dinsdag 3 januari 2012

Jut en Jul

Er zijn mensen die zich storen aan dingen als: 'je hoeft niet in de boom te hangen om een eikel te zijn'. Sommige mensen vinden dat zoiets niet thuis hoort op een website van een opleiding. Als je daar al kromme tenen van krijgt kan je je maar beter niet op het Internet begeven, denk ik.

Ik twitter via @wiswijzer2. Ik volg ongeveer 127 mensen/instanties en ik word door zo’n 131 anderen gevolgd. Het is voor mij een manier om te zien waar 'iedereen' zo mee bezig is, waar iets te beleven valt en een bron voor een heleboel onzin, grappen, leuke dingen en interessante mensen. Ik gebruik Twitter ook om snel en kort dingen te roepen die zo in me opkomen, zeg wel 's iets over dingen die ik zo tegen kom, verwijs naar mijn weblog of pagina’s op mijn website, nieuwe ideetjes, frustraties, muziekjes,... Noem maar op.

Sinds kort heb ik ook een aantal leerlingen uit de tweede en derde klas in mijn ‘timeline’. Het heeft soms wel een hoog ‘tienergehalte’ zullen we maar zeggen. De helft van de tijd weet ik niet precies waar het over gaat, maar het geeft toch wel een beetje een idee waar leerlingen zo mee bezig zijn, de taal die ze gebruiken en een hoop andere dingen. Ik moet er meestal wel om lachen. Als je bij elke vermelding van kanker, tyfus, tering of een willekeurige andere ziekte in de stress geraakt dan moet je dat niet doen.

In principe volg ik alleen leerlingen nadat ze mij volgen. Ik ben vooral mezelf, maar 't is geen school. Ik ga dus niet zeuren dat ze 'meer sommen moeten maken' of 'dat ze 's wat vroeger naar bed moeten'! Dat soort dingen...:-)

De andere helft van de tijd begrijp ik juist heel goed waar het over gaat. Ik denk dat veel van de dingen die ze bezig houdt, wat ze grappig vinden of waar ze tegen aan lopen helemaal niet zo bijzonder is. Het is soms zelfs zeer herkenbaar. Dat is wel bijzonder. Ik ben een halve bejaarde en ik voel me in het algemeen meer 'verbonden' met mijn leerlingen dan met mijn collega's. Die collega's zwijgen meestal in alle talen, internetgewijs dan.

Ben ik nu gek? Het is zo leuk en leerzaam. Het is echt niet veel anders dan wat je normaal in je lessen doet? Relatie, weet je wel, in Montessoriaanse zin. Maakt het uit of dat digitaal of face2face is? Of je nu twittert of in het 'echt' uit je nek kletst?

Ik weet het niet. Heel soms... denk ik wel 's... maar misschien kan je dat beter niet doen.:-)


Zie ook Plannen voor 2012