veel zin om weer alle opdrachten, de beoordelingen en de feedback weer in een nieuwe database te moeten zetten. Dat is zo'n gedoe. Dan moet je weer van alles gaan maken. Dus ik heb er nog een tijdje over na zitten denken.
Maar... ik geloof dat ik het probleem inmiddels heb opgelost. Als je bij een pagina met opdrachten nu aangeeft dat het om een opdracht gaat dan kan je in een database best een item maken met het nummer van de werkruimte, het studentnummer, een status (en beoordeling) en eventueel ruimte voor feedback. Als student kan je dan een opdracht aanvinken om na te kijken, als docent een beoordeling geven en feedback geven en vervolgens als student zien dat de opdracht gedaan is en goed- of afgekeurd. Probleem opgelost!
Een student kan dan op de pagina na beoordeling de feedback gewoon op de pagina van de opdracht zien en eventueel via een annotatie ook nog reageren als hij/zij dat zou willen!? Dat is misschien ook nog iets...:-)
Zo zie je maar weer. De meeste problemen lossen zich t.z.t. vanzelf op! Je moet zoiets ook niet forceren. De hersenen werken wel door... het idee komt dan vanzelf. Nu nog even maken... maar dat doe ik dan pas na blok 4. Uiteraard moet ik dat weer gaan combineren met het nieuwe bestandsbeheer.
Ik ben benieuwd....:-)
Ik had eigelijk niet zo veel zin om weer alle opdrachten, de beoordelingen en de feedback weer in een nieuwe database te moeten zetten. Dat is zo'n gedoe. Dan moet je weer van alles gaan maken. Dus ik heb er nog een tijdje over na zitten denken.
Maar... ik geloof dat ik het probleem inmiddels heb opgelost. Als je bij een pagina met opdrachten nu aangeeft dat het om een opdracht gaat dan kan je in een database best een item maken met het nummer van de werkruimte, het studentnummer, een status (en beoordeling) en eventueel ruimte voor feedback. Als student kan je dan een opdracht aanvinken om na te kijken, als docent een beoordeling geven en feedback geven en vervolgens als student zien dat de opdracht gedaan is en goed- of afgekeurd. Probleem opgelost!
Een student kan dan op de pagina na beoordeling de feedback gewoon op de pagina van de opdracht zien en eventueel via een annotatie ook nog reageren als hij/zij dat zou willen!? Dat is misschien ook nog iets...:-)
Zo zie je maar weer. De meeste problemen lossen zich t.z.t. vanzelf op! Je moet zoiets ook niet forceren. De hersenen werken wel door... het idee komt dan vanzelf. Nu nog even maken... maar dat doe ik dan pas na blok 4. Uiteraard moet ik dat weer gaan combineren met het nieuwe bestandsbeheer.
Ik ben benieuwd....:-)
All That Before
I don't know if I'm cracking up or just getting careless....
is this room quite airless?
Just a minute - listen,
did you hear that knock on the door?
I'm going to have to write things down before I forget them.
I can't find my glasses, I don't know where I left them
so I can't expect to get much on the visionary score,
or did I say all that before?
bron
is this room quite airless?
Just a minute - listen,
did you hear that knock on the door?
I'm going to have to write things down before I forget them.
I can't find my glasses, I don't know where I left them
so I can't expect to get much on the visionary score,
or did I say all that before?
bron
maandag 10 mei 2010
Recht om dom te blijven
"Het recht, om dom te blijven, is een onmiskenbaar en onvervreemdbaar voorrecht van het gemiddelde, dat hierom als middelmatigheid heerscht van eeuwigheid tot eeuwigheid."
Bolland, G. J. P. J.
Bolland, G. J. P. J.
zondag 9 mei 2010
Wikiwijs en grafrechten
Ik heb maar 's wat feedback gegeven in wikiwijs. Ik vind dat wel een aardige voorziening. Er wordt alleen weinig gebruik van gemaakt.
Maar 't klopt wel... Toch zou een plek waar docenten terecht kunnen voor relatief kleine leerobjecten best welkom zijn. In 't algemeen gebruiken docenten geen complete leerroutes of complete readers of anderszins. Dat kan ook niet want als je je onderwijs op maat wilt inrichten dan wil je natuurlijk maximale controle over je lesmateriaal. Meestal betekent dat dan dat je zoiets zelf moet maken.
Maar wat is goed lesmateriaal? Dat is al lastig. Wat is dan digitaal lesmateriaal? Een wiskundeboek online? Waarom niet? Goede uitleg? Een plek waar je vragen kan stellen? Een plek waar leerlingen elkaar kunnen helpen? Ik weet niet... Dat hebben we toch allemaal al?
Mijn 'meest gejatte materialen' zijn meestal geen product van een ontwikkel- of denkproces maar producten van 'face2face lessen'. Gewoon van onderwijs geven, een samenvatting, een bijspijkerdocument, een schema... dat soort grappen.
Ik weet het niet. Binnenkort gaan mijn studenten aan de slag met de wikiwijsopdracht. Ik ben erg benieuwd wat ze er van vinden.
Het probleem is, denk ik, dat middelen niet noodzakelijkerwijs tot een levendige community aanleiding geven. Binnenkort moet wikiwijs grafrechten gaan betalen....:-)Flauw he?:-)
Maar 't klopt wel... Toch zou een plek waar docenten terecht kunnen voor relatief kleine leerobjecten best welkom zijn. In 't algemeen gebruiken docenten geen complete leerroutes of complete readers of anderszins. Dat kan ook niet want als je je onderwijs op maat wilt inrichten dan wil je natuurlijk maximale controle over je lesmateriaal. Meestal betekent dat dan dat je zoiets zelf moet maken.
Maar wat is goed lesmateriaal? Dat is al lastig. Wat is dan digitaal lesmateriaal? Een wiskundeboek online? Waarom niet? Goede uitleg? Een plek waar je vragen kan stellen? Een plek waar leerlingen elkaar kunnen helpen? Ik weet niet... Dat hebben we toch allemaal al?
Mijn 'meest gejatte materialen' zijn meestal geen product van een ontwikkel- of denkproces maar producten van 'face2face lessen'. Gewoon van onderwijs geven, een samenvatting, een bijspijkerdocument, een schema... dat soort grappen.
Ik weet het niet. Binnenkort gaan mijn studenten aan de slag met de wikiwijsopdracht. Ik ben erg benieuwd wat ze er van vinden.
zaterdag 8 mei 2010
Weekverslag week 18
Deze week was het vakantie. Ik had wel wat werkjes meegenomen, maar 't is er niet van gekomen. Zo hoort het ook. Vakantie is om uit te rusten. Dat 'uitrusten' is niet echt gelukt, maar 'niet werken' wel.
We hebben in ieder geval twee mooie wandelingen gemaakt. Al met al helemaal prima. Ik heb er alweer bijna zin in. Erg snel gaat het allemaal niet. Volgende week alleen op maandag les, maar er zijn nog wel wat werkjes te doen en wat dingen na te kijken.
We hebben in ieder geval twee mooie wandelingen gemaakt. Al met al helemaal prima. Ik heb er alweer bijna zin in. Erg snel gaat het allemaal niet. Volgende week alleen op maandag les, maar er zijn nog wel wat werkjes te doen en wat dingen na te kijken.
maandag 3 mei 2010
Abonneren op:
Posts (Atom)