vrijdag 6 januari 2012

Heeft iemand Ernie gezien?

Op Onderwijs in 21e eeuw vraagt docenten die zich ontwikkelen in Trouw staat een stuk van een of andere verdwaalde wiskundeleraar.

Als het doel van onderwijs zou zijn om domheid te bestrijden dan liggen hier nog mooie uitdagingen, want ik geloof niet dat onze docent wiskunde en docentbegeleider het helemaal begrepen heeft. Bert schrijft:
Ik zou Anneke uit willen nodigen om eens over de muren heen te stappen, die zij uit zelfbescherming heeft opgebouwd.
Daaruit kan ik niet anders concluderen dat Bert geen idee heeft waar hij het over heeft en waar de grenzen liggen. Een wiskundedocent die z'n grenzen niet kent?

Wie zegt dat Anneke niet over muren heen kijkt? Juist wel! Daarom zegt ze de dingen die ze zegt. Zelfbescherming? Wel nee. Anneke heeft gekozen voor het uitvoeren van haar primaire taak en dat is de leerlingen de kennis en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn. Kennelijk heeft ze geen behoefte aan allerlei nitwits die zich menen te bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Types als Bert die wel even zullen zeggen hoe 't zit zonder dat ze weten waar ze 't over hebben. Daar hebben meer mensen last van.

Nee meneer Bert, in het onderwijs hebben we nu juist docenten van het kaliber Anneke nodig. Dat zijn geen ongeleide projectielen maar professionals die precies weten waar het over gaat, weten wat er moet gebeuren en dat ook gewoon doen. Doen, weet je wel, in tegenstelling tot leuteren. Docenten die voldoende vakkennis en ervaring in huis hebben om zich continu aan allerlei veranderende omstandigheden aan te passen. Allemaal in het belang van die leerlingen! Waar zou er van het onderwijs over gebleven zijn zonder deze kanjers?

Uiteindelijk gaat het stuk helemaal niet over Anneke het gaat over Bert. Bert misbruikt het artikel van Anneke om zichzelf te profileren als het braafste jongetje van de klas. Misschien moet de knul zich nog wat verder ontwikkelen, dat zou kunnen. Waar is Ernie?:-)

Zie ook Lang leve de docenten.

2 opmerkingen:

  1. Kortom: voorbarige conclusies trekken op basis van onvoldoende gegevens is geen wiskunde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hele paragraaf waar kennis volgens Bertje blijkbaar niet belangrijk is heeft een hoog papagaai gehalte. Daarnaast is kennis in de de door Bertje geroemde succesvolle oosterse cultuur juist wel heel belangrijk en deze cultuur bepaalt ook de houding van de leerling. Een duidelijk andere als bij ons publiek. Ooit fundamentele logica gehad??
    Nou ja die papagaai lijkt me bij nader inzien nog wat te mooi. Meer een kip .......... zonder kop.

    BeantwoordenVerwijderen