woensdag 31 december 2014

Gevonden voorwerpen



\( \large17! = 2^{15} \cdot 3^6 \cdot 5^3 \cdot 7^2 \cdot 11 \cdot 13 \cdot 17 \)

Buitengewoon naar...



Ik denk dat 2014 een buitengewoon naar jaar is geweest. In vele opzichten...
When you are in deep shit, look straight ahead, keep your mouth shut and say nothing.
...dus ik bedoel maar. Ik zeg maar niks, misschien dan later meer maar misschien ook wel niet. Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.

donderdag 25 december 2014

De eeuwigheid

"Eternity's a terrible thought. I mean, where's it all going to end?"
Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern are Dead (1967)

woensdag 10 december 2014

Happy Holidays

Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten

De doelen van wiskundeonderwijs zijn dat leerlingen in hun langetermijngeheugen een samenhangend kennisbestand van wiskundige begrippen en vaardigheden verwerven en in staat zijn hun wiskundige kennis en vaardigheden toe te passen in situaties die enig eigen denken vereisen.
SLO | Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten

Herstart weblogs

Verwijderd en weer terug van weggeweest.
Omdat het kan...:-)

dinsdag 9 december 2014

Wiswijzer 2014

Plafondschilderingen St.Martin javascript



In het centrum van het kleine dorpje Zillis staat de St. Martinskerk, wereldberoemd om zijn beschilderde plafond uit de 12e eeuw. Het plafond is volledig beschilderd met 153 voorstellingen en is praktisch intact gebleven.

zaterdag 6 december 2014

Ingeschreven cirkel in een rechthoekige driehoek


Onderwijs in 2032

Een kind dat in 2014 voor het eerst naar school gaat, solliciteert rond 2032 naar een eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dan nodig heeft om een vliegende start te maken? En hoe bereiden basisscholen en middelbare scholen kinderen optimaal op deze uitdagingen voor?

J. S. Bach - Violin Concertos

vrijdag 5 december 2014

't Is WILLEM, een domoor

Daar rijdt hij de stad door,
Op 't prachtigst gekleed;
Zijn knecht draagt de geldkist
O, zie hoe hij zweet.
Terwijl zich Sint Niklaas
Op 't vriendelijkst buigt.
Eén echter verschuilt zich,
En tracht hem te ontvliên,
't Is WILLEM, een domoor,
Maar 't wordt ras gezien.
bron

dinsdag 2 december 2014

Websites


Website om mijn lessen te ondersteunen. Samenvattingen, extra lesmateriaal, agenda, checklist, enz. De website is half gesloten...:-)

De website is gesloten. Ik gebruik de website nog wel als persoonlijke leeromgeving, archief, om allerlei plaatjes 'aan te sturen' voor WisFaq of mijn weblog.

WisFaq is een (digitale) vraagbaak voor het wiskundeonderwijs in Nederland en België.

frogsxx

q3020img1.gif
december 2014

zondag 30 november 2014

Flashplayer

In Internet Explorer krijg ik regelmatig deze melding:

De eerste keer denk je dat je een nieuwe flashplayer nodig hebt maar dat is niet zo. Het heeft te maken met de instellingen voor het filter.

De ActiveX-filtering uitschakelen dus...

The Top of the World Club

My crawling skin, my crawling skin,
what circle of hell are we fallen in,
so dread and drear, so dread and drear,
the pressure above an atmosphere, open-jawed.

Peter Hammill - The Top of the World Club

Nog meer links...

Nog meer links uit de navigatiebalk:

Links en overzicht

Linkjes uit de navigatiebalk


The Power and the Glory

donderdag 27 november 2014

Octopus

Wiswijzer plat

Om de zoveel tijd krijg ik bij http://www.wiswijzer.nl deze foutmelding:

q11120img1.gif
  • dinsdag 18 november 2014
  • woensdag 26 november 2014
Waarom doet ie dat toch steeds?
  • Een andere server? Dat is een idee!:-)
  • Volgens mij doet ie 't nu weer...
    zaterdag 29 november
  • ...
Ok!

