donderdag 18 juni 2009

Jeugdherinnering

In 1970 ben ik verhuisd van Utrecht naar Oosterbeek. Ik vond dat destijds, voornamelijk vanwege het geaccidenteerde landschap zullen we maar zeggen, nogal exotisch. Ik heb er nooit erg goed kunnen wennen, geloof ik.

Wat destijds bijzonder was aan Oosterbeek is dat er overal heel veel terug te vinden was van de slag om Arnhem. In de muren van ons huis kon je de beschadigingen ten gevolge van de beschietingen e.d. hier en daar nog goed zien.

Het meest opvallend was toch wel wat er zo uit de grond kon komen zetten. Tijdens graafwerkzaamheden lag er zo maar een handgranaat op straat. De ontsteker en de explosieve lading zaten er niet meer in. Wij vonden het wel leuk om mee te gooien. Vooral omdat gestoorde Toby (de haan!) het kennelijk leuk vond om er achteraan te rennen...

In onze eigen tuin vonden we zelfs twee geweren uit de tweedewereldoorlog. Een Duits en een Engels geweer. Die had kennelijk iemand verzameld en verstopt in de tuin en kennelijk vergeten weer op te graven. Er was van deze geweren (Mauser en Lee-Enfield?) niet veel overgebleven. Later heb ik bij het Duitse geweer nog wel 's het houtwerk opgescharreld, maar waar dat gebleven is?



Verder in de tuin (en daarbuiten) altijd patronen, kogels, granaatscherven, e.d. Als kind ga je dat natuurlijk verzamelen, dus ik moet nog wel ergens een hele verzameling patronen en kogels hebben. Ik geloof dat ze op de Geitenkamp ooit de stoffelijke resten hebben opgegraven van een complete SS-er in uniform. Kijk dat is nog 's een vondst...