maandag 26 september 2011

Wil iedereen bier?


bron

...je moet altijd aansluiten bij de belevingswereld van de studenten, zullen we maar zeggen. Deze vind ik meesterlijk en dit zou zo in een cursus kunnen die ik niet meer geef.:-)

woensdag 21 september 2011

Onbegrijpelijke onzin

Ik was eigenlijk niet van plan me verder bezig te houden met het hoger onderwijs. Maar in het kader van 'het is goed dat het een keer gezegd wordt' kan ik het soms niet laten. Je kunt gewoon niet alles zo maar laten passeren. Zo lees ik op Lectorale rede over beter onderwijs het volgende:
We willen groeien in de richting van een innovatieve kennismaatschappij, maar vanuit historisch perspectief zitten we nog vast aan de cultuur van de waarheid. Dit is een weerbarstige cultuur en het doorbreken hiervan impliceert een verdere democratisering van onze samenleving: de leerlingen erop wijzen dat bij onze kennis vraagtekens kunnen worden gezet; hen erop wijzen dat er ook nog andere waarheden zijn en hen de geestelijke vrijheid bieden om hier zelf een keuze uit te maken.
bron
Wat moet je hier nu van denken?

Cultuur van de waarheid? Eh!? Pardon? Wat wil je dan? De cultuur van de leugen? Dat iedereen er z'n eigen waarheid op na houdt? Neem me niet kwalijk, maar dat moet je toch niet willen?

Als lectoren dit soort onzinnigheden blijven uitkramen dan begin ik me pas echt zorgen te maken over de kennismaatschappij. Tot welke salarisschaal moet je geraken om daar mee weg te komen? En dan heb ik het nog niet eens over het hoge zelfverwijzinggehalte van dit soort geleuter. Dergelijke overtredingen ten aanzien van de elementaire logica mag je toch niet maken. Normaal gesproken leer je zoiets tijdens de college's wetenschapsfilosofie in het eerste jaar van een universtaire studie. Misschien is dat een idee? Lectoren bijscholen in de elementaire logica en het wetenschappelijk denken. Stop met de versmurfing van de samenleving. Hogescholen moeten geen universiteitje spelen, denk ik.

Troonrede voor dummies

  • Het gaat slecht maar daar merken we eigenlijk maar weinig van. 't Zou toch wel fout kunnen gaan, dus moeten we wel iets doen.
  • Wij doen het wel goed maar dat buitenland is niet helemaal betrouwbaar, dus daar moeten we wel een beetje rekening mee houden.
  • We moeten meer samenhangen.
  • Er zijn landen in Europa die er een zootje van maken. Daarom moeten we het goede voorbeeld geven.
  • Wij schaffen een hoop dingen af zodat jullie zelf 's een keer dingen kunnen gaan verzinnen.
  • Jullie moeten 's wat meer samenhangen. Of had ik dat al gezegd?
  • Iedereen heeft last van de bezuiningen. Dat is prima, behalve dan voor mensen die geen keus hebben, misschien.
  • Als het kan verschuiven we de problemen naar lagere overheden. Misschien kunnen die dan de problemen verschuiven naar anderen.
  • Eigenlijk zouden we 't liefst die hele overheid wel willen afschaffen. Dat zou een hoop opleveren, maar dat gaat te ver.
  • Die banken maken er een zooitje van dus die moeten maar 's wat mee gaan betalen aan de overheid.
  • Onderwijs en blijven leren is heel belangrijk. Dus doe 's wat beter je best.
  • We willen meer politie en we gaan meer boeven vangen.
  • Jullie worden steeds maar ouder. Dat wordt te duur, dus werk nog maar even wat langer door en eet gewoon 's wat minder.
  • Mensen die zich niet aan de regels houden gaan we harder aanpakken.
  • Verder gaat het allemaal best wel lekker. Wij zijn best wel optimistisch, ergens. Nu de rest nog.
  • We wensen iedereen veel wijsheid toe. Je zult het nodig hebben.
De groeten!

dinsdag 20 september 2011

Wat is didactiek?

