“Een professional staat voor een zaak van maatschappelijk belang waarover hij een gelofte heeft afgelegd. Hij streeft niet zijn eigen belang na, maar het belang van de zaak waarvoor hij staat.”
Nieuwsbrief lerarenopleiding
Ik begin het te begrijpen, geloof ik...:-(
zondag 28 februari 2010
Writer's block
Ik zit even een beetje vast. Voor Internet en wiskundeonderwijs ben ik de cursus aan het herschrijven. Tot zover ging het wel: kennisbasis ICT, DWO, Wikiwijs, Artikelen en presentaties, eindopdracht...
Maar bij WebTwoPointO zit ik vast. Het eerste stukje ('het oude internet') is klaar, maar nu bij 'het nieuwe internet' zit ik even vast. Waar moet je beginnen? Hoe leg je zoiets uit? Wat moet je er over zeggen? Of moet je 't gewoon zelf ontdekken? Maar als je dat dan niet ontdekt? Wat voor een opdrachten kan je bedenken die wel werken? Wat moet ik wel en wat moet ik niet doen?
Ik zit even vast, dus laat ik het maar even rusten. Er komt vast wel weer een idee... ooit... hoop ik...:-)
Maar bij WebTwoPointO zit ik vast. Het eerste stukje ('het oude internet') is klaar, maar nu bij 'het nieuwe internet' zit ik even vast. Waar moet je beginnen? Hoe leg je zoiets uit? Wat moet je er over zeggen? Of moet je 't gewoon zelf ontdekken? Maar als je dat dan niet ontdekt? Wat voor een opdrachten kan je bedenken die wel werken? Wat moet ik wel en wat moet ik niet doen?
Ik zit even vast, dus laat ik het maar even rusten. Er komt vast wel weer een idee... ooit... hoop ik...:-)
vrijdag 26 februari 2010
De 90-9-1-regel
Als het 90-9-1-principe juist is dan zou je dit (bijvoorbeeld) bij Yammer van de Hogeschool Rotterdam terug moeten kunnen vinden. Dat Yammer wordt ingezet als een soort van vervolg op het HZapproject van 2009.
Er zijn 223 gebruikers en inmiddels zijn er zo'n 7322 berichten verstuurd. 1% van de gebruikers is goed voor 36% van de berichten. Vervolgens is 9% verantwoordelijk voor 53% van de berichten. Blijft er 11% van de berichten over voor de resterende 90% van de gebruikers. Deze laatste groep verstuurt gemiddeld 4 berichten per persoon.
Al met al kan je wel stellen dat er 2 leden heel actief zijn en dat zo'n 20 anderen ook bijdragen. De rest heeft zich aangemeld...:-)
Anders geformuleerd: 10% van de deelnemers is verantwoordelijk voor (bijna) 90% van de activiteiten. Conclusie? Geen idee...:-)
Zie ook Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute
In WisFaq over januari/februari 2010:
Zoek de verschillen...:-)
Er zijn 223 gebruikers en inmiddels zijn er zo'n 7322 berichten verstuurd. 1% van de gebruikers is goed voor 36% van de berichten. Vervolgens is 9% verantwoordelijk voor 53% van de berichten. Blijft er 11% van de berichten over voor de resterende 90% van de gebruikers. Deze laatste groep verstuurt gemiddeld 4 berichten per persoon.
Al met al kan je wel stellen dat er 2 leden heel actief zijn en dat zo'n 20 anderen ook bijdragen. De rest heeft zich aangemeld...:-)
Anders geformuleerd: 10% van de deelnemers is verantwoordelijk voor (bijna) 90% van de activiteiten. Conclusie? Geen idee...:-)
Zie ook Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute
In WisFaq over januari/februari 2010:
Zoek de verschillen...:-)
donderdag 25 februari 2010
Je kunt zeggen wat je wilt, maar doe 't maar...:-)
"An ounce of action is worth a ton of theory."
Friedrich Engels
Friedrich Engels
zaterdag 20 februari 2010
Weekverslag week 7
Ik ga een nieuwe serie weblogjes beginnen over 'wat heb ik deze week geleerd?'. We moeten tenslotte allemaal veroordeeld tot 'levenslang leren' en terecht natuurlijk want les geven is net als fietsen: als je geen snelheid maakt dan val je om.
Deze week heb ik weer 's geleerd dat je nooit te vroeg moet juichen. Je moet je niet laten blij maken met een dooie mus. De verdere ontwikkeling van de website wiskundeleraar.nl wordt voorlopig uitgesteld tot nader orde. Op termijn gaat dat dan ernstige problemen geven, maar dat zien we dan wel weer.
Daarnaast moet het toch nog maar 's gezegd worden dat 'prompte feedback' een belangrijk item is voor studenten. Het is gewoon moeilijk te accepteren dat je (ik weet niet hoelang) moet wachten op toetsuitslagen, feedback over ingeleverd werk, e.d. Ik snap ook wel dat niet iedereen bereid is zijn vrije tijd op te offeren voor het algemeen belang. Dat is ook niet erg professioneel. Maar snel nakijken, snel feedback geven, snel reageren, e.d. werkt wel. Uitstel maakt voor de 'hoeveelheid werk' niet uit maar 't is dan vooral een kwestie van 'wanneer'. Een lastig dilemma!
Al met al was het wel weer een week met allerlei frustraties, ongemakken en boosheid. De lessen waren volgens mij wel aardig, misschien hier en daar een beetje kort:-). Het primaire proces gaat voor, zeg ik altijd maar en daar doen we 't voor. Het grappige is wel dat hoe meer ik geirriteerd raak hoe productiever ik word. Dat kan je o.a. zien aan mijn 'weblogactivitychart':
Ik heb deze week zomaar een aantal lesbrieven geproduceerd en daar ben ik behoorlijk tevreden over...:-)
Op de keper beschouwd is gewoon wiskunde doen verreweg het beste wat je kan doen. Zie Dat vind ik mooi...:-) en Het verjaardagsprobleem.
Deze week heb ik weer 's geleerd dat je nooit te vroeg moet juichen. Je moet je niet laten blij maken met een dooie mus. De verdere ontwikkeling van de website wiskundeleraar.nl wordt voorlopig uitgesteld tot nader orde. Op termijn gaat dat dan ernstige problemen geven, maar dat zien we dan wel weer.
