Beste heer/mevrouw Ravenstein,Dat klinkt al net zo betrouwbaar als de vorige mail. Of moeten we nu overtuigd zijn? Dat lijkt me onwaarschijnlijk...:-)Gisteren heeft u van MWM2 Bureau voor online onderzoek een uitnodigingsmail ontvangen voor een onderzoek van Centraal Beheer Achmea over Personeelsvoorzieningen.
Vanwege onderzoeksdoeleinden is er voor gekozen om de naam van Centraal Beheer Achmea in de mail niet te noemen. Uit reacties is helaas gebleken dat de mail voor verwarring zorgt en dat aan de betrouwbaarheid van de mail wordt getwijfeld. Hierbij bevestigen wij nadrukkelijk dat deze mail afkomstig is van Centraal Beheer Achmea waar uw werkgever een samenwerking mee heeft.
Onze excuses voor het ongemak. Wij hopen alsnog op uw deelname, mocht u nog niet hebben deelgenomen.
Klik hier om direct deel te nemen
Met vriendelijke groet,
Centraal Beheer Achmea
vrijdag 31 augustus 2012
Centraal Beheer Achmea
donderdag 30 augustus 2012
MWM²
Beste heer/mevrouw Ravenstein,Nou ben ik erg benieuwd met welke verzekeringsmaatschappij ik of mijn werkgever een overeenkomst heeft. Ik denk dat het gelul is, eerlijk gezegd.In opdracht van een verzekeringsmaatschappij waar u of uw werkgever een overeenkomst mee heeft, voeren wij een onderzoek uit naar `Personeelsvoorzieningen`. Voor deelname is het niet relevant of u zelf wel of geen afnemer bent.
De opdrachtgever stelt uw mening zeer op prijs. Met uw antwoorden kan zij haar dienstverlening verbeteren en beter afstemmen op de wensen van werknemers.
Het invullen van de vragenlijst neemt ongeveer 5 tot 7 minuten in beslag. Alvast hartelijk dank voor uw tijd.
Klik hier om direct deel te nemen
Met vriendelijke groet,
MWM2
Onderzoeksbureau voor online onderzoek
Hoe betrouwbaar zullen die onderzoeken zijn?
De volgende keer kan je onderzoeken van http://www.mwm2.nl dus wel met een korreltje zout nemen, denk ik. Wat zeg ik? Korreltje? Neem maar een kilozak.
woensdag 29 augustus 2012
Sleutelopgave
Vraag a. is standaard, maar belangrijk. Daar hoort natuurlijk een plaatje bij. Vraag b. is aardig omdat je (als je wilt) kan laten zien dat haakjes schrijven belangrijk is. Hier hoort natuurlijk ook een plaatje bij.
Maar er zijn, zoals gewoonlijk, vele wegen die naar Rome leiden.
De leukste opgave
Dat is voor de meeste leerlingen toch even wennen. Hoe zit dat? Hoe moet dat nou? Hoe kan je dat weten? Help, ik heb onvoldoende informatie!
Ik vind het handig om, als dit even te moeilijk is, concrete getallen te nemen. Dan zijn de vragen gemakkelijk. Maar als je 't met getallen kunt dan kan je dat ook met variabelen, want dat zijn tenslotte ook getallen. Wat je met variabelen doet zijn dezelfde bewerkingen als met getallen.
Soms duurt het even, maar meestal valt het 'kwartje' wel. 't Ziet er gewoon 'stom' uit, maar het went.:-)
dinsdag 28 augustus 2012
The best thinkers?
bron
maandag 27 augustus 2012
Kippen en konijnen
"You never get a second chance to make a first impression."
Ik had in de pilot-cursus 'wiskunde en konijnen' als eerste opdracht bedacht dat het misschien aardig zou zijn om niet meteen met allerlei formules e.d. aan te komen zetten. Eerst maar 's te beginnen met een probleempje dat ook zonder wiskundige intrumenten kunt oplossen.Je hebt 6 kippen of konijnen en in totaal 16 poten. Hoeveel kippen en hoeveel konijnen heb je dan?Ik dacht dat wel een leuk soort eenvoudig probleem zou zijn dat zelfs door mensen die nauwelijks wiskunde gehad hebben (of het allemaal ernstig zijn vergeten) op te lossen zou moeten zijn. Dus zoiets als:
't Is nog een beetje voorbarig, maar wat ik zo 'opvang' is dat dit probleem en de oplossing nog niet zo eenvoudig is als het lijkt. 'Men' zit daar soms toch aardig tegen aan te hikken.
Ik dacht altijd dat het probleem van 'onbegrepen wiskunde' de formules waren, de abstractie die ze vertegenwoordigen en de onbegrepen handelingen die je er mee kunt doen. Maar is dat wel zo? Of is juist het abstraheren gewoon het probleem. Dat zou wel een verrassing zijn, ergens. Het is ontzettend 'gek' dat iets wat je voor jezelf zo vanzelfsprekend en helder is voor iemand anders 'toch nog lastig' is.
Misschien is dat wel het 'kernprobleem' van een wiskundeleraar. Je praat over dingen die jezelf volstrekt logisch en duidelijk vindt, maar hoe reƫel is dat? Is dat dan voor anderen ook meteen helder en duidelijk? Nee, natuurlijk niet. Misschien kijken daarom mijn leerlingen mij soms zo vreemd aan. Waar heeft ie het over?:-)
Uiteraard kan je dit soort 'probleempjes' ook oplossen met wiskunde. Je stelt een 'stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden' op en als je even je best doet dan los je dat zo op en weet je hoe 't zit. Verderop in de cursus mogen de deelnemers dat nog een keer proberen. Hopelijk wordt dan duidelijk dat zo'n stelsel opstellen en oplossen 'uiteindelijk' op hetzelfde neer komt. Hoop ik...:-)
De opdracht voor de deelnemers is om zelf een nieuwe 'context' te bedenken voor dit probleem. Dat is een soort van idee. Als je 't probleem 'echt' begrijpt dan kan je zelf ook wel iets bedenken.
Als ik dat moet nakijken (want dat doe ik dan) dan zou je verwachten dat ik, als die 'logische methode' van mij om dit probleem aan te pakken zo handig is, in eerste instantie dat dan ook zou gebruiken. Maar helaas, dat is niet het geval. Ik stel gewoon lekker toch eerst een stelsel op en dat los ik dan op. Daar heb ik dan zelf een programma voor. Klopt het allemaal? Is het oplosbaar? Enz. Daarna ga ik dan natuurlijk nog wel even controleren of het ook 'handig' kan. Erg he?:-)
Maar dat is dan, uiteindelijk, toch wel weer grappig. Dat is natuurlijk ook precies waarom wiskunde zo handig is. Dat je 'problemen' kan oplossen zonder steeds weer opnieuw het 'wiel uit te moeten vinden'. Gewoon 'even zo en zo' en de oplossing rolt er, bijna vanzelf, uit...
Van de 28 nieuwe aanmeldingen hebben 2 deelnemers de opdracht gedaan. Ik denk dat er nog wel een paar dat gaan doen, maar de rest kwam waarschijnlijk alleen maar even kijken. Maar 'kijken' heeft natuurlijk weinig zin. Je moet wel wat doen. Ik geef wel feedback... om te ervaren hoe dat is.
Nou ja, we zien wel. 't Is een pilot, een experiment, een idee... later meer...:-)
zondag 26 augustus 2012
Desmos Graphing Calculator
Handig toch? Echt een aanrader. Ik ga 't zeker nog een keer inzetten.
Excacte vakken
bron
vrijdag 24 augustus 2012
Zijn wie je bent
Mag iedereen wel zijn wie hij/zij is?"
bron
Praatjes vullen geen gaatjes
Ik wil 't er eigenlijk niet over hebben, maar vooruit Ć©Ć©n zinnetje dan:
"Zouden de wachtkamers van psychologen en psychiaters in deze (door machines gestuurde) veeleisende samenleving daarom zo vol zitten en zijn we om die reden massaal aan de drank, drugs en seks geraakt?"'t Is wel een bijzonder treurige kijk op de maatschappij. Wat een misĆØre! Dat is allemaal de schuld van de opvoeders en de scholen. De rest hoef je dan eigenlijk ook niet meer te lezen.
