zondag 14 maart 2010

Doelen en middelen voor leren (2)

Als je een cursus doet over de inzet van ICT in het onderwijs dan moet je de studenten zoveel mogelijk vrijheid geven om zelf te bepalen wat ze daar aan doen. Je kunt wel als 'huiswerk' opgeven dat ze een weblog moeten bij houden, maar dat gaat niet werken. Zo lang de cursus loopt zullen ze dat wel 'braaf' doen, maar daarna is 't snel afgelopen. Het is een verplichte exercitie die weinig navolging krijgt. Je krijgt dan dit soort dingen.

Deze laatste is 'extra' grappig. Op de beginpagina staat:
Waarom wiskunde?
  • Wiskunde is leuk
  • Wiskunde leer je door te doen
  • Wiskunde bouw je op!
Groetjes, Pascal
De tekst komt me bekend voor. Ik heb deze tekst bij benadering al 10 jaar op mijn website staan. Maar ik gebruikte de tekst al eerder bij ouderavonden en zo. Ik heb nog wel even gereageerd op het weblog, maar erg veel 'reactie' heeft dat niet tot gevolg en ik denk niet dat de auteur het gelezen heeft. Dat is ook niet nodig want de punten zijn al binnen toch?

Kennelijk is de competentie 'op de hoogte is van regels die gelden voor copyright en bekend is met diverse copyrightmodellen' uit de kennisbasis ICT niet helemaal aan bod geweest. Schaamteloos letterlijk teksten overnemen zonder bronvermelding!? Dat dacht ik toch niet. De docent vond het kennelijk allemaal prima.

Zie Doelen en middelen voor leren