- Zie Kaasschaafmehode
Daarnaast moet het toch nog maar 's gezegd worden dat 'prompte feedback' een belangrijk item is voor studenten. Het is gewoon moeilijk te accepteren dat je (ik weet niet hoelang) moet wachten op toetsuitslagen, feedback over ingeleverd werk, e.d. Ik snap ook wel dat niet iedereen bereid is zijn vrije tijd op te offeren voor het algemeen belang. Dat is ook niet erg professioneel. Maar snel nakijken, snel feedback geven, snel reageren, e.d. werkt wel. Uitstel maakt voor de 'hoeveelheid werk' niet uit maar 't is dan vooral een kwestie van 'wanneer'. Een lastig dilemma!
Al met al was het wel weer een week met allerlei frustraties, ongemakken en boosheid. De lessen waren volgens mij wel aardig, misschien hier en daar een beetje kort:-). Het primaire proces gaat voor, zeg ik altijd maar en daar doen we 't voor. Het grappige is wel dat hoe meer ik geirriteerd raak hoe productiever ik word. Dat kan je o.a. zien aan mijn 'weblogactivitychart':
Wiswijzer
Ik heb deze week zomaar een aantal lesbrieven geproduceerd en daar ben ik behoorlijk tevreden over...:-)
Op de keper beschouwd is gewoon wiskunde doen verreweg het beste wat je kan doen. Zie Dat vind ik mooi...:-) en Het verjaardagsprobleem.
Nou ja...
"Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben achterlijk...."
woensdag 17 februari 2010
Redelijkheid
“The reasonable man adapts himself to the world; the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man.”
— attributed to George Bernard Shaw
— attributed to George Bernard Shaw
Klagen over moeheid?
Volgens het CBS klagen steeds meer mensen over moeheid.
"Sinds 2001 is vooral het aandeel mensen dat last heeft van moeheid toegenomen. Jongeren klagen het meest over moeheid, ouderen het meest over pijn in spieren of gewrichten."'t Is wat. Je zou er moe van worden...:-)
bron
dinsdag 16 februari 2010
Weekend!
't is weer zover!
WEEKEND!
Nou ja... midweekend of zoiets... beter!
Kan ik eindelijk weer 's wat doen...:-)
maandag 15 februari 2010
Domme vernielzucht
Het schijnt zo te zijn dat als studenten zich niet ingeschreven hebben voor een cursus of een toets dat dan de docent die student niet toe moet laten tot de les dan wel tot de toets.
Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar dat gaat natuurlijk niet werken. Het zou ook wel heel onprofessioneel zijn om als docent op die manier definitief je relatie met die student te verpesten. Of zou er een goede reden kunnen zijn om wegens administratieve c.q. logistieke klunzigheid de basis van je werk grondig te verpesten?
Ik denk dat er andere dingen zijn die belangrijker zijn dan dit gezeur. Stompzinnige opdrachten die nergens over gaan, een zeer matige informatievoorziening, onduidelijke regelingen, een chaotische organisatie, een gebrek aan fatsoenlijke lokalen, mallotige roosters, autistische communicatie, achterhaalde ICT-voorzieningen, verplichte hogeschoolkeuzepunten voor deeltijders en nog zo wat? Daar zou je best iets aan kunnen doen, maar nee hoor, we gaan zeuren over inschrijvingen en andere formaliteiten. Osiris is God, God is heilig, sta je niet in Osiris, dan ben je af! Ga naar de gevangenis, ga niet langs 'af', je ontvangt geen 200 gulden. Go home! Opzouten dus!
Uit studentengesprekken blijkt (meen ik mij vaag te herinneren) dat studenten (in het algemeen) niet ontevreden zijn over de vaklessen en de docenten. Terecht natuurlijk, want die doen altijd ontzettend hun best om het maximale uit studenten te halen.:-) Dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Ik ben altijd heel erg blij als dat op de een of andere manier een beetje lukt.
Maar ja, dat kan natuurlijk niet zo blijven. Het lijkt er op dat 'magische krachten' er alles aan gelegen is om vooral ook een eind te maken aan het laatste restje onderwijs dat misschien nog wel werkt. Hoe stelt iemand zich dat voor? Dat je tegen studenten gaat roepen: 'Nee, je mag deze les niet volgen', 'je mag niet mee doen met deze toets' of 'je had je in moeten schrijven, jij bent af, dag, veel plezier nog met de rest van je studie'?
Ik weet 't niet, maar op deze manier gaat het niet werken, denk ik. Eigenlijk begrijp ik het niet. Er is grote behoefte aan goed opgeleide docenten. Nu hebben we bij ons een stel jongelui rondlopen die te kennen heeft gegeven leraar te willen worden en dan gaan we zitten zeuren over 'inschrijvingen'?
Alsjeblieft zeg, ga weg!
Ik weet niet wie dat bedacht heeft maar dat gaat natuurlijk niet werken. Het zou ook wel heel onprofessioneel zijn om als docent op die manier definitief je relatie met die student te verpesten. Of zou er een goede reden kunnen zijn om wegens administratieve c.q. logistieke klunzigheid de basis van je werk grondig te verpesten?
Ik denk dat er andere dingen zijn die belangrijker zijn dan dit gezeur. Stompzinnige opdrachten die nergens over gaan, een zeer matige informatievoorziening, onduidelijke regelingen, een chaotische organisatie, een gebrek aan fatsoenlijke lokalen, mallotige roosters, autistische communicatie, achterhaalde ICT-voorzieningen, verplichte hogeschoolkeuzepunten voor deeltijders en nog zo wat? Daar zou je best iets aan kunnen doen, maar nee hoor, we gaan zeuren over inschrijvingen en andere formaliteiten. Osiris is God, God is heilig, sta je niet in Osiris, dan ben je af! Ga naar de gevangenis, ga niet langs 'af', je ontvangt geen 200 gulden. Go home! Opzouten dus!
Uit studentengesprekken blijkt (meen ik mij vaag te herinneren) dat studenten (in het algemeen) niet ontevreden zijn over de vaklessen en de docenten. Terecht natuurlijk, want die doen altijd ontzettend hun best om het maximale uit studenten te halen.:-) Dat is nog helemaal niet zo makkelijk. Ik ben altijd heel erg blij als dat op de een of andere manier een beetje lukt.
Maar ja, dat kan natuurlijk niet zo blijven. Het lijkt er op dat 'magische krachten' er alles aan gelegen is om vooral ook een eind te maken aan het laatste restje onderwijs dat misschien nog wel werkt. Hoe stelt iemand zich dat voor? Dat je tegen studenten gaat roepen: 'Nee, je mag deze les niet volgen', 'je mag niet mee doen met deze toets' of 'je had je in moeten schrijven, jij bent af, dag, veel plezier nog met de rest van je studie'?
