maandag 15 maart 2010

Beeldvorming en zwijgende meerderheid

Als je (zoals ik) af en toe 's wat stukjes schrijft waarin je je mening ventileert over van alles en nog wat kan het zomaar gebeuren dat andere mensen vinden dat je doet 'alsof je alles beter weet', 'dat je je altijd zo negatief uitlaat' of nog erger 'dat ze gaan mauwen'.

Dat is niet echt nieuw en ik zal me door deze mensen niet laten weerhouden. Integendeel. Waarom zou ik? Volgens mij kunnen anderen mensen er hun voordeel mee doen. Men moet het niet met me eens te zijn, maar mogelijkerwijs zou er toch af en toe ergens een kern van waarheid kunnen zijn in wat ik zo schrijf.:-)

Als je daarbij bedenkt dat ik altijd probeer zorgvuldig te formuleren en terughoudend te zijn in wat ik schrijf dan zou je (als je me zou kennen) min of meer kunnen afleiden wat ik 'echt' vind. Als ik schrijf 'ik weet niet wie dit bedacht heeft' dan bedoel ik natuurlijk 'ik weet niet welke idioot dit bedacht heeft'. Maar dat kan je natuurlijk niet schrijven...

Eigenlijk zouden de 'wijsneuzen' hun pijlen moeten richten op de zwijgende meerderheid, maar daar hoor je nooit iemand over. Je hoort ook nooit iemand praten over geld. Je hoort ook niemand praten over verantwoordelijkheden. De stilte van de zwijgende meerderheid is nog nooit zo oorverdovend geweest.

Piep!