Eén van de 'vragen' bij de 'computerles' bij 'Internet en wiskundeonderwijs' was altijd 'hoe controleer je nu dat de leerlingen ook echt iets gedaan hebben?' of zelfs 'hoe kan je nu zien WAT ze gedaan hebben?'. Als oplossing doen we dan meestal een werkblad waar leerlingen 't een 't ander moeten invullen en wat na de les moet worden ingeleverd. Dat zou kunnen...:-)
Maar zou het niet veel aardiger zijn als je gewoon kan zien wat ze gedaan hebben? Als ze bijvoorbeeld 'vergelijkingen oplossen' dat je gewoon het werk (inclusief tussenstappen!) gewoon zou kunnen zien?
Een andere wens is altijd geweest om te kunnen bepalen 'wat' de leerlingen zouden moeten doen. Zo'n applet is natuurlijk leuk, maar soms te moeilijk of te makkelijk.... Zou het niet geweldig zijn als je zelf de opgaven naar eigen inzicht zou kunnen aanpassen?
Geloof het of niet, maar met de Digitale wiskunde oefenomgeving van het FI is dat allemaal mogelijk! Ik ben er op dit moment nog een beetje mee aan het experimenteren, maar ik denk dat dit wel iets gaat worden. Aanstormende leraren wiskunde die zelf een leerarangement maken, hun leerlingen het laten uittesten en nog veel meer...
Ik heb er al helemaal zin in...:-)