De website geeft ook 'vage' foutmeldingen, zodat het vanuit thuis lastig is om te zien wat er nu mis gaat. Uiteindelijk lukt het om met 'ISS 7 toepassingsserverbeheer' de instellingen aan te passen zodat je wel uitgebreide foutmeldingen te zien krijgt. Dat ISS7beheer is sowieso wel handig om bijvoorbeeld de MIME-instellingen aan te passen voor bijvoorbeeld geogebra, cabri of google-earth, dus dat is een geluk bij een ongeluk:-)
Wat ging er mis? De e-mailafhandeling is bij IIS7 anders dan op de oude server. Kennelijk moet je de SMTP-server aanspreken met een wachtwoord. Op ASP: e-mail versturen met CDOSYS staat precies hoe dat moet. Ik was er wel mee bezig maar 't loopt niet echt lekker.
Maar... waarom moeten we eigenlijk een e-mail sturen? Je stelt een vraag, je krijgt een e-mail hoe je vraag kan activeren en als je vraag beantwoord is dan krijg je weer een e-mail dat je vraag beantwoord is. Is dat nog wel van deze tijd? Hoe noodzakelijk is dat?
Nee, dit is niet van deze tijd en nee, dat is niet echt nodig. Je zou ook kunnen kiezen voor 'meteen activeren' en vragenstellers vragen om regelmatig te komen kijken of hun vraag beantwoord is.
De toegankelijkheid wordt daarmee wel vergroot. Vragensteller hoeven hun emailadres niet op te geven. Als je een vraag stelt dan moet je regelmatig terug komen om te kijken of je vraag beantwoord is. Ik zie daar allemaal alleen voordelen van.
We gaan de komende maanden daar maar 's mee experimenteren. Als het bevalt, dan laten we 't zo... en zo niet, dan zien we wel weer.
Al met al? Je kunt het zien als een 'probleem', maar misschien is het wel een 'oplossing'. Dat e-mailen, verifieren en zo was toch al een beetje oubollig, dus ik beschouw dit gedoe maar als een 'kans' om WisFaq nog beter te maken. Als dat geen 'omdenken' is dan weet ik het ook niet meer...:-)