dinsdag 30 juni 2015
maandag 29 juni 2015
zondag 21 juni 2015
Muziek
"Of all noises, I think music is the least disagreeable."
Samuel Johnson | Quotes of the Day
Samuel Johnson | Quotes of the Day
Grr...
"Nothing has an uglier look to us than reason, when it is not on our side."
Halifax | Quotes of the Day
Halifax | Quotes of the Day
woensdag 10 juni 2015
ICT? Wat moet je er mee?
Zo af en toe komt de vraag naar boven wat je nu eigenlijk met ICT en wiskundeonderwijs moet. Kan ICT werk uit handen nemen? Zodat we ons dan bezig kunnen houden met de hogere denkactiviteiten en zo?
Op De stabiele verdeling kan je daar een mooi voorbeeld van vinden. Zo'n stelsel oplossen doe ik met DERIVE. Lekker handig. Je hoopt dat zo'n vragensteller dat zelf kan. Maar ja... De vragensteller heeft het helemaal begrepen behalve dan hoe ik het stelsel heb opgelost.:-) Ik kan natuurlijk niet zeggen dat moet je niet zelf doen. Dat moet je laten doen. Ik moet er dat toch nog zelf mee aan de slag. Dat is dan Re: De stabiele verdeling geworden. Dat viel nog mee...:-)
Na al die tijd van de inzet van ICT heb ik altijd wel een soort principe gehanteerd dat je de computer dingen mag laten doen als je dat zelf ook zou kunnen. Kan je dat niet? Heb je geen idee hoe of wat er gebeurt? Doe het dan niet...:-)
Uiteindelijk heb ik steeds gedacht dat ICT veel technische en instrumentele handelingen zou kunnen overnemen zodat leerlingen en docenten zich bezig zouden kunnen houden met toepassingen, modelleren, 'echte' systemen en zo, maar waarschijnlijk was dat een te optimistisch uitgangspunt.
"Ict kan leerlingen werk uit handen nemen. De ruimte die daardoor ontstaat zou ingevuld kunnen worden door wiskundeonderwijs dat gericht is op datgene waarin de mens beter is dan de pc: creatief denken en slim interpreteren."Volgens mij werkt het (soms) ongeveer zo: je leert iets (bijvoorbeeld het oplossen van een stelsel vergelijkingen) en als je dat eenmaal kunt dan kan je dat ook (zo nu en dan) aan de computer over laten.
Uit:
De invloed van ICT op het wiskundeonderwijs
Carel van de Giessen
Euclides - juni 2004/nr.8 jaargang 79
Op De stabiele verdeling kan je daar een mooi voorbeeld van vinden. Zo'n stelsel oplossen doe ik met DERIVE. Lekker handig. Je hoopt dat zo'n vragensteller dat zelf kan. Maar ja... De vragensteller heeft het helemaal begrepen behalve dan hoe ik het stelsel heb opgelost.:-) Ik kan natuurlijk niet zeggen dat moet je niet zelf doen. Dat moet je laten doen. Ik moet er dat toch nog zelf mee aan de slag. Dat is dan Re: De stabiele verdeling geworden. Dat viel nog mee...:-)
Na al die tijd van de inzet van ICT heb ik altijd wel een soort principe gehanteerd dat je de computer dingen mag laten doen als je dat zelf ook zou kunnen. Kan je dat niet? Heb je geen idee hoe of wat er gebeurt? Doe het dan niet...:-)
Uiteindelijk heb ik steeds gedacht dat ICT veel technische en instrumentele handelingen zou kunnen overnemen zodat leerlingen en docenten zich bezig zouden kunnen houden met toepassingen, modelleren, 'echte' systemen en zo, maar waarschijnlijk was dat een te optimistisch uitgangspunt.
Abonneren op:
Posts (Atom)