Ik weet 't niet, maar op deze manier gaat het niet werken, denk ik. Eigenlijk begrijp ik het niet. Er is grote behoefte aan goed opgeleide docenten. Nu hebben we bij ons een stel jongelui rondlopen die te kennen heeft gegeven leraar te willen worden en dan gaan we zitten zeuren over 'inschrijvingen'?
Alsjeblieft zeg, ga weg!
Knap he?
Ik had voor 'statistiek 2-1' ooit een uitwerking op de website staan omtrent normaal waarschijnlijkheidspapier. Ondanks dat ik 't toch wel een aantal keren in de les gebruikt hebt, klopt er ergens iets niet.
De tekening klopt niet, maar het uiteindelijk antwoord klopt precies. Er stond ook al onder 'knap he?'. Ik weet wel waarom. Ik heb namelijk de 'best passende lijn' door de punten zo getekend dat ik het goede antwoord zou krijgen.:-)
Dat leek me wel handig, anders staat het zo eh... slordig. Als de tekening klopt dan merkt niemand dat, maar 't is gewoon fraude! Die punten van de grafiek kloppen helemaal niet want je moet natuurlijk wel de rechter klassengrenzen gebruiken. Uiteraard... pff...
Maar ik geloof niet dat iemand het gemerkt heeft. Zo zie je maar weer: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Ik zal 't nooit meer doen:-)
De tekening klopt niet, maar het uiteindelijk antwoord klopt precies. Er stond ook al onder 'knap he?'. Ik weet wel waarom. Ik heb namelijk de 'best passende lijn' door de punten zo getekend dat ik het goede antwoord zou krijgen.:-)
Dat leek me wel handig, anders staat het zo eh... slordig. Als de tekening klopt dan merkt niemand dat, maar 't is gewoon fraude! Die punten van de grafiek kloppen helemaal niet want je moet natuurlijk wel de rechter klassengrenzen gebruiken. Uiteraard... pff...
Maar ik geloof niet dat iemand het gemerkt heeft. Zo zie je maar weer: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. Ik zal 't nooit meer doen:-)
zondag 14 februari 2010
Geld maakt niet gelukkig
"Money doesn't always bring happiness. People with ten million dollars are no happier than people with nine million dollars."
Hobart Brown
Hobart Brown
zaterdag 13 februari 2010
Een balletje kan vreemd rollen
Elke keer als ik mensen hoor praten over 'op basis van recent hersenonderzoek' moeten we 'dit' of 'dat' in het onderwijs dan wil ik gaan schelden en schoppen. Wat moet je hier nu weer van denken?
Misschien moet ik dan ook maar 's een duit in het zakje doen? Twee duiten dan?
Recent onderzoek:
"In dit artikel over de intrapersoonlijke intelligentie gaan we kijken naar het vermogen van mensen om bij zichzelf naar binnen te kijken."Tegenwoordig lijkt iedereen opeens deskundig op het gebied van de neurobiologie.
bron
"Voor mijzelf is deze Intrapersoonlijke Intelligentie de belangrijkste van alle. Het gaat hier over het vermogen om te reflecteren. Neurobiologisch gezien bevindt dit vermogen zich vooral in de prefrontale cortex."
bron
Misschien moet ik dan ook maar 's een duit in het zakje doen? Twee duiten dan?
Recent onderzoek:
- Inhibition of the Anterior Prefrontal Cortex Improves Deceptive Behavior
- Brain Activity Levels Affect Self-Perception: 'Rose-Colored Glasses' Correlate With Less Frontal Lobe Use.
"Het probleem met de wereld is dat idioten en fanatici zo verschrikkelijk zeker van hun zaak zijn, terwijl verstandiger mensen altijd twijfelen."
Bertrand Russel
vrijdag 12 februari 2010
Wikiwijsopdracht
Ik moet toegeven dat dit leerarrangement er een stuk beter uit ziet dan het origineel. De inhoud is hetzelfde maar de verpakking is beter.:-)
Mijn ICTdro-versie is dan misschien nog ietsje beter, maar (het is niet anders) in Wikiwijs ziet het er allemaal net ietsje 'gelikter' uit. Dat is wel aardig...:-)
Dat Rekenen met wortels vind ik wel een mooi voorbeeld van een 'handzaam' leerobject. Ik beschouw dit soort dingetjes altijd maar als een soort 'hoe was het ook alweer?'. Even de 'oude kennis' ophalen. Op Wiswijzer (en WisFaq) stikt het van dat soort 'dingen'. In het kader van 'digitaal lesmateriaal' zijn dat, denk ik, zinvolle en nuttige dingen. Al te grote arrangementen zijn, in de praktijk, minder bruikbaar.
Ik ben nu al een paar dagen aan het prutselen met Wikiwijs en ik vind het eigenlijk wel geinig. Het werkt verder allemaal prima en je kijkt dan toch weer op een andere manier naar je eigen werk.
Helaas moet ik daar mee stoppen. Volgens mijn 'mental coach' zou nu de indruk gewekt kunnen worden dat het allemaal prima geregeld is. Dat is niet het geval. Ik volg het advies op om er mee op te houden. Volgens mij is er verder ook weinig activiteit te bespeuren op Wikiwijs... Af en toe zie ik nog wel 's wat als een 'test wikiwijs', maar verder?:-(
Mijn stelling is altijd geweest dat de 'middelen' niet erg belangrijk zijn. Het gaat natuurlijk om het leggen van 'relaties': tussen leerlingen, leerstof en docenten. Maar hoe je dat doet doet er verder weinig toe. Om 'dingen' te maken, lessen te verzinnen, leerzame leerroutes te arrangeren is naast creativiteit veel kennis nodig, ervaring en flexibiliteit...
Kortom: ik heb nu wel weer even genoeg materiaal voor mijn cursus. De opdracht rond 'wikiwijs' is klaar. Er zijn (als ze niet te lang wachten) al een tweetal studenten aan de pilot begonnen (hoop ik). Daarna zien we wel weer.
Op naar de volgende opdracht. Ik hou u op de hoogte...
Mijn ICTdro-versie is dan misschien nog ietsje beter, maar (het is niet anders) in Wikiwijs ziet het er allemaal net ietsje 'gelikter' uit. Dat is wel aardig...:-)
Dat Rekenen met wortels vind ik wel een mooi voorbeeld van een 'handzaam' leerobject. Ik beschouw dit soort dingetjes altijd maar als een soort 'hoe was het ook alweer?'. Even de 'oude kennis' ophalen. Op Wiswijzer (en WisFaq) stikt het van dat soort 'dingen'. In het kader van 'digitaal lesmateriaal' zijn dat, denk ik, zinvolle en nuttige dingen. Al te grote arrangementen zijn, in de praktijk, minder bruikbaar.
