dinsdag 5 juli 2011

Dat is niet van deze tijd

Als je sommige mensen moet geloven dan sleept het zich maar voort in het onderwijs. Nee, het wordt echt de hoogste tijd voor innovatief en creatief onderwijs. Zo heb ik 't begrepen. Maar hoezo? Of zou het vooral bedoeld zijn om boekjes te verkopen? Ik bedoel maar. Een boekje verkopen? Dat is pas 1.0 toch? Als het zo belangrijk is waarom niet ONLINE?

Ik begin toch langzaam maar zeker steeds vaker het gevoel te krijgen dat de praatjes over innovatief, helemaal nieuw en vooral creatief onderwijs vooral bedoeld zijn om eventuele gaatjes in de markt op te vullen of beogen deze gaten te creëren. Wat zeg ik? Te co-creëren zelfs! Leuke bijeenkomsten, adviezen, boekjes verkopen en meer van dat soort dingetjes. Maar dat is niet van deze tijd!

De meer 'reactionaire krachten' roepen steeds maar `het gaat slecht in het onderwijs`, `er moet iets gebeuren` en `help de wereld vergaat`. Daar wordt een mens ook niet echt vrolijk van. Nog erger is dat `op de borst slaan` omdat `ons` kabinet (of wat daar voor door moet gaan) het ene domme besluit na het andere neemt en dat 'ze' dat dan toch maar bereikt hebben. Terwijl tussen `woord` en `daad` nog wel enige afstand te overbruggen is. De voorgenomen maatregelen gaan echt niet werken. Die zijn niet van deze tijd.

Ik ben zelf meer van de praktische uitvoering. Dat is ook niet alles. Waar begin je aan? Hoe kom je er van af? Qua impact en gevolgen voor de rest is het (helaas) dweilen met de kraan open. Ik heb mijn best gedaan maar 't heeft weinig zin. 't Is allemaal leuk en nuttig maar daar blijft het dan ook bij. Kennelijk is 'leren van het gekluns van iemand anders' ook niet meer van deze tijd.

Maar ja, je moet ook de huur betalen en eten. Dus je kunt ook niet alles voor niets doen. Ik ben bijna uitgeprutst. Volgens mij heb ik veel lol gehad. Maar 't is voorbij. Toch heb ik er veel van geleerd. Hoe waardevol is dat? Wat moet je er mee? Kan ik dat ergens kwijt? Wat moet ik nu? Of laten we 't daar maar bij? 't Zal wel vanzelf over gaan. Ik ben eigenlijk ook niet van deze tijd.

Gelukkig hebben we de foto's nog. We zien wel...:-)