Pagina's
▼
woensdag 31 december 2014
Buitengewoon naar...
Ik denk dat 2014 een buitengewoon naar jaar is geweest. In vele opzichten...
When you are in deep shit, look straight ahead, keep your mouth shut and say nothing....dus ik bedoel maar. Ik zeg maar niks, misschien dan later meer maar misschien ook wel niet. Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar.
dinsdag 30 december 2014
maandag 29 december 2014
vrijdag 26 december 2014
donderdag 25 december 2014
De eeuwigheid
"Eternity's a terrible thought. I mean, where's it all going to end?"
Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern are Dead (1967)
Tom Stoppard, Rosencrantz and Guildenstern are Dead (1967)
woensdag 24 december 2014
woensdag 10 december 2014
Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten
De doelen van wiskundeonderwijs zijn dat leerlingen in hun langetermijngeheugen een samenhangend kennisbestand van wiskundige begrippen en vaardigheden verwerven en in staat zijn hun wiskundige kennis en vaardigheden toe te passen in situaties die enig eigen denken vereisen.
SLO | Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten
SLO | Onderwijzen en toetsen van wiskundige denkactiviteiten
dinsdag 9 december 2014
Plafondschilderingen St.Martin javascript
In het centrum van het kleine dorpje Zillis staat de St. Martinskerk, wereldberoemd om zijn beschilderde plafond uit de 12e eeuw. Het plafond is volledig beschilderd met 153 voorstellingen en is praktisch intact gebleven.
zaterdag 6 december 2014
Onderwijs in 2032
vrijdag 5 december 2014
't Is WILLEM, een domoor
Daar rijdt hij de stad door, Op 't prachtigst gekleed; Zijn knecht draagt de geldkist O, zie hoe hij zweet. Terwijl zich Sint Niklaas Op 't vriendelijkst buigt. Eén echter verschuilt zich, En tracht hem te ontvliên, 't Is WILLEM, een domoor, Maar 't wordt ras gezien. | |
bron |
woensdag 3 december 2014
dinsdag 2 december 2014
Websites
zondag 30 november 2014
Flashplayer
In Internet Explorer krijg ik regelmatig deze melding:
De eerste keer denk je dat je een nieuwe flashplayer nodig hebt maar dat is niet zo. Het heeft te maken met de instellingen voor het filter.
De ActiveX-filtering uitschakelen dus...
The Top of the World Club
My crawling skin, my crawling skin,
what circle of hell are we fallen in,
so dread and drear, so dread and drear,
the pressure above an atmosphere, open-jawed.
Peter Hammill - The Top of the World Club
what circle of hell are we fallen in,
so dread and drear, so dread and drear,
the pressure above an atmosphere, open-jawed.
Peter Hammill - The Top of the World Club
Links en overzicht
Linkjes uit de navigatiebalk
- Fotoboek | Muzieklinks | Websites | Weblogs
- Innovatie & Onderwijs | WisFaq | Zelfverwijzing
- Great Internet Mersenne Prime Search
- Het zoölogisch prentenboek
- Het zoölogisch prentenhoek in tweetallen
- Het zoölogisch prentenboek III
- Het zoölogisch prentenboek IV
- Het zoölogisch prentenboek V
- Wiskunde en ICT
- Lesbrieven e.d.
zaterdag 29 november 2014
donderdag 27 november 2014
Wiswijzer plat
Om de zoveel tijd krijg ik bij http://www.wiswijzer.nl deze foutmelding:
- dinsdag 18 november 2014
- woensdag 26 november 2014
- Een andere server? Dat is een idee!:-)
- Volgens mij doet ie 't nu weer...
zaterdag 29 november - ...
woensdag 26 november 2014
Weblog 2014
- Procenten en verhoudingstabellen
- Mijn top 297
- Lijstjes maken
- Verspilde moeite
- Gebakken lucht
- Wiskundige denkactiviteiten
- Zou dat werken?
- Rampgebied
- Nieuwjaarsgroet
- WisFaq 2014
- Een hek van 100 meter
- Wiskundig denken
- Intuitie en kansrekenen? Dat is een slechte combinatie...
- Experiment
- Zinloos getwitter
- Geïrriteerd? Wat doe je er aan?
- Leerstijlen maar dan anders
- 't Is gewoon een truuk...
- Algebra nieuwe stijl
- Verhaaltjes, contexten, toepassingen en modellen
- Dat doe je gewoon zo en zo...
