vrijdag 15 juli 2011

Waar ben ik mee bezig?

Vroeger stond er in Twitter zoiets als 'What are you doing?'. Tegenwoordig staat er zoiets als 'What's happening?'. Mijn laatste tweet:
't Hoofdstuk 3 uit getal en ruimte HAVO/VWO klas 2 over rekenen met letters op http://bit.ly/nRa0Hz was wel een klus zeg. Arme leerlingen:-)
Daar ben ik dus mee bezig...:-)

Je zou je natuurlijk kunnen afvragen wat daar nu de lol van is. De wiskunde voor klas 2 is 'an sich' natuurlijk geen probleem. Ik heb wel iets geleerd in de afgelopen 22 jaar onderwijs.:-) Dus waarom nog 's een keer alles opschrijven, uitleggen en structureren?


Allereerst gaat het om de vakdidactiek. Wat is de bedoeling? Waar moet het heen? Wat doet de methode? Vind ik dat ook? Waar wil ik verdiepen? Waar pas ik mij aan? Wat zijn de lange leerlijnen?

In tweede instantie vind ik het gewoon heel leuk om weer 's iets nieuws te maken. Een IPad-vriendelijke website? Wat is dat? Hoe zorg je voor mooie vormgeving (vind ik dan:-), leesbaarheid en inzetbaarheid? Maar ook inhoudelijk moet het een beetje nuttig zijn. Ik stel me voor dat ik niet alleen zelf gebruik, maar dat straks ook mijn leerlingen het kunnen gebruiken om even te kijken wat ze allemaal moeten kunnen en kennen en zo...

Maar misschien is het ook wel therapeutisch! Ik moet tenslotte nog een beetje afkicken van die mallotige hogeschool. Het had zo leuk kunnen zijn, maar 't is voorbij. Het leven gaat verder... Nu ik zo bezig ben met de wiskunde van de tweede klas vind ik dat toch ook wel weer heel leuk. Wat je allemaal moet doen om het een beetje uit te leggen, bij te sturen en zo. Dat is toch ook wel iets hoor. Ik heb er al zin in!

Mede dankzij de website natuurlijk. Een goed begin is het halve werk. Ik wil straks gewoon weten waar ik mee bezig ben en hopelijk is dat dan ook voor de leerlingen duidelijk. Dat ze nog iets aan mij hebben, zullen we maar zeggen. Ik ben benieuwd...:-)