woensdag 26 november 2014

Weblog 2014

  1. Procenten en verhoudingstabellen
  2. Mijn top 297
  3. Lijstjes maken
  4. Verspilde moeite
  5. Gebakken lucht
  6. Wiskundige denkactiviteiten
  7. Zou dat werken?
  8. Rampgebied
  9. Nieuwjaarsgroet
  10. WisFaq 2014
  11. Een hek van 100 meter
  12. Wiskundig denken
  13. Intuitie en kansrekenen? Dat is een slechte combinatie...
  14. Experiment
  15. Zinloos getwitter
  16. Geïrriteerd? Wat doe je er aan?
  17. Leerstijlen maar dan anders
  18. 't Is gewoon een truuk...
  19. Algebra nieuwe stijl
  20. Verhaaltjes, contexten, toepassingen en modellen
  21. Dat doe je gewoon zo en zo...
  22. De kapitein
  23. Pilot CITO rekentoets 3F van 2013
  24. Contraproductief
  25. Wat is nu eigenlijk het punt?
  26. The sky's the limit
  27. Lerarentekort en werkdruk
  28. Heb ik 't naar mijn zin?
  29. In het vat
  30. Informatievoorziening, ELO's en anders misverstanden
  31. Samenhang ICT en onderwijs
  32. Nog een gemiste kans...
  33. Leraar met lef
  34. Startpagina (2)
  35. Psychische problemen van docenten
  36. Gekke Henkie
  37. Dat was vroeger wel anders
  38. Een verkeerde indruk
  39. De toekomst van wiskundeleraar.nl
  40. Sommige mensen hebben ook altijd pech
  41. ICTklas
  42. Wie gaat dat betalen?
  43. Klankbordgroep
  44. Waarom zou je twitteren?
  45. De boodschap komt niet helemaal over
  46. Digitale communicatie
  47. Dat is te moeilijk
  48. Een gemiste kans
  49. Les 1
  50. Taakgerichte instructie
  51. Toetsen om te leren
  52. 4 dia's over toetsen
  53. Het hogeronderwijs
  54. Wat bedoelen ze toch met... denkactiviteiten?
  55. Les 4
  56. Vijfminutenpraatje
  57. Project X
  58. Les 3
  59. Les 2
  60. Een gemiste kans
  61. Kernreflectie
  62. Evaluatie
  63. Eindejaarsevaluatie 2013-2014
  64. Meer leerlingen leren meer in minder tijd
  65. Het onzekerheidsprincipe van de leraar
  66. Verwijderde weblogs
  67. Wiskunde leren is een fractal
  68. When something bad happens
  69. Performativiteitsvertoog
  70. Uiteindelijk gaat het om het gesprek?
  71. De omgekeerde wereld
  72. 't Is zeker herfst
  73. Luistergedrag
  74. Kwesties van betekenis

J.S. Bach Cantata BWV 146 Wir müssen durch viel Trübsal

dinsdag 25 november 2014

Van der Graaf Generator "Out Of My Book"



Our lives are on paths we just can't control;
we can grow closer as we get old.
Can you imagine us as we adjust?
Can you imagine us
getting near eighty,
we live more sedately, still hoping the dreams will come true?

bron

maandag 24 november 2014

Black Friday

Juan Manuel Fangio

Cubaanse rebellen kidnapten hem op 23 februari 1958 op de vooravond van de "Gran Premio de Cuba 1958", maar hebben hem een dag later weer vrij gelaten.
bron

zondag 23 november 2014

Refugees

We're refugees, walking away from the life
that we've known and loved;
nothing to do nor say, nowhere to stay;
now we are alone.
bron

Wiskundige denkactiviteiten

"WDAs spelen een belangrijke rol in de nieuwe examenprogramma’s wiskunde van havo en vwo, en ook de diagnostische tussentijdse toets lijkt een denkactieve invulling te krijgen. De centrale praktijkvragen zijn welke kenmerken een wiskundeopdracht denkactief maken en op welke manieren een wiskundedocent de denkactieve mogelijkheden van een opdracht in de les kan benutten."

