zaterdag 11 september 2010

Mijn wikiwijs

Na de aankondiging 'Op 1 september 2010 is Wikiwijs volledig online gegaan.' heb ik maar weer 's gekeken. Allemaal nieuwe dingen, zoals 'Mijn wikiwijs', 'maken' en 'delen'. Dat ziet er goed uit. De kwalificatie 'bijna klaar' die ik ergens zag staan is een beetje 'voorbarig'. Ik zou eerder zeggen 'nog lang niet klaar', maar we hebben de tijd...:-)

'Mijn Wikiwijs' is het centrum van al mijn activiteiten op Wikiwijs: wikiwijs-profiel, favoriete leermaterialen, arrangementen, gedeelde bronnen en bewaarde zoekopdrachten. Handig...

Hier en daar zitten er wat foutjes in, maar 't idee is prima en volgens mij is alles wat ik wilde proberen uiteindelijk ook wel gelukt. Het is niet allemaal vanzelfsprekend, maar een beetje volhouden en dan lukt het uiteindelijk wel. Het is zelfs gelukt om een zoekopdracht te formuleren waarmee ik wikiwijs kan zoeken zodat ik mijn eigen leerarrangement kan vinden. Dat viel nog niet mee!:-)

Maken

Op de pagina 'maken' schiet dat 'Start met Maken' net niet helemaal uit beeld. Het verwijst naar 'Mijn arrangementen - overzicht'. Daar kan je dan nieuwe arrangementen maken. Dat nu uitgerekend het 'Inspirerend arrangement' moet verwijzen naar dit ding is dan wel jammer. Studenten waren trouwens minder kritisch over dat leerarrangement dan ik, maar ja... dat leren ze nog wel. De aankondiging heeft wel een weer een hele mooie 'kromme zin' opgelevert voor het tentamen van 'Taal van de wiskunde 1'. Wat dat betreft is alles een leerobject...:-)

Delen

Met 'Start met delen' kom je op 'Mijn leerobjecten - overzicht' en daar kan je dan van alles op zetten. Erg handig! Je kunt daar bijvoorbeeld werkbladen neerzetten of leerarrangementen!

Alles bij elkaar is het niet zo gek. Nou ja, niet zo gek... eigenlijk is het wel gek. Ik denk nog steeds dat het hele idee, de opzet en de uitvoering niet gaat werken, maar dat hoeft je natuurlijk niet tegen te houden het te proberen!

Bij 'Internet en wiskundeonderwijs' komt Wikiwijs ook binnenkort ook weer aan bod, dus wie weet...:-)

Dit bericht is dan weer minder:
"Het is nog niet mogelijk om in Wikiwijs open leermateriaal voor hoger onderwijs te publiceren in Wikiwijs. De komende tijd zal hier aan gewerkt worden, in nauwe samenwerking met o.a. SURF."
Dat wordt niks...:-)