Een aantal jaren geleden had ik een cursus ICT voor jaar 1 gemaakt. Op basis van richtlijnen over 'zelfstandig taakonderwijs' (of zoiets) van de digitale universiteit had ik een cursus gemaakt met website, instructies, opdrachten, startbijeenkomst, een forum, helpdesk uren, e.d. Verder geen vaste contacturen en geen vaste inlevermomenten.
Iedereen moest maar zien wanneer hij/zij het werk doet. Daarnaast was er heel veel te kiezen. Studenten werden uitgedaagd zoveel mogelijk 'dingen' te doen die relevant zouden kunnen zijn voor hun schoolvak, stage of anderszins.
Sommige studenten begrepen het helemaal en maakte de mooiste dingen. Sommige experimenteerden op hun stageschool met computerlessen. Zelfs soms tegen de wil van de coach in deden studenten op hun stageschool dingen die verrassend leuk en leerzaam waren. Iedereen was blij...:-)
Toch bleek dit vak voor veel studenten een struikelblok. Niet omdat het te moeilijk was, niet omdat ze 't niet zouden kunnen maar gewoon omdat ze zichzelf niet toe konden zetten. Ze kwamen er niet aan toe, vonden het niet de moeite zich er in te verdiepen of zagen het nut er niet van in. Je hoort dat wel vaker: we willen gewoon les. Gewoon lekker achterover leunen en passief consumeren maar.
Misschien hebben er ook wel studenten geklaagd over het vak. Maar dat zou wel raar zijn. Je zegt tegen iemand: je wil leraar worden? Ga dan 's kijken wat je met ICT zou kunnen voor je vaklessen. Wat zou je willen doen? Probeer dat gewoon 's een keer uit. Als iemand daar dan geen zin in heeft is hij/zij dan wel geschikt voor het vak van leraar? Ik denk 't niet...
Tegenwoordig zijn er (zo heb ik gehoord) gewoon weer verplichte bijeenkomsten, deeltaakjes per blok en vaste inlevermomenten. Niemand hoeft dan zelf na te denken. Als de studenten tevreden zijn dan is het goed!?
Dat is ontzettend jammer. Als je nu toch vast stel dat een student HBO niet in staat is om zelfstandig een taak uit te voeren dan is dat toch goed om dat in jaar 1 te constateren? Hoezo struikelvak? Niks struikelvak, maar een verkeerde studiehouding.
Zie ICTdro en Doelen en middelen voor leren (2)