maandag 30 september 2013
zaterdag 28 september 2013
Op 't verkeerde been
Soms kan je door leerlingen bij bepaalde vragen helemaal op 't verkeerde been worden gezet. Zo kwam er in WisFaq de volgende vraag binnen:
Uiteindelijk is er wel iemand uitgekomen. Een plaatje als hieronder had misschien wel enorm kunnen helpen:
Dat soort plaatjes heb ik toch meer gezien:-)
Ik begrijp niet wat ik moet doen, hoe ze aan het antwoord komen. Bij de gestreepte plekken moet een breuk te komen staan, kunt u mij daarbij helpen. Ik weet niet hoe ik moet beginnen.Dus ik heb wat zitten prutsen... Iets met stambreuken? Nee dat was het ook niet...
1 17 -- 40 ----- -------- 3 -- ---- ---- 5 1 1 1 1 - - - - 2 10 8 4Het gaat over breuken, Je moet de breuken van 1 17/40 steeds kleiner maken totdat je de breuken 1/2 1/10 1/8 1/4 krijgt. Ik snap niet hoe dat moet.
Uiteindelijk is er wel iemand uitgekomen. Een plaatje als hieronder had misschien wel enorm kunnen helpen:
Dat soort plaatjes heb ik toch meer gezien:-)
donderdag 26 september 2013
Hoeveel nutteloze ideeën kan je hebben?
Eén van de meest nutteloze ideeën van de afgelopen week is het idee om van een tekst het aantal e's te tellen, vervolgens dat getal uit te schrijven en daarvan dan de e's te tellen, enz. Waar kom je uiteindelijk uit? En wat heb je er aan?
maandag 23 september 2013
Wie is hier de draad kwijt?
Spam is vervelend, maar soms is het grappig:
Je moet ook niet alles proberen te begrijpen.:-)
Hi dear: |
Je moet ook niet alles proberen te begrijpen.:-)
Kwaliteiten en liegen
"It is far more impressive when others discover your good qualities without your help."
Judith Martin - Quotes of the Day
"It is always the best policy to speak the truth--unless, of course, you are an exceptionally good liar."
Jerome K. Jerome - Quotes of the Day
Judith Martin - Quotes of the Day
"It is always the best policy to speak the truth--unless, of course, you are an exceptionally good liar."
Jerome K. Jerome - Quotes of the Day
zaterdag 21 september 2013
Learning analytics is een panacee?
Wat mij (na al die jaren) nog steeds het meest verbaasd is dat er bij E-leren zo weinig aandacht is voor de inhoud. Dat is extra opmerkelijk omdat het daar toch uiteindelijk om gaat. De suggestie dat leerlingen/studenten zelf zouden moeten bepalen 'wat' ze leren is (naar mijn idee) geen houdbaar concept.
Kort gezegd: hoe kan je weten wat je moet leren? Heb je 'vooraf' de juiste kennis en vaardigheden in huis om te kunnen bepalen wat voor jou noodzakelijk of interessant is? Waarschijnlijk niet. Je mag verwachten dat de cursus de nodige leerobjecten en leertaken aanbiedt die nodig zijn om die dingen te leren die nodig zijn.
Al die middelen om digitaal leren mogelijk te maken lijken, in het algemeen, niet noodzakelijkwijs te leiden tot geinspireerd of succesvol onderwijs. De verwachtingen zijn altijd hooggespannen maar de werkelijkheid blijkt, in de praktijk, weerbarstiger te zijn dan je zou denken...
De 'nieuwste hype' is learning analytics. Als ik zo lees wat 'men' daar van verwacht heb ik mijn bedenkingen. Ik begrijp dat je heel veel 'data' kan verzamelen met digitale middelen over het gedrag van de cursisten. Hoeveel 'data' wil je hebben? Ik had op mijn weblog al enigszins gekscherend een voorbeeld gegeven over de troonrede. Een overvloed aan 'data' is nog geen 'informatie'. Maar zelfs 'informatie' is nog geen 'kennis'.
