"Over vijf jaar zullen de huidige tekstboeken in het onderwijs grotendeels zijn vervangen voor tablets. Dat denkt althans bijna de helft van de studenten die werd geïnterviewd door The Pearson Foundation, een Amerikaanse onderwijsorganisatie."
bron
woensdag 31 augustus 2011
dinsdag 30 augustus 2011
Opgeruimd staat netjes
"Sommige dwazen herkent men aan hun woorden, andere aan hun zwijgen."
Jean de Boisson
Jean de Boisson
Ik ben maar 's begonnen om dit weblog op te ruimen. Donderdag 1 september 2011 gaat wiskundeleraar.nl en alle aanhangende informatie achter slot en grendel. Alleen de samenvatting wiskunde in IPad-stijl bijft voorlopig nog wel even staan.
Op school probeer ik met MOODLE maar 's het een 't ander te doen. Ik schrijf elke week een weekverslag en doe verder ICT-gewijs even helemaal niks meer:-)
"Those were the days. well those days are probably gone forever, i don't know..."
Frank Zappa
zaterdag 27 augustus 2011
Stappenplan
Op donderdag 1 september 2011 gaat definitief de stekker uit wiskundeleraar.nl.
Het stappenplan:
- Wiskundeleraar in de vriezer
- Gebruikersdatabase vervangen door werkende versie
- DWO opzeggen
- De leerroutes in Wikiwijs verwijderen
- Afsluiten van het documentatiecentrum
- Afsluiten van de oude content
- ...
- Website schoonvegen
- Alle bestanden verwijderen
- Server opruimen
-...
Na 1 september is de informatie op wiskundeleraar.nl dus niet meer beschikbaar.
Het stappenplan:
- Wiskundeleraar in de vriezer
- Gebruikersdatabase vervangen door werkende versie
- DWO opzeggen
- De leerroutes in Wikiwijs verwijderen
- Afsluiten van het documentatiecentrum
- Afsluiten van de oude content
- ...
- Website schoonvegen
- Alle bestanden verwijderen
- Server opruimen
-...
Na 1 september is de informatie op wiskundeleraar.nl dus niet meer beschikbaar.
Dat is pas vermoeiend...
Als je deze pagina bekijkt dan staan alle tekens en symbolen er goed op. Goed leesbaar en helemaal IPad-vriendelijk.
Ook de normale versie is goed, de documentatie versie is ok... ja, zelfs de printversie is dik in orde. Het afdrukvoorbeeld ook prima... altijd leuk als 't precies op past. Kan je 't zo uitprinten en uitdelen! Een handzaam leerobject... zou je denken.
Maar uiteindelijk levert het een fout eindproduct op. De mintekens zijn weg. Waarom? Waar is dat voor nodig? Hoe kan dat? Wat moet je daar aan doen?
Dat is pas vermoeiend!
Ook de normale versie is goed, de documentatie versie is ok... ja, zelfs de printversie is dik in orde. Het afdrukvoorbeeld ook prima... altijd leuk als 't precies op past. Kan je 't zo uitprinten en uitdelen! Een handzaam leerobject... zou je denken.
Maar uiteindelijk levert het een fout eindproduct op. De mintekens zijn weg. Waarom? Waar is dat voor nodig? Hoe kan dat? Wat moet je daar aan doen?
Dat is pas vermoeiend!
vrijdag 26 augustus 2011
Waarom kan je p en p² niet optellen?
Ik was het al bijna vergeten maar als je het hebt over 'gelijksoortige termen' dan is dat voor leerlingen best lastig. Waarom kan je p en p² niet optellen?
Ik leg dat ongeveer als volgt uit: p kan je opvatten als de lengte van een lijnstuk met lengte p. Zo kun je p² opvatten als de oppervlakte van een vierkant met zijde p. Nu wil je een lijnstuk op gaan tellen bij een vierkant, maar hoe doe je dat? Dat gaat dus niet... ze zijn van een andere orde, een andere dimensie. Zoiets kan je dan ook dan verder uitbreiden naar p³ of hoger.
Maar 'eigenlijk' klopt het natuurlijk niet, want p en p² zijn natuurlijk gewoon getallen en waarom zou je die getallen niet gewoon op kunnen tellen. Ik bedoel maar, als p=3 dan kan je 3 en 3² prima optellen. Het is gewoon 12. Of meer algemeen p+p²=p(1+p) dus het kan best.:-)
Voor leerlingen kan die overstap naar iets 'voorstelbaars' handig zijn om 'lastige dingen' als 'gelijksoortige termen' beter te 'begrijpen'. Je kunt alleen termen optellen met hetzelfde grondtal en dezelfde exponenten. Soms moet je bij wiskunde 'dingen' eerst accepteren voordat je ze kan begrijpen.:-)
Maar mag dat?:-)
Ik leg dat ongeveer als volgt uit: p kan je opvatten als de lengte van een lijnstuk met lengte p. Zo kun je p² opvatten als de oppervlakte van een vierkant met zijde p. Nu wil je een lijnstuk op gaan tellen bij een vierkant, maar hoe doe je dat? Dat gaat dus niet... ze zijn van een andere orde, een andere dimensie. Zoiets kan je dan ook dan verder uitbreiden naar p³ of hoger.
