"The trouble with being too nice when commenting on something is that sometimes the underlying message just doesn’t get through. This applies whether you’re looking at students’ work, observing trainee teachers or evaluating a school’s ICT provision."
Terry Freedman
Wanneer kun je spreken van een ‘learning community’ in de brede zin van het woord? Hoe kun je docenten en leerlingen ‘verbinden’, ‘enthousiasmeren’ en betrokken laten voelen bij je school, de docenten, de leerstof, hun eigen leerproces en de ICT-middelen die je daarbij gebruikt?
Soms krijg je het gevoel dat veel mensen ‘digitale communicatie’ niet echt ‘communicatie’ vinden. Niet reageren op een e-mail is ook een signaal. Virtuele contacten maken ook deel uit van je ‘relatie’ met leerlingen (en je collega’s). Of je daar nu een webapplicatie voor gebruikt of je nu twittert of reageert op e-mail maakt, volgens mij, verder niet zo veel uit.
Het vult aan, spreekt sommige leerlingen wellicht meer aan en kan toch eigenlijk alleen maar aanvullend zijn?
Zie ook De meerwaarde van ICT in het onderwijs