Ik ben nu al een paar dagen aan het prutselen met Wikiwijs en ik vind het eigenlijk wel geinig. Het werkt verder allemaal prima en je kijkt dan toch weer op een andere manier naar je eigen werk.
Helaas moet ik daar mee stoppen. Volgens mijn 'mental coach' zou nu de indruk gewekt kunnen worden dat het allemaal prima geregeld is. Dat is niet het geval. Ik volg het advies op om er mee op te houden. Volgens mij is er verder ook weinig activiteit te bespeuren op Wikiwijs... Af en toe zie ik nog wel 's wat als een 'test wikiwijs', maar verder?:-(
Mijn stelling is altijd geweest dat de 'middelen' niet erg belangrijk zijn. Het gaat natuurlijk om het leggen van 'relaties': tussen leerlingen, leerstof en docenten. Maar hoe je dat doet doet er verder weinig toe. Om 'dingen' te maken, lessen te verzinnen, leerzame leerroutes te arrangeren is naast creativiteit veel kennis nodig, ervaring en flexibiliteit...
Kortom: ik heb nu wel weer even genoeg materiaal voor mijn cursus. De opdracht rond 'wikiwijs' is klaar. Er zijn (als ze niet te lang wachten) al een tweetal studenten aan de pilot begonnen (hoop ik). Daarna zien we wel weer.
Op naar de volgende opdracht. Ik hou u op de hoogte...
- Zie ook Parrot sketch
donderdag 11 februari 2010
Gesneden augurken
Eén van de spelregels in WisFaq is:
De achterliggende gedachte van dit soort spelregels is natuurlijk om in ieder geval een inspanning te vragen van degene die de vraag stelt. Anders wordt het wel heel bizar allemaal.
Het 'bevestigen van de vraag', 'vragen om meer informatie' of gewoon met een wedervraag de vragensteller 'uit de tent te lokken' hebben allemaal de bedoeling om te voorkomen dat wij niet alleen maar actief zijn maar dat er minimaal sprake is van wederzijdse inspanning.
Dat werkt niet. Een aantal vragenstellers bevestigt hun vraag niet. Bij het vragen naar meer informatie hoor je nooit meer wat en bij een wedervraag laten veel vragenstellers het afweten. Zo erg was de nood dus niet.:-)
Dit is wel een mooi voorbeeld:
Beantwoorders maken niet jouw huiswerk. Ze zullen proberen je te helpen te begrijpen waar je mee bezig bent. Vragen die alleen bestaan uit één of meerdere opgaven worden zonder kennisgeving verwijderd!Dat is nogal heldere taal, denk ik. Maar het blijkt toch maar steeds dat niet iedereen van die spelregel op de hoogte is.
De achterliggende gedachte van dit soort spelregels is natuurlijk om in ieder geval een inspanning te vragen van degene die de vraag stelt. Anders wordt het wel heel bizar allemaal.
Het 'bevestigen van de vraag', 'vragen om meer informatie' of gewoon met een wedervraag de vragensteller 'uit de tent te lokken' hebben allemaal de bedoeling om te voorkomen dat wij niet alleen maar actief zijn maar dat er minimaal sprake is van wederzijdse inspanning.
Dat werkt niet. Een aantal vragenstellers bevestigt hun vraag niet. Bij het vragen naar meer informatie hoor je nooit meer wat en bij een wedervraag laten veel vragenstellers het afweten. Zo erg was de nood dus niet.:-)
Dit is wel een mooi voorbeeld:
De advertentie in figuur 7.27 gaat over potten gesneden augurken. Afbeelding: Gesneden augurken, 720 ml, van 1,89 naar 1,49.Maar de vraag staat nog steeds te wachten om te worden bevestigd. Dat is niet erg, het eet geen brood, maar wel jammer van de gesneden augurken per liter, maar 'echt' nuttig is het zo allemaal niet.Leerling onderbouw vmbo-havo-vwo
- Zit er meer of minder dan 3/4 liter in zo'n pot?
- Bereken de prijs van de augurken per liter. Je mag een verhoudingstabel gebruiken.
Professionalisering
"De docenten zijn de onderwijsprofessionals binnen de HR. Doceren is een vak en vereist meesterschap van de professional. Hun professionele ruimte en kwaliteit is bepalend voor de opleiding en daarmee de toekomst voor de studenten. Professionele ontwikkeling, reflectie, up to date zijn en blijven leren is van cruciaal belang om de talenten van onze docenten verder te ontwikkelen en voor de kwaliteit van ons onderwijs."
bron: professionalisering hogeschool rotterdam
bron: professionalisering hogeschool rotterdam
Vast niet....
"Begin deze week ontving je van ons al een mail over het HINT-onderzoek. Wij willen graag je mening weten over ons intranet HINT."
Ik zou zeggen:
Ik zou zeggen:
't Is klote en 't werkt niet. Afschaffen die handel!Zou dat duidelijk genoeg zijn?:-)
Geen bal
Op De 10.000 uur van de leraar is het echt weer genieten. Deze keer een lector van de hogeschool Amsterdam. Volgens mij is 't allemaal een hoop geleuter, je hebt er verder niks aan, maar 't kost een hoop geld, maar dan heb je ook niks.:-(
't Is slechts een metafoor? Je bent zelf een metafoor! Zo'n lector zit vast niet in schaal 11. Ondertussen... die dag, 30 miljoen jaar geleden... PIZZA CALZONE! U had een neushoorn besteld? Met extra olijven? Hoe moeilijk kan dat zijn? Of ben ik nu toch weer te negatief? Ik dacht het niet...:-)
't Is slechts een metafoor? Je bent zelf een metafoor! Zo'n lector zit vast niet in schaal 11. Ondertussen... die dag, 30 miljoen jaar geleden... PIZZA CALZONE! U had een neushoorn besteld? Met extra olijven? Hoe moeilijk kan dat zijn? Of ben ik nu toch weer te negatief? Ik dacht het niet...:-)
woensdag 10 februari 2010
Les, roosters en docenten
MBO'ers willen:
- meer les
- betere roosters
- betere docenten
dinsdag 9 februari 2010
Exit Twitter
Ik ben toch maar weer gestopt met twitter. Voor mij is dat geen probleem want vrijwel alle mensen die ik volg hebben weblogs, websites, delicious of zijn op een andere manier te volgen. Via de RSS-feeds blijf ik ook wel op de voldoende op de hoogte, dus weg er mee! 't Was leuk, maar zinloos...:-)
Mijn eerste leerarrangement in Wikiwijs
Titel: Snijpunten berekenen
Omschrijving: In het kader van 'Internet en wiskundeonderwijs' een voorbeeld van een leerarrangement over het berekenen van snijpunten van eerste- en/of tweedegraads functies.
