dinsdag 17 november 2009

Een heel slecht idee

Ik weet niet wie 't bedacht heeft maar 't is een ontzettend slecht idee:
Als je niet genoeg punten haalt dan mag je als voltijdstudent (nog) niet op stage
Ik weet niet. Het valt me op dat er tegenwoordig heel veel dingen 'verplicht' en 'je moet zus', 'je mag niet' en 'regels zijn regels' en zo zijn. Ik begrijp dat niet zo goed.

Mijn ervaring is dat studenten op stage vaak ervaren dat 'vakkennis' in de omgang met leerlingen belangrijk is. Studenten gaan de lerarenopleiding doen omdat ze 'onderwijs' leuk en interessant vinden. Onderwijs: werken met leerlingen, dingen uitleggen, leerlingen helpen e.d., dat is wat je dan gaat doen. Leerlingen 'helpen om dingen' te begrijpen! Zoiets. Dat is je missie!

Soms komen studenten er op stage achter dat als je dan wiskundeleraar wilt worden je niet alleen die wiskundevakken moet halen omdat je anders geen diploma kan krijgen maar vooral dat je veel van wiskunde en vakdidactiek moet begrijpen omdat je anders leerlingen helemaal niet kan helpen.

Als je nu vakkennis in eerste instantie bepalend laat zijn voor het 'doen van stage' ontneem je daarmee een aantal studenten de kans om iets te leren over hun toekomstig beroep. Terwijl die twee dingen qua doel en uitvoering weinig met elkaar van doen hebben in eerste instantie.

Eerlijk gezegd? Ik vind maar een raar idee!
De stageschool biedt aan de student de gelegenheid om er achter te komen of het beroep van leraar voortgezet onderwijs iets voor hem of haar is. Kerndoel en kernvraag van deze oriënterende stage is dus: wil ik leraar worden !!??
In het ergste geval is het antwoord op deze vraag: nee dank u. Dat is dan tenminste duidelijk!

Als het antwoord op de laatste vraag 'ja' is, maar zo'n student haalt die wiskundevakken niet dan ik is mogelijkerwijs een ander vak gaan doen (of PABO?) een veel betere oplossing. Uiteindelijk hou je daar dan wellicht een enthousiaste student over voor een andere vak. Wat kan daar mis mee zijn?

Soms komt het met die wiskunde ook in orde. Sommige mensen hebben daar gewoon tijd voor nodig...