woensdag 24 juni 2009

Roze olifantjes

Ik geloof niet erg in een diepere betekenis van dromen. Afgelopen nacht heb ik gedroomd van Willem Frederik Hermans. Ik heb lang geleden wel 's geprobeerd om echt alles te lezen van Hermans wat ik zo te pakken kon krijgen. Maar waarom komt ie NU in eens voor in mijn droom? Wat moet ik daar nu van denken? Moet ik dat dan proberen te duiden? Zit daar nu enige logica in?

Dromen zijn (denk ik) niet veel meer dan bijverschijnselen van de normale hersenactiviteit. Een soort van 'verwerken' of 'afreageren' van de dagelijkse beslommeringen en gedachten. Niets bijzonders, een beetje een soort overgangsgebied tussen 'normaal functioneren' en 'gek als een deur', een fragiel evenwicht. Meestal zegt dat niet zo veel...

Maar laatst had ik toch wel even een rare droom. In een droom werd gerefereerd aan een andere droom. De 'hoofdpersoon' moest mij nog even attent maken op eerder gebeurtenissen in een andere droom. Toen ik wakker was herinnnerde ik mij die andere droom ook weer. Het moet niet gekker worden! Ik bedoel als je in je droom herinnerd kan worden aan een andere droom waar houdt het dan op?

De vraag is alleen of dat nu allemaal wel deugt. Als je vrij bent te dromen wat je maar dromen wilt dan kan je ook best dromen van een droom die je eerder had terwijl dat helemaal niet zo is. Je doet maar gewoon wat. Houd jezelf maar voor de gek! Waarom niet? Je kunt de raarste dingen dromen, dus ook dat je... en zo...:-)

Eerlijk gezegd heb ik bij heel veel gepraat over innovatief onderwijs datzelfde gevoel. Je kunt jezelf (en anderen) van alles wijsmaken. Je kunt hoog van de daken schreeuwen en van alles beweren en roepen maar wordt het daardoor 'meer waar' of 'werkelijkheid'? Ik denk het niet... What you see is what you get... Als je denkt dat er zoiets bestaat als 'blauwe bolletjes' dan kan het zomaar gebeuren dat je die ook echt ziet. Maar, geloof me, er zijn geen 'blauwe bolletjes'. Het is fantasie. Het kan zo maar gebeuren dat je eigen waarneming je voor de gek houdt. Een vlaag van verstandsverbijstering!

Graag definities, onderzoek en bewijzen. Aan geleuter is zelden een gebrek, maar zouden niet veel meer hebben aan degelijk onderzoek en wetenschappelijke bewijzen?

Droom maar lekker verder...:-)