zaterdag 28 januari 2012

Het krachtenveld in het onderwijs

Stuck in the middle with you. Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am...
Gerry Rafferty

Ik denk dat de meeste docenten zich zo'n beetje in het midden bevinden. Het midden tussen de meer behoudende c.q. verstandige krachten als Beter Onderwijs Nederland en de meer progressieve krachten, de creatieve dromers, de 'onderwijsvernieuwers/ondernemers'.

Je moet je voorstellen dat aan de linkerkant van de afgrond de conservatieven staan en aan de rechterkant van de afgrond staan de progressieven. De docenten bungelen boven de afgrond aan een lang elastiek. Onderin de afgrond bevinden zich dan de krokodillen, beleidsmakers, politici en de managers. Deze laatste groep doet niet veel meer dan happen naar de docenten.

Je begrijpt nu meteen dat de waarheid in dit geval niet in het midden ligt maar op een hoger plan. Echte verlichting, het nirwana, de goddelijkheid bevindt zich boven ons. De docenten stuiteren heen en weer in dit krachtenveld. Wij streven natuurlijk naar de verlichting, naar de vervulling van onze dromen, we proberen er bovenuit te komen. Af en toe worden we gegrepen door de slangen in de slangenkuil en soms stijgen we tot ongekende hoogten.

Het continue heen en weer bewegen tussen these en antithese, van 'up and down', van waardering tot schoffering, van vasthouden aan het oude en willen vernieuwen, van praktijk naar theorie is inherent aan het onderwijs. Er zijn geen 'vaste regels' en toch is het steeds hetzelfde, soms weer anders, nooit voorspelbaar. We weten niet precies hoe het werkt, wat er werkt en waarom. Dat heb je nu eenmaal met mensen. De mens is wel het meest wonderlijke fenomeen van de schepping.

Denk daar maar 's aan als je reactionaire praatjes hoort, zwevende onderwijsvernieuwers aan het werk ziet of de zoveelste studiedag in onbegrip bent achtergebleven, weer een paar uur van je leven weggegooid hebt aan vergaderen. Het hoort er allemaal bij. Je moet gewoon zo'n beetje doen wat er gezegd wordt, maar je moet niet overdrijven. Je moet gewoon een beetje mee-resoneren. Net als in de klas...:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen