Onderzoek lerarenopleidingen en ICTDat klinkt goed, maar ik zie er voor wat betreft de lerarenopleiding niet veel van terug. Zeg maar gewoon helemaal niets... dus vandaar misschien!?
Vier opleidingen zijn onderzocht om een beeld te krijgen van hoe ze met ICT omgaan. Rapporten zijn te vinden op internet, vertelde Wijngaards. Jammer genoeg beschik ik niet over de links; als iemand ze wel heeft, laat het me weten. De praktijk van ICT-gebruik bij deze lerarenopleidingen leidde tot de volgende aanbevelingen:
- Het vertalen van visie naar een realistisch beleidsplan gebeurt bijna nergens.
- ICT-beheer moet in professionele handen zijn.
- Zorg voor breed gedragen innovaties in maakbare stappen
- Let op een voortdurende herijking van prioriteiten.
- Zorg dat grote middengroep van docenten geen keus heeft
- Bij aaname van nieuwe docenten moeten ICT-vaardigheden belangrijk zijn.
- Gebruik de kennisbasis ICT-competenties van ADEF.
- Zorg voor een didactische helpdesk.
- Stuur zelf dingen aan.
- Samengaan van onderzoek en onderwijs.
zaterdag 20 november 2010
Onderzoek lerarenopleiding en ICT
Op Onderzoek laat zien wat echt werkt staat wel iets aardigs in het kader van 'ICT en onderwijs':