Uiteindelijk zal het beoordelen (en certificeren) van een leerproces moeten gaan over de inhoud. Uiteraard kunnen kwantitatieve gegeven daarbij helpen maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van het onderwijs. Studenten die (uiteindelijk) hoogwaardige beroepsproducten produceren krijgen een certificaat...:-)
Ik heb 't gevoel dat men probeert iets 'digitaal' te regelen dat zich niet zo eenvoudig digitaal laat regelen. Onderwijs is een zeer complex proces waarbij 'generieke' of 'simpele' oplossingen niet werken. Het vakmanschap van docenten betreft niet alleen de inhouden en de vaardigheden van het 'vak' maar ook de kennis over 'het leren leren' van leerlingen en studenten. Inspiratie en prompte feedback, uitdagen, een knipoog, een schouderklopje en een helder beeld wat er moet gebeuren laat zich niet 'zomaar' vangen in een systeem.
Hoe je 't ook went of keert... de menselijke geest is een 'zachte machine' waar we misschien zelf nog maar weinig van begrijpen. Moet je dan, bij gebrek aan beter, maar net gaan doen alsof dat niet zo is? Dat lijkt me niet.
woensdag 18 september 2013
De troonrede geanalyseerd
Woordfrequenties
aantal tekens: 14850aantal woorden: 2216
aantal tekens in woorden: 12214
gemiddelde woordlengte: 5.512
aantal verschillende woorden: 815
woord rangnummer frequentie r*f
de 1 156 156 en 2 85 170 van 3 83 249 het 4 62 248 in 5 54 270 een 6 47 282 te 7 44 308 voor 8 35 280 met 9 32 288 om 10 29 290 regering 11 27 297 die 12 26 312 op 13 25 325 aan 14 21 294 is 15 21 315 dat 16 20 320 zijn 17 20 340 mensen 18 15 270 bij 19 12 228 ons 20 12 240 dit 21 11 231 jaar 22 11 242 u 23 11 253 heeft 24 10 240 hun 25 10 250 land 26 9 234 meer 27 9 243 nederland 28 9 252 onze 29 9 261 ook 30 9 270 sociale 31 9 279 zorg 32 9 288...en dan nog 500 regels...
Letterfrequenties
a 874 b 166 c 168 d 642 e 2317 f 75 g 445 h 284 i 863 j 169 k 300 l 439 m 291 n 1372 o 685 p 154 q 0 r 875 s 492 t 764 u 199 v 333 w 141 x 14 y 4 z 148 Totaal 12214Je hebt dan heel veel data... maar ga daar dan maar 's chocola van maken...:-)
dinsdag 17 september 2013
maandag 16 september 2013
Route App - Natuur routes
Zuid-Holland
- Zevenhoven - Groene Jonker – 3,3 km
- Woerden - Oudhoorsnpad, Nieuwkoopse Plassen – 2,4 km
- Zuid-Beijerland - Tiengemeten Wildernis
- Goedereede - Kwade Hoek, groene route - 4,3 km
- Rockanje - Quackjeswater - 2,9 km
woensdag 11 september 2013
Waar moet dat heen?
"If we don't change direction soon, we'll end up where we're going."
Professor Irwin Corey - Quotes of the Day
Professor Irwin Corey - Quotes of the Day
Learning analytics
Learning analytics betreft het “verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving ten behoeve van het begrijpen en verbeteren van het onderwijs en de omgeving waarin dit onderwijs plaatsvindt” (SolAR, 2011).
bron
Nog een ander citaat:
bron
- In de eerste artikel van Greller & Drachsler, 2012 wordt de Learning Analytics framework op basis van een literatuur onderzoek opgebouwd en toegelicht.
- In de tweede artikel Drachsler & Greller, 2012 wordt het Framework hergebruikt om een internationale stakeholder-analyse te maken in het licht van de zes dimensies van de Framework.
|
Nog een ander citaat:
|
dinsdag 10 september 2013
zondag 8 september 2013
Schaalvergroting
Ik had in de cursus wiskunde en konijnen als eerste opdracht bedacht dat het aardig zou zijn om leerlingen een probleem bij een bepaalde oplossingsmethode te laten bedenken. Bij wiskunde lossen me meestal problemen op, dus als je dan een keer iets anders wilt dan laat je de leerlingen een probleem verzinnen.
