woensdag 8 februari 2012

Denken in leerobjecten niet in leerarrangementen

Er staat sinds 8 mei 2010 een 'idee' op uservoice.wikiwijs.nl over leerobjecten vs. leerarrangementen:
Ik denk dat docenten eerder behoefte hebben aan relatief kleine leerobjecten dan aan complete leerarrangementen. Het zijn als het ware de bouwstenen voor een eigen leerroute.
Er zijn zelfs een aantal reacties. Dat kan ik me nog wel herinneren. Om de 3 maanden een reactie. Het was niet bij te houden!

Ik heb mijn best gedaan. Inmiddels lijkt het er op dat wikiwijs juist in 'les, serie lessen' denkt in plaats van 'relatief kleine leerobjecten'. Ik begrijp inmiddels ook wel waarom. De belofte was dat er 'leermateriaal' zou komen dat 'aanpasbaar' zou zijn. In de praktijk blijkt het om leerroutes te gaan die vooral verwijzen naar lesmateriaal op Internet.

Voor wiskunde is dat bijvoorbeeld het Freudenthal Intstituut, Math4All en een groot aantal andere aanbieders en verwijzingen naar allerlei andere plekken op het Internet. De inhoud van al die verwijzingen kan je natuurlijk niet aanpassen. Je kunt de leerroutes in wikiwijs natuurlijk wel aanpassen, maar dan ben je gewoon een beetje aan het arrangeren en daar heb je dan nu net dat hele wikiwijs niet voor nodig. Dat kan ik thuis ook...:-)

Ik kan niet anders concluderen dat er van die belofte 'aanpassen naar eigen inzicht' niets terecht gaat komen. Wikiwijs is in dat geval niet veel meer dan een krakkemikkig pompstation voor het rondpompen van dezelfde 'oude meuk'.

Vuilnisman!


Zie ook ICTklas