- De kapitein
- Pilot CITO rekentoets 3F van 2013
- Contraproductief
- Wat is nu eigenlijk het punt?
- The sky's the limit
- Lerarentekort en werkdruk
- Heb ik 't naar mijn zin?
- In het vat
- Informatievoorziening, ELO's en anders misverstanden
- Samenhang ICT en onderwijs
- Nog een gemiste kans...
- Leraar met lef
- Startpagina (2)
- Psychische problemen van docenten
- Gekke Henkie
- Dat was vroeger wel anders
- Een verkeerde indruk
- De toekomst van wiskundeleraar.nl
- Sommige mensen hebben ook altijd pech
- ICTklas
- Wie gaat dat betalen?
- Klankbordgroep
- Waarom zou je twitteren?
- De boodschap komt niet helemaal over
- Digitale communicatie
- Dat is te moeilijk
- Een gemiste kans
- Les 1
- Taakgerichte instructie
- Toetsen om te leren
- 4 dia's over toetsen
- Het hogeronderwijs
- Wat bedoelen ze toch met... denkactiviteiten?
- Les 4
- Vijfminutenpraatje
- Project X
- Les 3
- Les 2
- Een gemiste kans
- Kernreflectie
- Evaluatie
- Eindejaarsevaluatie 2013-2014
- Meer leerlingen leren meer in minder tijd
- Het onzekerheidsprincipe van de leraar
- Verwijderde weblogs
- Wiskunde leren is een fractal
- When something bad happens
- Performativiteitsvertoog
- Uiteindelijk gaat het om het gesprek?
- De omgekeerde wereld
- 't Is zeker herfst
- Luistergedrag
- Kwesties van betekenis
dinsdag 25 november 2014
Van der Graaf Generator "Out Of My Book"
Our lives are on paths we just can't control;
we can grow closer as we get old.
Can you imagine us as we adjust?
Can you imagine us
getting near eighty,
we live more sedately, still hoping the dreams will come true?
bron
maandag 24 november 2014
Juan Manuel Fangio
Cubaanse rebellen kidnapten hem op 23 februari 1958 op de vooravond van de "Gran Premio de Cuba 1958", maar hebben hem een dag later weer vrij gelaten.
bron
bron
zondag 23 november 2014
Wiskundige denkactiviteiten
"WDAs spelen een belangrijke rol in de nieuwe examenprogramma’s wiskunde van havo en vwo, en ook de diagnostische tussentijdse toets lijkt een denkactieve invulling te krijgen. De centrale praktijkvragen zijn welke kenmerken een wiskundeopdracht denkactief maken en op welke manieren een wiskundedocent de denkactieve mogelijkheden van een opdracht in de les kan benutten."
Brainbox
Brainbox 1969
- Dark Rose
- Reason to Believe
- Baby, What You Want Me to Do
- Scarborough Fair (Simon & Garfunkel cover)
- Summertime (from "Porgy and Bess")
- Sinner's Prayer
- Sea of Delight
zaterdag 22 november 2014
Luistergedrag
De aanbevelingen van grooveshark naar aanleiding van mijn luistergedrag:
- Garage Rock
Because you listened to The Kinks - Folk Rock
Because you listened to Nick Drake, Fleetwood Mac, and Bob Dylan - Nu-folk
Because you listened to Nick Drake - Progressive Rock
Because you listened to Steely Dan, Electric Light Orchestra, Yes, Gentle Giant, and Soft Machine - Jazz Fusion
Because you listened to Frank Zappa, Mahavishnu Orchestra, and Jean-Luc Ponty - Cool Jazz
Because you listened to Bill Evans and Gerry Mulligan - Acoustic Guitar
Because you listened to Nick Drake - Orchestra
Because you listened to Bach and Johann Sebastian Bach
vrijdag 21 november 2014
dinsdag 18 november 2014
maandag 17 november 2014
donderdag 13 november 2014
dinsdag 11 november 2014
Laatste aankoop
when the bird has flown
got no-one to call your own
got no place to call your home
when the bird has flown
day is done | five leaves left
maandag 10 november 2014
Kwesties van betekenis
"Vang je dromen en volg ze. Wacht niet te lang. Het leven is korter dan je denkt."