Maar 'eigenlijk' klopt het natuurlijk niet, want p en p² zijn natuurlijk gewoon getallen en waarom zou je die getallen niet gewoon op kunnen tellen. Ik bedoel maar, als p=3 dan kan je 3 en 3² prima optellen. Het is gewoon 12. Of meer algemeen p+p²=p(1+p) dus het kan best.:-)
Voor leerlingen kan die overstap naar iets 'voorstelbaars' handig zijn om 'lastige dingen' als 'gelijksoortige termen' beter te 'begrijpen'. Je kunt alleen termen optellen met hetzelfde grondtal en dezelfde exponenten. Soms moet je bij wiskunde 'dingen' eerst accepteren voordat je ze kan begrijpen.:-)
Maar mag dat?:-)
maandag 22 augustus 2011
De kwaliteit van het onderwijs
Minister Van Bijsterveldt wil extra nadruk leggen op taal en rekenen, landelijk vastleggen welk niveau leerlingen daarin moeten halen, meer verplichte toetsen invoeren en streng toezien of scholen wel goed genoeg scoren. Dat is in grote lijnen dezelfde aanpak als waarvoor Engeland en de Verenigde Staten zo'n tien jaar geleden kozen. In die landen heeft die aanpak niet geleid tot het hogere prestatieniveau dat de politiek ermee nastreefde, zegt Alexander. "In feite heeft het de kwaliteit van het onderwijs in den brede geschaad."
bron
bron
zondag 21 augustus 2011
Pure poëzie
Eén van de leukste Twitters is 'Astronomy Picture of the Day'. Vandaag was het de beurt aan The Fairy of Eagle Nebula:
The dust sculptures of the Eagle Nebula are evaporating. As powerful starlight whittles away these cool cosmic mountains, the statuesque pillars that remain might be imagined as mythical beasts.Pure poëzie zou ik zeggen...
zaterdag 20 augustus 2011
Een hoofdstuk printen
Stel je nu 's voor dat je hoofdstuk 1 wilt uitprinten. Dat zou wel handig kunnen zijn. Zo'n 'boekje' maakt het dan mogelijk het een en het ander plaats- en tijdonafhankelijk te raadplegen:-)
Dat is nog wel een aardig 'programmeerprobleem'.
PRINT pagina 6488.
Zijn er onderliggende pagina's?
JA: PRINT ZE UIT
NEE: KLAAR
...en dan recursief natuurlijk... dat moet kunnen. Dat is een leuk werkje voor deze week. Uiteraard print ik de pagina's niet echt uit maar ik zet ze gewoon op één pagina. Dat kan je dan altijd in WORD of zo inplakken, bijwerken, finetunen en dan eventueel als PDF opslaan.
...en dan nog een printknopje toevoegen natuurlijk.
Dat is nog wel een aardig 'programmeerprobleem'.
PRINT pagina 6488.
Zijn er onderliggende pagina's?
JA: PRINT ZE UIT
NEE: KLAAR
...en dan recursief natuurlijk... dat moet kunnen. Dat is een leuk werkje voor deze week. Uiteraard print ik de pagina's niet echt uit maar ik zet ze gewoon op één pagina. Dat kan je dan altijd in WORD of zo inplakken, bijwerken, finetunen en dan eventueel als PDF opslaan.
...en dan nog een printknopje toevoegen natuurlijk.
vrijdag 19 augustus 2011
Jan en Frans
In Moderne Wiskunde | VWO bovenbouw wiskunde A1 deel 2 - wiskunde B1 deel 2 stond op bladzijde 99 altijd deze opgave:
Vooral onderdeel c. is altijd aanleiding voor enig denkwerk. Dit komt mede door het 'foute antwoord' in het antwoordenboekje.
Is dit antwoord: "Jan gaat willekeurig in een bus zitten. Frans weet niet in welke bus Jan zit. Frans kiest ook willekeurig een bus. De kans dat Jan en Frans in dezelfde bus zitten is dus 50%" nu goed of fout? Denk daar maar 's over na..:-)
Zie Jan en Frans in dezelfde bus
Vooral onderdeel c. is altijd aanleiding voor enig denkwerk. Dit komt mede door het 'foute antwoord' in het antwoordenboekje.
Is dit antwoord: "Jan gaat willekeurig in een bus zitten. Frans weet niet in welke bus Jan zit. Frans kiest ook willekeurig een bus. De kans dat Jan en Frans in dezelfde bus zitten is dus 50%" nu goed of fout? Denk daar maar 's over na..:-)
Zie Jan en Frans in dezelfde bus
donderdag 18 augustus 2011
Vraagje...
Stel je voor dat het helemaal niet zo slecht gaat in het onderwijs. Wat is dan het belang van die mensen die roepen dat het zo slecht gaat?
Wie het weet mag het zeggen...
Wie het weet mag het zeggen...
Wishfull thinking, zeuren en puntneuzen
Iedereen klaagt wel over het weer, maar niemand doet er wat aan"
Twittter
Economen kunnen er ook wat van, alleen daar is het nog een graadje erger. Als economen dingen gaan voorspellen dan hebben die voorspellingen zelf mogelijk invloed op het 'verloop der dingen'. Zo kan door sombere vooruitzichten het comsumentenvertrouwen afnemen waardoor het dan slechter gaat met de economie. Zie je nu wel, dat dacht ik al. Dat lijkt m'n vader wel:-)
Het voorspellen van het weer heeft duidelijk geen invloed op het weer want ondanks alle zonnige vooruitzichten blijft het dweilen met de kraan open. Het weerbericht wordt voor een belangrijk deel gevuld met het vaststellen van het weer zoals het was, maar vooral ook met uitleg waarom het weer niet was wat men dacht dat het zou zijn.
