dinsdag 12 april 2011

Duikboten, badmutsen en tuinkabouters

Als docent krijg je wel `s de neiging leerlingen uit te schelden. Dat is `op zich` niet erg en `t zal ook wel een soort van gezonde reactie kunnen zijn op bepaalde gedragingen van leerlingen. Ik heb wel `s van collega`s gehoord dat ze ouders op de tafeltjesavond kregen die te kennen gaven niet erg gecharmeerd te zijn van het feit dat deze collega hun zoon regelmatig aansprak met `eikel`.

Nu zou je je kunnen verweren met de vaststelling dat het hier niet zo zeer gaat om `schelden` maar om het vaststellen van een `feit`. Dat had dan nog een aardige discussie kunnen worden. Maar ik geef toe `eikel`, `klootzak`, `idioot`, `mongool` e.d. zijn niet de juiste manieren om leerlingen aan te spreken. Hoe groot de aandrang ook is.:-)

Als je nu toch het gevoel hebt dat je moet schelden (al was het alleen al voor je eigen gemoedrust) doe het dan netjes: `duikboot`, `badmuts`, `tuinkabouter`, `pipo`, `pino`, e.d. lijken me meer geschikt. Enigszins op een grappige manier bij de les geroepen worden kan in gunstige omstandigheden leiden tot de gewenste gedragsveradering. Dat laatste is dan meestal vooral een kwestie van `mond houden en mee doen`, denk ik:-)


Andere vormen van `ongewenst gedrag` zoals `vloeken`, `schoppen` of `gillend wegrennen` zul je als docent toch vooral moeten proberen te vermijden. Ik geloof dat me dit de afgelopen 22 jaar wel gelukt is. Wat een beheersing.:-) Ik ben wel één keer weggelopen. Ik had het even helemaal gehad. Dat was achteraf gezien helemaal niet zo gek, want eenmaal bijgelegd ging het allemaal een stuk beter met die klas!

In het licht van het voorafgaande zou je de neiging om je manager of je collega's uit te schelden serieus moeten nemen. Maar ja dat kan je niet doen. Net als gaan vloeken of ze eens een flinke schop te verkopen. Je houdt je in! Je beheerst je. Maar toch:-)