zondag 21 oktober 2012

Innovatie en onderwijs

Eigenlijk houd ik niet van discussies. Ik geloof dat 'discussieren' etymologisch vooral slaat op 'gedachtewisseling'. Dat veronderstelt dan wel dat de deelnemers naar elkaar luisteren en elkaars meningen en gedachten respecteren.
In het kader van 'innovatie en onderwijs' heb ik een groot aantal weblogposts verzameld waar van alles geroepen wordt en waar soms uitgebreid gereageerd wordt. Op een van de weblogs kwam ik deze uitspraak tegen:
"Wat ik wel zie en ten zeerste betreur is dat mensen elkaar vanachter stellingen bestoken met meningen en argumenten, zonder écht te luisteren naar- en open te staan voor de ander. Dat is jammer en geeft vaak verkeerde energie. Het lijkt makkelijker te zijn om ergens tegen te zijn dan ergens voor…"
bron
Ik heb nu het plan opgevat om die berichten nu eens nader te bestuderen. Hoe zit het nu eigenlijk precies in elkaar? Wat willen we? Hoe moet dat dan? Wat gaat goed? Wat is het probleem? Is er een probleem? Vragen, vragen en nog meer vragen... Misschien moeten die is bekeken, toegelicht of zelfs beantwoord worden. Ik ga daar 's rustig de tijd voor nemen. Het heeft geen haast...:-) Op innovatie en onderwijs zal ik daar dan over schrijven en proberen 't een en 't ander op een rijtje te zetten.