In het onderwijs is het allemaal nog erger. Daar is men het zelf niet eens over de huidige stand van zaken. Het gaat in ieder geval slecht in het onderwijs. Ofwel doordat de leraren niet of onvoldoende zijn opgeleid, ofwel omdat de leraren niet innovatief genoeg zijn, of iets dat daartussen in hangt. U zegt het maar. De vraag is wat daar het nut van is.
De 'reactionairen' en 'de verlichte geesten' zijn het in zoverre met elkaar eens dat die docenten in ieder geval niet deugen. Het zou eigenlijk gewoon verboden moeten worden.:-)
Nu is klagen en zeuren altijd wel heel gemakkelijk. De meeste mensen doen dat dan ook, maar gaat er nog iemand wat doen? Of wachten we gewoon tot de wal het schip keert? Iedereen zeurt wel maar niemand doet er iets aan:-)
Nog meer tips voor de startende wiskundeleraar
"Aan de wiskundeleraren van deze aarde: leg dat boek met opdrachten eens weg, en vertel wat jou zelf heeft geïnspireerd om dit vak te gaan leren. Vertel een verhaal. Want als daar geen inspiratie achter zit, begin er dan maar niet aan."
bron
bron
Googledocs
Het afgelopen jaar heb ik heel veel plezier gehad aan GOOGLE-docs en dan met name de formulieren:
Dat is zo handig, 't ziet er mooi uit en 't werkt als een trein. Er zijn weinig tot geen klachten over geweest. Je moet er alleen bij het invullen van formulieren niet te lang over doen, geloof ik. Een beetje doorwerken dus...:-)
Erg handig voor vragenlijsten, cursusevaluaties en zo...
Dat is zo handig, 't ziet er mooi uit en 't werkt als een trein. Er zijn weinig tot geen klachten over geweest. Je moet er alleen bij het invullen van formulieren niet te lang over doen, geloof ik. Een beetje doorwerken dus...:-)
Erg handig voor vragenlijsten, cursusevaluaties en zo...
woensdag 17 augustus 2011
Onwetendheid zorgt voor zelfoverschatting
"We kennen ze allemaal: mensen met weinig talent voor hun taken, maar die in hun eigen ogen bovengemiddeld presteren. Mensen die overduidelijk hun werk niet aankunnen en geregeld door anderen worden gered, maar zelf vinden dat het uitstekend gaat en mopperen over die bemoeizuchtige anderen. Mensen die overal verstand van menen te hebben en voortdurend anderen willen verlichten met onzinnige inzichten en wetenswaardigheden."
bron
bron
Over toetsen...
Ik moet binnenkort maar 's een stukje schrijven over toetsen. Vandaag twitterde ik al:
- De opbrengst/bedoeling van onderwijs is niet het maken/behalen van toetsen... maar... daarover later meer:-)
- Externe toetsen? Dat kan wel, maar je toetst waarschijnlijk dan iets heel anders dan wat je wilt... daarover later meer... #lantaarnpaalmaatregelen
noot: de tekst met terugwerkende kracht iets aangepast
De leesmap
Eén van de fijnste dingen van wiskundeleraar.nl is de leesmap. Ik heb in de afgelopen jaren daar allerlei artikelen verzameld over allerlei onderwerpen:
Leesmap aansluiting basisonderwijs
Leesmap aansluitingsproblemen
Leesmap creativiteit
Leesmap gecijferdheid
Leesmap grafische rekenmachine
Leesmap HBO
Leesmap het lerarenberoep
Leesmap het nieuwe leren
Leesmap ICT
Leesmap ICT en de hogeschool
Leesmap intelligentie
Leesmap kennisbasis
Leesmap kwaliteit van het onderwijs
Leesmap leergebieden
Leesmap leiderschap
Leesmap lerarenopleiding
Leesmap lerarentekort
Leesmap leren van de 21ste eeuw
Leesmap MBO
Leesmap misverstanden
Leesmap PABO rekentoets
Leesmap probleemaanpak
Leesmap rekenen
Leesmap ß-studies
Leesmap statistiek
Leesmap studiehuis
Leesmap taal van de wiskunde
Leesmap toetsen
Leesmap vakdidactiek
Leesmap vakproject wiskunde en ICT
Leesmap VMBO
Leesmap waar moet dat heen?
Leesmap website
Leesmap wikiwijs
Leesmap wiskunde en cultuur
Leesmap wiskunde in de praktijk
Leesmap wiskunde leren
Leesmap wiskundigen in actie
Wiskunde van de Bètacanon van de Volkskrant
Voor verschillende cursussen heb ik daar af en toe dankbaar gebruik gemaakt. Ik kon zelfs studenten uit een groep allemaal een 'eigen artikel' toewijzen om te lezen en te bespreken.