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening, hoe dan ook. Zelfs als iemand quasi-intellectueel uit de spreekwoordelijke nek zit te kletsen. Maar om nu een armlastige bedrijfstak als het onderwijs de schuld van ALLE problemen te geven? Dat gaat wel ver.
Volgens mij is dat hele idee van 'het gaat ontzettend slecht in het onderwijs' een gat in de markt. Krantjes verkopen, boekjes verkopen, cursussen verkopen, praatjes verkopen...
donderdag 23 augustus 2012
Uitnodiging
Met de website wiskundeleraar.nl ondersteunde ik mijn vaklessen bij de lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Rotterdam. Dat is inmiddels definitief verleden tijd. Op wiskundeleraar toegelicht heb ik er van alles over geschreven, maar ja, wie leest zoiets?:-)
Maar waarom zou ik de website niet inzetten voor 't algemeen nut? Het is een manier om (gratis) cursussen aan te bieden voor wie daar interesse in heeft.
Vanaf 27 augustus 2012 kan iedereen die dat wil zich aanmelden op de website. Op dit moment kan je dan als 'gast' de volgende cursussen doen:
- 'Wiskunde en konijnen'
- 'Probleemaanpak'
Waarom zou je dat doen?
-
De cursus wiskunde en konijnen is bedoeld voor mensen die geen wiskunde nodig hebben maar wel geinteresseerd zijn. Als dat een beetje loopt volgen er nog meer van dat soort cursussen. Wiskunde en kunst, wiskunde en voetbal, de gulden snede, .... Zonder al te veel eisen te stellen aan voorkennis en wiskundige vaardigheden wil ik laten zien dat je dan nog best leuk wiskunde kan doen.
-
De cursus probleemaanpak is een individuele leerroute voor HAVO wiskunde B. Maar is misschien ook interessant voor anderen.
- Als je al wiskundig voldoende onderlegd bent of helemaal niet geintersseerd bent in wiskunde dan kan het toch interessant zijn om te kijken hoe je met ICT digitaal kunt leren. Hoe regel je dat? Hoe is een cursus opgezet? Wat zijn handige functionaliteiten? Hoe werkt dat? Als je geinteresseerd bent in elektronisch leren dan kan je vanuit dat perspectief komen kijken en ervaren hoe het werkt en of het werkt.
Kortom: het is gratis, je kunt er iets van leren, je kunt 's ervaren hoe dat gaat en daar kunnen we dan allemaal van alles van leren. Verder zijn er geen eisen of voorwaarden.
De mogelijkheden zijn verder onbeperkt. Wie weet welke mogelijkheden er te ontdekken zijn. Misschien kan je (uiteindelijk) zelfs wel docent in wiskundeleraar.nl worden en je eigen cursus klaarzetten voor jouw leerlingen of studenten. Waarom niet?
Probeer het, doe 's gek en doe mee met het experiment.
woensdag 22 augustus 2012
Lang leve de vakantie
Nu heeft werken in ieder geval het voordeel op werkloos zijn dat je vakantie hebt. Als je in 't onderwijs werkt dan is de vakantie ingecalculeerd dus het hoort gewoon tot je takenpakket. Gewoon lekker uitrusten, relaxen, leuke dingen doen, buitenlanden bezoeken, bier drinken en nog zo wat...:-)
Of je nu wilt of niet, in de vakantie denk je toch altijd nog 's na of deze flitsende onderwijscariere nu is wat je in je hoofd had. Is dit nu leuk genoeg? Is al die moeite het waard? Levert dit, naast mijn riante salaris, voldoende op om er mee door te gaan?
Het antwoord op deze vragen is waarschijnlijk minder rooskleurig dan je zou denken. Ik ben natuurlijk een enthousiaste docent met passie. Een professional met aspiraties, een creatieve beelddenker met ideeƫn, met een hart voor leerlingen, een zwak voor collega's en een paar zakken zout voor de schoolleiding. Dat ze niet uitglijden...:-)
Stel je nu voor, als gedachte-experiment (klinkerbotsing!): ik win een loterij, krijg 23,2 miljoen of ik erf 10 miljoen (weinig kans:-). Zou ik dan nog gaan werken?
