donderdag 12 januari 2012

Kippig

Mijn 'leerroute' over Het kip-ei-probleem van ICT en onderwijs is met Verder kijken dan je neus lang is wel zo'n beetje klaar, denk ik. Voorlopig zie ik geen reden om te veronderstellen dat leerlingen met minder wiskunde beter af zouden zijn.

Dat is dan waarschijnlijk ook het probleem als iemand roept dat 'het onderwijs' leerlingen beter moet voorbereiden op de eisen die de samenleving van de toekomst stelt. Wat denk je dan dat we aan het doen zijn in het onderwijs?

Zou het niet zo kunnen zijn dat wiskunde in zo'n moderne samenleving juist belangrijker is? Als je 't hebt over 'kritisch analytisch denken' of 'probleem oplossend vermogen' lijkt me een goede wiskundige ondergrond eerder een noodzakelijke voorwaarde. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Ik zou zeggen: doe MEER wiskunde...

Iedereen kan wel roepen 'uit wetenschappelijk onderzoek' is gebleken dat... maar hoe controleer je dat? Je kunt niet alles geloven wat iedereen zo vindt en bedenkt. Juist de laatste tijd zie je hier en daar frauderende onderzoekers. Wie gaat die mensen ontmantelen?

Nee, daarvoor is statistiek, kansrekenen en goede wiskundige ondergrond echt een noodzaak. Maar ja, waarschijnlijk is dat dan wel weer verdacht. Een wiskundeleraar die z'n eigen vak het mooist en belangrijkst vindt? Nee, Willem je moet wel verder kijken dan je neus lang is.:-)

We zullen 't wel zien. Tot nu toe ben ik nog niet erg onder de indruk...;-)