zaterdag 16 oktober 2010

Digitaal leermateriaal

Ik heb nu al een aantal keren http://www.visieopleermateriaal.nl voorbij zien komen.
Op deze website vindt u video’s, artikelen en meningen over de ontwikkelingen in de wereld van digitaal leermateriaal en de uitdagingen die voor ons liggen bij de ontwikkeling van deze markt. U wordt uitgenodigd om uw mening te geven over de toekomst van digitaal leermateriaal. Bekijk de video’s en reageer op de artikelen en standpunten.
Ik las op Trendmatcher: 'Voor de succesvolle digitalisering van het onderwijs is goed digitaal leermateriaal onmisbaar.'

De vraag is dan wat we ons moeten voorstellen bij de 'digitalisering van het onderwijs'. Hoezo? Digitale les? Digitale leraren? Digitale leerlingen? Of gaat het hierbij alleen om de leermaterialen? Dus, laat ik zeggen, de leerobjecten?

Maar dat is een beetje onzin, want alles is een leerobject! Met de komst van dat grote Internet is het aanbod van leerobjecten waarschijnlijk nog nooit zo groot geweest. Maar pas op! Een verzameling leerobjecten is nog geen onderwijs.

Als je er over nadenkt is die monomane aandacht voor digitaal lesmateriaal eigenlijk een beetje onzinnig. Voor goed onderwijs is de bijdrage van de leerobjecten nauwelijks van belang. Het gaat er om wat je er mee doet. Welke leerling/studentactiviteiten worden er gedaan? Wat doe je met de resultaten van die inspanningen? Hoe wordt er feedback gegeven? Welke producten levert dat op? Wat moeten leerlingen nu uiteindelijk kennen en kunnen? Waarom lukt dat tegenwoordig zo slecht?

Bij wiskunde heb je als docent de keus uit een aantal zeer acceptabele methodes. Op Internet kan je heel veel nieuw materiaal van hoge kwaliteit vinden. We hebben een grote verzameling websites met allerlei lesmateriaal voor wiskunde. Je kunt er applets vinden voor allerlei wiskundige ICT-activiteiten, Wikipedia, vraagbaken, fora en nog zo wat.... Kortom: digitaal lesmateriaal is er echt in overvloed. Dat kan het probleem dus niet zijn.

De vraag moet natuurlijk zijn 'hoe leer je leerlingen wiskunde'? Wat is daar voor nodig? Welke didactiek en/of tactiek moet je daarbij inzetten? Wat kan je daarbij gebruiken? Hoe kun je de kwaliteit van dat onderwijs verbeteren? Hoe interesseer je meer leerlingen in wiskunde en techniek? En nog zo wat...
  • Waar komt dan die plotseling belangstelling voor digitaal lesmateriaal vandaan?
Het antwoord op die vraag ligt voor de hand. Het is 'een markt'. Die markt bestaat echter niet uit materiaal, maar uit diensten: pompstations als wikiwijs, conferenties over niets, nascholing door (on-)deskundigen, hangplekken voor digitale leuteraars, studiedagen zonder gevolg en andere ongemakken...

Maar dat is niet zo gek allemaal. Je moet toch ergens je geld mee verdienen. Ik zou zeggen als we dat geld voor al die wijsneuzen nu 's zouden besteden aan het oplossen van het lerarentekort? Misschien kunnen we ze gaan scholen. Dat ze bijvoorbeeld gewoon les kunnen gaan geven! Daar kunnen ze dan misschien nog iets van leren ook!

Ik word er langzamerhand toch wel een beetje moe van het feit dat het onderwijs steeds maar bestookt wordt met onzin waar echt niemand op zit te wachten¹). Er zijn wel een paar ernstige problemen in het onderwijs die misschien eens aangepakt moeten worden!

Ik heb bij al dat digitale geweld het gevoel dat het steeds maar niet over onderwijs gaat. Wat een gesukkel!:-(

¹) Zie ook Uit de oude doos?