Brainbox

Brainbox 1969
  1. Dark Rose
  2. Reason to Believe
  3. Baby, What You Want Me to Do
  4. Scarborough Fair (Simon & Garfunkel cover)
  5. Summertime (from "Porgy and Bess")
  6. Sinner's Prayer
  7. Sea of Delight
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brainbox

Ever Ever Green - Group 1850

zaterdag 22 november 2014

Luistergedrag

De aanbevelingen van grooveshark naar aanleiding van mijn luistergedrag:
  • Garage Rock
    Because you listened to The Kinks
  • Folk Rock
    Because you listened to Nick Drake, Fleetwood Mac, and Bob Dylan
  • Nu-folk
    Because you listened to Nick Drake
  • Progressive Rock
    Because you listened to Steely Dan, Electric Light Orchestra, Yes, Gentle Giant, and Soft Machine
  • Jazz Fusion
    Because you listened to Frank Zappa, Mahavishnu Orchestra, and Jean-Luc Ponty
  • Cool Jazz
    Because you listened to Bill Evans and Gerry Mulligan
  • Acoustic Guitar
    Because you listened to Nick Drake
  • Orchestra
    Because you listened to Bach and Johann Sebastian Bach
...jaja..:-)

The best of Radiohead

dinsdag 11 november 2014

Laatste aankoop


when the bird has flown
got no-one to call your own
got no place to call your home
when the bird has flown

day is done | five leaves left

maandag 10 november 2014

Kwesties van betekenis

"Vang je dromen en volg ze. Wacht niet te lang. Het leven is korter dan je denkt."
Hartger Wassink

dinsdag 14 oktober 2014

Chapter 10: Hyrule Castle


  • Link adventures below the Great Sea.
  • Solve the Triforce Puzzle and acquire the Legendary Master Sword.
  • Complete the Great Sea Trading Sequence.
  • Water all of the Withered Deku Trees.
  • Return to the Forsaken Fortress and battle the Helmaroc King.
  • Confront Ganondorf at the top of the Forsaken Fortress.
  • Return to Hyrule Castle to find a shocking revelation.
bron

...en toen had ik er even genoeg van...:-)

maandag 13 oktober 2014

vrijdag 19 september 2014

When something bad happens



"When something bad happens you have three choices. You can either let it define you, let it destroy you, or you can let it strengthen you."

zondag 14 september 2014

Hoppa...:-)

Performativiteitsvertoog

"Het Alternatief wist het spuuglelijke begrip ‘afrekencultuur’ heel succesvol te framen. Het even onappetijtelijke ‘verbetercultuur’ wordt daar nu diapositief tegenover gezet, maar ik ben niet op voorhand overtuigd. Beide hebben namelijk deel aan een zelfde, overkoepeld performativiteitsvertoog: alles kan altijd beter – elke dag een beetje zelfs."
bron

donderdag 11 september 2014

Uiteindelijk gaat het om het gesprek?

Praten over onderwijs gaat (denk ik) altijd over verbondenheid, contact, uitwisseling, gesprek, elkaar serieus nemen… Het probleem is echter dat zowel docenten, onderwijsvernieuwers, leidinggevenden en alle anderen niet erg goed goed zijn in het creëren van de juiste omstandigheden voor dat gesprek.

Ik heb meegemaakt dat iemand met mij een gesprek begon met ‘wij moeten ‘s praten want er valt met jou niet te praten…’. Dat kan natuurlijk, maar ik ben toen maar weggelopen:-)

…en zo gaat het te vaak. Mensen willen helemaal geen gesprek, mensen willen helemaal niet begrijpen wat je nu precies bedoelt, de meeste mensen houden weinig rekening met het feit dat hun eigen grenzen misschien wel niet helemaal reëel zijn. Sterker nog: de meeste mensen hebben geen idee waar hun grenzen liggen, waar zij ophouden en de ander begint. In de liefde is dat mooi, maar meestal is dat niet handig.

Ik begrijp heel goed dat docenten wel ‘s genoeg hebben van al die betweters die zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Ik snap ook heel goed dat mensen met goede ideeën heel moe worden van docenten die de hakken in het zand zetten omdat ze denken dat ze goed bezig zijn. Ik begrijp af en toe zelfs wel ‘s leidinggevenden die van alles proberen aan te sturen maar dat iedereen maar gewoon doet wat ie zelf wil. Wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?

Is daar een oplossing voor? Nou nee niet echt.:-)

zondag 24 augustus 2014

Het onzekerheidsprincipe van de leraar

Ik vraag wel eens aan leerlingen waar ik ze het meest mee geholpen heb.
't Antwoord is elke keer anders.
Olga

Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van het vakwerkplan voor wiskunde HAVO/VWO bovenbouw. Ik heb nu een aantal pagina's geschreven, maar verder schiet het niet erg op. 't Is ook behoorlijk lastig. Bij werkvormen en differentiatie binnen de les staat zoiets als:

Welke afspraken zijn binnen het vak per afdeling gemaakt met betrekking tot werkvormen en vormen van differentiatie? Leggen de werkvormen een relatie met de onderwijsvisie van de school?