Hartger Wassink
Hartger Wassink
maandag 3 november 2014
dinsdag 28 oktober 2014
maandag 27 oktober 2014
zondag 26 oktober 2014
vrijdag 24 oktober 2014
woensdag 15 oktober 2014
dinsdag 14 oktober 2014
Chapter 10: Hyrule Castle
- Link adventures below the Great Sea.
- Solve the Triforce Puzzle and acquire the Legendary Master Sword.
- Complete the Great Sea Trading Sequence.
- Water all of the Withered Deku Trees.
- Return to the Forsaken Fortress and battle the Helmaroc King.
- Confront Ganondorf at the top of the Forsaken Fortress.
- Return to Hyrule Castle to find a shocking revelation.
...en toen had ik er even genoeg van...:-)
maandag 13 oktober 2014
Balken, splinters en chocoladeletters
"Ik ben hier voor informatie & inspiratie en niet voor gezeur... "
vrijdag 10 oktober 2014
zondag 28 september 2014
zaterdag 27 september 2014
vrijdag 26 september 2014
vrijdag 19 september 2014
When something bad happens
"When something bad happens you have three choices. You can either let it define you, let it destroy you, or you can let it strengthen you."
zondag 14 september 2014
Performativiteitsvertoog
"Het Alternatief wist het spuuglelijke begrip ‘afrekencultuur’ heel succesvol te framen. Het even onappetijtelijke ‘verbetercultuur’ wordt daar nu diapositief tegenover gezet, maar ik ben niet op voorhand overtuigd. Beide hebben namelijk deel aan een zelfde, overkoepeld performativiteitsvertoog: alles kan altijd beter – elke dag een beetje zelfs."
bron
bron
donderdag 11 september 2014
Uiteindelijk gaat het om het gesprek?
Praten over onderwijs gaat (denk ik) altijd over verbondenheid, contact, uitwisseling, gesprek, elkaar serieus nemen… Het probleem is echter dat zowel docenten, onderwijsvernieuwers, leidinggevenden en alle anderen niet erg goed goed zijn in het creëren van de juiste omstandigheden voor dat gesprek.
Ik heb meegemaakt dat iemand met mij een gesprek begon met ‘wij moeten ‘s praten want er valt met jou niet te praten…’. Dat kan natuurlijk, maar ik ben toen maar weggelopen:-)
…en zo gaat het te vaak. Mensen willen helemaal geen gesprek, mensen willen helemaal niet begrijpen wat je nu precies bedoelt, de meeste mensen houden weinig rekening met het feit dat hun eigen grenzen misschien wel niet helemaal reëel zijn. Sterker nog: de meeste mensen hebben geen idee waar hun grenzen liggen, waar zij ophouden en de ander begint. In de liefde is dat mooi, maar meestal is dat niet handig.
Ik begrijp heel goed dat docenten wel ‘s genoeg hebben van al die betweters die zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Ik snap ook heel goed dat mensen met goede ideeën heel moe worden van docenten die de hakken in het zand zetten omdat ze denken dat ze goed bezig zijn. Ik begrijp af en toe zelfs wel ‘s leidinggevenden die van alles proberen aan te sturen maar dat iedereen maar gewoon doet wat ie zelf wil. Wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?
Is daar een oplossing voor? Nou nee niet echt.:-)
Ik heb meegemaakt dat iemand met mij een gesprek begon met ‘wij moeten ‘s praten want er valt met jou niet te praten…’. Dat kan natuurlijk, maar ik ben toen maar weggelopen:-)
…en zo gaat het te vaak. Mensen willen helemaal geen gesprek, mensen willen helemaal niet begrijpen wat je nu precies bedoelt, de meeste mensen houden weinig rekening met het feit dat hun eigen grenzen misschien wel niet helemaal reëel zijn. Sterker nog: de meeste mensen hebben geen idee waar hun grenzen liggen, waar zij ophouden en de ander begint. In de liefde is dat mooi, maar meestal is dat niet handig.
Ik begrijp heel goed dat docenten wel ‘s genoeg hebben van al die betweters die zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen slaan. Ik snap ook heel goed dat mensen met goede ideeën heel moe worden van docenten die de hakken in het zand zetten omdat ze denken dat ze goed bezig zijn. Ik begrijp af en toe zelfs wel ‘s leidinggevenden die van alles proberen aan te sturen maar dat iedereen maar gewoon doet wat ie zelf wil. Wie heeft hier nu eigenlijk de leiding?
