vrijdag 28 oktober 2011

Niemand wil beter onderwijs

"Er is maar één conclusie mogelijk: Er zit helemaal niemand te wachten op beter onderwijs. Roepen om beter onderwijs is net zoiets als roepen om hogere belastingen. Iedereen zal toegeven dat het een algemeen belang is. Niemand heeft er echter zelf zin in. Stop dus dat gezeur over beter onderwijs. Niemand wil dat."
bron

Blijf jezelf ontwikkelen

In Windows Mail wordt het bericht Blijf jezelf ontwikkelen beschouwd als verdacht:



...en misschien kan je dat zo ook wel opvatten. Ik werk al sinds 1 september j.l. niet meer op de hogeschool dus waarom zou ik me, hogeschoolgewijs, moeten ontwikkelen? Lijkt me een beetje rudimentair...:-)

Er stond nog wel iets in over Loopbaanontwikkeling. Dat had nog een idee kunnen zijn, maar nu niet meer natuurlijk. O ik ben zo blij, dat mijn neus van voren zit en niet opzij...:-)

donderdag 27 oktober 2011

Jeugdherinneringen

Ik ben vanmorgen op bezoek geweest bij een Montessori-basisschool. Dat was zo leuk. Ik ben er wel een verslagje over aan het schrijven, maar dat schiet nog niet erg op. Zoveel indrukken en wetenswaardigheden, het kan niet op.
Zie ook Putting The Learner on ICE

Nu ik er zo 's over nadenk is voor mijn eigen ontwikkeling de tijd op de lagere school wel zeer bepalend geweest, denk ik. Op de kleuterschool ging alles nog zo'n beetje langs me heen, maar aan de lagere school kan ik toch wel wat 'dingen' koppelen die voor de rest van mijn aardse bestaan bepalend zijn geweest. Dat ging dan vooral om de leerkrachten, om de mensen dus. De invloed daarvan is waarschijnlijk van veel groter belang dan alles daarna, maar dat is dan weer een heel ander verhaal.:-)

Maar ik had natuurlijk nog opdracht meegekregen, dus dat moet ik dan eerst maar 's doen. Maar de 'andere ervaringen' zijn leuker:-)

Nog meer open deuren

Het idee dat je iets verbetert aan het onderwijs als je de zomervakantie met een week inkort is wel een beetje heel erg kortzichtig. Een typisch voorbeeld van een lantaarnmaatregel. Maar ja, wij zijn omringd door idioten, zullen we maar zeggen.

Ik heb mijn oude weblog en het nog oudere weblog maar weer open gezet. Misschien heeft iemand er nog iets aan ooit. Al was het alleen al uit historische overwegingen.:-)

Zei er niet iemand dat hij mijn vertrek bij de lerarenopleiding wel een beetje had zien aankomen? Op Beter laat dan nooit vond ik nog wel een mooi voorbeeld uit 2009:
Ik heb genoeg te doen en het plan is om nog wat jaartjes op de LERO door te prutselen en dan iets heel anders te gaan doen. Een avontuur met muziek of een boot of beide...
't Is inderdaad een avontuur geworden. Niet in de muziek, niet op een boot, maar op 't HML:-)

maandag 24 oktober 2011

Hoe kan dat?

Eén van de 'dingen' van elke vakantie naar België is bier halen. Rochefort om precies te zijn. Dat is niet echt strikt noodzakelijk want je kunt dat tegenwoordig in Nederland ook wel krijgen maar 't is een leuk ritueel...:-)


Deze vakantie had ik 42 lege flesjes om in te leveren en die passen precies in de opklapbare krat. Vreemd genoeg passen er slechts 40 volle flesjes in. Dat is vreemd. 8 rijen van 5 dus... Maar je kunt ze ook anders in de krat zetten en dan passen er in eens 7 rijen van 6 in. Opmerkelijk:-)

Dat deed me denken aan:
Een balk met lengte 10 cm breedte 10 cm en hoogte 1 cm moet bollen bevatten met diameter 1 cm. Toon aan dat deze balk 106 bollen kan bevatten.
bron
Wiskunde is overal en daar kan je dan wel weer leuke sommen mee maken...:-)

maandag 17 oktober 2011

Niets doen

"Er wordt meer tijd verknoeid met werken dan met niets doen."
Cees Buddingh

zaterdag 15 oktober 2011

Zet 's een raam open!:-)

Ik heb mijn persoonlijk documentatiecentrum open gezet. Je kunt er van alles vinden over het maken van digitale leerroutes, eisen voor lesmateriaal, lesbrieven en meer. Laat iedereen maar gebruiken wat ie gebruiken kan. Wat moet ik anders mee?:-)

