maandag 31 januari 2011

Bezwaar

In mei 2008 heb ik een keer een ‘Beleidsplan ICT en Onderwijs 2008’ voorbij zien komen. Ten aanzien van het gebruik van ‘externe websites’ had dat plan nog enige subtiliteit. Hier en daar werden zelfs verstandige dingen gezegd:
"Het is niet redelijk en dus ook niet wenselijk om van expertgroepen, die nu een volledig ingerichte digitale leeromgeving hebben in de vorm van een (externe) website, te vragen om die te ontmantelen ten faveure van Natschool"
Er is naar aanleiding van dat plan nog wel ‘geknutseld’ om aan die wildgroei van informatiebronnen een halt toe te roepen. Anderhalf jaar geleden heeft dat geresulteerd in een soort van ‘informatieplan’ waarbij het gebruik van externe websites gekenschetst werd als ongewenst. Het plan was dat alle websites zo snel mogelijk in Natschool zouden moeten worden opgenomen.

Dat was dus al een verkeerd uitgangspunt. Dat is nooit het idee geweest achter het ‘Beleidsplan ICT en onderwijs 2008’. Iemand heeft kennelijk de subtiliteiten gemist en een soort van eigen invulling gegeven aan dat oorspronkelijke plan. Ik heb me nooit ‘echt’ aangesproken gevoeld om ook maar ‘iets’ te gaan doen met Natschool. Natschool biedt op dit moment niet wat nodig is om ICT in te zetten zoals ik dat voor ogen heb.

Deze ‘nieuwe aanpak’ heeft ondertussen (en ongemerkt?) geleid tot het idee dat externe websites officieel niet zijn toegestaan. Het is niet ongewenst meer, nee, het is zelfs verboden!

De volgende stap zal dan wel zijn dat het strafbaar is!:-)

Maar vreemd is het wel. Ik probeer met de website vorm en inhoud te geven aan handig en didactisch gebruik van ICT in het onderwijs. Volgens mij levert dat heel veel op aan kennis over en ervaring met het ondersteunen van onderwijs met ICT. Daarnaast is de website onmisbaar bij de uitvoering van een groot deel van mijn onderwijs.

Ergens is er iets helemaal fout gegaan, denk ik. Tot nu toe kan ik geen enkele logica vinden in deze gang van zaken. Is dit beleid of is er over nagedacht?:-)

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je altijd leuke logs schrijft!

    Ik vind het echt belachelijk dat het nu zelfs verboden is!
    Wiskundeleraar is zo veel fijner om mee te werken dan Natschool. Hopelijk komt de HRO zelf ook tot dit inzicht.. Maar ja zij zullen natuurlijk nooit gaan toegeven dat er ook andere sites bestaan die misschien zelfs wel beter zijn dan wat ze zelf hebben.. Dat is dan ook wel weer menselijk. Denk ik..
    Is het dan nu gewoon wachten tot ze het gaan verbieden? Dat zou wel echt bizar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat 'verboden' heb ik zo beetje zelf verzonnen. Maar 't is wel ongeveer hetzelfde als 'officieel niet toegestaan'. 't Is een soort gedoogbeleid.:-)

    Ik denk dat verbieden niet kan en 't zal ook wel niet gebeuren, maar 't is nog steeds wel heel erg ver van 'omarmen':-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja Verbieden gaat niet echt lukken. Bij mij weten is elke docent(zo ook wij) vrij om te gebruiken aan ict wat hij wilt, zolang het de school maar niet teveel extra geld kost. Ik heb ook het idee dat het daar de hogeschool ook een beetje om te doen is. Bang dat ze dadelijk nog in de buidel moeten gaan tasten voor twee digitale leeromgevingen. En met al die langstudeerders zal het wel zo zijn dat de school nog dieper in de buidel moet tasten. Gevolg? Collegegeld met 3000 omhoog:-).

    De hogeschool is bezig goed te falen. Maar ik heb toch al nooit zo'n hoge dunk gehad van deze vorm van onderwijs, waarbij vakken worden VERZONNEN die zogenaamd nuttig zouden zijn, omdat er dan wel genoeg studiepunten worden uitgedeeld. Dan zou je toch denken. Besteed meer tijd aan vakdidactiek of aan Problemen die zich in een klas voordoen. Maar als we tentames moeten gaan maken, waarbij je het tentamen al 2 weken van tevoren in handen hebt, waarbij je ook nog de mogelijkheid hebt om het van tevoren helemaal uit te schrijven om het vervolgens op het juiste moment, waar de observeerder even geen aandacht toont, om te wisselen, ben je goed bezig als school:-). En dan wil ik het nog niet eens hebben over docenten die een aanwezigheidsplicht instellen, Alles volgens de regels willen doen qua deadlines, maar vervolgens 3x verzuimen naar de les te komen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohja en dan heb je nog het zogenaamde competentie gerichte onderwijs. Leren dmv feedback bla bla bla. Maar ondertussen ons een checklist geven waar ons portfolio aanmoet voldoen, waar ontiegelijk veel tijd in zit, zodat je eigenlijk helemaal geen tijd hebt om echt goed te reflecteren op jezelf, ja op die 8 verslagen na die dmv tijdsgebrek bij elkaar zijn gelogen....

    BeantwoordenVerwijderen