maandag 26 december 2011

Hufterigheid beter verdelen

Ik heb een heel oud weblog en een oud weblog. Op mijn oude weblog stond bij 'achtergronden' zoiets als:

Bij deze uitspraak heb je het gevoel dat het klopt omdat je altijd wel iemand kent die voldoet aan de kwalificatie 'hufter'. Ik weet er alles van. Ik had er op mijn weblog bijgeschreven 'meestal ben ik dat'.:-)

Maar de stelling 't klopt niet altijd. Soms is het zo dat de hufterigheid zo'n beetje gelijk verdeeld is over de hele groep waar je deel van uitmaakt. Dat is wel prettiger, vind ik. In zo'n geval val ik dan ook minder op.

Als je zelf hufterige trekjes hebt dan herken je die hufterigheid ook eerder bij anderen en als iedereen nu maar zo'n beetje een gelijk niveau van hufterigheid heeft dan gaat het wel.

Maar 't zou ook wel kunnen zijn dat iedereen gewoon meer met zijn/haar eigen dingen bezig is en dat vrijwel niemand echt zit wachten op al dat gedoe van al die andere mensen.

Ik geloof dat er vandaag iemand riep 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Dat is wel een fijne dooddoener. Ik geloof niet dat het zo werkt, want zo raak je natuurlijk nooit uitverbeterd en voordat je dan eindelijk eens aan die anderen toekomt dan is het waarschijnlijk niet meer nodig.

Al met al denk ik dat die hufterigheid van mij vooral is bedoeld als zelfbescherming. Ik dacht altijd dat als je ouder wordt je de dingen beter begrijpt. Dat is niet zo. Integedeel. Ik begrijp er steeds minder van en dat dat wil ik graag zo houden.:-)