Het lijkt een beetje 'overdreven' om allerlei artikel te sparen en op te slaan, maar achteraf gezien was dat een slimme zet. Artikelen op het Internet blijven niet altijd beschikbaar. Als je dat dan in een cursus wilt gebruiken dan is het niet zo leuk als het dan weg is. Ik lig daar dan niet wakker van, want ik heb ze dan nog:-)
Met het verdwijnen van de inzet van wiskundeleraar ben ik in de toekomst waarschijnlijk de enige gebruiker van de leesmap. Maar ik kon 't toch niet laten ook de leesmap IPadproof te maken. Kan ik de 830 artikelen nog 's rustig lezen op de IPad...:-)
Leesmap aansluiting basisonderwijs
Leesmap aansluitingsproblemen
Leesmap creativiteit
Leesmap gecijferdheid
Leesmap grafische rekenmachine
Leesmap HBO
Leesmap het lerarenberoep
Leesmap het nieuwe leren
Leesmap ICT
Leesmap ICT en de hogeschool
Leesmap intelligentie
Leesmap kennisbasis
Leesmap kwaliteit van het onderwijs
Leesmap leergebieden
Leesmap leiderschap
Leesmap lerarenopleiding
Leesmap lerarentekort
Leesmap leren van de 21ste eeuw
Leesmap MBO
Leesmap misverstanden
Leesmap PABO rekentoets
Leesmap probleemaanpak
Leesmap rekenen
Leesmap ß-studies
Leesmap statistiek
Leesmap studiehuis
Leesmap taal van de wiskunde
Leesmap toetsen
Leesmap vakdidactiek
Leesmap vakproject wiskunde en ICT
Leesmap VMBO
Leesmap waar moet dat heen?
Leesmap website
Leesmap wikiwijs
Leesmap wiskunde en cultuur
Leesmap wiskunde in de praktijk
Leesmap wiskunde leren
Leesmap wiskundigen in actie
Wiskunde van de Bètacanon van de Volkskrant
Voor verschillende cursussen heb ik daar af en toe dankbaar gebruik gemaakt. Ik kon zelfs studenten uit een groep allemaal een 'eigen artikel' toewijzen om te lezen en te bespreken.
Het lijkt een beetje 'overdreven' om allerlei artikel te sparen en op te slaan, maar achteraf gezien was dat een slimme zet. Artikelen op het Internet blijven niet altijd beschikbaar. Als je dat dan in een cursus wilt gebruiken dan is het niet zo leuk als het dan weg is. Ik lig daar dan niet wakker van, want ik heb ze dan nog:-)
Met het verdwijnen van de inzet van wiskundeleraar ben ik in de toekomst waarschijnlijk de enige gebruiker van de leesmap. Maar ik kon 't toch niet laten ook de leesmap IPadproof te maken. Kan ik de 830 artikelen nog 's rustig lezen op de IPad...:-)
dinsdag 16 augustus 2011
Eénentwintig opdrachten om na te kijken
Dat was even schrikken. Er staan zomaar 21 opdrachten om na te kijken. Maar ze komen voornamelijk van één student, dus dat valt mee!
Maar ik begin er waarschijnlijk pas volgende week aan. 't Is nu tenslotte nog vakantie. De laatste restjes, zullen we maar zeggen. Daarna nooit meer...:-)
Eigenlijk zijn 't 19 opdrachten. Er staat nog een onderzoeksverslag te wachten en er komt vast nog wel een onderzoeksverslag. Maar uiteindelijk komt er een einde aan. Het is zeker eindig...:-)
Maar ik begin er waarschijnlijk pas volgende week aan. 't Is nu tenslotte nog vakantie. De laatste restjes, zullen we maar zeggen. Daarna nooit meer...:-)
Eigenlijk zijn 't 19 opdrachten. Er staat nog een onderzoeksverslag te wachten en er komt vast nog wel een onderzoeksverslag. Maar uiteindelijk komt er een einde aan. Het is zeker eindig...:-)
Exitvragenlijst
Interessant bericht:
Volgens onze informatie ga jij binnenkort de Hogeschool Rotterdam verlaten. Wij willen als organisatie leren van onze medewerkers en verbeteren daar waar nodig en wenselijk. De mening van vertrekkende medewerkers is daarbij belangrijk.Dat is weer 's wat anders. Die 'exitvragenlijst' ga ik niet invullen. Te laat:-))
Wiskunde leren
Er zijn grofweg drie manieren om (wel of geen) wiskunde te leren.
Je moet je niet bij alles altijd afvragen 'waarom?'. Dan word je gek, maar voor die 'dingen' die je bij wiskunde leert lijkt me dat wel een prima houding. Wiskunde is eigenlijk een heel erg prettig vak, omdat als je dingen gaat begrijpen dan hoef je ook verder niet veel meer te doen. Je snapt het gewoon en hoe meer je er van begrijpt hoe leuker het is.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen wiskunde kan leren. Soms kost het veel moeite en soms doe je er langer over dan anderen, maar uiteindelijk? Als je echt wilt en er moeite voor wilt doen? Dat moet het kunnen! In ieder geval veel oefenen, zou ik zeggen:-)
Wiskunde is pure hersenactviteit, het zijn gedachtenspinsels! Het is door mensen bedacht en 't zit zo vernuftig in elkaar dat het altijd klopt. Het is niet zo dat je iets leert wat later dan toch weer heel anders ligt of dat het afhangt van je ideeën over de wereld, de mens en het universum in het algemeen. Dat is ook wel 's fijn.
