- Het probleem van onderwijsveranderingen, bijvoorbeeld de integratie van ICT in het onderwijs, is met al die verschillende soorten onderwijs en al die verschillende niveaus en al die verschillende vakken een complex probleem waarvoor geen generieke oplossingen bestaan.
- Als je leerlingen wilt voorbereiden op de eisen die de moderne samenleving stelt zul je ze goed wiskunde moeten leren.
- Goed wiskundeonderwijs richt zich niet alleen op 'kennis en vaardigheden' maar zal ook ruimte moeten geven aan 'beeldvorming' t.a.v. de wetenschappelijke kant van de wiskunde. Individuele leerroutes zouden kunnen helpen de goede leerlingen meer uit te dagen en de leerlingen die moeite hebben met wiskunde beter te kunnen bedienen.
- Het is van belang om snel te kunnen vaststellen dat leerlingen dreigen af te haken of te weinig presteren en dan snel te kunnen handelen.
- De inhoud en inrichting van 'het onderwijs' is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Je moet wel een kanjer zijn te denken dat je 't beter weet. We kunnen natuurlijk wel proberen om samen te werken om het onderwijs te verbeteren.
- Je kunt niet van docenten verwachten dat ze gratis en voor niets steeds maar meer doen voor minder.
- Onderwijskundigen en docenten spreken meestal niet dezelfde taal. Docenten zijn niet erg gevoelig voor nieuwigheden, modeverschijnselen en ander vaag geprietpraat.
- Als je iets wilt verbeteren of vernieuwen moet je wel heel goed weten hoe het werkt. Onderwijs heeft een heel hoog gehalte aan persoon. Maar hoe dat nu allemaal precies in elkaar zit...?
- Er zijn in 't onderwijs ernstige problemen die misschien eerst moeten worden opgelost voordat we gezellig met z'n allen in onze vrije tijd een beetje leuk kunnen gaan zitten fröbelen.
- Het meest voor de hand liggend uitgangspunt voor de inzet van ICT is de dagelijkse gang van zaken. Welke dingen zouden veel makkelijker geregeld kunnen worden ICT?
- Ik ben niet graag afhankelijk van anderen. Ik twijfel nog tussen ongeleid projectiel of bevlogen mafketel. 't Zal wel de laatste zijn...
vrijdag 3 april 2015
Het kip-ei-probleem van ICT en onderwijs
In de discussies over onderwijsvernieuwingen wordt meestal onvoldoende rekening gehouden met weerstanden. Ik heb er een tijd geleden al 's over na zitten denken en een aantal conclusies getrokken. De
houdbaarheid is bij dit soort dingen meestal niet al te hoog, maar hopelijk
heeft iemand er iets aan of niet...:-)