Wat verandert er?
- Introductie van statistiek in het primair onderwijs
- Gebruik van wiskundegereedschappen en technologie
- Een basis in algebra en analyse waarbij leerlingen diverse oplossingsstrategieën leren
- Een steviger en samenhangend fundament voor breuken, decimale getallen, verhoudingen en procenten
- Aandacht voor wiskundige denk- en werkwijzen: probleemoplossen, abstraheren, logisch redeneren, representeren en communiceren, modelleren, algoritmisch denken en gereedschappen en technologie gebruiken
Uitwerkingen
In de brief van de minister voor basis- en voorgezet onderwijs en media staat:
"Om dit te realiseren moet op basis van de voorstellen nog een stap worden gezet, zoals ook door verschillende partijen is gesteld. Dit betekent dat de kerndoelen en eindtermen scherp en concreet geformuleerd worden, en zich beperken tot de kennis en vaardigheden die leerlingen moeten kennen en kunnen."
A.Slob - brief van de minister voor basis- en voortgezet onderwijs en media - 9 december 2019Hoorzittingen
Er is al veel over gezegd. Er hebben inmiddels hoorzittingen en rondetafelgesprekken plaats gevonden. Volgens Jan van de Ven kunnen er t.a.v. het vervolg drie dingen gebeuren:
- Stekker eruit, stoppen, prullenbak
- Pas op de plaats:
- probleemanalyse
- draagvlak
- wetenschappelijk fundament
- overladenheid
- ideologische grondslag op orde brengen
- In volle vaart doorgaan zoals van tevoren gepland
We zullen het wel zien...:-)