Ik vind het erg prettig als 'dingen' kloppen, dat de wetmatigheden, zeg maar, ook echt wetmatigheden zijn, dat je niet iets hebt waar vervolgens dan 84 uitzonderingen zijn. Bij talen of geschiedenis is dat allemaal veel ingewikkelder. Als je wiskunde al moeilijk vindt hoe zit dat dan met de rest van de wereld? Dat moet dan toch op z'n minst volstrekt onbegrijpelijk zijn.:-)
Klinkt goed he? Maar, ik geef 't toe, heel erg gemakkelijk is het soms niet, maar het heeft wel zin om het te proberen. Als het lukt zul je daar veel plezier van hebben en lukt het niet, dan heb je 't in ieder geval geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis, dus probeer 't, je weet 't maar nooit!
Niet
Sommige leerlingen willen geen wiskunde leren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Van 'ik kan het toch niet' of 'het is nergens goed voor' tot 'ik heb er geen zin in' of 'ik heb wel wat leukers te doen'. Dat is wel jammer, ergens, want wiskunde kan namelijk erg leuk zijn. Tenminste, als je een beetje begrijpt waar je bezig bent en dat allemaal een beetje wil lukken. Soms moet je wel veel moeite doen om er iets van te gaan begrijpen. Als je daar het nut niet van in ziet, dan ga je dat niet doen, maar dan wordt het natuurlijk ook nooit iets. Eigenlijk is het dan alleen maar vervelend.Half
In het kader van 'het zit nu eenmaal in mijn pakket' zijn er ook leerlingen die wel een beetje wiskunde willen leren maar er vooral niet meer aan doen dan strikt noodzakelijk. Ze maken hier en daar 's wat sommetjes, leren regeltjes uit het hoofd en proberen met zo'n minimaal mogelijke inspanning zo ongeveer een voldoende te halen. Echt begrijpen waar ze mee bezig zijn is geen doel en meestal gaat het dan wel zo ongeveer...De juiste weg
De beste manier om wiskunde te leren is om te proberen te begrijpen waar je mee bezig bent. Je zou je eigenlijk bij alles wat je doet en wat er zo in je boek staat moeten afvragen 'is dat zo?', 'waarom is dat zo?', 'begrijp ik dat wel?', 'had ik dat zelf ook kunnen bedenken?'. Dat soort vragen! Normaal gesproken is dat niet echt een handige houding. Je kent dat wel. Een moeder met kind in de trein: 'Mama wat is dat?'. Moeder zegt 'dat is een koe'. Waarop dat kind dan zegt: 'waarom?'. Lekker is dat...:-)Je moet je niet bij alles altijd afvragen 'waarom?'. Dan word je gek, maar voor die 'dingen' die je bij wiskunde leert lijkt me dat wel een prima houding. Wiskunde is eigenlijk een heel erg prettig vak, omdat als je dingen gaat begrijpen dan hoef je ook verder niet veel meer te doen. Je snapt het gewoon en hoe meer je er van begrijpt hoe leuker het is.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen wiskunde kan leren. Soms kost het veel moeite en soms doe je er langer over dan anderen, maar uiteindelijk? Als je echt wilt en er moeite voor wilt doen? Dat moet het kunnen! In ieder geval veel oefenen, zou ik zeggen:-)
Wiskunde is pure hersenactviteit, het zijn gedachtenspinsels! Het is door mensen bedacht en 't zit zo vernuftig in elkaar dat het altijd klopt. Het is niet zo dat je iets leert wat later dan toch weer heel anders ligt of dat het afhangt van je ideeën over de wereld, de mens en het universum in het algemeen. Dat is ook wel 's fijn.
Ik vind het erg prettig als 'dingen' kloppen, dat de wetmatigheden, zeg maar, ook echt wetmatigheden zijn, dat je niet iets hebt waar vervolgens dan 84 uitzonderingen zijn. Bij talen of geschiedenis is dat allemaal veel ingewikkelder. Als je wiskunde al moeilijk vindt hoe zit dat dan met de rest van de wereld? Dat moet dan toch op z'n minst volstrekt onbegrijpelijk zijn.:-)
Klinkt goed he? Maar, ik geef 't toe, heel erg gemakkelijk is het soms niet, maar het heeft wel zin om het te proberen. Als het lukt zul je daar veel plezier van hebben en lukt het niet, dan heb je 't in ieder geval geprobeerd. Niet geschoten is altijd mis, dus probeer 't, je weet 't maar nooit!
maandag 15 augustus 2011
Dat vind ik niet
Er zijn mensen die als je iets zegt beginnen te zeggen 'dat vind ik niet'. Bij alles wat je zegt.
Dat mag natuurlijk maar de meeste meningen lijken eerder ingegeven door de wenselijkheid van de uitkomst dan door goede informatie, gedegen onderzoek of de elementaire wetten der logica. Sommige 'meningen' worden gevoed door gebrek aan informatie, achterklap, beperkt denkvermogen, verhoogd onvermogen of misschien zelfs wel door volstrekte onbenulligheid.
Is dat niet vervelend? Dat is ontzettend vervelend. Je moet dus bij alles zo iemand verkondigt gaan denken 'is dat wel zo?', 'waarom zou die dat vinden?', 'welk belang heeft hij/zij bij dit standpunt?', enzovoort...