Ik denk 't niet. In dat geval kan je niet anders concluderen dat ik werk om in mijn onderhoud te voorzien. I'm only in it for the money.
Maar als je dan eenmaal moet werken dan moet je ook proberen dat zo 'goed' mogelijk te doen. Niet alleen voor de leerlingen, de school, de ouders en de maatschappij in het algemeen maar ook vooral voor jezelf.
En zo 'goed' mogelijk houdt dan automatisch in dat je dat 'inhoudelijk' doet maar ook uit 'eigenbelang'. Dat je 't zelf ook nog een beetje een leuk leven hebt. Ondanks je mislukte carriere. Leuk in affectieve zin, maar ook leuk in intellectuele zin.
Meer kan ik er niet van maken.:-)
Ik ben even de draad kwijt
EĆ©n van de eigenschappen van een docent om te overleven in het onderwijs is 'geloven in jezelf'. Wat men ook verder zegt, beweert of adviseert ga af op je gevoel, je eigen inzicht en je ervaringen. Iedereen weet het altijd beter, maar trek je er vooral niets van aan.
Waar was ik ook alweer mee bezig? O ja...:-)
Ik heb me voorgenomen alleen nog maar te schrijven, te webloggen en te twitteren over dingen waar ik iets van afweet. Dat zouden meer mensen moeten doen. Wat een rust zou dat geven...:-)
maandag 20 augustus 2012
zaterdag 18 augustus 2012
maandag 13 augustus 2012
Lieve kleurtjes
Function randombgcolor dim min, max, r, g, b min = 192 max = 255 RANDOMIZE() r = Int(((max - min + 1) * Rnd) + min) g = Int(((max - min + 1) * Rnd) + min) b = Int(((max - min + 1) * Rnd) + min) randombgcolor=RGB(r,g,b) End functionMaar... hij doet het niet, dus nu snap ik het even niet meer...
Dan maar zo:
Function randombgcolor dim min, max, r, g, b min = 192 max = 255 RANDOMIZE() r = Hex(((max - min + 1) * Rnd) + min) g = Hex(((max - min + 1) * Rnd) + min) b = Hex(((max - min + 1) * Rnd) + min) randombgcolor = "#" & r & g & b End functionDat werkt wel... vreemd hoor:-)
Maar dat is hem niet geworden. Elke keer een ander kleurtje als je een antwoord 'dicht of open klapt' is ook niet alles.
Function randombgcolor(s1, s2, s3) dim r, b, g r = Hex(192 + (s1 MOD 64)) b = Hex(192 + (s2 MOD 64)) g = Hex(192 + (s3 MOD 64)) randombgcolor = "#" & r & b & g End functionDat moet hem zijn. s1, s2 en s3 worden ingevuld op basis van unieke gegevens van de deelnemer. Die heeft dus altijd dezelfde kleur. Steeds hetzelfde en toch bij iedereen anders...:-)
Maar nog steeds niet helemaal tevreden.
Function randombgcolor(seed) dim r, b, g, index index=seed MOD 6 IF index=0 THEN r = Hex(192 + (seed MOD 64)) b = Hex(192 + (seed MOD 64)) g = Hex(192) END IF IF index=1 THEN r = Hex(192 + (seed MOD 64)) b = Hex(192) g = Hex(192 + (seed MOD 64)) END IF IF index=2 THEN r = Hex(192) b = Hex(192 + (seed MOD 64)) g = Hex(192 + (seed MOD 64)) END IF IF index=3 THEN r = Hex(192 + (seed MOD 64)) b = Hex(192 + (seed MOD 64)) g = Hex(192) END IF IF index=4 THEN r = Hex(192 + (seed MOD 64)) b = Hex(192) g = Hex(192 + (seed MOD 64)) END IF IF index=5 THEN r = Hex(192) b = Hex(192 + (seed MOD 64)) g = Hex(192 + (seed MOD 64)) END IF randombgcolor = "#" & r & b & g End function
Zo... dat moet dan maar.:-)
zondag 12 augustus 2012
Besparingen in het onderwijs
bron
Weer een ergernis minder
Handig!
