donderdag 3 juni 2010

Geleuterindicatoren

Ik had mee een beetje voorgenomen om voor de studenten in het kader van het lezen van een aantal artikelen een lijstje te maken met 'geleuterindicatoren'. Die laatste formulering gaat misschien wat ver, maar een aantal woorden, begrippen en fantasieën die je (op z'n minst) tot enige terughoudendheid zouden moeten bewegen? Ja, dat moet kunnen. Hier is zo'n lijstje:
  • 'recent hersenonderzoek' of 'hersenhelften'
  • het woord 'slim' als in 'slim werken', 'slimme inzet van ict', 'slim opleiden' etc.
  • innovatief onderwijs
  • blended learning
  • co-creatie
  • homo zappiens & multitasken
  • 'nieuw' als in 'het nieuwe leren', 'het nieuwe werken'
  • zie ook 'het oude denken' e.d.
  • 2.0 als in 'onderwijs 2.0', 'werken 2.0' e.d.
  • onderwijs van de 19e, 20e en 21e eeuw...
  • 'wisdom of the crowds'
  • 'online communities' of nog erger 'online learning communities'
  • be creative
  • 'evidence based'
  • duurzaamheid
  • 'docenten & professionaliseren' en 'professionele ruimte'
  • activerende didactiek
  • missie
  • de beleveniswereld van de leerling/student
  • 'go with the flow' is ook zo iets...
  • het 'onzichtbare leren'
  • 'cloud computing'
  • 'spelen'
  • 'belonen naar prestatie' en 'efficient werken'
  • 'wat ik geleerd heb dat heb ik niet op school geleerd'
  • 'connectivism'
  • informeel leren
  • de generatie Einstein
  • ...
Nu had ik genoemde 'indicatoren' nog graag nog wat nader toegelicht, maar daar is bijna geen beginnen aan...:-)

Belangrijk is om bij alle publicaties, weblogs, verhalen en beschrijvingen deze indicatoren goed in de gaten te houden. Meestal kan dit je op het spoor brengen van 'soepel omspringen met de werkelijkheid', zullen we maar zeggen.

Je begrijpt dat dit mijn persoonlijke visie is en zeker niet de visie van de lerarenopleiding...