Ik zou denken (maar ja dat is mijn mening) dat je je altijd moet proberen te baseren op de feiten, gedegen onderzoek en de dingen die verstandige mensen er van zeggen. Mensen die steeds maar roepen 'nou dat vind ik niet' horen daar dus niet bij:-))
Maar 't is niet meer mijn probleem. Dat is dan ook weer fijn:-)
Dat mag natuurlijk maar de meeste meningen lijken eerder ingegeven door de wenselijkheid van de uitkomst dan door goede informatie, gedegen onderzoek of de elementaire wetten der logica. Sommige 'meningen' worden gevoed door gebrek aan informatie, achterklap, beperkt denkvermogen, verhoogd onvermogen of misschien zelfs wel door volstrekte onbenulligheid.
Is dat niet vervelend? Dat is ontzettend vervelend. Je moet dus bij alles zo iemand verkondigt gaan denken 'is dat wel zo?', 'waarom zou die dat vinden?', 'welk belang heeft hij/zij bij dit standpunt?', enzovoort...
Ik zou denken (maar ja dat is mijn mening) dat je je altijd moet proberen te baseren op de feiten, gedegen onderzoek en de dingen die verstandige mensen er van zeggen. Mensen die steeds maar roepen 'nou dat vind ik niet' horen daar dus niet bij:-))
Maar 't is niet meer mijn probleem. Dat is dan ook weer fijn:-)
RUNAWAY!
't Is niet anders...
Eén van de meeste wonderlijke ervaringen op dat Internet is dat als je feitelijkheden communiceert zoals Baas in eigen klaslokaal of Onderwijs en ICT dat er dan altijd puntneuzen zijn die gaan roepen dat ze het 'kort door de bocht vinden', 'het er niet mee eens zijn' of nog erger dat je 'wel erg teleurgesteld c.q. gefrustreerd' bent of zoiets...
Maar waarom zou men dat doen? Het kan natuurlijk best zijn dat men 't een 't ander anders ervaart. Ik vind het prima. Het kan ook zijn dat je vindt dat het eigenlijk niet zo zou moeten zijn. Ik vind het prima. Maar meestal lijkt het eerder te gaan over hoe men zelf de dingen graag zou willen zien dan de gegeven informatie als kennisgeving aan te nemen. Het is niet zo? Maar 't is wel zo, 't is niet anders...
Uiteindelijk kan je bijna niet anders concluderen dat al die inspanningen, schrijfsels en 'diepe gedachten' weinig zin hebben, al die websites, weblogs, tweets en andere uitingen... Waar doe je 't voor?
Vraag het me niet! Ik heb het afgelopen jaar zo'n 290 uur te veel gewerkt. Dat is waarschijnlijk mijn eigen schuld, maar als er dan collega's zijn die vinden dat je nog wel een soort van morele verantwoordelijkheid hebt nog meer te doen!? Ik weet niet. Dat er dan ook nog een onderwijsmanager kans ziet om dat in je taaktoedeling te zetten? Ik weet niet. Als je dan probeert uit te leggen dat als er iets bij moet er ook iets af moet en dat zo iemand dat dan niet begrijpt? Ik weet niet...
De mensen die nog iets zouden kunnen hebben aan dat geschrijf van mij lezen het dus kennelijk niet en de mensen die er mogelijkerwijs wel iets mee zouden kunnen hebben het waarschijnlijk niet nodig. Nee... af en toe heb ik er helemaal genoeg van. 't Is volstrekt zinloos, zullen we maar zeggen...:-(
Aan de andere kant ben ik soms weer blij. Ik bedoel maar of het nu de natuur dichterbij of Stratus phunk is... van hier en daar en er tussenin. Dat kan toch allemaal maar...
Misschien is dat wel het geheim: trek je er niks van aan en doe gewoon wat je denkt dat leuk, nuttig of noodzakelijk is. Als dat betekent dat je af en toe 's van werkgever moet veranderen dan moet dat maar. Het komt wel goed:-)
Maar waarom zou men dat doen? Het kan natuurlijk best zijn dat men 't een 't ander anders ervaart. Ik vind het prima. Het kan ook zijn dat je vindt dat het eigenlijk niet zo zou moeten zijn. Ik vind het prima. Maar meestal lijkt het eerder te gaan over hoe men zelf de dingen graag zou willen zien dan de gegeven informatie als kennisgeving aan te nemen. Het is niet zo? Maar 't is wel zo, 't is niet anders...
Uiteindelijk kan je bijna niet anders concluderen dat al die inspanningen, schrijfsels en 'diepe gedachten' weinig zin hebben, al die websites, weblogs, tweets en andere uitingen... Waar doe je 't voor?
Vraag het me niet! Ik heb het afgelopen jaar zo'n 290 uur te veel gewerkt. Dat is waarschijnlijk mijn eigen schuld, maar als er dan collega's zijn die vinden dat je nog wel een soort van morele verantwoordelijkheid hebt nog meer te doen!? Ik weet niet. Dat er dan ook nog een onderwijsmanager kans ziet om dat in je taaktoedeling te zetten? Ik weet niet. Als je dan probeert uit te leggen dat als er iets bij moet er ook iets af moet en dat zo iemand dat dan niet begrijpt? Ik weet niet...
RUNAWAY!
