"Wanneer je als docent (in opleiding) niet kunt meepraten over de impact van de hersenontwikkeling op leren en opvoeding dan ben je niet meer van deze tijd."Dat is interessant. Moet je, om er een beetje bij te horen, onzin uit gaan kramen?:-)
Toch is het interessant dat allerlei mensen zich op eens opwerpen als experts op het gebied van hersenonderzoek en onderwijs. Ik schreef er al eerder over op Een balletje kan raar rollen. Mijn conclusie was al eerder dat dit 'breinbewust onderwijs' een metafoor is. 't Is net zoiets als sinterklaas en het koningshuis. Het slaat nergens op maar als je er in gelooft dan is het toch best fijn.
De conclusies van deze 'tak van onwetendheid' worden ook niet bepaald door gedegen onderzoek of logische redeneringen maar door de gewenste uitkomsten. Als je wilt beargumenteren dat bijvoorbeeld jongeren niet in staat zijn 'hun werk te plannen' dan kan je altijd wel ergens een onderzoek vinden dat zoiets lijkt te ondersteunen. Wat is er dan mooier om dan een kletsverhaal te houden over neuronen en neurotransmitters. Wie zou je dan durven tegenspreken? Maar 't is natuurlijk onzin.
Het is niet slim om vanuit zo'n beperkte blik te kijken naar dit wonderlijke wezen dat mens heet. De werkelijkheid is zoveel malen complexer, interessanter en onbegrijpelijker dan sommige mensen ons willen doen voorkomen. Ik zou zeggen: gebruik eerst je hersenen voordat je er iets over gaat zeggen!:-)
Zie ook Onnozelheid