Ook de oude leerroutes ICTdro maar beschikbaar gemaakt. We hebben daar 600 studenten weten te bedienen met 32 dagdelen (de goedkoopste cursus ooit!), dus wie weet, misschien is dat nog wel interessant. Op Wat richt je aan? kan je dan nog zien waar zoiets toe kan leiden.
Voor ik dit vak had, kon ik niet met computers overweg en had ik er ook echt een hekel aan. Het interesseerde me totaal niet en ik snapte er nog minder van.
Nu echter, kan ik al aardig overweg met de computer en noemden mijn leerlingen me zelfs al een nerd, omdat ik antwoord wist op alles wat ze vroegen en ze overal bij kon helpen. Doordat ik er nu meer vanaf weet en er beter mee overweg kan, ben ik het ook een stuk leuker gaan vinden.
't Is jammer dat mijn ideeën nooit helemaal geland zijn bij die mallotige lerarenopleiding. Als je zoiets leest dan kan je toch alleen maar blij worden? Wat wil je nog meer?:-)
Verder dan maar vakantie vieren vandaag...

Twitterbio

Ik heb in mijn twitterbio iets staan als 'docent wiskunde, websitemaker, edublogger en nog zo wat...' staan. Eigenlijk zou er dit moeten staan:
docent wiskunde, systeembeheerder, auteur, webmaster, e-learning ontwerper, ex-communitymanager kennisnet, ex-ELObeheerder van N@tschool, ex-docent ICT algemeen, programma-manager WisFaq, ex-eindredacteur Stepnet, websitemaker, dwarsligger, muzikant, kromprater, computerprogrammeur, beelddenker, autist, wandelaar, fotograaf, amateur psycholoog, wouldbe-cabaretier, bierdrinker, lekkerbekje, ontwikkelaar van digitaal leermateriaal, onderwijs-innovator, kastenmaker, nerd, malloot, tekenaar, badmuts, knutselsmurf, weblogger, twitteraar, educational consultant, aap, gamer, tuinman, moppersmurf, ex-sysop, friskijker, dwarsdenker, ...
Maar helaas 't past er niet in, dus houd ik voorlopig maar gewoon even op 'docent wiskunde, websitemaker, edublogger en nog zo wat...'.:-)

Zie ook mijn profiel

donderdag 13 oktober 2011

A countably infinite number of men walked into a bar...

A countably infinite number of men went into a pub. The first one ordered a pint. The second ordered a half-pint. The third ordered a quarter of a pint ... The barkeeper, with a face full of disgust, finally poured two pints and put them on the bar and said, "It's good when people know their limit."
bron

Eend van de week

woensdag 12 oktober 2011

Het primaire proces

In mijn vorige weblogpost had ik een citaat opgenomen van Doekle Terpstra omtrent InHolland:
Terpstra, die in november 2010 werd aangesteld om de in opspraak geraakte hogeschool weer op orde te brengen, toont zich kritisch over het beleid van zijn voorgangers. "Je had hier een sterk topdown-gedreven organisatie, met veel aandacht voor bedrijfsvoeringsprocessen. En de ondersteunende diensten waren dominant ten opzichte van het primaire proces van onderwijs geven."
Dat was nogal herkenbaar. Op andere hogescholen gaat dat niet anders. Zou daar dan ook sprake zijn van dezelfde problemen als bij InHolland? Als dat niet zo is dan is er op InHolland kennelijk nog iets anders aan de hand. Maar ja, daar weet ik dan verder niets van. Ik heb er wel een mening over, maar dat is dan zo'n mening die nergens op gebaseerd is.

Maar dat het primaire proces op een HBO-opleiding niet altijd de hoogste prioriteit heeft is wel iets wat ik aan den lijve heb ondervonden. Ook hoe een opleiding systematisch kan klunzen. Daar zou ik nog wel een boekje over open kunnen doen, maar waarom zou ik? Het is niet (langer) mijn probleem en het veel zin heeft het ook niet, dus waarom zou ik?:-)

Er bestaat zoiets als een 1000-dagen-regel. Ik weet niet helemaal zeker waar dat vandaan komt, maar 't komt er op neer dat als je ergens 'weg bent' of 'bent uitgestapt' dat je dan zo'n 1000 dagen wacht met 'echt' uit 'de school te klappen'. Dat je een tijdje moet wachten met de 'waarheid' vertellen en uitleggen hoe het 'precies' zit. Die regel moet voorkomen dat je achterblijvers schoffeert e.d., hoe krankzinnig de situatie ook was en hoe malotig sommige mensen zich ook hebben gedragen. Die regel zal ik dan maar even respecteren, voorlopig...:-)

Als je onderwijs verzorgt dan draait uiteindelijk natuurlijk alles om het primaire proces. Je kunt kletsen wat je wilt, maar 't gaat om de resultaten van dat onderwijs. Althans zo zou dat wel moeten zijn. Doe je dat niet dan wordt het niks.

dinsdag 11 oktober 2011

Problemen in het HBO

"Je had hier een sterk topdown-gedreven organisatie, met veel aandacht voor bedrijfsvoeringsprocessen. En de ondersteunende diensten waren dominant ten opzichte van het primaire proces van onderwijs geven."
bron

