zaterdag 10 december 2011

Social networks

De protocollen rondom 'sociale media' zijn weer helemaal in. Trendmatcher - Weer een Modelprotocol Sociale Media bespreekt een modelprotocol zoals recent is gepubliceerd.
Als medewerker, maar ook als leerling en zelfs als ouder bedenk je je dus wel 10 keer voordat je iets over een school schrijft dat niet strookt met het algemeen gangbare. Voordat je het weet staat er een aantekening in je dossier!
Hm!? Dat klinkt toch een beetje als een spreekverbod. Ik zou denken dat als je gewoon eerlijk bent je mag vinden en schrijven wat je wilt. Dat je eigen mening je eigen mening is en niet de mening van een ander? Wat ik doe in mijn eigen tijd is dat niet mijn eigen zaak?

Wat is dan de bedoeling van zo'n protocol? Ik denk dat het juridische geneuzel is om in het geval van een conflict iedereen 'iets' heeft om op terug te vallen. In theorie, want wat je ook verzint in zo'n 'contract' het is altijd nog de vraag of je zoiets wel mag en kan eisen. Verder heb je er volgens mij niks aan.

Als ik als docent digitaal op dezelfde manier met leerlingen om ga als face2face wat zou daar dan het probleem kunnen zijn? Als de communicatie van docenten en leerlingen 'op straat' ligt dan is dat toch juist prima. Dus eigenlijk begrijp ik er niks van...:-(