Ik lees op Leren met iPad maakt je slimmer?:
Uitgevers, docenten en directie verwachten dat iPads de didactiek kunnen verbeteren en uiteindelijk het papier op school zullen vervangen.
Dat van dat 'papier' kan ik me nog voorstellen, maar dat IPads de didactiek kunnen verbeteren? Hoezo dan? Wat moet ik daar dan precies bij voorstellen?
Studenten met een iPad wisten informatie beter op te slaan dan de studenten die aantekeningen op papier maakten. De iPad studenten scoorden 25% beter. De onderzoekers ontdekten dat de iPad leermomenten creeert en dat het studenten helpt hun tijd efficienter te gebruiken.
Allemaal mooi en aardig, maar is dat didactiek? Of zijn het de leermomenten? Het zou interessant te weten wat dat nu precies is! Je boeken in PDF-formaat lijkt me nu niet direct 'vernieuwend'. Zijn de conclusies niet een beetje voorbarig?

Lerarentekort

"Deze verlichting is echter tijdelijk, want in het voortgezet onderwijs loopt het lerarentekort door de vergrijzing en een toenemend leerlingaantal de komende jaren op tot zo’n 4.000 leraren in 2015. Na 2016 neemt het tekort af en in 2020 ontstaat naar verwachting een evenwicht in vraag en aanbod."
bron

Aanmelden DWO probleem

Ik heb vandaag de eerste twee leerlingen zich laten aanmelden in DWO. Dat was een matig succes. Bij de minilaptops gaat dat niet goed. Het probleem? Bij het aanmelden kan je niet scrollen... en bij zo'n klein schermpje lukt het dan niet zo maar om de inlogcodes en zo in te vullen. Ik moet nog maar 's kijken of er een 'workaround' is of dat ik het zal melden aan de leverancier...

O ja... Twitter problem, not sent...

donderdag 8 september 2011

Vind ik ook

"Whenever people agree with me I always feel I must be wrong."
Oscar Wilde

dinsdag 6 september 2011

Opgeruimd staat netjes

Ik heb er een tijd tegen aan zitten hikken maar vandaag is het gelukt om mijn kast op te ruimen in Rotterdam. Veel archeologische vondsten als 'ICT voor jaar 1', 'stageverslagen uit 2003', 'vakdidactiek rekenen' en nog heel veel toetsen, werk van studenten en nog veel meer. Allemaal dingen van voor de oorlog.:-)

Ik heb mijn sleutel en mijn digipas ingeleverd. Daardoor heb ik geen toegang meer tot de ICT-voorzieningen van de hogeschool. Dat is niet erg want ik werk niet meer op de hogeschool, dus wat zou ik er moeten?

Al met al ben ik er blij mee. Het is toch weer een mijlpaal. Het was waarschijnlijk makkelijker geweest om in 'mijn comfortzone' te blijven en tot mijn pensioen zo'n beetje mee te pruttelen met de rest van het 'geteisem'. Maar, laten we maar eerlijk zijn, als je me kent dan weet je dat ik eigenlijk nooit de weg van de minste weerstand heb gekozen, dus waarom zou ik daar nu nog mee beginnen?

"It begins with a blessing, it ends with a curse, making life easy by making it worse."

Maar 't komt vast goed en anders maar niet, want dan komt het toch wel goed. Als dat 'docent zijn' van mij niet wil lukken dan kan ik altijd nog een pannenkoekhuis beginnen.:-)

Een leuke herinnering is ook nooit weg...:-)

maandag 5 september 2011

zondag 4 september 2011

Geduld, geduld...:-)

"Every bad experience, painful relationship, and compromise you’ve ever made in good conscience will somehow transform into a beautiful inner reservoir of spiritual gifts and blessings."
bron

zaterdag 3 september 2011

Weekverslag

Ik heb op wiswijzer weer een weekverslag geschreven.
Deze week was feitelijk de eerste 'normale week'.