De mensen die nog iets zouden kunnen hebben aan dat geschrijf van mij lezen het dus kennelijk niet en de mensen die er mogelijkerwijs wel iets mee zouden kunnen hebben het waarschijnlijk niet nodig. Nee... af en toe heb ik er helemaal genoeg van. 't Is volstrekt zinloos, zullen we maar zeggen...:-(
Aan de andere kant ben ik soms weer blij. Ik bedoel maar of het nu de natuur dichterbij of Stratus phunk is... van hier en daar en er tussenin. Dat kan toch allemaal maar...
Misschien is dat wel het geheim: trek je er niks van aan en doe gewoon wat je denkt dat leuk, nuttig of noodzakelijk is. Als dat betekent dat je af en toe 's van werkgever moet veranderen dan moet dat maar. Het komt wel goed:-)
RUNAWAY!
zondag 14 augustus 2011
Verlopen
Zelfs Internet Explorer begint het op te vallen dat er iets niet klopt:-)
Een paar dagen geleden bedacht ik me dat het misschien toch niet zo gek is dat ik nog niet helemaal genezen ben van die mallotige lerarenopleiding. Ik bedoel maar: als je ergens 10 jaar lang hebt rondgelopen is dat toch bijna 20% van mijn leven! Niet zo gek dus als je er even aan moet wennen.
Ik begon me al bijna zorgen te maken:-))
Een paar dagen geleden bedacht ik me dat het misschien toch niet zo gek is dat ik nog niet helemaal genezen ben van die mallotige lerarenopleiding. Ik bedoel maar: als je ergens 10 jaar lang hebt rondgelopen is dat toch bijna 20% van mijn leven! Niet zo gek dus als je er even aan moet wennen.
Ik begon me al bijna zorgen te maken:-))
zaterdag 13 augustus 2011
Het nieuwe leren
In het kader van de onzinbestrijding zou ik nog een stukje schrijven over het nieuwe leren. Ik gaf al eerder een non-voorbeeld:
Nu denk ik daar toch iets genuanceerder over. Gezien het feit dat ik op lerarenopleiding in 10 jaar niet veel heb zien veranderen zal dat op de lerarenopleidingen in 1989 wel precies zo gegaan zijn als nu. Steeds meer doen in minder tijd. Ik kan me voorstellen dat PHdB voor deze vorm gekozen heeft omdat je niet alles kan willen.
't Is misschien wat laat voor een module-evaluatie. Achteraf gezien heb ik van het schrijven van het werkstuk over 'leren structuren' ontzettend veel geleerd en er later veel aan gehad. Ik ga 't nog wel een keer opzoeken en 's kijken of het nog steeds actueel is. Dat zou zo maar kunnen!
Bij wiskunde en leergebieden laat ik studenten altijd het artikel lezen van Paul Kirschner met de titel 'What`s in a name...'. Zijn conclusie is dat we beter kunnen praten over 'nieuwe manieren van onderwijzen' in plaats van 'het nieuwe leren'.
Mijn persoonlijke conclusie is nog steeds dat 'het nieuwe leren' zich probeert te profileren als 'deskundig' op het terrein van leren. Dat blijkt in het algemeen geen houdbare stelling te zijn. Ik ben niet tegen ondervernieuwing maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en weten hoe het (normaal) werkt. Volgens mij zijn daar de 'deskundigen' het nog niet helemaal over eens.
Voorlopig houd ik daarom vast aan een aantal bewezen praktijken en laat ik me niet gek maken door een stel puntneuzen!:-)
Stel je voor: in het kader van onderwijskunde volg je een cursus. De docent houdt een startbijeenkomst waarin wordt uitgelegd wat zo ongeveer de bedoeling is. Je moet een werkstuk gaan schrijven over een zelfgekozen onderwerp en dit werkstuk na 8 weken inleveren.Dat 'nieuwe leren' heeft plaats gevonden rond 1989. Ik vond dat toen nogal 'gemakkelijk verdiend'.:-)
Nu denk ik daar toch iets genuanceerder over. Gezien het feit dat ik op lerarenopleiding in 10 jaar niet veel heb zien veranderen zal dat op de lerarenopleidingen in 1989 wel precies zo gegaan zijn als nu. Steeds meer doen in minder tijd. Ik kan me voorstellen dat PHdB voor deze vorm gekozen heeft omdat je niet alles kan willen.
't Is misschien wat laat voor een module-evaluatie. Achteraf gezien heb ik van het schrijven van het werkstuk over 'leren structuren' ontzettend veel geleerd en er later veel aan gehad. Ik ga 't nog wel een keer opzoeken en 's kijken of het nog steeds actueel is. Dat zou zo maar kunnen!
Bij wiskunde en leergebieden laat ik studenten altijd het artikel lezen van Paul Kirschner met de titel 'What`s in a name...'. Zijn conclusie is dat we beter kunnen praten over 'nieuwe manieren van onderwijzen' in plaats van 'het nieuwe leren'.
Mijn persoonlijke conclusie is nog steeds dat 'het nieuwe leren' zich probeert te profileren als 'deskundig' op het terrein van leren. Dat blijkt in het algemeen geen houdbare stelling te zijn. Ik ben niet tegen ondervernieuwing maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en weten hoe het (normaal) werkt. Volgens mij zijn daar de 'deskundigen' het nog niet helemaal over eens.
