Ik dacht dat onderwijvernieuwers zelf ook wel zouden begrijpen dat een groot deel van hun gedachtengoed gebaseerd is op drijfzand. Maar kennelijk nemen ze zichzelf behoorlijk serieus. Dat is gek...:-)
Hier zijn nog zo wat dingen die ik voorbij heb zien komen de laatste paar dagen:
- Meervoudige intelligenties...
- Geef docenten hun vak terug.
- Docenten moeten weer over onderwijs na gaan denken.
- Kennisoverdracht is niet meer het exclusieve domein van het onderwijs.
- Is het nog van deze tijd dat de vakbond AOb zo vast houdt aan de enorme hoeveelheid vakantiedagen van docenten? De kwaliteit van het onderwijs en het aantal lesuren moet omhoog. Bond ouderwets bezig.
- Methodes verleiden tot slaafs volgen in plaats van zelf nadenken.
- Groot probleem van methodes vind ik dat het keurslijven zijn, die ontplooiing van docent en student in de weg staan.
- Dunne docenten hebben dikke boeken nodig.
- Hoe verander je de mindset in het onderwijs?
- Systeemdenken is een benadering die tracht overzicht van het geheel te behouden, in plaats van zich te concentreren op afzonderlijke onderdelen zonder te overwegen welke rol deze delen in het groter geheel spelen.
- Leraar moet weer een beroep worden waar je trots op kunt zijn.
- Puberbrein niet geschikt voor klassikaal onderwijs
- ...
Maar 't kan altijd erger. Je kunt docenten met 'de hakken in het zand' natuurlijk ook gaan verwijten dat ze gewoon niet 'open staan' voor de beoogde onderwijsvernieuwingen. Dat het ze gewoon ontbreekt aan een 'open mind'. Dat ze 't gewoon niet zien. Het is een soort van sneeuwblind. Dat kan. In dat geval gaan de hakken uit het zand en verlaten we de bijeenkomst. Kom jongens en meisjes: 'we gaan iets nuttigs doen. Laat die lui maar lekker verder klunzen.'
Betweterige types die vinden dat docenten altijd net doen of ze 't beter weten. Wat moet je er mee? Het zou toch zo maar kunnen zijn dat docenten het ook echt beter weten. Dat is trouwens een kerncompetentie van docenten. Anders moet je ook niet voor de klas gaan staan.