URL: http://arrangeren.wikiwijs.nl/25349
Omschrijving: In het kader van 'Internet en wiskundeonderwijs' een voorbeeld van een leerarrangement over het berekenen van snijpunten van eerste- en/of tweedegraads functies.
URL: http://arrangeren.wikiwijs.nl/25349
Snijpunten berekenen
Ik ben voor de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' als voorbereiding bezig om zelf een leerarrangement op wikiwijs te maken. Dat valt niet tegen. Het werkt allemaal prima en 't ziet er met zo'n menu-tje al vrij snel mooi uit.
De plaatjes staan op wiskundeleraar.nl. Via de nieuwe S. Web File Manager gaat dat erg handig.
Ik heb verder vooral geprobeerd om het enig inhoud te geven. Maar of zoiets nu ook echt werkt? Voorlopig even geen tijd voor meer, maar ik ben er niet ontevreden over. Ik vond het eigenlijk wel leuk om te doen...:-)
Maar er is wel een probleem mee! Het kost VEEL tijd! Terwijl ik nogal 'handig' ben, vind ik zelf. Straks heb ik een leerroute gemaakt die ondanks 'veelvuldig knippen en plakken uit eigen werk' al snel een paar honderd euro zou moeten kosten! Maar wie gaat dat betalen?:-)
De plaatjes staan op wiskundeleraar.nl. Via de nieuwe S. Web File Manager gaat dat erg handig.
Ik heb verder vooral geprobeerd om het enig inhoud te geven. Maar of zoiets nu ook echt werkt? Voorlopig even geen tijd voor meer, maar ik ben er niet ontevreden over. Ik vond het eigenlijk wel leuk om te doen...:-)
Maar er is wel een probleem mee! Het kost VEEL tijd! Terwijl ik nogal 'handig' ben, vind ik zelf. Straks heb ik een leerroute gemaakt die ondanks 'veelvuldig knippen en plakken uit eigen werk' al snel een paar honderd euro zou moeten kosten! Maar wie gaat dat betalen?:-)
maandag 8 februari 2010
zondag 7 februari 2010
Ik weet niet...:-)
"Bij D'66 lijkt het me, meer nog dan bij alle andere partijen, verstandig af te gaan op wat ze doen ipv op alle mooie dingen die ze roepen."
classica
classica
zaterdag 6 februari 2010
Kaasschaafmethode
Vandaag heeft C. een overheerlijke quiche gemaakt. Meestal blijft er dan wel een stuk over. Dat laten we dan in de keuken staan en elke keer als ik er langs kom dan snijd ik er een plakje vanaf. Op die manier wordt ie dan toch steeds kleiner en raakt ie meestal wel op.
Op mijn oude schooltje hadden we (hoe zal ik dat 's noemen) een Excelblad-gestuurd taakbeleid. Dat betekent dat het toebedeeld aantal uren voor buitenlestaken zodanig werd verdeeld dat het totaal 'op nul uitkwam'. Niet het daadwerkelijk aantal uit te voeren uren was doorslaggevend maar de beschikbare uren binnen de begroting, zullen we maar zeggen. Dus overal plakjes afhalen zodat het uitkomt. Dat is niet zo'n gekke methode, want zo krijgt iedereen toch op een eerlijke manier te weinig uren voor de taken. Op de een of andere manier was dat niet anders mogelijk, tenzij je zou willen schrappen in die activiteiten.
Maar ja, die buitenlestaken waren natuurlijk nu net de leuke dingen voor de school, dus als je daar in gaat schrappen!? Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Bovendien als je 'iets leuks' doet en je vindt de urentoedeling niet voldoende dan is er natuurlijk altijd wel iemand die het voor dat aantal uren wel wil doen, zodat je dan een of andere vervelend klusje mag gaan doen. Iedereen deed maar gewoon of ie gek was...:-)
Met de toezegging dat ik toch de wiskundelessen van de 'minor exact' ga doen in blok 3 en 4 zou ik in mijn PTD uiteindelijk op 19 dagdelen te veel uitkomen. Een creatieve oplossing was geboden. Ik heb voorgesteld mijn aanstelling dan maar tijdelijk te verhogen. Hoe creatief moet je zijn? Maar dat is het niet geworden.
Er staan nu 9 dagdelen te veel in mijn PTD. Dat lijkt, hogeschoolgewijs, misschien nog wel een soort van redelijke overschrijding (bij een volledige aanstelling?) waar je niet over zou mogen zeuren. Op de vorige versie stond er voor 'wiskunde & leergebieden' 9 dagdelen en nu 8. Voor 'statistiek 1-3' stonden er eerst 8 en nu 7. Zo zijn er nog wat dingetjes en dan kom je precies onder de magische grens van 10 dagdelen. Dat is behoorlijk creatief. Op deze manier zit er niets anders op dan het maar zelf te regelen, maar ja, dat deed ik toch al...:-)
Als je in het onderwijs werkt en je wilt een beetje lol houden in je werk en je wilt niet al te ernstig verzuren dan moet je gewoon doen wat de meeste van mijn collega's altijd deden. Je zegt gewoon 'dat is goed' en je regelt het gewoon zelf. We noemen dat tegenwoordig 'meestribbelen'.
Op die manier komt het toch uiteindelijk allemaal wel weer goed denk ik... Het wordt dus zaak om in blok 3 en 4 zoveel mogelijk de kantjes er van te lopen zonder dat iemand het merkt. Nou dat lukt vast...:-)
Ik neem nog een stukje...:-)
Op mijn oude schooltje hadden we (hoe zal ik dat 's noemen) een Excelblad-gestuurd taakbeleid. Dat betekent dat het toebedeeld aantal uren voor buitenlestaken zodanig werd verdeeld dat het totaal 'op nul uitkwam'. Niet het daadwerkelijk aantal uit te voeren uren was doorslaggevend maar de beschikbare uren binnen de begroting, zullen we maar zeggen. Dus overal plakjes afhalen zodat het uitkomt. Dat is niet zo'n gekke methode, want zo krijgt iedereen toch op een eerlijke manier te weinig uren voor de taken. Op de een of andere manier was dat niet anders mogelijk, tenzij je zou willen schrappen in die activiteiten.
