Op de een of andere manier krijg je af en toe kreukels in je hoofd. De onderwijsraad heeft geconstateerd dat in sommige landen waar de docenten universitair zijn opgeleid het onderwijs beter is. Dat lijkt me dan ook niet zo gek. Vervolgens concludeert men dat 'tweedegraads docenten' voortaan binnen 5 jaar hun master moeten halen. Ik zou denken dat 'langer opgeleid' toch iets heel anders is dan 'hoger opgeleid'. Als een lerarenopleiding het in 4 jaar niet lukt waarom zou dat dan wel in 7 jaar lukken? Dat kan het niet zijn!
Nog leuker: 1 op de 20 docenten wordt aangewezen als exellente docenten en die krijgen dan 2500 euro en een dag vrij om die andere 19 uit te leggen hoe geweldig ze zijn en waarom! Jaja, dat is echt geniaal!:-)
Op die manier kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Prestatiebeloning? Hoe ga je dat meten? Een jonge docente krijgt op haar school alle tweede klassen. Dat is behoorlijk aanpoten en hard werken. Het is wel een beetje een naaistreek van de vakcollega's om op die manier de lastigste klassen te lozen. Zou zo'n docente de waardering krijgen die ze verdient? Of ben je al een exellente docent als je dat 'overleeft'? Dat je, bij wijze van spreken, niet helemaal gek wordt en niet onmiddelijk en vooral ook niet gillend het pand verlaat? Of misschien zelf niet geheel teleurgesteld zo snel mogelijk op zoek gaat naar een andere baan? Volgens mij wel:-)
Ik weet het niet, maar al dat gezeur over prestatiebeloning, functiehuizen, voortgangsgesprekken, pseudoresultaten, ... Ik weet het niet. Ik heb niet het gevoel dat het ergens over gaat. Elke keer verzint een of andere 'briljante geest' een of andere 'domme maatregel' die dan maar moet worden uitgevoerd. Ondertussen is er niemand die zich afvraagt of zoiets werkt en of dat wel enige zin heeft. Zeg gewoon 's 'nee dat doen we niet je kunt de boom in!'.
Kortom: het voldoen aan alle formele eisen is absoluut geen garantie voor goed, geinspireerd en hoogwaardig onderwijs. Misschien werkt het zelfs contraproductief. Hou er 's mee op, zou ik zeggen. Ga wat nuttigs doen...