Dwaasheden

"Ieder mens heeft zijn dwaasheden - en vaak zijn het de interessantste dingen die hij heeft."
Josh Billings

zondag 9 oktober 2011

Archiveren

Op mijn oude weblog stonden zo'n 833 berichten en 485 reacties. Op mijn iets minder oude weblog stonden 1041 berichten en 324 reacties. Het is wel een soort van 'verslag' van wat ik de afgelopen jaren allemaal zo heb meegemaakt, wat ik bedacht hebt en waar ik zo over in de pen geklommen ben. Ik ben nog steeds van plan de zaak te archiveren. Maar 't komt er maar niet van. Bovendien heb ik bij een aantal zaken die ik daar beschreven heb een groot 'Get Ducky'-gevoel:-)

Oude koeien

Ergens in 2008 stond er de website van OCW:



't Is moeilijk, tellen! Gelukkig werd er iemand wakker. De fout werd snel verbeterd:



Ik noem dat 'richtingsloze verbetering'. Kennelijk was wel duidelijk dat er iets niet klopte, maar was het nu 3 of 5? Leerlingen hebben dat ook wel 's. Ze voelen wel aan dat er iets niet klopt, maar soms zijn de verbeteringen erger dan de kwaal... of zoiets...:-)

Het is allemaal niet zo moeilijk...

Als je zou vinden dat alle leraren minimaal een afgeronde master moeten hebben in het vak waarin ze lesgeven dan moet je ook gaan afvragen of je dan nog wel tweedegraads lerarenopleidingen moet handhaven. Lijkt me niet.

Het succes van de academische pabo is een soort indicator voor wat de toekomst ons gaat brengen. Wil je wiskundeleraar worden? Ga dan eerst maar 's 'echte wiskunde' studeren. Kan je dat niet aan? Dan kan je misschien beter iets anders gaan doen. Zoiets.

Ik weet niet of dat nu allemaal erg bevorderlijk is voor de bestrijding van het aanstormend lerarentekort, maar 't is waarschijnlijk niet te stuiten. Het is niet voor niets dat janenalleman naar Finland afreist om te kijken hoe het moet. Als 'tweedegraads lerarenopleiding' kan je dan maar één conclusie trekken: we heffen onszelf op!

Op de website van OCW las ik:
Bijvoorbeeld door een deel van de lessen te vervangen door onderwijs op afstand (e-learning), zelf lesmateriaal te ontwikkelen, meer onderwijsondersteunend personeel in te schakelen...
bron
Dat is dan wel weer een beweging 'de andere kant op', denk ik. Dat kan ook...

Uiteindelijk kom je dan toch weer in het midden uit. Hopelijk is men bij de uitvoering van de ideeën vooral pragmatisch. Erg verheffend is het allemaal niet. Uiteindelijk laat je dan alles zoals het is. Dat is wel zo handig.

Ondertussen prutsen we nog maar een tijdje door:-)

Ik heb nog wel wat ideetjes voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Neem gerust contact op. Voor een marktconforme uurprijs wil ik best adviezen geven. Ik kan je wel alvast verklappen dat de combinatie van 31 stuiterende pubers en een halfbejaarde wiskundeleraar niet de optimale omstandigheden zijn voor excellent onderwijs. Maar ik doe mijn best. Net als de meeste leerlingen trouwens. Dat laatste is dan wel weer een klein wonder:-)

Taal- en rekentoetsen, splinters en balken...

"Het aantal studenten dat begint aan de pabo loopt terug. Tussen 2005 en 2010 daalde de instroom met 24 procent. Vooral het aantal mbo’ers dat aan de pabo begint daalt, vooral door de invoering van de taal- en rekentoetsen. Het aandeel vwo’ers dat naar de pabo gaat, stijgt door de populariteit van de academische pabo. Ook het aandeel jongens dat kiest voor de pabo stijgt ligt, van 15 procent in 2005 tot 17 procent in 2010."
Brochure | 23-09-2011 | OCW

Op de website is de tekst inmiddels aangepast. Als je niet zeker weet hoe je een woord spelt dan laat je 't gewoon weg toch?:-)

dinsdag 4 oktober 2011

Nieuwe ict-mogelijkheden in onderwijs

"Om ervoor te zorgen dat de werkdruk niet verder oploopt en de kwaliteit gewaarborgd blijft, moet het onderwijs anders worden georganiseerd. Bijvoorbeeld door een deel van de lessen te vervangen door onderwijs op afstand (e-learning), zelf lesmateriaal te ontwikkelen, meer onderwijsondersteunend personeel in te schakelen, over te stappen op een ander onderwijsconcept en gebruik te maken van nieuwe ICT-mogelijkheden zoals digiborden en animaties. Dit moet er ook toe leiden dat het vak van docent aantrekkelijker wordt. Zodat meer mensen docent willen worden en docenten langer in het vak werkzaam blijven."
bron