Maar ja, die buitenlestaken waren natuurlijk nu net de leuke dingen voor de school, dus als je daar in gaat schrappen!? Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Bovendien als je 'iets leuks' doet en je vindt de urentoedeling niet voldoende dan is er natuurlijk altijd wel iemand die het voor dat aantal uren wel wil doen, zodat je dan een of andere vervelend klusje mag gaan doen. Iedereen deed maar gewoon of ie gek was...:-)
Met de toezegging dat ik toch de wiskundelessen van de 'minor exact' ga doen in blok 3 en 4 zou ik in mijn PTD uiteindelijk op 19 dagdelen te veel uitkomen. Een creatieve oplossing was geboden. Ik heb voorgesteld mijn aanstelling dan maar tijdelijk te verhogen. Hoe creatief moet je zijn? Maar dat is het niet geworden.
Er staan nu 9 dagdelen te veel in mijn PTD. Dat lijkt, hogeschoolgewijs, misschien nog wel een soort van redelijke overschrijding (bij een volledige aanstelling?) waar je niet over zou mogen zeuren. Op de vorige versie stond er voor 'wiskunde & leergebieden' 9 dagdelen en nu 8. Voor 'statistiek 1-3' stonden er eerst 8 en nu 7. Zo zijn er nog wat dingetjes en dan kom je precies onder de magische grens van 10 dagdelen. Dat is behoorlijk creatief. Op deze manier zit er niets anders op dan het maar zelf te regelen, maar ja, dat deed ik toch al...:-)
Als je in het onderwijs werkt en je wilt een beetje lol houden in je werk en je wilt niet al te ernstig verzuren dan moet je gewoon doen wat de meeste van mijn collega's altijd deden. Je zegt gewoon 'dat is goed' en je regelt het gewoon zelf. We noemen dat tegenwoordig 'meestribbelen'.
Op die manier komt het toch uiteindelijk allemaal wel weer goed denk ik... Het wordt dus zaak om in blok 3 en 4 zoveel mogelijk de kantjes er van te lopen zonder dat iemand het merkt. Nou dat lukt vast...:-)
Ik neem nog een stukje...:-)
vrijdag 5 februari 2010
Ik zeg niks
Er zijn docenten in Nederland die met zo'n uitslag in de problemen komen. Er zijn zelfs programma's voor cijferadministratie die 'meer dan de helft onvoldoende' niet accepteren! Sommige docenten worden mogelijkerwijs door een schoolleider of middenmanager op het matje geroepen. Sommige docenten krijgen misschien zelfs te horen dat ze nodig moeten professionaliseren of ernstig gaan werken aan hun uitstraling of de eisen naar onderen (?) bijstellen. Dat ze 't ook niet zo moeilijk moeten maken! Dat die kinderen tegenwoordig hele andere dingen aan hun hoofd hebben. Studeren is tenslotte maar bijzaak... dus pas je 's aan! Kan je ze niet gewoon laten knippen en plakken?:-)
Maar misschien doe ik inderdaad iets verkeerd. Maar misschien is dat juist goed. 't Is confronterend, het is zorgelijk, maar niet ernstig? Ik weet het ook niet. Ik ben benieuwd. Ik zeg niks.
Shower coach
Ik wilde net verder gaan met het nakijken van de toets van 'Taal van de wiskunde 2'. Ik las in de hogeschoolmail:
Ik denk dat mijn 'ergenis' voornamelijk eruit bestaat dat de hogeschoolgids (of welke 'andere afspraak' dan ook) in geen geval een argument is om iets wel of niet te doen. Ik dacht dat we juist hadden afgesproken dat die regels er juist waren om daar creatief mee om te gaan. Voor mij is het in op geen enkele manier bepalend voor wat ik nu wel of niet doe.:-)
Ik bedoel maar. Er zullen toch wel belangrijkere dingen zijn om over te communiceren dan over ditjes en datjes. Maar dat lijkt vooralsnog niet het geval. Ik kan me goed voorstellen dat mijn collega's al die e-mailtjes gewoon niet meer lezen. Het meeste is toch zinloos, onzin of volstrekt overbodig.
In ons kerstpakket zat een zandloper om in het kader van 'duurzaamheid' het douchen te beperken tot 5 minuten in plaats van 8. Mooi plan. Ik heb het geprobeerd en 't werkt averechts. Normaal heb ik maar 4 minuten nodig, maar tegenwoordig gebruik ik de volle 5 minuten:-)
De toets- en hertoetsweek zit er weer bijna op. Zoals aangegeven in de hogeschoolgids (OER, pag. 46), dienen de resultaten binnen 10 werkdagen nadat de toets is afgenomen verwerkt te zijn in Osiris.Ik krijg dan meteen de neiging om te denken: ok, wat zal ik me nog haasten... eigenlijk hoeft deze toets pas op 18 februari te zijn nagekeken.
Ik denk dat mijn 'ergenis' voornamelijk eruit bestaat dat de hogeschoolgids (of welke 'andere afspraak' dan ook) in geen geval een argument is om iets wel of niet te doen. Ik dacht dat we juist hadden afgesproken dat die regels er juist waren om daar creatief mee om te gaan. Voor mij is het in op geen enkele manier bepalend voor wat ik nu wel of niet doe.:-)
Ik bedoel maar. Er zullen toch wel belangrijkere dingen zijn om over te communiceren dan over ditjes en datjes. Maar dat lijkt vooralsnog niet het geval. Ik kan me goed voorstellen dat mijn collega's al die e-mailtjes gewoon niet meer lezen. Het meeste is toch zinloos, onzin of volstrekt overbodig.
In ons kerstpakket zat een zandloper om in het kader van 'duurzaamheid' het douchen te beperken tot 5 minuten in plaats van 8. Mooi plan. Ik heb het geprobeerd en 't werkt averechts. Normaal heb ik maar 4 minuten nodig, maar tegenwoordig gebruik ik de volle 5 minuten:-)
donderdag 4 februari 2010
Motivatie
“Want wij weten dat een compliment, een schouderklopje, een meer permanente hormonale verandering teweeg brengt dan bijvoorbeeld geld.”
bron
bron
woensdag 3 februari 2010
De 90-9-1-regel
"Wij zien dat het menselijk ras op het ogenblik politiek verdeeld is in één wijs mens, negen schurken en negentig dwazen op elke honderd."
