dinsdag 12 april 2011

Toetsen in tweetallen

Bij statistiek 1-3 (beschrijvende statistiek) liet ik studenten altijd in tweetallen een onderzoek doen. Eerst de theorie en dan een onderzoek om te kijken of iedereen de theorie een beetje begrepen had. Op zich ging dat wel, maar echt studeren op de theorie!? Niet echt denk ik.

Dit jaar heb ik dat een beetje anders gedaan. Tijdens de laatste bijeenkomst heb ik een toets afgenomen in tweetallen. Dat wilde ik altijd al, want dat is zo leuk. Iedereen zegt altijd wel 'twee weten meer dan één', maar is dat ook zo? Nou ik kan u verzekeren: dat is zo!

Daarnaast mogen studenten de reader gebruiken, de GR, IPad, een laptop, ze doen maar...:-)

De resultaten van de toets zijn prima. Gemiddeld een 8.4, laagste cijfer is 7.8, dus alle reden voor een biertje. Nu de rest nog. Er moet nog steeds een onderzoek worden gedaan en een verslag worden geschreven. Dus ik ben benieuwd of dat nu ook merkbaar beter wordt dan voorheen. Ik verwacht het wel, maar we moeten nog maar zien:-)

Eén van de opgaven stond al gedeeltelijk in de reader. Dat was niet zo slim van mij, eigenlijk, maar och dat is dan ook wel weer grappig. Kijken of iemand het merkt. Achteraf was het eigenlijk nog doller want de vraag met antwoorden staat gewoon op 8. Zelftest.... Dus ik bedoel maar... zo'n IPad of laptop is wel handig:-)

Waarmee ik maar wil zeggen dat het goed is om 'andere toetsvormen' uit te proberen. Dat is wel een leuke kant van zo'n lerarenopleiding. Dat je alle ruimte hebt om dingen uit te proberen. Ik vond het nuttig en leerzaam en ik ben dat gevoel van 'ze doen te weinig' wel een beetje kwijt. Niet dat ze nu allemaal precies weten hoe 't zit, maar ach ze zijn nog jong. Ik vond het leuk:-))