EĆ©n van de ergernissen was dat het openklappen van het schermpje onderaan de pagina alleen werkt bij Internet Explorer. Dat is dan een beetje slordig. Ergens zat er dus iets niet goed met de code. Maar dat is nu gelukkig opgelost. Het werkt nu ook in CHROME, firefox, safari, opera... je zegt het maar...:-)
De code deugde gewoon niet. Nu heb ik Ć©Ć©n scriptje voor alle browsers en dat is dan weer een ergenis minder. Ik vind het mooi...
...en het bewijst maar weer dat als je iets wilt oplossen dat het uiteindelijk altijd lukt. Gewoon volhouden en geen genoegen nemen met flutoplossingen.
Maar daar was ik eigenlijk helemaal mee bezig. Ik wilde het puntensysteem voor de peerfeedback maken en daar gebruik ik ook uitklapschermpjes, vandaar!:-)
Alles op z'n tijd, rustig aan.
zaterdag 11 augustus 2012
Stemadvies
- VVD
- PvdA
- PVV
- CDA
- SP
- D66
- GroenLinks
- ChristenUnie
- SGP
- Partij voor de Dieren
- Piratenpartij
- Partij voor Mens en Spirit
- Nederland Lokaal
- Libertarische Partij
- DPK
- 50PLUS
- Liberaal Democratische Partij
- Anti-Europa Partij
- SOPN
- Partij van de Toekomst
- Politieke Partij NXD
...en dat moet het zijn...:-)
Ik heb me voorgenomen me er niet mee bezig te houden. Ik ga wel stemmen, denk ik, met grote tegenzin, maar misschien ook wel niet.:-)
vrijdag 10 augustus 2012
Erudiete, zelfstandig denkende burgers
bron
N@tschool werkt niet
Lesgeven met digitaal leermateriaal is steeds vanzelfsprekender op scholen. Maar helemaal vanzelf gaat het niet, zo is af te leiden uit een onderzoek dat LOOK deed in samenwerking met scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard."'t Is verder wel aardig om te lezen, misschien. Maar wat moet ik er mee? Open Universiteit? Waarom word ik hier apart vermeld?
bron
Digitaal leren moet ook geleerd worden binnen scholen bit.ly/QOG5Cl #lookou #ounl @onderwijsnieuws @Onderwijsgids @wiswijzer2Maar vooruit maar, dat zijn de wonderwaardigheden van de social media. Iemand moet gedacht hebben dat dit voor mij interessant zou kunnen zijn. Ik ben tenslotte... eh... wat ben ik eigenlijk?:-)
Er viel me wel iets op, inderdaad. Dat wil ik niemand onthouden:
- N@tschool zorgt voor contact en controle, maar werkt niet en is te ingewikkeld.
- De instantie N@tschool wordt door het merendeel van de leraren als belemmerend ervaren. Het programma wordt niet gebruiksvriendelijk gevonden. Een leraar beschrijft het als: "gruwelijk veel handelingen voor simpele zaken."
- Wat de factor ‘instanties’ betreft wordt N@tschool door veel leraren als belemmerende factor ervaren. Websites daarentegen ziet men vaak als motiverend.
Zie ook Dossier N@tschool
donderdag 9 augustus 2012
CKEditor
Vanmiddag kwam ik een oplossing tegen in de vorm van de CKEditor. Probleem opgelost...
Op die plekken waar deelnemers tekst moeten invoeren werkt dat al. Ik ben er blij mee. 't Is vrij voor persoonlijk gebruik en voor educatie.
Maar dat was helemaal niet waar ik mee bezig was. Ik doe de meeste dingen als ik eigenlijk iets anders doe. Lekker is dat...:-)
Inmiddels is het mogelijk voor deelnemers om hun (deel-)antwoorden in te voeren en op te slaan om ze eventueel in een later stadium te kunnen aanvullen en uiteindelijk kunnen verzenden om te de antwoorden te laten nakijken.
