donderdag 26 november 2009

Wat een treurigheid

Als je dat zo leest op die onderwijsagenda ga je toch wel afvragen wie er nu eigenlijk belang bij heeft om het onderwijs en de docenten steeds te kijk te zetten als uiterst problematisch of erger. Waarschijnlijk vooral om bezoekers te trekken en hopelijk meer krantjes te verkopen of boeken te slijten of weet ik veel wat...

Volgens mij heeft al dat gekrakeel over hoe erg het wel niet is in het onderwijs niet de bedoeling om er ook echt iets aan te doen. Maar vanuit een strategisch oogpunt (meer goed opgeleide jonge mensen met hoog IQ lokken naar het onderwijs) is dat niet erg slim. Mocht er nog een jongmens met mogelijkheden even gedacht hebben 'zal ik in het onderwijs gaan?' dan zal hij/zij na alle negatieve geluiden zich wel twee keer bedenken.

Maar ja, ik heb makkelijk praten natuurlijk. Ik vind docent zijn (of doen alsof:-) gewoon het leukste dat je maar kan bedenken als je toch ergens je brood mee moet verdienen. Muziek maken is natuurlijk leuker, maar ja... daar kan je niet van leven.

Toch word ik af en toe wel heel erg moe van dit 'het is allemaal heel erg'. Dat is natuurlijk onzin. Ik zal niet zeggen dat er geen problemen zijn maar het is echt niet alleen maar kommer en kwel. Echt niet!

Als al dat oeverloze geblaat nu zou leiden tot een soort van structurele wijziging in het beleid, een daadkrachtig aanpakken van de problemen of een aantal nieuwe en geinspireerde ideeën of zoiets, dan zou het misschien nog wat zijn. Maar men zeurt liever dan dat men handelt. Daarna gaat iedereen gewoon verder waar ie mee bezig was. Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.

Wil je nu echt iets veranderen in het onderwijs dan moet je gewoon investeren! In mensen, in gebouwen, in spullen, in opleidingen en nog zo wat. Je moet doortastend genoeg zijn om eerst ''echt' de problemen onder ogen te durven zien!:-)

De onderwijsagenda? Het is gewoon een 'opendeurenfabriek', niet meer en niet minder. Een panel van wijzen? Een samenzwering van idioten! Ik ga emigreren of worst verkopen:-)