Er zijn wat digitaal toetsen betreft een aantal 'gebruiken' waar je van af moet vragen of je dat wilt:
- Je biedt een digitale toets aan en die moet ook digitaal (=softwarematig) worden nagekeken. Waarom? Het is natuurlijk wel 'makkelijk' maar misschien niet zo slim. De mogelijkheden om op een 'intelligente manier' toetsvragen te controleren op juistheid zijn in het algemeen erg beperkt. Je moet dan allerlei kunstjes uithalen om toch nog een soort vragen te stellen die iets opleveren. Maar misschien wil je wel vragen stellen die ruimte laten voor inzicht, begrip, een creatieve aanpak of een eigen mening. Het is zelfs misschien juist wel wat je wilt toetsen. Sommetjes maken? Feitjes leren? Reproduceren? Uit je hoofd leren? Dat is toch niet wat we doen? Dat moet anders.
- De score op een toets zegt meestal niet zo veel. Dat geldt zowel voor 'gewone' als voor 'digitale' toetsen. De restultaten op een digitale toets kunnen een grote meerwaarde krijgen als je de vragen zou kunnen 'scoren' naar de kenniselementen die je wilt toetsen. De feedback zou veel uitgebreider kunnen zijn. Als de kandidaat uitgebreide feedback krijgt over waar het goed ging en waar het wat minder ging dan leer je dan ook weer van en weet je waar je nog aan moet werken.