Iemand schreef: "Niet vreemd dat vernieuwingsscholen minder scoren, als het hele onderwijssysteem aleen maar gericht is op het eindexamen.". Is dat zo? Als je 't beter weet dan moet je ook betere resultaten halen en niet minder.
Tenzij je andere dingen wilt, dat je dan andere doelen nastreeft. De vraag is wie dat dan bepaalt... en hoe bepaal je of die doelen dan ook werkelijk behaald worden? En zitten we daar dan op te wachten? Ik bedoel maar: 'dom uit je nek kletsen' is ook een handige competentie, daar kan je dan nog ver mee komen in de wereld. Of 'smoezen verzinnen waarom je je werk niet af hebt'. Ook handig. Dat kan allemaal, maar ergens klopt er niets!
Zie ook 'Vernieuwende school slechter'
Aan de andere kant is het doel van onderwijs niet het eindexamen. 't Is wel een soort van belangrijk meetpunt, maar 't zegt in het algemeen ook niet alles. Zoiets als 'oplossingsgerichtheid' en 'creativiteit' zijn ook fijn. Wat dacht je van 'begrijpen', 'abstracties', 'een wiskundige houding', 'logisch denken', 'redeneren', ...
Kortom: al dat gepuntneus van reactionairen c.q. onderwijsvernieuwers is weinig productief. Het levert nauwelijks nieuwe inzichten op. De waarheid ligt niet in het midden. Jullie hebben gewoon ongelijk! De waarheid ligt op een hoger plan, dus goede eindexamenresultaten en persoonlijke ontwikkeling. Daar gaat het om. Het is niet 'of' het is 'en', dat je 't maar weet...:-)