In zo'n geval is het leuk als alle studenten/leerlingen van elkaar de antwoorden kunnen zien en op elkaar kunnen reageren. Bij sommige 'online cursussen' heb ik dat veelvuldig ingezet en dat was altijd erg leuk. Maar bij de 'konijnen' ging dat niet goed. Er waren zo'n 80 leerlingen die tegelijkertijd allerlei antwoorden instuurden en op elkaar gingen reageren. Leuk, maar het werd snel een onoverzichtelijk rommeltje. Ik heb dat toen maar uitgezet...:-)
Het idee was goed, maar alleen geschikt voor groepen van maximaal 30 studenten/leerlingen. Daar boven wordt het anders. En als je 600 cursisten hebt? Of 30.000? Je moet dat echt iets heel anders gaan bedenken.
In zo'n geval is het leuk als alle studenten/leerlingen van elkaar de antwoorden kunnen zien en op elkaar kunnen reageren. Bij sommige 'online cursussen' heb ik dat veelvuldig ingezet en dat was altijd erg leuk. Maar bij de 'konijnen' ging dat niet goed. Er waren zo'n 80 leerlingen die tegelijkertijd allerlei antwoorden instuurden en op elkaar gingen reageren. Leuk, maar het werd snel een onoverzichtelijk rommeltje. Ik heb dat toen maar uitgezet...:-)
Het idee was goed, maar alleen geschikt voor groepen van maximaal 30 studenten/leerlingen. Daar boven wordt het anders. En als je 600 cursisten hebt? Of 30.000? Je moet dat echt iets heel anders gaan bedenken.
De 'M' van 'massive'
Er is MOOC-gewijs naar mijn idee iets vreemd aan de hand. De meerwaarde van de inzet van ICT is naar mijn idee het mogelijk maken van gepersonaliseerd leren, individuele studieroutes en prompte feedback. Maar hoe doe je dat in een MOOC? Als het echt 'massive' wordt dan is het voor de 'docent' vrijwel onmogelijk snel iedereen van gepaste en persoonlijke feedback te voorzien.
Een ontsnappingsmogelijkheid is om de feedback te automatiseren. Zoiets is voor veel 'eenvoudige wiskundige vaardigheden' nog wel te bedenken, maar als de vaardigheden complexer worden hoe lastiger dat wordt. Terwijl dat nu misschien juist de dingen zijn die je niet uit een boek of een reader kan halen.
Het is ook nog denkbaar dat studenten elkaar in groepen gaan helpen, afspraken maken of zelf in 'real life' bijeenkomsten organiseren. De docent levert de leerobjecten maar het leren vindt plaats 'zonder docent'.
Uiteindelijk kan je de 'normale digitale leerroutes' niet zo maar gebruiken voor een MOOC. Die 'normale' leerroutes waren vooral gericht op individuele aandacht en prompte feedback, maar als het aantal deelnemers groter en groter wordt dan moet je iets anders bedenken.
't Is een mooi experiment...:-)
Een ontsnappingsmogelijkheid is om de feedback te automatiseren. Zoiets is voor veel 'eenvoudige wiskundige vaardigheden' nog wel te bedenken, maar als de vaardigheden complexer worden hoe lastiger dat wordt. Terwijl dat nu misschien juist de dingen zijn die je niet uit een boek of een reader kan halen.
Het is ook nog denkbaar dat studenten elkaar in groepen gaan helpen, afspraken maken of zelf in 'real life' bijeenkomsten organiseren. De docent levert de leerobjecten maar het leren vindt plaats 'zonder docent'.
Uiteindelijk kan je de 'normale digitale leerroutes' niet zo maar gebruiken voor een MOOC. Die 'normale' leerroutes waren vooral gericht op individuele aandacht en prompte feedback, maar als het aantal deelnemers groter en groter wordt dan moet je iets anders bedenken.
't Is een mooi experiment...:-)
zaterdag 7 september 2013
Het schema
Ik had onderstaand schema nog maar 's van stal gehaald:
Ik denk vooral om aan te geven dat ICT niet 'zomaar een middel' is maar wel degelijk andere vormen van leren mogelijk maakt. Zelf mogelijkheden waar nog nooit iemand aan gedacht heeft...
Ik denk vooral om aan te geven dat ICT niet 'zomaar een middel' is maar wel degelijk andere vormen van leren mogelijk maakt. Zelf mogelijkheden waar nog nooit iemand aan gedacht heeft...
maandag 2 september 2013
Droom er maar niet van
“Sometimes I lie awake at night, and I ask, 'Where have I gone wrong'.
Then a voice says to me, 'This is going to take more than one night.”
Charles M. Schulz
Charles M. Schulz
Abonneren op:
Posts (Atom)