Driehoeken
Montesquieu
Puntje, puntje, puntje...
Bij mij staat er in de opdracht 38 maar bij elke deelnemer staat er dan wat anders. Zo krijgt iedereen z'n eigen opdracht.
Maar dat kan natuurlijk alleen als je bent ingelogd... dus als je niet bent ingelogd dan moet je eerst inloggen. Zou je denken... maar dat was een beetje een foute gedachte omdat je ineens overal op elke pagina zou moeten inloggen. In dat geval gaat mijn hele documentatiecentrum achter een wachtwoord. Dat was nu ook weer niet de bedoeling.
De oplossing kon eenvoudiger. Als je niet bent ingelogd dan staat er ....
Cargo Cult Science
bron via @eGeert
dinsdag 7 augustus 2012
Mathematics
What do Christian fundamentalists have against set theory?
maandag 6 augustus 2012
Wiskunde: vaardigheden, begrip en inzicht
M.Peletier
zondag 5 augustus 2012
vrijdag 3 augustus 2012
Hoe de wal het schip keert
Soms moet je gewoon stoppen als je gevoel dat aangeeft. En mijn gevoel gaf dat aan. Elf jaar lang ‘communitymanager’ zijn op Kennisnet is best lang. Maar er zijn grenzen.Een treurig verhaal inderdaad.:-(
Nu ben ik zelf ooit communitymanager geweest van kennisnet voor wiskunde. Dat is wel 10 jaar geleden inmiddels. In die 10 jaar daarna heb ik niet veel gemerkt van de wiskundecommunity. Ik heb wel een stuk of 10 keer een worddocument in de mail gekregen en nog 's wat e-mailtjes gestuurd over 'gestolen waar' in de leermiddelendatabase. Nooit iets van gehoord. Maar verder? Er zijn begraafplaatsen waar meer leven in zit. Dus helemaal vreemd is een schone bezem door bestaande activiteiten niet zo gek, hier en daar...
Uiteindelijk kan je niet anders concluderen dat niet alle communities even succesvol zijn. Net als de rest van het gepruts: vakwijzer, davindi, leermiddelendatabase, ... en wat nog meer. Alemaal dood, net als de digitale school, ook dood. Iedereen dood, einde...:-)
Ik heb destijds besloten te stoppen omdat de organisatie nogal te wensen over liet, vooral als het ging om de betaling van de communityleden die geholpen hadden om vakwijzer te vullen. Spijt van de beslissing om er mee te stoppen heb ik nooit gehad. Ik had natuurlijk best communitymanager kunnen blijven. 'Niks doen' voor 1500 euro per jaar? Hoe moeilijk kan dat zijn?
De kunst is natuurlijk om dingen die wel goed gaan te fasciliteren en de dingen die niet gaan aan te pakken. Helaas wordt de aandacht nu verlegd naar wikiwijs, iets met ning, digitaal en (vooral interactief) lesmateriaal. Leermiddelcoƶrdinator? Zonder spatie dan, zou dat gaan werken? Wikiwijs is al bij voorbaat kansloos en ik heb veel geƫxperimenteerd met Ning's en ook dat is weinig hoopvol. Het gebrek aan daadkracht gaat nu ten koste van dingen die wel werken. Dat is treurig...
Ik heb nog wel gereageerd op het bericht van Florina. Ik heb proberen aan te geven dat uiteindelijk alleen telt wat werkt. Hier en daar kan ik wat ik daar in bedekte termen beweer nog wel nuanceren, met naam en toenaam, zullen we maar zeggen. Dat zal ik nog wel een keer doen of misschien ook niet...:-)
Maar uiteindelijk zal het er wel op neer komen dat iemand gaat roepen dat het wel heel makkelijk is te roepen vanaf de wal. Ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal, maar dat betekent nog niet dat het schip niet zal zinken. Dan sta ik dan mooi op het droge.:-)
Ik denk dat de dingen die men doet in bepaalde gevallen meer schade aan richten ten aanzien van het onderwijs dan dat het iets verbetert of oplevert. Maar ja, wat weet ik er ook verder van?
Het is zwemmen of verzuipen... of niet...:-))