De bedoeling is dat ik hier een zinnig antwoord op geef. Afspraken? Relatie met de visie van school? 't Is nog een studie apart...:-)

Nu zou ik deze vragen voor mezelf nog wel kunnen beantwoorden. Ik zou kunnen beschrijven wat ik allemaal zo heb uitgedacht, uitgevoerd, veranderd of van plan ben... maar dat is dan alleen wat ik doe. 't Is nog niet zeker of mijn manier de beste manier is en al helemaal niet of dit voor mijn collega's dan ook maar de beste manier moet zijn. Dat gaat te ver...:-)

Een bijkomend probleem is dat ik niet doe wat er in het vakwerkplan staat. Ik doe nieuwe dingen, maar die veranderen dan ook weer zo snel dat opschrijven wat ik precies doe ook niet zo veel zin heeft. Althans niet in zoiets als een vakwerkplan. Ik schrijf er wel over, maar ik geloof niet dat iemand dat leest.

Als je nu 's ietsje verder nadenkt over wat docenten doen dan kan je bijna niet anders concluderen dat een kerncompetentie van een docent is dat je naar eer en geweten zo goed mogelijk probeert les te geven. Dat is uiteraard gebaseerd op je kennis en ervaringen. Je doet wat nodig is, maar je kijkt tegelijkertijd heel goed of je inspanningen ook het gewenste resultaat hebben. Mocht dat niet het geval zijn dan moet je iets anders gaan doen.

Het gevolg is dat je nooit zeker bent of wat je doet wel is wat werkt. Resultaten uit het verleden geven nu eenmaal geen garantie voor de toekomst. Het verandert steeds en je komt er gaandeweg achter wat wel en niet werkt. Er zijn heel veel factoren die een rol spelen, je kunt het gewoonweg niet voorspellen. Ik noem dat het onzekerheidsprincipe van de leraar.

Dat lijkt misschien een beetje vreemd maar dat is nu juist waarom het werkt. Ik geef les in samenspraak met de leerlingen, met mijn collega's, met de ouders en met de schoolleiding. Wij doen dat samen. Iedereen die denkt dat hij of zij het beter weet heeft het per definitie mis. Dat weet je niet...

Mijn indruk is dat de kwaliteit van docenten vooral te maken heeft met het flexibel kunnen inspelen op wat er gebeurt. Bij klassikale uitleg moet je kunnen zien of wat je staat te vertellen begrepen wordt. Als leerlingen aan het werk zijn moet je kunnen zien of dat op de goede manier gebeurt. Je moet aan wat leerlingen zeggen kunnen opmaken wat er goed gaat en waar het beter kan. Als je toetst dan moet je de resultaten op hun waarde kunnen inschatten, enz.

Dit hele proces is behoorlijk ingewikkeld. Van leerdoelen naar uitvoering, van evaluatie naar innovatie. De kunst is om bij elke omstandigheid, elke klas, elk niveau met alle bijkomende kenmerken die het verschil maken de juiste keuzes kunnen maken.

Dat betekent vaak dat je iets nieuws moet bedenken, van de afspraken afwijkt en kiest voor de leerlingen, voor het proces en het uitvoeren van de taken die je gesteld zijn. Bij mij is dat ik probeer de leerlingen zo goed mogelijk wiskunde te leren bijvoorbeeld. Hoe dan ook...:-)

vrijdag 22 augustus 2014

Topdown leren

"In mijn jaren als docent wiskunde startte ik een nieuw hoofdstuk altijd met de laatste opgave: voor alle leerlingen was het zo duidelijk waar we naar toe gingen werken, voor de (hoog)begaafde leerlingen gaf dit het broodnodige kader."
bron

woensdag 20 augustus 2014

Verwijderde weblogs

In 't kader van de zomeropruiming heb ik de volgende weblogs verwijderd:
  • Zelfverwijzing
    20-aug-2014 is verwijderd
  • ICTklas
    20-aug-2014 is verwijderd
  • Innovatie & onderwijs
    20-aug-2014 is verwijderd
  • WisFaq
    20-aug-2014 is verwijderd
...later meer...:-)