Uit: Merlijn - T.H.White
Uit: Merlijn - T.H.White
Discussie
"Discussie is slechts een vertoon van geestelijk geweld, een soort schermen met punten om een overwinning te behalen, niet om de waarheid te ontdekken. Meningen zijn doodlopende stegen van luie of domme mensen die niet tot denken in staat zijn."
Uit: Merlijn - T.H.White
Uit: Merlijn - T.H.White
Wikiwijs
Ik heb het plan om voor de cursus 'Internet en wiskundeonderwijs' de studenten iets te laten doen met Wikiwijs. Voor aanstormende leraren lijkt me 'leren werken met Wikiwijs' misschien wel een zinnige activiteit.
Als voorbeeld zou ik dan het bijvoorbeeld het arrangement Tweedegraads vergelijkingen kunnen nemen. Het is een mooi voorbeeld en er is nog 't een en 't ander aan te ontdekken, zullen we maar zeggen.
Naast een aantal spelfouten, stijlfouten, haperende filmpjes, e.d. staan er ook een aantal 'wiskundig niet zo handige formuleringen' in en zelfs iets in de categorie 'helemaal fout'. Helaas is het niet mogelijk op de website te reageren of (en dat was toch het idee van een wiki) de fouten te melden of zelfs te verbeteren. Maar misschien moet dat ook maar zo blijven. Dat is dan een mooi leerobject voor de studenten. Kunnen de studenten samen ALLE fouten ontdekken?
Ondanks de 'foutjes' geeft het leeraraangement wel een mooi beeld hoe zo'n leerarrangement er uit kan zien. Daarna mogen studenten dan laten zien dat ze 't beter kunnen! Bedenk ook zoiets, maak het en publiceer dat in Wikiwijs!
Eerlijk gezegd, denk ik, dat een docent zo'n kant en klaar arrangement niet snel zal gaan gebruiken. In dit geval is dat zelfs niet te hopen. Je wilt tenslotte (als het even kan) het goede voorbeeld geven. Onjuistheden proberen we altijd te vermijden.
Interessanter is om te kijken naar een aantal losse onderdelen van het arrangement. Zo is een voorbeeld met variabelen a, b en c als leerobject misschien wel een soort van bruikbaar (niet echt natuurlijk:-). Net als deze uitleg over het applet van het FI en de geogebra's. Je moet dan echter wel even in de 'broncode' kijken waar je die 'onderdelen' precies kunt vinden. Ze zijn een beetje verspreid over het net.
Als je nadenkt over 't 'nut' van Wikiwijs zou ik eerder denken aan dit soort 'losse' en 'kleine' leerobjecten dan aan kant en klare leerarrangementen en leeroutes. Bij 'eindproducten' heb je als docent waarschijnlijk altijd bezwaren over inhoud en vorm. Bij 'losse' leerobjecten als 'flashjes' of 'filmpjes' heb je dat minder. Je kunt er (al het ware) je eigen leerroute omheen schrijven en inzetten waar van toepassing.
Ik vind het wel zorgelijk dat die 'leerobjecten' helemaal niet op Wikiwijs staan maar op andere websites, zoals http://www.walhak.com of http://www.leerlab.nl. Wie garandeert nu dat die 'dingen' volgende week ook nog werken? Of moet ik nu steeds gaan controleren dat ze er nog zijn of moet ik ze gaan opslaan? Dat kan natuurlijk wel, maar dat zal toch niet het idee zijn als je zoiets breed wilt inzetten.
Voorlopig houd ik de opdracht over Wikiwijs er nog maar in. De cursus gaat pas 'echt van start in blok 4, dus 't kan nog wel even. Ik ben wel benieuwd of studenten in staat zijn om met Wikiwijs te werken en iets te maken waar mogelijk anderen ook iets aan hebben. Mocht dat niet lukken dan is er wel iets mis, denk ik. Lukt dat wel, dan is 'weten dat de hele wereld meekijkt' ook wel weer bijzonder spannend! Je moet maar durven! Mijzelf incluis!
Over vorm, inhoud en werkwijze denk ik dan nog even verder...
Als voorbeeld zou ik dan het bijvoorbeeld het arrangement Tweedegraads vergelijkingen kunnen nemen. Het is een mooi voorbeeld en er is nog 't een en 't ander aan te ontdekken, zullen we maar zeggen.
Naast een aantal spelfouten, stijlfouten, haperende filmpjes, e.d. staan er ook een aantal 'wiskundig niet zo handige formuleringen' in en zelfs iets in de categorie 'helemaal fout'. Helaas is het niet mogelijk op de website te reageren of (en dat was toch het idee van een wiki) de fouten te melden of zelfs te verbeteren. Maar misschien moet dat ook maar zo blijven. Dat is dan een mooi leerobject voor de studenten. Kunnen de studenten samen ALLE fouten ontdekken?
Ondanks de 'foutjes' geeft het leeraraangement wel een mooi beeld hoe zo'n leerarrangement er uit kan zien. Daarna mogen studenten dan laten zien dat ze 't beter kunnen! Bedenk ook zoiets, maak het en publiceer dat in Wikiwijs!
Eerlijk gezegd, denk ik, dat een docent zo'n kant en klaar arrangement niet snel zal gaan gebruiken. In dit geval is dat zelfs niet te hopen. Je wilt tenslotte (als het even kan) het goede voorbeeld geven. Onjuistheden proberen we altijd te vermijden.
Interessanter is om te kijken naar een aantal losse onderdelen van het arrangement. Zo is een voorbeeld met variabelen a, b en c als leerobject misschien wel een soort van bruikbaar (niet echt natuurlijk:-). Net als deze uitleg over het applet van het FI en de geogebra's. Je moet dan echter wel even in de 'broncode' kijken waar je die 'onderdelen' precies kunt vinden. Ze zijn een beetje verspreid over het net.
Als je nadenkt over 't 'nut' van Wikiwijs zou ik eerder denken aan dit soort 'losse' en 'kleine' leerobjecten dan aan kant en klare leerarrangementen en leeroutes. Bij 'eindproducten' heb je als docent waarschijnlijk altijd bezwaren over inhoud en vorm. Bij 'losse' leerobjecten als 'flashjes' of 'filmpjes' heb je dat minder. Je kunt er (al het ware) je eigen leerroute omheen schrijven en inzetten waar van toepassing.
Ik vind het wel zorgelijk dat die 'leerobjecten' helemaal niet op Wikiwijs staan maar op andere websites, zoals http://www.walhak.com of http://www.leerlab.nl. Wie garandeert nu dat die 'dingen' volgende week ook nog werken? Of moet ik nu steeds gaan controleren dat ze er nog zijn of moet ik ze gaan opslaan? Dat kan natuurlijk wel, maar dat zal toch niet het idee zijn als je zoiets breed wilt inzetten.