Is daar een oplossing voor? Nou nee niet echt.:-)
zondag 24 augustus 2014
Het onzekerheidsprincipe van de leraar
Ik vraag wel eens aan leerlingen
waar ik ze het meest mee geholpen heb.
't Antwoord is elke keer anders.
Olga
't Antwoord is elke keer anders.
Olga
Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van het vakwerkplan voor wiskunde HAVO/VWO bovenbouw. Ik heb nu een aantal pagina's geschreven, maar verder schiet het niet erg op. 't Is ook behoorlijk lastig. Bij werkvormen en differentiatie binnen de les staat zoiets als:
Welke afspraken zijn binnen het vak per afdeling gemaakt
met betrekking tot werkvormen en vormen van differentiatie? Leggen de werkvormen
een relatie met de onderwijsvisie van de
school?
|
De bedoeling is dat ik hier een zinnig antwoord op geef. Afspraken? Relatie met de visie van school? 't Is nog een studie apart...:-)
Nu zou ik deze vragen voor mezelf nog wel kunnen beantwoorden. Ik zou kunnen beschrijven wat ik allemaal zo heb uitgedacht, uitgevoerd, veranderd of van plan ben... maar dat is dan alleen wat ik doe. 't Is nog niet zeker of mijn manier de beste manier is en al helemaal niet of dit voor mijn collega's dan ook maar de beste manier moet zijn. Dat gaat te ver...:-)
Een bijkomend probleem is dat ik niet doe wat er in het vakwerkplan staat. Ik doe nieuwe dingen, maar die veranderen dan ook weer zo snel dat opschrijven wat ik precies doe ook niet zo veel zin heeft. Althans niet in zoiets als een vakwerkplan. Ik schrijf er wel over, maar ik geloof niet dat iemand dat leest.
Als je nu 's ietsje verder nadenkt over wat docenten doen dan kan je bijna niet anders concluderen dat een kerncompetentie van een docent is dat je naar eer en geweten zo goed mogelijk probeert les te geven. Dat is uiteraard gebaseerd op je kennis en ervaringen. Je doet wat nodig is, maar je kijkt tegelijkertijd heel goed of je inspanningen ook het gewenste resultaat hebben. Mocht dat niet het geval zijn dan moet je iets anders gaan doen.
Het gevolg is dat je nooit zeker bent of wat je doet wel is wat werkt. Resultaten uit het verleden geven nu eenmaal geen garantie voor de toekomst. Het verandert steeds en je komt er gaandeweg achter wat wel en niet werkt. Er zijn heel veel factoren die een rol spelen, je kunt het gewoonweg niet voorspellen. Ik noem dat het onzekerheidsprincipe van de leraar.
Dat lijkt misschien een beetje vreemd maar dat is nu juist waarom het werkt. Ik geef les in samenspraak met de leerlingen, met mijn collega's, met de ouders en met de schoolleiding. Wij doen dat samen. Iedereen die denkt dat hij of zij het beter weet heeft het per definitie mis. Dat weet je niet...
Mijn indruk is dat de kwaliteit van docenten vooral te maken heeft met het flexibel kunnen inspelen op wat er gebeurt. Bij klassikale uitleg moet je kunnen zien of wat je staat te vertellen begrepen wordt. Als leerlingen aan het werk zijn moet je kunnen zien of dat op de goede manier gebeurt. Je moet aan wat leerlingen zeggen kunnen opmaken wat er goed gaat en waar het beter kan. Als je toetst dan moet je de resultaten op hun waarde kunnen inschatten, enz.
Dit hele proces is behoorlijk ingewikkeld. Van leerdoelen naar uitvoering, van evaluatie naar innovatie. De kunst is om bij elke omstandigheid, elke klas, elk niveau met alle bijkomende kenmerken die het verschil maken de juiste keuzes kunnen maken.
Dat betekent vaak dat je iets nieuws moet bedenken, van de afspraken afwijkt en kiest voor de leerlingen, voor het proces en het uitvoeren van de taken die je gesteld zijn. Bij mij is dat ik probeer de leerlingen zo goed mogelijk wiskunde te leren bijvoorbeeld. Hoe dan ook...:-)
vrijdag 22 augustus 2014
Topdown leren
"In mijn jaren als docent wiskunde startte ik een nieuw hoofdstuk altijd met de laatste opgave: voor alle leerlingen was het zo duidelijk waar we naar toe gingen werken, voor de (hoog)begaafde leerlingen gaf dit het broodnodige kader."
bron
bron