woensdag 19 december 2012

Je moet niet alles zeggen...

Soms zeggen mensen dingen die ze misschien net zo goed niet hadden kunnen zeggen. In de spelregels van WisFaq (bijvoorbeeld) staat deze regel:
Laat zien wat je wel begrijpt. Geef je uitwerking voor zover je gekomen bent en geef aan waar je vast loopt of waar je denkt waar de fout zit!
Dat lijkt duidelijk, maar dat is kennelijk niet zo vanzelfsprekend. Het komt wel 's voor dat je als 'beantwoorder' een antwoord geeft en de 'vragensteller' dan zoiets zegt als 'ja, zo ver was ik ook al'.

Dat vind ik altijd bijzonder irritant. Je houdt je niet aan de spelregels en dan ga je ook nog roepen dat het antwoord dat je krijgt eigenlijk geen zin heeft. Lekker motiverend. Zelfs als zoiets het geval is zou je, als je enigszins zou kunnen verplaatsen in de ander, daarover kunnen zwijgen. Gewoon zoiets zeggen als 'bedankt, maar hoe moet het nu verder?' Dat kan ook.

Maar ja, wat kan het schelen. Het is gratis...:-)

De meeste misverstanden zijn nog wel uit te leggen. Ik kreeg ooit een mailtje van iemand die geconstateerd had dat de symbolen in WisFaq op een Apple verkeerd werden weergegeven en dat het toch wel schandalig was dat wij kennelijk niet Apple-proof waren.

Als je dan uitlegt dat WisFaq geheel draait op vrijwilligers en op geen enkele manier financieel wordt ondersteund en dat er aan gewerkt wordt dan is zo'n klager wel snel om en begrijpt dat ie een voorbarige conclusie heeft getrokken.

Ook een bijzondere reactie op een mooi artikel in NRC: 'dat wist ik al, maar mooi opgeschreven'. Zelfs als dat zo is dan zou je kunnen overwegen gewoon te zeggen 'mooi artikel'. 

Nou ja, dat wilde ik maar even kwijt, maar misschien had ik dat net zo goed niet kunnen zeggen.