Voorlopig houd ik de opdracht over Wikiwijs er nog maar in. De cursus gaat pas 'echt van start in blok 4, dus 't kan nog wel even. Ik ben wel benieuwd of studenten in staat zijn om met Wikiwijs te werken en iets te maken waar mogelijk anderen ook iets aan hebben. Mocht dat niet lukken dan is er wel iets mis, denk ik. Lukt dat wel, dan is 'weten dat de hele wereld meekijkt' ook wel weer bijzonder spannend! Je moet maar durven! Mijzelf incluis!
Over vorm, inhoud en werkwijze denk ik dan nog even verder...
dinsdag 2 februari 2010
Wiskunde
"Mathematics, rightly viewed, posses not only truth, but supreme beauty - a beauty cold and austere, like that of sculpture."
Bertrand Russell
Bertrand Russell
Zomer en winter
"Zomer: de periode waarin het te warm is om te doen waarvoor het in de winter te koud was."
Mark Twain
Mark Twain
Samenwerken
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik ga toch iets schrijven over samenwerken. Als je wilt co-creëren dan moet je wel kunnen samenwerken. Dat is erg moeilijk. Sommige mensen willen eigenlijk helemaal niet samenwerken maar zijn op zoek naar personeel. Zoiets als teamwork maar dan iemand anders het werk laten doen...
Ik wil best samenwerken maar dan moeten de 'anderen' wel iets te bieden hebben. Veel mensen weten niet waar ze mee bezig zijn. Als je niet weet waar je mee bezig bent dan ben je waarschijnlijk op zoek naar medestanders die ook niet weten waar ze mee bezig zijn. Ik val dan af, want ik hou niet van slap geleuter(1).
Vroeger dacht ik nog wel 's dat sommige mensen nog wel 's een punt hadden. Ik heb moeten leren de (goedbedoelde) adviezen van anderen zo veel te negeren en dat bevalt me prima.
Ik kan er niet tegen als 'anderen' mij willen gaan 'aansturen' of gaan zitten 'bazen'. Ik haak af en neem zo snel mogelijk de benen. Ik ga dat dan ook niet uitleggen. Ik zwijg en prutsel lekker in m'n eentje verder. Leuk geprobeerd, maar helaas pindakaas! Dat is ook wel zo handig...:-)
Waarschijnlijk kan je alleen 'echt' goed samenwerken als er sprake is van volledige gelijkwaardigheid en volledige wederzijdse acceptatie en respect. Dat betekent niet dat iedereen het altijd eens moet zijn. Juist niet. Het zijn de verschillen tussen mensen waar je iets aan hebt. Je kunt elkaar dan aanvullen en inspireren. Binnen zo'n 'netwerk' van gelijkwaardige partners past het niet volgens mij niet om elkaar te gaan vertellen wat de ander moet doen, wat je moet vinden en zo...
Je kunt ideeën aandragen, suggesties doen, proberen te begrijpen, je verdiepen in wat iedereen zo doet, maar elke andere vorm van 'druk' of 'wenselijkheid' is volstrekt ongepast. Bij gelijkwaardige verhoudingen horen andere manieren van communicatie dan in het normale bestaan.
Misschien is dit wel een mooi voorbeeld:
In bovenstaand filmpje springt er één woord uit: vertrouwen. Maar daar dan misschien later meer...
(1)Zie ook HZAP08
Ik wil best samenwerken maar dan moeten de 'anderen' wel iets te bieden hebben. Veel mensen weten niet waar ze mee bezig zijn. Als je niet weet waar je mee bezig bent dan ben je waarschijnlijk op zoek naar medestanders die ook niet weten waar ze mee bezig zijn. Ik val dan af, want ik hou niet van slap geleuter(1).
Vroeger dacht ik nog wel 's dat sommige mensen nog wel 's een punt hadden. Ik heb moeten leren de (goedbedoelde) adviezen van anderen zo veel te negeren en dat bevalt me prima.
Ik kan er niet tegen als 'anderen' mij willen gaan 'aansturen' of gaan zitten 'bazen'. Ik haak af en neem zo snel mogelijk de benen. Ik ga dat dan ook niet uitleggen. Ik zwijg en prutsel lekker in m'n eentje verder. Leuk geprobeerd, maar helaas pindakaas! Dat is ook wel zo handig...:-)
Waarschijnlijk kan je alleen 'echt' goed samenwerken als er sprake is van volledige gelijkwaardigheid en volledige wederzijdse acceptatie en respect. Dat betekent niet dat iedereen het altijd eens moet zijn. Juist niet. Het zijn de verschillen tussen mensen waar je iets aan hebt. Je kunt elkaar dan aanvullen en inspireren. Binnen zo'n 'netwerk' van gelijkwaardige partners past het niet volgens mij niet om elkaar te gaan vertellen wat de ander moet doen, wat je moet vinden en zo...
Je kunt ideeën aandragen, suggesties doen, proberen te begrijpen, je verdiepen in wat iedereen zo doet, maar elke andere vorm van 'druk' of 'wenselijkheid' is volstrekt ongepast. Bij gelijkwaardige verhoudingen horen andere manieren van communicatie dan in het normale bestaan.
Misschien is dit wel een mooi voorbeeld:
In bovenstaand filmpje springt er één woord uit: vertrouwen. Maar daar dan misschien later meer...
(1)Zie ook HZAP08
maandag 1 februari 2010
Dat is ook toevallig
Op deze pagina van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap staat:
De 'directie communicatie' heeft het huiswerk nog niet af. Ik denk niet dat het verslag van die dag nog komt. In de 'Nieuwsbrief studenten lero' las ik:
De 'directie communicatie' heeft het huiswerk nog niet af. Ik denk niet dat het verslag van die dag nog komt. In de 'Nieuwsbrief studenten lero' las ik:
Afgelopen vrijdag 4 december was staatssecretaris Marja van Bijsterveld op bezoek bij IvL. De bewindsvrouwe bezocht de hogeschool in het kader van haar tour 'Krachtig Meesterschap' langs het onderwijs in Nederland.Dat is ook toevallig. Ik weet niet of zo'n verslag nu erg interessant is. Waarschijnlijk niet, maar je vraagt je wel of het nu toevallig is dat na het bezoek aan het IVL de verslaglegging kennelijk geen zin meer had... De ervaringen waren met geen pen te beschrijven?:-)
Abonneren op:
Posts (Atom)