donderdag 26 april 2018

Mijn enthousiasme kent geen grenzen

"Hoe draag jij je enthousiasme over je beroep uit? Laat een minstens zo enthousiaste reactie achter via onderstaand reactieformulier!"
Ik heb mijn best gedaan, maar of het gelukt is!?:-)


"Het negatieve beeld dat in de media ontstaat, is niet leuk voor iedereen die met hart en ziel voor de klas staat. En bovendien: het is onterecht!"

"Dat financiele aanmoedigingen bij docenten vrijwel geen rol spelen lijkt me niet zo vreemd. Als je snel en vooral ook veel geld wilt verdienen moet je niet het onderwijs in gaan. Docenten worden waarschijnlijk door andere dingen aangespoord om docent te worden."

vrijdag 20 april 2018

Julius Caesar

Eenvoudige geheimschriften op wiswijzer.nl/bestanden/eenv… - Dat is, onderhand, 20 jaar geleden. Waar blijft de tijd!?
Er mist echter wel een plaatje!


donderdag 19 april 2018

Troelstra-monument

De wortelfunctie

Bij wiskunde B vatten we wortelfuncties op als transformaties van \(y=\sqrt{x}\). Meestal wordt daarvoor de standaardvorm \(f(x)=a+b\sqrt{cx+d}\) gebruikt, maar dat kan (zeker in het licht van die tranformaties) handiger.

q14190img2.gif

Deze versie van de standaardvorm voor de wortelfunctie is handiger dan  \(f(x)=a+b\sqrt{cx+d}\). 't Is ook slim om waar mogelijk verbindingen te leggen met de transformaties. Die transformaties zijn al lastig genoeg zodat extra aandacht altijd wel op z'n plaats is.

Op de fiets

zaterdag 7 april 2018

Takkenproject

Rondje bos

Analyse 2

In deze cursus generaliseren we de theorie van de functies van één variabele, zoals we die hebben behandeld in Analyse 1, naar functies van meer variabelen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan reeksen, in het bijzonder aan de convergentie van reeksen.
  • Functies van Rn naar Rm, limiet, continuïteit, partiële afgeleiden, (totale) differentieerbaarheid, raakvlak, gradiënt, kettingregel, richtingsafgeleide, extremen zonder en met nevenvoorwaarden, de stelling van Taylor, reeksen, convergentiekenmerken voor reeksen, absolute convergentie en machtreeksen.

  • de student kan de limietdefinitie hanteren bij functies van meer variabelen,
  • de richtingsafgeleide van een functie in een punt berekenen,
  • bewijzen dat een functie continu en/of differentieerbaar is,
  • de (partiële) afgeleiden van een functie berekenen,
  • de extreme waarden van een functie bepalen, al dan niet onder nevenvoorwaarden,
  • vergelijkingen van raaklijnen en raakvlakken opstellen,
  • Taylorreeksen opstellen bij functies van één variabele en daarmee functiewaarden benaderen en limieten berekenen,
  • bepalen of een reeks convergeert,
  • het convergentiegebied van een machtreeks bepalen en de som van machtreeksen berekenen.


    01. Rijen, eigenschappen en stellingen
    02. Deelrijen, Cauchy, meetkundige en telescopische rij
    03. Convergent of divergent?
    04. Alternerende rijen en het wortelcriterium
    05. d'Alembert en machtreeksen
    06. Machtreeksen
    07. Definities, differentieerbaarheid en 
        partiele afgeleiden
    08. Partiele afgeleide, Clairaut en richtingsafgeleide
    09. Gradientvectoren en inproduct
    10. Extremen, tweede afgeleide, Hessiaan en randpunten
    11. Absoluut maximum, absoluut minimum en Lagrange

woensdag 4 april 2018

Doei:-)

Er zijn ook puntneuzen die maar dingen blijven roepen in @WisFaq waar nooit iets mee gebeurt... 't Is zelfs maar zeer de vraag of iemand het leest...:-) #houvol #sintjuttemis

Erger nog... Een duidelijk geval van #ultracrepidarianisme:-) - vreemd uitgangspunt te denken dat er iemand zit te wachten op commentaar...

...van de beste stuurlui...:-) #ooo 

...maar dat is nu allemaal verleden tijd... #wegermee - nooit meer iets van gehoord... Zie ook wiswijzer.blogspot.nl/search/label/b… #websitebeheerder

Media preview   
 
Het is maar de vraag of je je daar dan mee moet bezig houden. Nou nee dus... #getonwithit - maar verder zeg ik er niks over. Je moet mensen ook niet wijzer maken dan strikt noodzakelijk...:-) #puntneus

Maar dat moet beter kunnen... wiswijzer.blogspot.nl/2017/07/de-kun… #retrotweet - ik moet meer oefenen!:-) 

Naschrift
ik stond erbij en keek er naast...:-)