Voorlopig houd ik daarom vast aan een aantal bewezen praktijken en laat ik me niet gek maken door een stel puntneuzen!:-)
donderdag 11 augustus 2011
dinsdag 9 augustus 2011
Reklame op maat
Ik was op zoek naar antwoord op de vraag hoe je in één keer alle RSS-feeds in Internet Explorer kunt verwijderen. Op deze pagina stond niet echt het antwoord maar wel leuke reklame op maat:
De vraag is of het installeren van Google Chrome de oplossing is. Misschien wel...:-)
Zie ook RSS-feeds verwijderen in IE
De vraag is of het installeren van Google Chrome de oplossing is. Misschien wel...:-)
Zie ook RSS-feeds verwijderen in IE
Tip
“If you’re going to doubt something, doubt your own limits.”
Don Ward
"Education is a progressive discovery of our own ignorance."
Will Durant
Don Ward
"Education is a progressive discovery of our own ignorance."
Will Durant
maandag 8 augustus 2011
De teloorgang van het onderwijs
"De teloorgang van het onderwijs lijkt het gevolg van een vilein complot, maar het is eerder het resultaat van vele hartverscheurend goede bedoelingen die verkeerd uitpakten."
bron
bron
't Is wat...:-)
Als ik een week mijn mailbox op mijn Macbookje niet open dan krijg je pas een goed idee wat je normaal allemaal te verwerken krijgt. Er staan zo'n 84 berichten ongelezen te wezen. Dat klopt niet want ik heb ze wel gelezen of preventief geruimd. En dan is het nog wel vakantie! Nou ja!:-)
De meeste berichten zijn 'undeliverable mail'. Uit Rusland. Kennelijk ontsnappen die aan het spamfilter van Xs4all. In Outlook markeer ik gewoon alle .ru-berichten als SPAM.
Nog leuker: berichten van ABN Amro Bank. In dit geval 2 augustus, 5 augustus, 8 augustus... dus de volgende zal wel op 11 augustus komen. De mailserver van de hogeschool vermeldt in de titel wel dat het op ---SPAM--- gaat, maar stuurt de rotzooi toch door. Nou ja, ze doen maar. Echt werken gaat het niet, denk ik...:-)
Daarnaast is er wat familieoverleg over de jaarlijkse broers-en-zussen-dag. Dat is wel leuk en een mooie gelegenheid om de restaurantbonnen te verzilveren zonder dat je daarvoor nog iets speciaals moet doen. Ik had ze eigenlijk al weg willen gooien, maar op deze manier hebben we er misschien dan toch nog iets aan.
Maar verreweg de meeste e-mailtjes zijn van mezelf. Dat lijkt wel een beetje stom, ergens, maar 't is vreselijk handig. Als ik op een pagina van één van de websites een foutje tegenkom kan ik via een knopje heel handig een mailtje sturen naar mezelf. Het maakt dan niet uit of ik op de IPad zit of mijn Macbookje, mijn laptop of anderszins. Titel en link naar de betreffende pagina worden automatisch meegenomen en dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Daarnaast was er weer 's een mailtje van een volstrekt onbekende student c.q. opleiding omtrent studievoortgang en herkansing. Verkeerd verbonden, zullen we maar zeggen. Vroeger reageerde ik daar nog wel op, maar tegenwoordig laat ik dat maar.
Kortom: selecteren en verwijderen! Heerlijk...:-)
De meeste berichten zijn 'undeliverable mail'. Uit Rusland. Kennelijk ontsnappen die aan het spamfilter van Xs4all. In Outlook markeer ik gewoon alle .ru-berichten als SPAM.
Nog leuker: berichten van ABN Amro Bank. In dit geval 2 augustus, 5 augustus, 8 augustus... dus de volgende zal wel op 11 augustus komen. De mailserver van de hogeschool vermeldt in de titel wel dat het op ---SPAM--- gaat, maar stuurt de rotzooi toch door. Nou ja, ze doen maar. Echt werken gaat het niet, denk ik...:-)
Daarnaast is er wat familieoverleg over de jaarlijkse broers-en-zussen-dag. Dat is wel leuk en een mooie gelegenheid om de restaurantbonnen te verzilveren zonder dat je daarvoor nog iets speciaals moet doen. Ik had ze eigenlijk al weg willen gooien, maar op deze manier hebben we er misschien dan toch nog iets aan.
Maar verreweg de meeste e-mailtjes zijn van mezelf. Dat lijkt wel een beetje stom, ergens, maar 't is vreselijk handig. Als ik op een pagina van één van de websites een foutje tegenkom kan ik via een knopje heel handig een mailtje sturen naar mezelf. Het maakt dan niet uit of ik op de IPad zit of mijn Macbookje, mijn laptop of anderszins. Titel en link naar de betreffende pagina worden automatisch meegenomen en dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Misschien is het leuk om ook de reacties te laten zien!Eenmaal gearriveerd in mijn mailbox kan ik dat dan ergens anders rustig eens bekijken en verwijderen als de werkzaamheden voltooid zijn. Je krijgt op die manier nog 's wat gedaan.
foutje ontdekt op http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=65455
Verstuurd vanaf mijn iPad
Daarnaast was er weer 's een mailtje van een volstrekt onbekende student c.q. opleiding omtrent studievoortgang en herkansing. Verkeerd verbonden, zullen we maar zeggen. Vroeger reageerde ik daar nog wel op, maar tegenwoordig laat ik dat maar.
Kortom: selecteren en verwijderen! Heerlijk...:-)
zaterdag 6 augustus 2011
Abonneren op:
Posts (Atom)